Соціологічна теорія - це теорія про соціальні явища або суспільство. На основі наукової соціологічної теорії можна робити певні прогнози про стан суспільства й можливих соціальних подій. Більше приватної тридцятимільйонної теорії є «поняття».
Забігаючи вперед, відзначимо, що теоретичні поняття виражають щось відвернене і є при цьому протилежністю емпіричного факту, що конкретний і спостерігаємо. Типовими соціологічними поняттями є, наприклад, група, норма, роль і статус.
Можна виділити кілька типів соціологічних теорій.
- Пояснююча теорія виявляє й вивчає соціальні причини існуючих у суспільстві явищ.
- Прогнозуюча теорія прагне прогнозувати майбутнє на основі знань про існуючим у суспільстві тенденціях.
- теорія, що класифікує, є більшою мірою що описує, чим пояснюючої вона являє собою виявлення найбільш відвернених істотних ознак явища. Наприклад, «ідеальний тип» Вебера може бути прикладом такої теорії.
- Функціональна теорія ставиться до теорій, що класифікують. Вона класифікує й інтерпретує явища і їхні наслідки. Функціональна теорія показує причинно-наслідкові взаємозв'язки різних частин системи й вплив кожної частини на ціле.
Замість функціональної теорії дослідники можуть уживати термін «функціональний аналіз», якому можна вважати синонімом функціональної теорії, або термін «системна теорія», коли підкреслюється значення цілого. Багато дослідників відзначали, що суспільні науки поки не мають систематичного підходу, існують тільки методи дослідження й ряд узагальнень, і ті на відносно невисокому рівні. Стосовно до цього Роберт Мертон (1968) використовував вираження «теорія середнього рівня». Деякі дослідники зіставляють теорію з парадигмою, що розуміється як спосіб мислення або напрямок науки. Незважаючи на критику, спрямовану на теорію, можливо використовувати поняття теорії особливо тоді, коли з його допомогою можна одержувати корисну інформацію про соціальні взаємозв'язки. Теорія має тісний зв'язок з досліджуваною дійсністю. Теорія є парадигмою або моделлю дійсності. Соціологічна теорія базується на відносинах факторів, змінних, понять. «Грамотна», коректна соціологічна теорія не повинна бути чимсь відірваним від дійсності, самоціллю, а повинна бути способом до відкриття нових взаємозв'язків і закономірностей.
Нижче приводиться схема процесу наукової праці по Уолтеру Л. Уоллису (Walter L. Wallace, 1969), у якій розглядаються розробка теорії і її застосування в дослідженні. Уоллис уважає соціологію безумовно науковою дисципліною й виділяє в ній, відповідно до даної схеми, п'ять областей, які корелюють один з одним.
Логічна індукція
Теорії
Логічна дедукція
Емпіричні узагальнення
Методи
Гіпотези
Вимір
Спостереження
Як приклад використовуємо аналіз Дюркгейма про самогубство. Він виходить зі спостережень про людей, які покінчили із собою самогубством. Ці спостереження дають деякі емпіричні узагальнення типу «серед протестантів більше висока частотність самогубств, чим серед католиків».
Наступний рівень знання залежить від відповідей на питання:
1. Яке значення приналежності до того або іншого віросповідання в тім особливому випадку, коли мова йде про частотність самогубств?
2. Можна взагалі частотність самогубств уважати якимсь особливим випадком?
Ці питання, разом узяті, торкають явище, що вимагає пояснення (суїцид), і явище, що пояснює (віросповідання). При цьому можливо по індукції «підняти» емпіричне узагальнення вище первісної форми й внаслідок цього збільшити використовувану наукову інформацію. Приналежність до якого-небудь віросповідання, тобто пояснююче явище, можна узагальнювати за допомогою того або іншого ступеня інтеграції. Самогубство ж явище, що пояснюється як, - лише одне з виражень так званої дезорганізації, тобто функціонального розладу суспільства, або ослаблення передбачуваності. За допомогою цих більше широких понять назване емпіричне узагальнення можна представити у вигляді наступної теорії: «Стан особистої дезорганізації варіюється назад пропорційно ступеня соціальної інтеграції».
На наступному етапі можна перевірити теорію. Виходячи з теорії, шляхом логічної дедукції висуваються гіпотези. Відповідно до даної теорії, незаміжні жінки й неодружені чоловіки соціально менш інтегровані, чим замужні й одружені.
Із цієї причини перші мають більше високу частотність самогубств, чим останні. Ця гіпотеза перевіряється за допомогою спостережень, що збираються, після чого робляться емпіричні узагальнення, і, нарешті, гіпотеза включається шляхом логічної індукції в теорію.
Розробку теорії, з одного боку, і її застосування - з іншої, можна викласти по Уоллису (1971) у наступному виді: у стадії розробки теорії важливі спостереження, отримані в процесі дослідження, а в стадії застосування теорії важливі об'єкти додатка. При спостереженні й висновках необхідно враховувати положення теорії. Теорія допомагає направити дослідження на розгляд істотних питань.
Після перевірки гіпотези вона вважається доведеної і є основою логічних висновків, що ведуть до теорії.
Як вище вже відзначалося, розробка соціологічної теорії й емпіричне дослідження перебувають у відносинах взаємовпливу.
Соціологічне поняття
Кожна галузь науки має свої основні поняття, за допомогою яких вона описує свій об'єкт дослідження, упорядковує розглянуті явища й інформує про висновки. Це стосується, природно, і соціології, що має свій специфічний понятійний апарат, що відокремлює її від інших галузей науки.
Соціологічне поняття абстрактно в тім відношенні, що не співвідноситься з дійсністю безпосередньо. Це значить, що поняття повністю ніколи не ідентично тим явищам, які воно йменує. Наприклад, поняття «група» може означати самі різні групи, якщо воно не буде чітко визначене або обмежене. З іншого боку, саме поняття вже містить істотні ознаки об'єкта («групи»), хоча безпосередньо й не вказує, яка саме група мається на увазі.
Соціологічна термінологія (тобто назви соціологічних понять) містить у собі властиво соціологічні терміни (якими оперує соціологічна теорія), терміни, запозичені з інших галузей науки, а також слова загальнолітературної, повсякденної мови. Як наука, що вивчає людину й суспільство, соціологія повинна, природно, застосовувати багато понять і вираження, які вживаються в повсякденному житті. Використання цих понять у дослідницькій роботі розумно й корисно, якщо вони можуть виконувати функції властиво наукових понять, а саме функцію типізації, класифікації й описи явищ, а також виявлення зв'язків між змінними. Дефініції, узяті з повсякденної мови, повинні мати стійкість і контрольованість, щоб функціонувати як наукові поняття.
Вибір понять зроблений на підставі їхньої універсальності або тісного взаємозв'язку.
1. Соціальна система
2. Функція
3. Інтеграція
4. Група
5. Організація
6. Суспільство
7. Культура
8. Інститут
9. Цінність
10. Відношення
11. Норма
12. Відхилення
13. Соціальна взаємодія
14. Роль
15. Соціалізація
16. Конфлікт
17. Соціальний стан, статус
18. Соціальна стратифікація
19. Соціальна мобільність
20. Влада
Як бачимо, нагору винесені універсальні поняття, з яких виведені всі інші. Наприклад, з «соціальної взаємодії» виводиться «конфлікт» або «соціальний стан» (частина, частка із загального). «Культура» і «соціальний стан» відрізняються від інших понять ряду більшою універсальністю.
Крім названих понять, будуть розглядатися також інші соціологічні поняття, які можуть мати центральне значення в якій-небудь спеціальній галузі соціології.
Слід зазначити, що соціологічні поняття змінюються й розвиваються в міру розвитку соціологічних досліджень і розробки теорії.
Наявність соціальної системи можна констатувати в тому випадку, якщо є група людей, що діють, причому існуючі відносини є досить стійкими й тривалими. Соціальна система являє собою сукупність, що більше її суми. У ній виникають певні закономірності, нові властивості, що припускають розгляд частин разом із цілим, а не окремо від нього. При цьому індивід розглядається як член соціальної системи, і його поводження інтерпретується саме із цієї позиції.
Нації, команда або родина - соціальні системи, і ці настільки різні утворення поєднуються одним поняттям у силу існуючих у них досить постійних взаємин. Наприклад, Організація Об'єднаних Націй є соціальною системою, у якій різні держави й народи миру перебувають у взаєминах стійкого типу.
Соціальна система має певну внутрішню структуру й відносини, що затвердилися, з іншими системами. Якщо домінує внутрішня структура, то результатом може бути «закрита система», що, у свою чергу, може заважати або перешкоджати адаптації системи до навколишнього середовища і її змін. Перевагою же «відкритої системи» є її здатність гнучко реагувати на нові ситуації й зміни, що відбуваються в середовищі, завдяки тісним і відкритим відносинам системи з навколишнім середовищем.
У тісному зв'язку із соціальною системою перебуває мир символів, зокрема, язик, ідеї, релігія й т.д., а також властиво індивіди, кожний зі своєю особистістю й системою потреб. Все це утворить ту «свідомість», при наявності якої тільки й може функціонувати соціальна система.
Так, Парсонс (1968) особливо підкреслював наявність загального фактора «свідомості» як основи дії. Соціальна дія індивіда осмислено, тому що мотивовано тією системою норм і цінностей, які пропонує культура даної соціальної системи. Соціальна, культурна й особистісна системи в силу взаємовпливу утворять, таким чином, одне ціле, що має свої мети й засоби для дії.
За концепцією Парсонса (1951) визначаються чотири основних дії, особливо важливих для будь-якої соціальної системи, якщо вона прагне забезпечити самозбереження. Вони являють собою питання, що вимагають або перспективного або негайного рішення.
На практиці придбання ресурсів опирається на працю й господарську діяльність (адаптація), досягнення цілей залежить від способу прийняття рішень, законодавства й загального модусу дій, характерного для даної соціальної системи. Соціальна згуртованість, пов'язана з інтеграцією, підсилюється в результаті соціального гуртожитку, зокрема, сусідства, різних суспільств і соціальних спільностей. Родина, школа й церква піклуються про безперервність системи.
Література
1.Тернер Дж. Структура соціологічної теорії. – К., 2003
2.Ноель Е. Масові опитування. Введення в методику демоскопії. - К., 2000
3.Смелзер Н. Соціологія. - К., 1999
4.Рисмен Д. Деякі типи характеру й суспільство. - К., 1999