Таким чином, згідно когнитивизму, роль установки, тобто знову вступник інформації, виконує вся когнітивна структура, що асимілює, модифікує або блокує її. Весь процес розвертається у свідомості, і в цьому змісті концепція більше «людяна», але саме тому й виникає її основна проблема: розведення установки з елементами когнітивної структури (думкою, переконанням), позбавленими найважливішої властивості установки - її іманентної здатності регулювати поводження, її динамічного аспекту. Цей недолік компенсується по-різному. Відповідно до теорії когнітивного дисонансу, одинична установка позбавлена динамічного потенціалу. Він виникає лише як результат неузгодженості когнітивних компонентів двох установок. На думку інших дослідників, установка в когнітивній структурі (знання) енергетично «заряджається» від її зв'язку з більш-менш центральною цінністю.
У психоаналітичній концепції установки ми спостерігаємо іншу картину. Ще в 1935 р. Г. Олпорт говорив про те, що «Фрейд наділив установку життєвою силою, зрівнявши її з бурхливим потоком несвідомого життя». Це не слід розуміти буквально, тому що З. Фрейд спеціально установці не приділяв увагу. Вплив Фрейда проявляється у висуванні тези про те, що установка, хоча й не має власного енергетичного заряду, але може черпати його, регулюючи вже наявну психоенергетику. Відповідно до психоаналітичної концепції Ж. Сарнова, «установка індивіда відносно класу об'єктів визначається особливою роллю, що ці об'єкти стали грати в сприянні реакціям, що зменшують напруженість особливих мотивів і дозволяють особливих конфліктів між мотивами».
Для всіх наведених вище визначень характерна одна загальна риса - обмеження сфери дії установки областю індивідуального поводження. Говорячи інакше, соціальна установка розглядається переважно в індивідуально-психологічному аспекті. Своє логічне завершення ця лінія знайшла в теорії соціального судження М. Шерифа й К. Ховленда. У ній здійснена гранична екстраполяція даних, отриманих у загальній і експериментальній психології. Основний висновок цієї теорії полягає в тому, що соціальна установка змінюється за єдиним законом асиміляції й контрасту, виявленому при дослідженні установки сприйняття (set) у загальній психології.
В основних теоретичних напрямках досліджень соціальної установки її соціальність або зовсім ігнорується, будучи прирівняної до диспозицій, як це, наприклад, роблять дослідники-біхевіористи, або зводиться до знання, що має афективне або емоційну, фарбування, або визначається через соціальність об'єкта установки. Це ігнорування соціальності як особливої якості, характерне для соціальної американської психології, логічно завершилося при дослідженні соціальної установки запереченням її якісної своєрідності. Все це фактично веде до її теоретичної девальвації, перетворює всього лише в термін для перекладу старих теорій на сучасну наукову мову, що не робить їх більше змістовними.
Обмеження досліджень соціальної установки рамками психології індивіда також логічно веде до того, що за межами дослідження залишається її властивість виконувати функції регулятора не тільки на індивідуальному, але й на соціальному рівні. Адже соціальна установка поєднує в собі ці властивості, будучи «удрукованої» у структуру поводження членів соціальної групи. Розкрити природу цієї єдності, його внутрішні закономірності соціальна американська психологія не змогла в силу відзначеної філософської й методологічної обмеженості.
Ця обмеженість зберігається навіть у соціологічних підходах, які, здавалося б, неодмінно повинні йти до аналізу установки від соціуму. Проте, і в символічному інтеракціонізмі - найбільш відомої соціологічної орієнтації в соціальній психології - вона «розглядається через «Я» - концепцію, що формується установками інших». «Я» - установка, тобто відношення людини до самої себе, оголошується загальною системою координат, у якій розміщаються всі інші установки.
Цікаві, але обмежені підходи до аналізу функцій соціальної установки в соціальній спільності намічені в роботі М. Смита, Д. Брунера й Р. Уайта, а також у теорії Келмена. Основний постулат першої роботи полягає в тому, що індивід виражає ту або іншу думку лише тому, що воно використовується або як засіб збереження відносин з іншими людьми, або як знаряддя їхнього розриву. Іншими словами, думка, що приблизно відбиває установку, може виконувати дві функції: ідентифікації із групою або протиставлення себе групі.
Ідея про соціальні причини стійкості прояву установки була розроблена Келменом. Він виділив три процеси, що сприяють цієї стійкості: підпорядкування, ідентифікацію. У першому випадку мається на увазі збереження установки під впливом зовнішнього контролю, у другому - для підтримки соціальних зв'язків, у третьому - стійкість установки пояснюється тим, що сам об'єкт установки має для індивіда особисте значення, незалежно від зовнішнього контролю або схвалення з боку суспільства.
Отже, для досліджень установки виявляється характерним одночасно різнобій її інтерпретації в різних теоретичних схемах і єдине методологічне обмеження сферою індивідуального поводження.
Безперечно, це обмеження багато в чому викликано запозиченням теоретичних схем із загальної психології. І так само, як у позитивістські орієнтованої загальної психології людина з'являється роздробленим на стимульні зв'язки, у соціальній психології індивід визначається як «комплекс соціальних установок».
Важливо, однак, підкреслити, що сама установка (відповідно до того ж принципу) вивчається або ізольовано (як у біхевіоризму), або в найкращому разі у зв'язку з установкою того ж рівня. Але й на цьому процес дроблення не закінчується. Сама установка розчленовується на когнітивні, афективний і поведінковий елементи.
І, нарешті, своє завершення фрагментація знаходить у виділенні усередині самих цих компонентів визначних і доступних для виміру якостей. Так, наприклад, у когнітивному компоненті виділяються інформаційний зміст, тимчасова перспектива, центральність - периферійність, в афективному - спрямованість, інтенсивність, у поведінковому - об'єктивність, ситуативність і т.п.
Надто важливо підкреслити наступне. Кожний із чергових етапів фрагментації об'єкта веде до все більшої диверсифікованості знання, його дробленню залежно від конкретного розуміння установки, її компонентів і зв'язків між ними, від виділеного параметра, гіпотези про нього, від вибору залежної й незалежної змінних для перевірки гіпотези, від застосовуваної процедури й техніки дослідження, а також від багатьох інших найчастіше не менш важливих умов. Чи дивно, що дослідження того самого об'єкта нагадують будівництво Вавилонської вежі в момент розпадання будівельників на «безліч мов».
Чи можлива інтеграція таких знань, на що сподіваються зараз американські соціальні психологи, і якщо так, те на якій основі? Спроби синтезу вже вживали. В 1960 р. Д. Кац виступив з функціональною теорією установки. Запропонувавши вивчати установку з погляду потреб, які вона задовольняє, він виділив чотири її функції, що відповідають, на його думку, основним потребам особистості: 1) інструментальну (пристосувальну, утилітарну); 2) его-захисну: 3) вираження цінностей; 4) організації знання, пізнання дійсності.
Д. Кац прямо заявив, що перша функція запозичена з біхевіоризму й теорій научання, друга - у Фрейда і його послідовників, третя - із психології особистості (дослідження проблеми самовираження, самореалізації), четверта - з гештальтпсихології. Строго говорячи, цю теорію не можна назвати теорією: вона скоріше «вправа по перекладу різних теорій на одна мова», «спроба звести воєдино всі теорії під одною назвою» - як це було замічено її критиками. Вона виявилася цікавої лише тим, що, будучи композицією із всіх попередніх теоретичних підходів, відбила всю еволюцію досліджень установки від Томаса й Знанецького, призвавши до повернення «на круги свої».
Дослідники-Емпірики цей заклик і теорію зустріли без ентузіазму не тільки через її еклектизм. Для них факти, отримані у власному емпіричному дослідженні, відповідно до принципу операціоналізму здобували значення самого об'єкта.
Видимо, тому не знаходить особливого відгуку монументальна по своєму задумі ідея Стаатса, що попитались здійснити інтеграцію «знизу», тобто об'єднати накопичені факти на основі однієї теоретичної платформи - варіанта теорії научання. У цьому випадку питання встає про правомірність інтерпретації даних, отриманих відповідно до однієї теоретичної схеми, в іншій схемі, де вони можуть придбати інший зміст. Рішення цієї проблеми утрудняється ще й тим, що дані із працею зіставляються не тільки усередині однієї й тієї ж теоретичної орієнтації, про що досить свідчить робота самого А. Стаатса, не тільки усередині одного напрямку, що розвивається в рамках цієї орієнтації, але навіть між дослідженнями конкретного явища усередині цього ж напрямку.
Підтвердженням цьому можуть служити дослідження процесу переконання, виконані під керівництвом К. Ховленда. Вони були об'єднані єдиною теоретичною й методологічною платформою - біхевіоризмом з його центральними поняттями (стимул, реакція, підкріплення), акцентом на дослідження «об'єктивного» (зовні спостережуваного) поводження. Вивчалася зміна установки як процес взаємодії когнітивного й афективного компонентів. Загальної була точка зору, відповідно до якої зміна когнітивного компонента (думка, переконання) тягне, за собою зміна афективного й поведінкового компонента. І проте практично по кожному з досліджених умов ефективної комунікації: однобічної - двосторонньої аргументації, пріоритету виступу (до або після опонента), ефекту «бумеранга», «запізнілого» ефекту й інших - були отримані суперечливі дані, що не піддаються інтеграції в одну схему.