Çäіáíіñòü äî ñïіëêóâàííÿ çàâæäè áóëà îäíієþ ç íàéâàæëèâіøèõ ëþäñüêèõ ÿêîñòåé. Äî ëþäåé, ÿêі ëåãêî âñòóïàþòü ó êîíòàêò і âìіþòü ïðèâåðíóòè óâàãó äî ñåáå, ñòàâëÿòüñÿ іç ñèìïàòієþ. Іç çàìêíóòèìè ëþäüìè íàìàãàþòüñÿ îáìåæèòè êîíòàêòè àáî âçàãàëі óíèêàòè їõ.
Ïіä ÷àñ ñïіëêóâàííÿ äóæå âàæëèâî áóäóâàòè ñâîї âèñëîâëþâàííÿ ç óðàõóâàííÿì ìîâëåííєâîї ñèòóàöії. Îñíîâíèìè її óìîâàìè є: àäðåñàò ìîâëåííÿ, òåìà é îñíîâíà äóìêà âèñëîâëþâàííÿ, ìåòà і ìіñöå ñïіëêóâàííÿ.
Ñïіëêóâàííÿ ìîæå áóòè óñíèì òà ïèñåìíèì.
Ó ñóêóïíîñòі îñíîâíèõ ìîâíèõ çàñîáіâ (ó ëåêñèöі, ôîíåòèöі, ãðàìàòèöі) óñíå é ïèñåìíå ñïіëêóâàííÿ ìàéæå íå ðîçðіçíÿþòüñÿ, àëå їì âëàñòèâі é ñïåöèôі÷íі îçíàêè. Îñíîâíà âіäìіííіñòü ïîëÿãàє â òîìó, ùî óñíå ñïіëêóâàííÿ ðîçðàõîâàíå íà ñëóõîâå ñïðèéíÿòòÿ, íàé÷àñòіøå íåòðèâàëå, íåïîâòîðþâàíå, à ïèñåìíå – íà çîðîâå ñïðèéíÿòòÿ, ÿêå ìîæå âіäòâîðþâàòèñÿ áåç çìіí áàãàòîðàçîâî é ïåðåäáà÷àє ïîïåðåäíіé àíàëіç. Ïèñåìíå ñïіëêóâàííÿ ïîâ’ÿçàíå ç îáäóìóâàííÿì. Óñíå ñïіëêóâàííÿ çâè÷àéíî є іìïðîâіçîâàíèì, ÷іòêî іíäèâіäóàëіçîâàíèì, åìîöіéíèì òà åêñïðåñèâíèì.Ïèñåìíå ñïіëêóâàííÿ õàðàêòåðèçóєòüñÿ òî÷íіøèì ñëîâîâæèâàííÿì, áіëüøîþ êіëüêіñòþ àáñòðàêòíîї òà òåðìіíîëîãі÷íîї ëåêñèêè, øèðîêèì âèêîðèñòàííÿì ñêëàäíèõ ñèíòàêñè÷íèõ êîíñòðóêöіé, âіäîêðåìëåíèõ ÷ëåíіâ ðå÷åííÿ, âñòàâíèõ ñëіâ.
 óñíîìó ñïіëêóâàííі ÷àñòî ïîєäíóþòüñÿ ðіçíîñòèëüîâі åëåìåíòè (ïðîñòîðі÷íі ñëîâà, äіàëåêòèçìè, æàðãîíіçìè òîùî). Äëÿ óñíîãî ñïіëêóâàííÿ òèïîâèì є âæèâàííÿ ïðîñòèõ ñèíòàêñè÷íèõ êîíñòðóêöіé.
32. Мозковий штурм. Чому французький письменник Жан де Лабрюйєр вважав, що «в усне мовлення можна вкласти ще тонший смисл, ніж у писемне»?
Контактне й дистанційне спілкування Вербальне й невербальне спілкування |
Çà õàðàêòåðîì çâ’ÿçêó ñïіëêóâàííÿ ïîäіëÿєòüñÿ íà:
• êîíòàêòíå (áåçïîñåðåäíє, îäèí íà îäèí);
• äèñòàíöіéíå (îïîñåðåäêîâàíå, çà äîïîìîãîþ ïèñüìîâèõ ÷è òåõíі÷íèõ çàñîáіâ, âіääàëåíèõ ó ÷àñі ÷è â ïðîñòîðі ó÷àñíèêіâ ñïіëêóâàííÿ).
Çà âèêîðèñòàííÿì çíàêîâèõ ñèñòåì âèäіëÿþòü òàêі âèäè ñïіëêóâàííÿ:
• âåðáàëüíå (ñëîâåñíå); íåâåðáàëüíå (áåçñëîâåñíå).
Çà äåÿêèìè äàíèìè, 50–70 % іíôîðìàöії âіä ñïіâðîçìîâíèêà ìè îòðèìóєìî íåâåðáàëüíèì êàíàëîì. Ïîíàä äâі òè ñÿ÷і ðîêіâ òîìó êèòàéñüêèé ìóäðåöü Ëó Âàí âèïàäêîâî çóñòðіâ íåçíàéîìîãî þíàêà, ÿêîìó âіääàâ çà äðóæèíó ñâîþ äîíüêó. Ïðîçіðëèâîñòі ìóäðåöÿ ìîæíà äèâóâàòèñÿ: ÷åðåç êіëüêà ðîêіâ þíàê ïðîãîëîñèâ ñåáå ïîâåëèòåëåì Ïіäíåáåñíîї, ïåðøèì іìïåðàòîðîì äèíàñòії Õàíü. Ùàñëèâèé òåñòü ñòâåðäæóâàâ, ùî âèíÿòêîâі çäіáíîñòі òà âåëèêå ìàéáóòíє âіí ïðî÷èòàâ ó ðèñàõ îáëè÷÷ÿ íåçíàéîìöÿ. Íåâåðáàëüíі çàñîáè ñïіëêóâàííÿ äîâîëі ðіçíîìàíіòíі.
Íåâåðáàëüíі çàñîáè ñïіëêóâàííÿ | |
Âіçóàëüíі çàñîáè | Ìіìіêà, æåñòè, ïðîñòîðîâà äèñòàíöіÿ, ïîçà, ïîñòàâà, çîâíіøíіé âèãëÿä |
Àóäіàëüíі çàñîáè | ßêіñòü ãîëîñó, éîãî äіàïàçîí, òåìï, ðèòì, âèñîòà çâóêó, ìîâíі ïàóçè, ñìіõ, ïëà÷, çіòõàííÿ, ïëåñêàííÿ, êàøåëü òîùî |
Òàêòèëüíі çàñîáè | Ïîòèñêàííÿ ðóê, îáіéìè, ïîöіëóíêè, ïîïëåñêóâàííÿ ïî ïëå÷àõ òîùî |
Îëüôàêòîðíі çàñîáè | Çàïàõè íàâêîëèøíüîãî ñâіòó, ïðèðîäíі òà øòó÷íі çàïàõè ëþäèíè |
Міміка та жести Вади жестикуляції Довіра в спілкуванні |
Òðàêòóþ÷è íåâåðáàëüíі çàñîáè ñïіëêóâàííÿ, âàðòî çâåðíóòè óâàãó íà íàöіîíàëüíі òðàäèöії ñïіâðîçìîâíèêіâ. Íàïðèêëàä, ìàéæå âñі єâðîïåéöі, õèòàþ÷è ãîëîâîþ çâåðõó âíèç, ïåðåäàþòü çãîäó, áîëãàðè – íåçãîäó, ÿïîíöі ïіäòâåðäæó þòü, ùî óâàæíî ñëóõàþòü ñïіâðîçìîâíèêà. Äëÿ êèòàéöіâ ïіäíÿòі áðîâè – çíàê ãíіâó, à äëÿ àìåðèêàíöіâ – âëàñòèâà їì ìàíåðà çäèâóâàííÿ.