Поки дії індивіда перебувають під владою потягів, визначаючись безпосередньо органічними, природними особливостями індивіда, до тих пір у нього немає волі у специфічному розумінні цього слова.Воля у власному розумінні виникає тоді, коли людина виявляється здатним до рефлексії своїх потягів, може так чи інакше поставитися до них.Для цього індивід повинен вміти піднятися над своїми потягами і, відволікаючись від них, усвідомити самогосебе як «я», як суб'єкта, у якого можуть матися ті чи інші потяги, але який сам не вичерпується жодним з них, ні їх сумою, а, піднімаючись над ними, в змозі зробити вибір між ними.У результаті його дії визначаються вже не безпосередньо потягами як природними силами, а ним самим.Виникнення волі, таким чином, нерозривно пов'язане - як сторона або компонент - зі становленням індивіда як самовизначення суб'єкта, який сам вільно - довільно - визначає свою поведінку і відповідає за неї.Таким суб'єктом, здатним до самосвідомості і самовизначення, людина стає через усвідомлення своїх відносин з іншими людьми.
Вольова дія може реалізуватися в більш простих і більш складних формах.
У простому вольовому акті спонукання до дії, направленої на більш-менш ясно усвідомлену мету, майже безпосередньо переходить у дію, не випереджає більш-менш складним і тривалим свідомим процесом; сама мета не виходить за межі безпосередньої ситуації, її здійснення досягається за допомогою звичних дій,які виробляються майже автоматично, як тільки даний імпульс.Для складного вольового акту з його найбільш вираженою специфічною формою істотно перш за все те, що між імпульсом і дією вклинюється складний свідомий процес.Дії передує врахування його наслідків і усвідомлення його мотивів, прийняття рішення, виникнення намірівйого здійснити, складання плану для його здійснення.Таким чином, вольовий акт перетворюється на складний процес, що включає цілий ланцюг різних моментів і послідовність різних стадій або фаз, тим часом як у простому вольовому акті всі ці моменти і фази зовсім не обов'язково повинні бути представлені в скільки-небудь розгорнутому вигляді.
У складному вольовому дії можна виділити 4 основні стадії, або фази:
1. виникнення спонукання та попередня постановка мети;
2. стадія обговорення та боротьба мотивів;
3. рішення;
4. виконання.
Основним змістом першої фази в розвитку вольової дії є виникнення спонукання та усвідомлення мети.Вони взаємопов'язані і взаємозумовлені [1].
Всяка справді вольова дія є виборчим актом, що включає свідомий вибір і рішення.Але це ніяк не означає, що боротьба мотивів є його центральною частиною, його душею.З самого істоти вольової дії, як дії, спрямованої на досягнення мети, на реалізацію задуму, випливає, що основними його частинами є вихідна і завершальна фази - явне усвідомлення мети і наполегливість, твердість у її досягненні.
Основа вольової дії - цілеспрямована, свідома дієвість.Визнання панівного значення вихідної і завершальної фази вольового дії - усвідомлення мети та її здійснення - не виключає, однак, ні існування інших фаз, ні того, що в конкретних, різноманітних і мінливих умовах реальної дійсності в тому чи іншому окремому випадку на передній план виступають іінші фази вольового акту.Всі вони підлягають аналізу.Вольовий акт починається з виникнення спонукання, що виражається в прагненні.У міру того, як усвідомлюється мета, на яку воно направляється, прагнення переходить в бажання; виникнення бажання припускає відомий досвід, за допомогою якого людина дізнається, який предмет здатний задовольнити його потребу.У того, хто цього не знає, не може бути бажання.
Бажання - це опредмеченепрагнення.Зародження бажання означає виникнення або постановку мети.Бажання - це цілеспрямоване прагнення.Але наявність бажання, спрямованого на той або інший предмет як мета, ще не є закінченим вольовим актом.Якщо бажання передбачає знання мети, то воно ще не включає думки про засоби і хоча б уявного оволодіння ними.Воно тому не стільки практично, скільки споглядально і афективно.Бажати можна і того, в досяжності чого не впевнений, хоча тверде знання абсолютної недосяжності предмета бажання, безсумнівно, паралізує, якщо не вбиває, бажання.
Бажання часто відкриває широкий простір уяві.Підкоряючись бажанням, уява оздоблює бажаний предмет і цим у свою чергу живить бажання, яке було джерелом його діяльності.Але ця діяльність уяви, в якій взаємодіють почуття і подання, може замістити дійсну реалізацію бажання.Бажання обволікається мріями, замість того щоб втілюватися в дію.Вононаближається до побажання.
Бажання переходить у справді вольовий акт, який у психології прийнято позначати незграбним словом «хотіння», коли до знання мети приєднується установка на її реалізацію, впевненість у її досяжності і спрямованість на оволодіння відповідними засобами.Хотіння - це спрямованість не на предмет бажання сам по собі, а на оволодіння ним, на досягнення мети.Хотіння є там, де бажанане тільки сама по собі мета, а й дія, що до неї приводить.
Як би не відрізнялися потяг, бажання і хотіння один від одного, кожне з них висловлює прагнення - то внутрішній суперечливий стан вади, потреби, страждання, занепокоєння і разом з тим напруги, яка утворює вихідне спонукання до дії.У ряді випадків спонукання до дії, спрямованого на певну, більш-менш ясно усвідомлену мету, безпосередньо тягне за собою дію.Варто лише уявити собі за мету, щоб відчувати і знати: так, я цього хочу!Варто тільки це відчути, щоб вже перейти до дії. Але іноді за спонукою до дії і постановкою мети не відразу випливає дія; трапляється, що перш, ніж настала дія, з'являється сумнів або в даної мети, або в коштах, які ведуть до її досягнення, іноді майже одночасно з'являється кілька конкуруючих цілей, виникає думка про можливі небажані наслідки тієї поведінки, що веде до досягнення бажаної мети, і в результаті утворюється затримка.Положення ускладнюється.Між спонукою і дією вклинюються роздуми і боротьба мотивів.
Основним змістом другої фази в розвитку вольової дії є обговорення і боротьба мотивів.Іноді кажуть, що на відміну від імпульсивної, афективного дії, що обумовленаситуацією більше, ніж постійними, істотними властивостями або установками особистості, вольовадіяяк виборчий акт, тобто результат зробленого вибору особистістю, обумовленаособистістю в цілому.Це до певної міри правильно.Але не менш правильно й те, що у вольовому акті часто укладені боротьба, протиріччя, роздвоєння.У людини є багато різних потреб та інтересів, і деякі з них виявляються несумісними.Людина втягується в конфлікт.Розгорається внутрішня боротьба мотивів.Але й тоді, коли протиріччя не виступає безпосередньо в болісному почутті роздвоєння, свідома мисляча істота, у якої виникає бажання здійснити деяку дію, звичайно схильна піддати його попереднім аналізам.
Перш за все природно виникає потреба в тому, щоб врахувати наслідки, які може спричинити здійснення бажання.Тут у вольовий процес включається процес інтелектуальний.Він перетворює вольовий акт в дію, опосередкованудумкою.Облік наслідків передбачуваного дії часто-густо виявляє, що бажання, породжене однією потребою або певним інтересом, в конкретній ситуації виявляється здійсненним лише за рахунок іншого бажання; бажанасаме по собі діяможе за певних умов призвести до небажаних наслідків.Затримка дії для обговорення так само істотна для вольового акту, як і імпульси до нього.Затримці повинні піддатися у вольовому акті інші, конкуруючі, імпульси.Тимчасової затримці повинен піддатися імпульс, для того щоб дія була вольовим актом, а не імпульсивної розрядкою.Вольовийакт - це не абстрактна активність, а активність, яка містить в собі і самообмеження.
Сила волі полягає не тільки в умінні здійснювати свої бажання, але і в умінні придушувати деякі з них, підпорядковуючи одні з них іншим і будь-яке з них - задачам і цілям, яким особисті бажання повинні бути підлеглі. Воля на вищих своїх щаблях - це не проста сукупність бажань, а відома їх організація.Вона припускає, далі, здатність регулювати свою поведінку на підставі загальних принципів, переконань, ідей.Воля вимагає тому самоконтролю, уміння керувати собою і панувати над своїми бажаннями, а не тільки служити їм.Перш ніж діяти, необхідно зробити вибір, треба прийняти рішення.Вибір вимагає оцінки. Якщо виникнення спонукання у вигляді бажання заздалегідь висуває певну мету, то остаточне встановлення мети - іноді зовсім не збігається з початковою - відбувається в результаті рішення. Приймаючи рішення, людина відчуває, що подальший хід подій залежить від нього. Усвідомлення наслідків свого вчинку і залежності того, що станеться, від власного рішення, породжує специфічне для вольового акту почуття відповідальності. Ухвалення рішення може протікати по-різному.
1.Іноді воно зовсім не виділяється в свідомості як особлива фаза: вольовий акт відбувається без особливого рішення.Так буває в тих випадках, коли виниклеу людини спонукання не зустрічає ніякого внутрішнього протидії, а здійснення мети, що відповідала б бажанням, - ніяких зовнішніх перешкод.За таких умов достатньо уявити собі мету і усвідомити її бажаність.Весь вольовий процес - від початкового спонукання і виникнення цілі до її здійснення - так стягнутий до одноїєдності, що рішення не виступає в ньому як особливий акт; прийняття рішення укладено в згорнутому вигляді у визнанні мети.У тих вольових актах, в яких за виникненням спонукання до дії слідуєбільш-менш складна боротьба мотивів або обговорення і діявідстрочуються, рішення виділяється як особливий момент.