Роботи Хелен Льюис, присвячені ролі сорому й почуття провини в розвитку особистості, у психопатології й психотерапії, опираються на теорію психоаналізу, на дослідження експериментальної психології й психотерапії особистості. У своїй найбільш відомій праці «Сором, провина й неврози» вона звертається до вічної проблеми розмежування сорому й провини, розглядаючи ці дві емоції як самостійні й важливі фактори мотивації. Вона переконливо доводить, що дана проблема зобов'язана своїм виникненням Фрейдові; плутанина виникла з тих пор, як Фрейдові не вдалося провести чітку грань між «самостью» і «его», з тих пор, як було прийнято за правило міркувати про «суперего» у термінах інстинктивних потягів (інстинкту смерті) і акцентувати роль афективного стану провини. У рамках вибудуваної Фрейдом теорії не найшлося місця поняттю сорому, вона не розглядала сором у якості суперего, як не змогла розпізнати й роль сорому в розвитку депресії.
У ході досліджень Льюис показала, що острах або очікування ганьби виступає як стримуючий мотив у поводженні індивіда і як сила, що сприяє формуванню самоідентичності. З іншого боку, Льюис розглядає сором як емоційний стан, що у крайніх проявах може викликати розладу свідомості й особистісні проблеми й у цьому змісті протилежне почуттю особистісної автономії. Вона виявила, що в залежного пацієнта емоція сорому породжує ворожість, спрямовану усередину, на самого себе.
Поле залежність поле незалежність, розглянута як стиль перцептивно-когнітивної активності, визначає спосіб функціонування суперего. Так, у залежних пацієнтів з більшою ймовірністю ми будемо спостерігати прояву емоції сорому, а в поле незалежних - емоції провини.
У своїй роботі Льюис розкриває позитивне значення емоції сорому, показуючи, яке важливе значення має воно для підтримки почуття власного достоїнства, самоповаги й емоційних зв'язків людини. Виявлені нею розходження в прояві емоцій сорому й провини підкріплюють її ідею про те, що сором, як афективний стан суперего, відіграє роль у розвитку депресії й істерії, а провина викликає розладу й параною. Крім того, Льюис висуває гіпотезу про можливість існування значних полових розходжень в емоційній сфері, припускаючи, що жінки, на відміну від чоловіків, частіше випробовують емоцію сорому й саме тому більше піддані депресії й істерії.
Вимірювальний підхід: порушення, активація й шкала емоцій
Спенсер (Spencer, 1890) одним з перших став розглядати емоції (почуття) як вимірну частину свідомості. Вундт (Wundt, 1896), розвиваючи цю традицію, запропонував описувати емоційну (почуттєву) сферу свідомості, оцінюючи її за допомогою трьох вимірів: задоволення-невдоволення, напругу-розслаблення-напруга й порушення-порушення-збудження-спокій-порушення. Надалі ці критерії були використані Bудвopтoм (Woodworth, 1938) і Шлосбергом (Schlosberg, 1941) у цілому ряді досліджень емоційної експресії.
Емоції як порушення
Даффи ґрунтуючись на концепціях Спенсера й Вундта, уважає, що все поводження може бути пояснене в термінах єдиного феномена - организмичного порушення, поняття, що має очевидну подібність із вундтовским виміром напруги-розслаблення-напруги. Спрямованість поводження визначається Даффи в термінах вибірковості відповіді, вибірковості, заснованої на очікуваннях, цільовій орієнтації організму й на взаєминах між сприйманими стимулами. Індивід або підкоряється ситуації, або уникає її залежно від її значення - спонукального або загрозливого. Даффи проводить аналогію між своїм розумінням спрямованості, або «відповіді на взаємини», і «когнітивними картами» Толмена або «сигнальними функціями» Хебба.
Другу характеристику поводження - інтенсивність - Даффи визначає як наслідок загальної збудливості організму або як мобілізацію енергії, а мірою інтенсивності вважає «кількість енергії, вивільненої із тканин організму». По Даффи, емоція - лише крапка або сукупність крапок на шкалі порушення, тому для дискретних різновидів емоцій у її теорії немає місця, а про варіабельність емоції можна говорити лише з погляду інтенсивності.
Незважаючи на те що ідеї Даффи ставляться до того теоретичного напрямку, що було схильне виключити емоційні явища із психологічної теорії й експериментальних досліджень, її концепція підготувала ґрунт для теорії активації, а та, у свою чергу, чимало сприяла нинішньому розквіту досліджень взаємовпливу мозку й поводження.
Слідом за відкриттям Моруцці й Мегуном деяких функцій ретикулярної формації стовбура мозку Линдсли висунув свою – активаційну – теорію емоцій і поводження. Занадто широке й складне для виміру поняття порушення, висунуте Даффи, він замінив поняттям активації, що визначав як порушення ретикулярної формації стовбура мозку із супровідними змінами забуртованих показників кори. Його тлумачення емоцій припускає існування попереднього емоційного стимулу, або зовнішнього й умовного, або внутрішнього й безумовного. Такі стимули збуджують імпульси, що активують стовбур мозку, що, у свою чергу, посилає імпульси до таламуса й до кори більших півкуль.
Коли імпульси виникають за рахунок зниження емоційної стимуляції й безпосередньо впливають на таламус, то виникають синхронізовані, високі по амплітуді, низькочастотні ЕЕГ-комплекси. Линдсли говорить, що при цих умовах повинне виявлятися поводження, протилежне спостережуваному при «емоційному порушенні», тобто «емоційна апатія». Линдсли розумів, що його теорія не пояснює природу окремих емоцій: його основною метою було встановити взаємозв'язок між певними попередніми умовами, змінами електричної активності мозку, вимірюваної за допомогою ЕЕГ, і спостережуваним поводженням.
Більшість сучасних дослідників, що вивчають проблему порушення, уже не вважають, що є тільки один тип порушення. Крім того, вони зв'язують типи порушення з окремими особистісними рисами. Наприклад, Цукерман думає, що кожна особистісна риса має в основі свій тип порушення. У своїх ранніх роботах він писав про те, що для обдарованої людини оптимальним типом порушення є пошук відчуттів. Цукерман показав, що спрага нових відчуттів як особистісна риса має під собою виразне нейрохімічне підґрунтя, а також виразні когнітивні й поведінкові прояви. Вона позитивно корелює з імпульсивними, але не соціальними, аспектами екстраверсії. Вона також корелює з рискованим поводженням, таким як уживання наркотиків, стрибки із трампліна, і вибором небезпечної професії. Люди, для яких спрага нових вражень стала особистісною рисою, як правило, прагнуть знайти їх у хвилюючих, захоплюючих переживаннях.
Шкала емоційної експресії
З 1872 року, після виходу у світло відомої роботи Дарвіна «Вираження емоцій у людини й тварин», така складна область емоцій, як експресивна міміка, стала розглядатися багатьма вченими як самостійна дисципліна. Деякі із цих авторів внесли безцінний вклад в аналіз і розуміння експресії, але найчастіше не могли інтегрувати свої важливі відкриття в психологію особистості й поводження.
Вивчення виражень особи, які й становлять головну тему нашого інтересу, почалося з Вудворта (Woodworth, 1938), коли він запропонував першу по-справжньому діючу систему класифікації мімічних виражень окремих емоцій. Він показав, що все різноманіття експресивної міміки особи можна виразити за допомогою лінійної шкали, що припускає наступні шість щаблів: 1) любов, радість, щастя; 2) подив; 3) страх, страждання; 4) гнів, рішучість; 5) відраза; 6) презирство.
Шлосберг, застосовуючи класифікаційну схему Вудворта при аналізі фотографій людей з різними вираженнями особи, припустив, що найбільше адекватно їх можна описати, якщо представити шкалу Вудворта у вигляді кола із двома осями: задоволення-невдоволення (pleasantness-unpleasantness, вісь P-U) і прийняття-відкидання (acceptance-rejection, вісь А-R). Пізніше Шлосберг додав третій вимір, сон-напруга, і, таким чином, дуже близько підійшов до прийняття й емпіричного підтвердження трьох вимірів почуттів, уперше запропонованих Вундтом в 1896 році.
Підхід Шлосберга аналогічний тому, що лежить в основі психофізичного експерименту, Шлосберг також спробував зв'язати судження з якимись фізично вимірними явленими. У ранніх експериментах Шлосберга випробувані оцінювали вираження осіб на фотографіях по двох дев'ятибальних шкалах: по шкалі «задоволення-невдоволення» і по шкалі «прийняття-відкидання», а потім для кожного зображення обчислювалися середні оцінки по обох вимірах.
Щоб дати оцінку емоційного вираження особи, визначити категорію емоції, потрібно прочертити лінію із центра кола, від крапки перетинання лінійних шкал, через нанесену крапку до краю кола. Кореляція між значеннями кругової шкали, установленими за допомогою методу сортування, і тими значеннями, які були визначені, або передвіщені, за допомогою двох дев'ятибальних шкал, склала 0,76. Таким чином, можна сказати, що шкали « задоволення-невдоволення» і «прийняття-відкидання» дозволяють із достатньою точністю класифікувати пропоновані (навіть на фотографіях) вираження особи в термінах дискретних емоцій.