Робота по розвитку уяви, на підключення творчого потенціалу дитини.
Журнал небилиці в особах. Захід проводиться у вигляді змагання. Група дітей ділиться на дві команди. Кожна команда - це так звана редакція журналу. У кожного члена редакції свій порядковий номер. Ведучий починає казку: „Жил-был маленький Гвинтик. Коли він з'явився на світло, то був дуже красивий, блискучий, з новеньким різьбленням і вісьма гранями. Всі говорили що його чекає велике майбутнє. Він разом з деякими гвинтиками буде брати участь у польоті на космічному кораблі. І ось нарешті настав той день коли Гвинтик опинився на борту величезного космічного космічного корабля... На найцікавішому місці ведучий зупиняється із словами: ”Продовження триває в журналі “.......” в номері .......” Дитина, у кого у руках цей номер, повинен підхопити нитку сюжету і продовжити розповідь. Ведучий уважно стежить за оповіданням, в потрібному місці перериває. Дитина повинна сказати: ”Продовження триває в журналі “.......” в номері .......” Перервати казку може ведучий словами: ”Закінчення в журналі “.......” у номері .......” В результаті дитячої творчості головний герой побував на багатьох планетах, зустрівся з інопланетянами. Проте діти один раз склавши продовження про нову планету і її жителів, повторювали потім те ж саме змінивши лише назву планети. В цілому цей вид діяльності показав, що дітям важко ще підключити вільне фантазування. Вони краще справляються з роботою по готових шаблонам. Презентація миру. Наочне сприйняття навколишнього світу, властиве дітям ( ось кішка, місяць, лавка, людина, палиця і т. д.), з розвитком дитини перетвориться в соціально-ціннісне сприйняття, коли підростаюча людина виявляє за предметами відношення, бачить ціннісні зв'язки і взаємини. Таке перетворення протікає непомітно, воно не позначається якимсь різким переходом, коли б раптом проста “лавка” перетворилася б на “місце для відпочинку старого, побачення для закоханих” і т.д. Воно здійснюється через соціалізацію особи, її духовний розвиток інтелектуального і емоційного збагачення. Зміна наочного сприйняття, проте, не завжди відбувається взагалі. Іноді ми бачимо людину, яка живе серед предметів, фактів, випадків але він випадає з суспільних відносин, культурних цінностей. Зовні - живе як все, по суті - живе поза всіма, оскільки виключений з системи ціннісних відносин. “Презентація миру” направлена перш за все на переклад наочного сприймання миру в його ціннісне сприйняття. Пред'являється який-небудь предмет групі дітей і пропонується описати роль цього предмету в житті людини, навіщо він для людства, яку роль він грає в прагненні людини на щастя, які відносини несе в самому собі, коли включений в повсякденний побут. Таким чином виявляється для дітей духовна цінність матеріального предмету, зміщує межі духовного і матеріального розвиває здібність до одухотворення і зрештою допомагає дитині знайти свою особу, піднятися над ситуацією. Для проведення даної роботи обирається будь-який предмет, що оточує дітей (немає сенсу брати щось незнайоме дітям, як тостер або пуанти) задається питання про його роль в житті людини, матеріальному і духовному призначенні, а так само питання про особисте відношення дитини до даного предмету. Необхідно створити надлежащюю атмосферу, так щоб все його достоїнства і особливості були підкреслені, як цінність загальнолюдською культури. Діти по черзі висловлюють свої міркування. При цьому вони підходять до предмету, беруть його в руки, демонструючи всій групі, розкриваючи то зміст, який виявлений ним. Шуркова Н.Е. Собрание пеструх дел. М.: „Новая школа”, 1994.-с. 67. Роблячи висновок, хочеться сказати про досить високе ціннісне сприйняття дітьми реальності. Вражає їх готовність і уміння міркувати, будувати висновки, загальний високий рівень інтелекту. Надалі можна ускладнити роботу, пропонуючи дітям самим вибрати предмет презентації, їм може стати явище, подія, факт, процес. Що на що схоже. Розвиток уяви грає велику роль в творчому вихованні особи дитини. Необхідно якомога більше включати в практику види діяльності направлені на активізацію процесів уяви. Даний захід проводиться у формі гри. У ній можуть брати участь до 30 дітей, роль ведучого краще узяти на себе вчителеві, вихователеві. Діти з допомогою ведучого вибирають 2-3 людини, які винні на декілька хвилин бути ізольовані від загальної групи. В цей час всі інші загадують якесь слово, бажано предмет. Потім запрошуються ізольовані хлоп'ята. Їх завдання - відгадати те, що було загадане за допомогою питання: “На що це схоже?” Наприклад, якщо загадано слово “бантик”, то на питання: “На що це схоже?” із залу можуть поступати такі відповіді: ”На пропелер у літака” і т.д. Як тільки ті, що водять здогадуються про те, що було загадане ведучий міняє їх, і гра повторюється знову. Безумовно така робота корисна. Фотомомент. Ця форма групової діяльності так само направлена на розвиток уяви. Проте її ефективності нижче, ніж ефективність описаною вище діяльності. Перш за все тому що об'єктом активного розвитку тут виступає що лише водить. Опишемо методику проведення заходу. Провівши коротку бесіду на тему “Що таке фотомомент”, роз'яснивши сенс цього слова, вихователь вводить дитини в світ фотографії: люди на згадку про якісь події хочуть завжди щось залишити, часто це буває фотографія. Фотографії бувають різні: смішні і сумні, маленькі і великі, кольорові і чорно-білі, а бувають фотографії, де люди вставляють свою особу в маленьке віконце, вирізане в картині із зображенням тварин, знаменитих людей і т.д. Потім діти вибирають того, що одного водить, який вставляє свою особу в таку ось картину, не знаючи, що на ній намальоване. Його завдання - відгадати кого він зображає, ставлячи навідні питання. Театр “Рукавиця”. Форма гри в театр визначає цілеспрямований розвиток плотською сфери дітей. Представляючи той або інший персонаж в різних ситуаціях хлоп'ята засмучуються, радіють, веселяться, сердяться, обурюються - емоційно освоюють мир відносин і форми їх прояву, що сприяє більш глибокому розумінню духовних зв'язків в реальному житті. Крім того використовуючи народні літературні твори, ми тим самим залучаємо дітей до національній культурі, російському фольклору. Мета роботи - навчання виразному читанню на основі наслідування багатократного перечитування, розвитку пам'яті, мови, простих рухів уміння говорити перед аудиторією. Діяльність дитини орієнтована на зразок. В процесі спілкування воспитатель- дорослий своїм прикладом навчає мови, руху, поведінці надає ненастирливу допомогу якщо діти щось забули. Основа поведінки дорослого - доброзичливість, розумність, спокій і зацікавлене участь. Реквізит (ляльки-рукавиці) - це опора для відтворюючої уяви розуміння характеру персонажа, передумова до розкріпачення відчуттів рухів, до свободи мови. Привертає і значна простота у виготовленні самих ляльок, можна відшукати старі рукавички, рукавички, а вже на їх основі з допомогою шматочків матерії, різноколірного паперу, гудзиків, голки з ниткою ножиць і фантазії можна зробити і діток з бабцею, і мишку, і лисицю, і собачку і т.д.
Висновки до розділу II
Творча уява розвивається поступово: від найпростішого до найскладнішого видів діалогу. Держава, в якій ми живемо стала незалежною зовсім недавно, хоча Україна була відома у світі ще з давніх давен своєю історією, традиціями, культурою. Розбудова молодої демократичної держави — це нелегка справа, але актуальна та вкрай потрібна для нашого майбутнього. Необхідні насамперед зусилля кожного з нас — громадян України. І від того, наскільки хорошими громадянами ми будемо, залежить і наше майбутнє. Добре орієнтуючись у сьогоденні, ми краще розуміємо і уявляємо майбутнє. А для передбачення майбутнього треба активізувати творчу уяву.
Висновки
Отже автор курсової розглянула тему: ”Уява як джерело творчості особистості”. Уява-продуктивна сила, що створює внутрішній і зовнішній світи;духовна творча функція, яка разом з інтенцією передчуває таємниці життя у символах смислу; посередник між сокровенними глибинами духу й дійсністю; конструктивна і руйнівна функція свідомості.
Творчість-процес народження нового, що об’єктивно здійснюється в людині-створення нових думок, почуттів або образів, які стають безпосередніми регуляторами творчих дій.
І тому творчий процес має результатом продукт оригінальний, об’єктивно цінний і самодостатній.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ”
Амонашвілі Ш.А. „Какживёте дети?”- М.: “Просвещение”.- 1991.- с.112.
Белова Е.С. Одаренностьмалыша: раскрыть, понять, поддержать. — М.: Московскийпсихолого-социальныйинститутФлинта, 2004. — 144 с.
Бердяев Н.Л. Царство Духа и царство Кесаря. М.: Республика, 1995. -с. 252-258.Брушлинский А.В. Воображение и творчество. //Научное творчество. – М.: «Знание», 1965.- с. 45.
Брушлинский А.В. Воображение и творчество. //Научное творчество. - М,1965, с. 345.
Ваганова Н.А. Розуміння як показник інтелектуальної та творчої обдарованості старших дошкільників // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2001. — Т.III. - Ч. 8. - С. 56-64.
Ваганова Н.Розвиток творчого потенціалу в дошкільному віці //Психолог.- 2006.-№20.-с.16-18.
Венгер Л.А., Мухина В.С. Психология.– М., 1988.
Вікова психологія / За ред. Г. С. Костюка.— К., 1976.-с. 56.
Возрастная и педагогическаяпсихология / Под ред. А. В. Петровского. — М., 1979.- с.91.