Поводження людей стосовно чорношкірого і білим досліджувалося неодноразово. У результаті було з'ясовано, що представники білої раси рівною мірою допомагають кожному, хто в цьому бідує, крім тих випадків, що коли бідує в допомозі перебуває на дуже далекій відстані. Аналогічним образом у випадку, коли експериментатори пропонували випробуванимвикористовувати удари електроструму в процесі "навчання" правильному виконанню завдання, білі випробувані не наносили ударів більшої силичорношкірим (скоріше навпаки, більше інтенсивні електричні розряди діставалися білим). Виключення склали лише ті випадки, коли білі випробувані були сильно розсерджені, коли "жертва" не могла відплатити їм тим же або коли "жертва" не знала, хто завдає удару (Crosby & others, 1980; Rogers & Prentice-Dunn, 1981)/
Отже, що дискримінує поводженняпроявляється відкрито не тільки в тих випадках, коли виглядає як обумовлене забобоном, але й тоді, коли забобон ховається за яким-небудь іншим мотивом.
Коли явний забобон зникає, усе ще зберігаються автоматичні емоційні реакції. За даними Патриції Девайн і її колег (Patricia Devine & others, 1989, 1995), учасники обстеження, що одержали низькі й високі бали по ступені виразності в них того або іншого забобону, мали однакові стереотипи й часто демонстрували подібні автоматичні реакції. Розходження між ними полягало в тому, що людина з низьким ступенем виразності забобону, як правило, намагається придушити думки й почуття, обумовлені цим забобоном. "Це схоже на свідому боротьбу зі шкідливою звичкою,- говоритьДевайн. - Намагаючись придушити небажані думки - про їжу, про роман із дружиною друга або осудливі думки про людей, несхожих на нас самих, можна помітити, що іноді такі думки просто відмовляються йти" (Macrae & others, 1994; Wegner & Erber, 1992). Непрошені думки й почуття мають тенденцію завзято зберігатися.
Гендерні забобони
Наскільки поширені забобони стосовно жінок? У главі 10 ми розглядали гендерно-рольові норми — подання людей про те, як повинні поводитися жінки й чоловіки. Тут ми розглянемо гендерні стереотипи — подання людей про те, як дійсно поводяться чоловіки й жінки.
Гендерні стереотипи
Дослідження вказують на два безперечних факти: існують сильні гендерні стереотипи, і, як часто буває, ці стереотипи приймаються й членами тієї групи, у відношенні якої вони діють. Чоловіки й жінки погоджуються з тим, що можна судити про книгу вже по тому, яке прізвище надруковане на обкладинці — чоловіча або жіноча. Проаналізувавши результати опитування, проведеного ними в університеті, МериДжекман і МериСентер (Mary Jackman & Mary Senter, 1981) прийшли до висновку, що гендерні стереотипи набагато сильніше расових. Наприклад, тільки 22 % чоловіків думали, що обидві статі рівною мірою емоційні. Із що залишилися 78 % співвідношення тих, хто вважав жінок більше емоційними, і тих, хто вважавбільше емоційними чоловіків, становило 15:1. А що думають із цього приводу жінки? Їхні відповіді виявилися практично ідентичними, з різницею всього лише в один відсоток.
Звернемося також до дослідження Наталі Портер, ФлоренсГейс і ДжойсДженнингсУолстедт (Natalie Porter, Florence Geis & Joyce Walstedt, 1983). Вони показували студентам фотографії "групи випускників університету, що працюють над дослідницьким проектом в одній команді", а потім пропонували їм висловити свої перші враження. Студенти повинні були відповістити на запитання, хто із цієї команди, на їхню думку, міг внести найбільший інтелектуальний внесок у даний проект. Коли група на фотографії складалася тільки із чоловіків, студенти переважно вибирали того, хто сидів на чолі стола. Коли група була різнорідної по підлозі, знову ж вибирали чоловіка, що сидів на чолі стола. А от якщо там сиділа жінка, її звичайно просто ігнорували. Кожний із чоловіків на мал. 19-3 вибирався на роль лідера в три рази частіше, ніж всітри жінки разом узяті! Це стереотипне подання про чоловіка як про лідера було рівною мірою характерним не тільки для чоловіків і жінок у цілому, але й для феміністок і не феміністок, зокрема. Так наскільки ж поширені гендерні стереотипи? Дуже сильно.
Згадаємо, що стереотипи - це узагальнені подання про групу людей, і вони можуть бути вірними, помилковому або вибудуваними на надмірному узагальненні крупиці правди, у них закладеної. Як ми відзначали раніше, середньостатистичний чоловік і середньостатистична жінка дійсно до деякої міри відрізняються друг від друга по товариськості, емпатії, соціальному впливу, агресивності й сексуальній ініціативі (але не по розуму). Чи можна на цій підставізатверджувати, що гендерні стереотипи точні? За спостереженнями ДженетСвим (Janet Swim, 1994), у певних випадках можна. Вона виявила, що виявленів студентів університету стереотипи, що стосуються жіночої й чоловічої нетерплячості, невербального сприйняття, агресивності й т.д., помітно наближалися до дійсних гендерних розходжень. Можна додати, що подібні стереотипи мають тенденцію зберігатися протягом досить тривалого часу, і окремі психологи-еволюціоністи починають вірити, що вони відбивають реальні вроджені якості (Lueptow & others, 1995).
Але іноді гендерні стереотипи явно перебільшують наявні незначні розходження - до такого висновку прийшов КеролЛинн Мартін (Carol Lynn Martin, 1987), опитавши велику кількість відвідувачів університету Британської Колумбії. Вона просила їх вибрати зі списку психологічних характеристик ті, які відповідають їхньому поданню про самих себе, а також оцінити, який відсоток чоловіків і жінок у Північній Америці має ті ж характеристики. Чоловікаледве частіше, ніж жінки, характеризували себе як упевнених і домінуючих, і ледве рідше як ніжних і жалісливих. Однак у відповідних стереотипах ці розходження сильно перебільшені. Люди вважають, що північноамериканські чоловіки майже вдвічі більшевпевнені в собі й схильні придушувати, чим жінки, і наполовину менш ніжні й жалісливі.
Стереотипи (переконання) - це не забобони (установки). Стереотипи можуть підтримувати забобони. Але тоді можна не мати ніяких забобонів і вірити, що чоловіки й жінки "різні, але проте вони рівні". Давайте подивимося, як дослідники вивчають гендерні забобони.
Гендерні установки
Судячи з тому, що люди повідомляють дослідників, установки стосовно жінок змінюються з такою ж швидкістю, що й расові установки. В 1937 році третина американців виразила готовність проголосувати "за", якби їхня партія висунула як кандидатура на пост президента жінку. В 1988 році про це повідомили 9 з 10 виборців (мал. 19-4). В 1967 році 56 % студентів-першокурсників погодилися з тим, що діяльність замужніх жінок найкраще обмежити будинком і родиною; в 1993 році тільки 24 % студентів погодилися із цим (Astin & others, 1987; Sax & others, 1997).
На думку Еліс Їгли і її колег (Alice Eagly & others, 1991), ДжефріХаддока й Марка Занни (Geoffrey Haddock & Mark Zanna, 1994), у людей не виникає негативної, "інстинктивної" реакції на жінок, як це трапляється в них стосовно деяких інших груп. Більшості людей жінки подобаються навіть більше, ніж чоловіка. Вони сприймають жінок як більшерозуміючих, добрих і чуйних. Таким чином, сприятливий стереотип — який Їгли (Eagly, 1994) іменує ефектом прекрасних жінок — сприяє створенню доброзичливої обстановки.
Отже, чи слабшають гендерні установки в західних країнах? Чи можна вважати, що жіночий рух майже завершив свою справу? Як і у випадку расових забобонів, що активні гендерні забобони вмирають, але завуальована упередженість жива. Коли чоловіки вірять, що експериментатор за допомогою детектора неправди може довідатися їхні щиріустановки, вони виражають менше захватів із приводу прав жінок. Навіть прибігаючи тільки до опитування ДженетСвім (Janet Swim, 1995) виявила схований ("сучасний") сексизм, що існує паралельно із завуальованим ("сучасним") расизмом. Люди, його що дотримуються, з одного боку, заперечують дискримінацію, а з іншого боку - не бажають приймати ідею рівності.
Упередження проявляються й у поводженні. Це було продемонстровано групою дослідників на чолі із ДжейнАйрис (Jan Ayres, 1991), які відвідали 90 дилерів по продажах автомобілів у Чикаго. Дослідники використовували стандартну стратегію: вони намагалися вторгувати найбільш низьку ціну за нову машину, що обійшлася самому дилерові приблизно в 11 000 доларів. У підсумку середня ціна для білих чоловіків склала 11 362 долара; для білих жінок - 11 504 долара; для чорношкірих чоловіків - 11 783 долара, а для чорношкірих жінок - 12 237 доларів.
Більшості жінок відомо про існування гонористих забобонів. Вони переконані в тім, що дискримінація по підлозі торкається більшої частини працюючих жінок, що виражається в більше низькій заробітній платі, а також у більше низькій оплаті традиційно жіночої праці — такого, як догляд за дітьми. Прибиральники сміття одержують більше, ніж вихователі дошкільних установ (по перевазі жінки). Однак Фей Кросби і її колеги (Faaye Crosby & others, 1989) виявили в повторному дослідженні цікавий факт: більшість жінок заперечують, що почувають, начебто особисто вони є об'єктами дискримінації, і вважають, що дискримінації піддаються інші жінки. Їхній роботодавець не є нечесним. Справи в них ідуть краще, ніж у жінок у середньому. Оскільки вони не скаржаться, керівники установ — навіть тих, де дискримінація очевидна,— можуть увірувати в торжество справедливості. Подібне заперечення особистого ущемлення при визнанні дискримінації стосовно своєї групи виявленовбезробітних, що відкрито заявляють про себе лесбіянок, афро-американських і канадських меншостей (Dion & Kawakami, 1996; Taylor & others, 1990).
У цілому за межами країн західної демократії гендерна дискримінація виражена різкіше в країнах, де батьки більше надій покладають на хлопчиків. У Південній Кореї хлопчиків народжується на 14 % більше, ніж дівчинок, у Китаї - на 18 %. Результат продиктованих вибором статі абортів і вмертвіння дитини - це 76 мільйонів, м'яко говорячи, "загублених жінок" (Klasen, 1994; Kristof, 1993).