Дослідження П. І. Зинченко в цьому плані переконливо показали, що установка на запам'ятовування, що робить запам'ятовування прямою метою дії суб'єкта, не є сама по собі вирішальною для ефективності запам'ятовування; мимовільне запам'ятовування може виявитися ефективніше за довільне. Присвячене тій же проблемі дослідження А.А.Смирнова підтвердило той факт, що мимовільне запам'ятовування може бути продуктивнішим, ніж навмисне запам'ятовування.
У роботі по закріпленню матеріалу, який людина повинна запам'ятати, зазвичай значне місце відводиться повторенню. Повторення на протиставляється осмисленню, а само пронизується ним, перетворюючись на вторинну осмислену переробку. Істотною умовою запам'ятовування є розуміння.
Відносно організації заучування зазвичай виникає питання про найбільш раціональний розподіл повторення. Для заучування доцільнішим виявляється розподіл повторень в часі, ніж їх концентрація на невеликому проміжку часу. Це встановлено експериментальними дослідженнями(Г. Еббингауза, П. Радоссавлевича, А. Йоста, А. Пьерона) і підтверджено спостереженнями над запам'ятовуванням в життєвих умовах. При спішному заучуванні, наприклад безпосередньо перед заліком, без систематичного опрацювання, матеріал здебільшого швидко забувається. Раціональний розподіл повторень сприяє і економнішому заучуванню, і тривалішому запам'ятовуванню
Дуже велике значення для запам'ятовування має перше відтворення. Тоді як словесне формулювання, в якому матеріал підноситься іншим, піддається зазвичай ряду змін, перші власні формулювання, як вдалі, так і невдалі, навіть спотворюючі сенс відтворного тексту, виявляються виключно стійкими. "". Думка як би зростається з тією мовною формою, в яку вона відливається в процесі первинного осмислення при опануванні підмета відтворенню матеріалом. Тут збереження виступає не лише як передумова, але і як наслідок відтворення: воно не лише проявляється у відтворенні, але і здійснюється в нім.
Наступними психічними процесами, які ми розглянемо будуть збереження і забуває.
Збереження є складним динамічним процесом, який здійснюється в умовах певним чином організованого засвоєння і включає різноманітні процеси переробки матеріалу.
Зворотною стороною збереження, що проявляється у відтворенні, є те, що забуває. Г. Еббингауз, П. Радоссавлевич, А. Пьерон і інші дослідники описали хід того, що забуває як функцію часу, що пройшов з моменту заучування.
Що стала класичною і що увійшла до усього керівництва крива того, що забуває по Еббингаузу отримана, проте, для випадку того, що забуває безглуздих складів. Тому вона не може виражати загального закону запам'ятовування і забуває будь-якого матеріалу. Якби вона виражала загальний закон, то педагогічна робота по закріпленню знань була б сізіфовою працею. Результати, отримані Еббингаузем і його послідовниками, характеризують лише хід того, що забуває логічно не пов'язаного, не осмисленого матеріалу.
Питанню про те, що забуває осмисленого матеріалу в психології втаємничений ряд робіт, у тому числі і експериментальні дослідження С. Л. Рубінштейна. Вони показали, що хід того, що забуває осмисленого матеріалу підкоряється іншим закономірностям в порівнянні зі встановленими Еббингаузом. Конкретно ця відмінність виражається передусім в тому, що міцність запам'ятовування осмисленого матеріалу значно вища, ніж при запам'ятовуванні безглуздого матеріалу. При цьому не усі частини осмисленого тексту запам'ятовуються однаково міцно. Найміцніше закріплюється смисловий остов тексту, тобто не суміжні між собою частини тексту, а ті, які по сенсу пов'язані між собою. Смислові зв'язки домінують над асоціативними. Характер запам'ятовування і хід того, що забуває істотно залежать від того, що панує у цього суб'єкта : смисловий зміст і його мовне оформлення в їх єдності або переважне одне з них з недообліком іншого.
В ході дослідження збереження, виявилось, що в найближчий після первинного відтворення матеріалу інтервал(2-3 дні, а іноді і значніший термін) не завжди спостерігається різке зниження відтворення, як це слід було б чекати згідно з логарифмічною формулою Еббингауза. Розглянувши дві точки зору, ми дійшли висновку, що осмислений матеріал легше запам'ятовується і зберігається в пам'яті на триваліший період, ніж безглузді склади. Також відстрочене відтворення матеріалу виявляється повнішим і досконалішим, чим що безпосередньо йде за первинним сприйняттям або заучуванням. Це факт так званої ремінісценції, через яку з часом відтворення іноді не погіршується, а покращується, має принципове значення для загальної теорії пам'яті. На перший погляд він представляється парадоксальним. Неадекватність ремінісценції пануючим теоріям пам'яті означає також і неадекватність цих теорій фактам.
Ремінісценція особливо яскраво виступає у маленьких дітей - дошкільників - і в деяких випадках повніший характер відстроченого відтворення буває обумовлений дією емоційного гальмування, що безпосередньо йде за афектний переживаним враженням.
Досліди по дослідженню ремінісценції зводяться до наступного:
а) Ремінісценція - широко поширене явище. З 485 індивідуальних дослідів ремінісценції виявлена в 40,5% випадків. Якщо ж виключити незв'язний матеріал, залишивши лише осмислений, то ремінісценція виявлена в середньому в 65% випадків.
б) Наявність ремінісценції істотно залежить від характеру заучуваного матеріалу. Тоді як при відтворенні осмисленого матеріалу часто-густо виявлялося поліпшення відстроченого відтворення, спливання нових елементів при відтворенні незв'язного матеріалу спостерігалося лише в окремих випадках. При цьому особливо сприятливим для прояву ремінісценції був матеріал, більш насичений змістом, де послідовність подій була викладена природно і переконливо.
в) Ремінісценція частіше виявляється при вільному викладі смислового змісті, ніж при буквальному відтворенні. Найбільш сприятливими в цьому відношенні виявляються ті частини сприйнятого матеріалу, які вимагають особливого зосередження думки. Ремінісценція виявляється головним чином при відтворенні логічного плану сприйнятого матеріалу, відтворення ж ілюстративних моментів не виявляє вираженої тенденції до поліпшення.
г) Прояв ремінісценції залежить і від відношення що запам'ятовує до матеріалу. Ремінісценція найяскравіше виявляється на такому матеріалі, який викликає інтерес у випробовуваного.
д) Істотним для прояву ремінісценції є і те наскільки той, що заучує опанував зміст матеріалу. У тих випадках, коли випробовуваний не опанував в якій-небудь мірі зміст матеріалу, останній швидко забувався і ремінісценції зазвичай не давав.
Наявність ремінісценції в процесі збереження не виключає, звичайно, безперечного факту того, що забуває. Проте його не доводиться розглядати як процес, який завжди здійснюється мимоволі через не залежні від людини обставини. Хід збереження того, що забуває істотно залежить від характеру первинного збереження або заучування матеріалу.
Те, що забуває носить, як і запам'ятовування, виборчий характер; воно залежить тому і від не завжди усвідомлених самою людиною установок, що виражають специфічну спрямованість його особи. Забувається те, що йде врозріз з її спрямуваннями. Забувається також те, що пов'язано з пережитими, що загубили актуальне значення для особи етапами її минулого, особливо якщо свого часу воно було пов'язане з напруженою діяльністю. Так, відносно часті випадки того, що забуває авторами своїх творів, своєрідного їх відчуження. Відомий випадок з К. Линнеем, який на старості любив перечитувати свої твори, дуже ними захоплювався, але абсолютно забував, що вони написані ним. Експерименти М. Овсянкиной і Б.В. Зейгарник показали, що незавершені дії особливо запам'ятовуються. Очевидно, має місце і зворотне: те, що закінчене і вичерпане, загубило актуальність, найшвидше схильно до забуття. Ім'я людини здається зовсім знайомим, і не хапає чогось незначного, щоб згадати його. Коли, же прагнучи пригадати те або інше слово, ми отримуємо підказку (воно починається з букви "м"), забуте відразу спливає в пам'яті. Особливості того, що забуває допомагають пояснити провали в пам'яті у старих людей.
Також ми б хотіли детальніше розповісти про такий психічний процес пам'яті як пізнавання.
Збереження і запам'ятовування проявляються в пізнаванні і відтворенні. З них пізнавання є генетично більш раннім проявом пам'яті.
У пізнаванні сприйняття і процеси збереження і відтворення представлені в ще не розчленованій єдності. Без пізнавання не існує сприйняття як свідомого осмисленого процесу, пізнавання - це в той же час збереження і відтворення усередині сприйняття.
Дізнатися - це пізнати: пізнавання - акт пізнання. У пізнаванні виділяється із сприйняття і виступає на передній план та діяльність співвідношення, зіставлення чуттєвих якостей образу, що виникає в процесі сприйняття, з предметом, яка знаходиться вже в сприйнятті. Всяке сприйняття, як акт пізнання, містить в собі в більш менш прихованому виді співвідношення, зіставлення образу, що виникає в сприйнятті, з предметом. Коли у свідомості репрезентується не ця діяльність, а її результат, в наявності сприйняття; коли на передній план у свідомості виступає ця діяльність, увесь процес представляється як пізнавання.
Згадавши цей психічний процес, ми визнали потрібним виділити його форми.
Сама елементарна первинна його форма - це більш менш автоматичне пізнавання у дії. Цей перший ступінь пізнавання проявляється у вигляді адекватної реакції на первинний подразник. Я проходжу по вулиці, думаючи про щось, але раптом я машинально кланяюся, лише потім пригадавши, хто це людина, що зустрілася мені. На належному місці я, знову-таки автоматично, абсолютно не думаючи про це, згортаю управо або вліво у напрямку до будинку. Зовнішні враження автоматично регулюють мої дії. Я дізнаюся дорогу, оскільки я йду в належному напрямі, і моє пізнавання в даному випадку полягає саме в належних діях. Таке пізнавання у дії можливо без пізнавання у вигляді свідомого ототожнення нового сприйняття з попереднім.