Щоб встигнути в термін, суб'єкт повинен переживати швидкості процесів. Точно сприймати і переживати емоційно. Суб'єкт повинен мати досвід переживання швидкості процесу і вміти реагувати на її зміни.
Моторика і мова як форми виконавчих процесів, чекання і спогади, взаємодії суб'єкта і найближчого соціального оточення, починаючи від постановки задачі - устигнути до терміну - і закінчуючи аналізом і оцінкою виконаного, - усе це і багато чого іншого необхідно запустити в хід, щоб зрозуміти, як устигає суб'єкт вчасно виконати дію в навколишньому світі.
Дія суб'єкта повинна бути виконана до терміну, синхронно з одним із ключових подій.
2. Термін, ритм і місце
Виходячи з понять власного простору і власного часу процесу, спробуємо побудувати поняття часу, придатне для опису деяких явищ адаптації після швидкого переміщення на великі відстані. Будемо користуватися навкруги, у центрі якого стоїть суб'єкт. Система включає кілька підсистем: тіло людини (його ритми і просторовий опис, просторова схема тіла), дія суб'єкта (його ритми і простір), організація (ритми і просторікуватість її функціонування) і географічний пункт - місто, селище і т.д. (з його ритмами життя і діяльності). Розташуємо них по колу. У центрі поставимо суб'єкта дії - групу, за якої стоїть індивідуальний тілесний суб'єкт. Рухаючи за схемою послідовно, ми можемо переконатися, що в кожнім її елементі є власні ритми і власна система налагодження, стабілізації, утримання і зміни ритму. Легко привести приклади ритмів тіла - тіло вважається годинник. У ньому синхронізовано функціонує множина систем: у кожної є свій ритм функціонування, а зміна умов життя або діяльності організму волоче складне перенастроювання ритмів на новому рівні функціонування. Ритми порушуються при захворюванні, після шоку, і потрібні спеціальні зусилля групи людей - навколишнього індивідуального суб'єкта і близьких йому - для пристосування і відновлення. Швидкі переміщення на далекі відстані викликають загострення старих хвороб. Узагалі, в умовах незакінченої часової адаптації важкою стає одна із самих звичайних задач: планування часу і виконання часових планів, оскільки виявляється зруйнованою основа. У нормальних умовах такою основою є попереднє орієнтування в часі. Хоча воно і неточне, його помилка звичайно невелика, може бути, у межах години. При подорожах у віддалені часові пояси помилка може досягати декількох годин. Порушення адаптації, неможливість адаптуватися виявляються у виді запізнень і відставань, у несинхронній діяльності з іншими людьми. Порушення сну викликає напругу і страхи (підвести, знову не встигнути, виглядати невдахою). Почуття непевності може перейти в невроз. Це пункт, де нам доведеться звернутися до психоаналізу, щоб побудувати модель адаптації індивіда Принаймні, непевності буде супроводжувати тривога й острах щось знову забути. Пам'ять дійсно погіршується. Важко уявити собі можливість успішного функціонування суб'єкта без участі значимого іншого. Зрозуміло, усвідомлення і свідомість повинні бути задіяні на повну потужність для більш швидкої й успішної адаптації (регулярний аналіз успіхів і невдач, аналіз фактів запізнень і забувань, посилене увага і турбота з боку найближчих інших, передача їм функцій контролю за встиганням у термін)
Про ритми говорять, коли справа стосується функціонування тіла і міста, а під час обговорення і розгляді діяльності підприємства велика роль належить терміну. Виконання зобов'язання в термін забезпечується зусиллями багатьох людей на підприємстві Дія виконується в термін завдяки зусиллю суб'єкта. Коли задачі кожного підприємства виконуються в термін, життя міста стає ритмічною. Місто живе своїми ритмами, і кожен прибулий повинен зуміти пристосуватися до них, ставлячи перед собою спеціальні окремі задачі і додаючи зусилля до того, щоб їх виконати. Електростанція, швидка допомога, метро, міліція, родильний будинок, школа, рекламне бюро - усюди свої характерні ритми функціонування, початок і кінець зміни, час, необхідний для,входження в суть процесу при перезмінці, пікові періоди і т.д. Але усе тримається терміном - приходу, стійкого виконання трудових функцій, зусиллям і увагою суб'єкта Також і в місті, станційному селищі або селищі при шахті, при електростанції і т д. ритми діяльності і життя визначаються географією і зусиллями людей, ритмами підприємства.
Коли мова йде про професійну діяльність, що містить дії, що повторювалися багато разів, виникає можливість використовувати поняття ритму. Такий опис є природним, коли мова йде про рухи. Очевидно, тут справа в прямого зв'язку з ритмами тіла суб'єкта. Коли події світу виникають досить часто і регулярно, можна також говорити про ритми при виконанні перцептивних задач (наприклад, при спостереженні) і розумових задач. Сутужніше говорити про ритми в діяльності людини, що працює з аудиторією, але й у цьому випадку виробляється почуття часової норми, що дозволяє пристосуватися до ритму дзвоників на урок і переривши, до тривалості уроку. Дія людини серед інших людей характеризується терміном. Термін задає початок і кінець дії Термін забезпечується зусиллям суб'єкта. Дії, виконувані в термін окремими людьми, забезпечують нормальне функціонування підприємства, його ритмічну діяльність. Щоб розглянути діяльність людини в умовах зміни часових режимів, необхідно активніше використовувати ідею незалежності ритмів життя від функціонування тих локальних об'єктів, між якими розміщає свою дію суб'єкт.
3. Час як поняття психології
1. Час невіддільний від суб'єкта. Суб'єкт - у самій суті поняття часу, зі своїм переживанням плинності, тягучості, безперервності, потоку Час - це потік, але в тій його області, де потік проходить крізь суб'єкта.
2 Чоловік діє - це процес. Процес має власний час Можна сказати що-небудь про власний час процесу? Дія і суб'єкт злиті.. Дія - це визначений аспект суб'єкта, форма суб'єкта. Час - це особлива характеристика процесу, що ми назвали «дією людини». У цьому і складається те особливе, що відрізняє дію людини від дії інших людей, що розкриває його особу: час. В часі процес розкривається як особливий. Це особливе суб'єкт створює своїм зусиллям, свідомістю, настроєм.
Час - це тканина самого суб'єкта. Але якого суб'єкта? Матеріального або духовного, інтелектуального? Усіх відразу, цілого, конкретного, живого суб'єкта. Це тканина, а не просто об'єктивна мірка, що прикладається до людини.
3. Час припускає систему подій, часовий ряд з його особливою структурою. Яке місце займає суб'єкт у структурі часового ряду? Суб'єкт схоплює структуру, осмислює й утримує структуру тимчасового ряду.. Проміжки тягнуться в переживаннях суб'єкта. Суб'єкт проживає тривалість і створює неї своїм переживанням
4. Спробуємо протиставити час суб'єктові і затверджувати: «час далекий суб'єктові». Не виходить. Структура часового ряду дана суб'єктові, часовий ряд включає тривалість, якщо її зрозуміти, залишиться чиста схема. Вона просторова, тобто, може бути схоплена уся відразу, цілком.
Ряд тільки тоді буде часовим, коли суб'єкт вкладе в нього тривалість, що він переживає. І тоді суб'єкт сам ввійде усередину часу. Суб'єкт, що переживає тривалість процесу, не часового ряду, а - процесу. Часовий ряд - це парадокс. Абстрактна характеристика процесу.
Час екзістенціально. Воно проживається людиною, що вкладає в час, що проживається, частина свого життя. Життя входить у визначення часу. Необхідний суб'єкт, що заклопотаний часом, думає про нього і є присутнім, проживає перебіг часу.
Прочас не можна говорити, не припускаючи його безперервного плину.
Розмова про час виникає, коли виникає необхідність розглянути деякий процес. Розглядаючи його з боку, у ньому можна виділити ряд подій, а потім спробувати побудувати часову характеристику виділеного ряду. Якщо проаналізувати переходи між подіями, можливо, удасться довести безперервність деяких переходів. Спробуємо побудувати поняття власного часу розглянутого нами процесу через вивчення таких його особливостей, як тривалість і послідовність, дискретність, переривчастість і тягучість Можливо, нам удасться привести свідчення безперервності, але для цього буде потрібно живий свідок - суб'єкт, що спостерігає процес з боку або бере участь у ньому, створюючи його своїми рухами. Суб'єкт переживає тривалість. І на його переживання тягучості, тривалість накладається, зливаючи з ним, емоційний стан і предметний зміст. А. Бергсон намагався поняття чистої тривалості побудувати раціонально, через ряд негативних положень і заборон для мислячого «Я». Але в нього є поняття «просто живе», є сприйняття і спогад, що можуть дати свідчення безперервності, тягучості. Якщо вводиться «Я», то його можна забезпечити апаратом для сприйняття руху, спогаду руху, думки про рух.
Додається питання про синхронізацію, або про термін, про те, як устигнути вчасно. Тут не може не найтися місця для що спостерігає або діє суб'єкта.
І все-таки загадка залишається - суб'єкт діє час своєю дією, але час протистоїть йому, нависає, не дається і навіть обтяжує. Як це сполучити? Гармонія суб'єкта згодом можлива, але вона жадає від суб'єкта величезних зусиль і концентрації Гармонія - мить, а за нею знову випливає протиріччя між часом і людиною.