За домінуючими цінностями та ознаками всі молодіжнісубкультури можна поділити на такі групи:
- музичні;
- епатажно-протестові;
- розправно-самосудні;
- романтико-ескапітські;
- гедоністично-розважальні;
- релігійно-містичні.
Хоча у чистому варіанті жодного типу молодіжноїсубкультури не існує, оскільки їх угрупування не відзначаються стійкістю таперетинаються, взаємопроникають один в одний, проте кожна субкультура має своївідмінності та характеристики.
Музичні молодіжні субкультури виникли навколо різнихмузичних стилів.
Металісти – молодіжна субкультура в стилі метал(екстремальна музика, що зародилась в другій половині ХХ століття, є напрямкомрок-музики, одним із стилів гітарної музики). Типова мода металістів: довгеволосся, шкіряна куртка «косуха», пасок з великою кількістю заклепок, джинсиабо шкіряні штани, чорні футболки з логотипом гурту, ланцюги на шиї і зап’ясті,короткі чоботи з ланцюгами або армійські чоботи.
Репери – прихильники музичного напряму «rap»,який виник в середині 80-х, будучи музикою чорних кварталів міст США. В Україніпоширився в 90-х. Обов’язкові вміння всіх реперів – вміти читати реп, танцювати«брейкданс» (бі-боїнг), вміти малювати графіті. Також їм притаманнакорпоративність та психологічна потреба в спілкуванні з однолітками. Найбільшецінують індивідуальність. Характерний одяг: штани «дизелі», дуті короткікуртки, всі речі на декілька розмірів більші.
Рейвери - прихильники музичного напряму «rave», якийвиник у 80-х роках. Це масова нічна дискотека («кислотна тусовка») із виступомдиск-жокеїв, що являє собою симбіоз музики стилів «хаус» та «техно». В Українупотрапив у середині 90-х. Зовнішня атрибутика відрізняється синтетичністю,яскравістю кольорів, наявністю пірсингу. Учасники рейв-клубів схильні довживання наркотиків, слабоалкогольних напоїв. Щороку в Криму проходитьфестиваль рейверів – «Республіка КаZантип».
Брейкери – об’єднані на основі спільногоінтересу до танців типу брейк. Мета – пропаганда брейк-танцю і виконання йоговеликими групами. Зовнішній атрибут – вузькі темні окуляри. Брейкери займаютьсяспортом, не палять.
Епатажно-протестовим субкультурам початок поклалипанки (пропагандисти ідеї «шок-протесту»). Виділяються одягом і зачісками. Мета– самоствердження серед однолітків через заперечення загальноприйнятих нормповедінки. Негативно ставляться до праці, вживають наркотики, алкоголь.Захоплюються рок-ансаблями.
Байкери – віддають перевагу романтизації подорожей тавираженню своєї індивідуальності в зовнішньому вигляді, володінні мотоциклом –байком. Найбільше цінують швидкість. Зовнішній вигляд – шкіряна куртка«косуха», бандана, шкіряні штани, ланцюги на шиї, пірсинг, каблучки,татуювання, довга борода.
Панки – виникли в 70-ті роки. На даний час кількістьпанків зменшується, найбільше у Харкові. Панк-стиль характеризується низькимзагальноосвітнім і культурним рівнем, агресивним самоствердженням. Цінностіпанків – епатація суспільства, відторгнення буржуазних цінностей,десоціалізація. Основний зміст стилю – виклик, провокація, «шок-ефекти». Це інезвичні зачіски – ірокез, і забарвлення волосся, демонстративна поведінка.Захоплюються панк-роком.
Розправно-самосудні субкультури. Переважновихідці з робітничих сімей, які за допомогою сили борються з різнимивідхиленнями від певних ідеалів.
Скінхеди (скіни)- сучасна субкультура, яка з’явилася1968 року в Лондоні. Це представники робітничого класу, які бунтували протиліберальної влади та виступали проти негрів з Ямайки та вихідців з Азії, якібули дешевою робочою силою. Згодом рух поширився в інші країни. В Україніз’явилися ще наприкінці 80-х рр. ХХ ст. На сьогоднішній день скінхедиподіляються на течії нацистів та пацифістів. Зовнішній вигляд: побрита голова,татуювання, важкі черевики зі стальними вставками фірми «Doc Martens», дутакуртка без комірця зі змійкою та резинками на рукавах, підтяжки темногокольору, вузькі джинси чи камуфляжні штани.
Гопники (слово походить з рос. мови – ГОП – городскоеобщество презрения) – територіальні корпоративні самодіяльні угрупування«пацанів», переважно вихідців з робочих сімей, що фізичною силою «очищають»міста від «неформалів». Орієнтуються на систему цінностей дорослої кримінальноїсубкультури, культ сили, земляцтва, взаємовиручки та взаємозалежності. Властиваінтелектуальна нерозвиненість, агресивність. Можуть вимагати гроші чи цінніречі від інших людей, ходять групами по декілька осіб. Носять «кепку» таспортивні штани.
Романтико-ескапітські субкультури – (англ. – втекти,уникнути, позбавитися). Відрізняються орієнтацією на створення паралельногосвіту, витворення власного «міфу».
Хіпі – з’явилися на зламі 60-70 років ХХ століття вАмериці, а 1972 року – в Україні. Приводом до появи цього угруповання ставбританський гурт «Beatles». Хіпі – це своєрідний протест проти індустріальногосуспільства того часу, прихильники музичного стилю панк-рок. Виділяються довгимволоссям, саморобними прикрасами – «фєнічками», розірваним одягом, романтикоюавтостопу, можливістю втекти від реалій життя. Девіз угрупування – «Відмовсявід всього соціального – помри молодим». Тому вони не жили в будинках, недотримувались особистої гігієни, вживали алкогольні і наркотичні речовини,їздили на великих швидкостях. Нова течія хіпі звертає більшу увагу на зовнішнюатрибутику, ніж на ідеологію – втечу від соціуму.
Готи – представники готичної субкультури, натхненніестетикою готичного роману, естетикою смерті, готичної музики й відносять себедо готики-сцени. З’явилися в 1979 році на хвилі пост-панка. Характернийзовнішній вигляд готів: чорний одяг, чорне довге волосся, високі шнурованічеревики, чорний корсет, облягаючи чорні нарукавники, шипований нашийник,срібні прикраси окультної тематики, чорний макіяж і в дівчат, і в хлопців.Місце зборів – цвинтар вночі.
Емо – (від «емоції») – субкультура, основним змістомякої є прояв емоцій. Емо-кіди ніколи не приховують свого емоційного стану,завжди і при будь яких обставинах проявляючи його. Вони вважають світ занадтожорстоким, тому відгороджуються від нього довгим косим, рваним чубом, якийзакриває одне око та фарбують очі і нігті в чорний колір, і хлопці також.Кольорова гама одягу – поєднання чорного з рожевим.
Гедоністично-розважальні субкультури – це субкультури,члени яких отримують насолоду від різного роду розваг, якими займаються.
Хакери – комп’ютерні злочинці, здатні зламуватибудь-які захисні системи, коди на ліцензійних іграшках, запустити в системувіруси. В Україні з’явилися у 60-70 рр. ХХ ст. Мають свої інтернет-видання,культові сайти.
Ґеймери – прихильники комп’ютерних ігор, які вбачаютьв іграх сенс свого життя. Ґеймери самі відокремлюють себе від спілкування злюдьми. В основному, це – залежні люди, які проводять за комп’ютером додванадцяти годин на день.
Фуррі – субкультура поєднує людей, які захоплюютьсяантропоморфними (людиноподібними) тваринами в образотворчому мистецтві,анімації, художній літературі та дизайні. Зовні нічим не відрізняються,спілкуються між собою через мережу Інтернет.
Релігійно-містичні субкультури – постають унаслідоксинтезу містичних та релігійних культів. Проповідають вирішення глобальнихпроблем людини, держави й усього світу загалом.
Растамани (растафаріани) – рух зародився середчорношкірого населення Ямайки, в Україні запозичений від іноземних студентів –африканців та європейців. Растамани пропагують ідею рівності людей перед Джа(Богом), слухають музику стилю реггі, носять дреди та червоно-жовто-зеленіберети, курять ґанджу (маріхуану).
Сатаніти – цю субкультуру ще називають «блекстерами» -від назви найжорстокішого напряму в рок-металі – «блека», виконавці якого неспівають, а хриплять та кричать. «Блекметал» вбирає в себе ідеї язичництва,агресію та протистояння християнству. Сатаністи носять чорний одяг, їхні грудиприкрашає перевернутий хрест або пентаграма.
Отож, вплив молодіжних субкультур має як негативні,так і позитивні сторони. Тому формування особистісного «Я» кожної молодоїлюдини буде залежати від того, яку течію молодіжної субкультури вона обере тащо визначатиме зміст її діяльності в даній субкультурі. Також, відповідно дотипів, на які діляться молодіжні субкультури за характером своєї діяльності,можна визначити їхні позитивні сторони, такі як творчість, спілкування тощо.Негативних сторін у змісті діяльності молодіжних субкультур найбільше вдеструктивних течій, або ж – розправно-самосудних. Найбільшим факторомнегативного впливу майже всіх течій молодіжних субкультур є нездоровий спосібжиття.
1.2 Вплив молодіжної субкультури наформування особистісного «Я» в період ранньої юності
За статистичними даними, саме молодь в період ранньоїюності складає найбільший кількісний показник серед учасників молодіжноїсубкультури, адже в цей період відбувається вибір життєвих ціннісних орієнтаційта формування на їх основі особистісного «Я». Належність до молодіжної субкультури– це своєрідний спосіб продемонструвати світові свої власні погляди на життя, аджемолоді характерне протиставлення себе дорослим, прагнення до незалежності та самостійності.Саме тому тінейджери об’єднуються з іншими однодумцями та демонструють те, що уних є власні життєві позиції.