Багато в чому однодумець Т. Парсонса, Роберт Мертон, проте, звертав увагу на слабкості високо абстрактних теорій. Він віддавав перевагу теоріям середнього рівня або діапазону дії, де теоретико-методологические передумови чітко співвідносяться з емпіричними даними. Це він блискуче показав при аналізі соціальної обумовленості аномії. Мертон був одним з лідерів Колумбійської школи соціології, для якої якраз і став характерним щонайтісніший взаємозв'язок теоретичних, методологічних і емпіричних досліджень. Іншим її лідером був Поль Лазарсфельд (1901-1976), який вніс видатний вклад до комплексного використання кількісних і якісних методів досліджень, в розробку математичних методів аналізу емпіричних даних (латентний аналіз, вторинний аналіз, контент-аналіз і ін.). Високого рівня теоретико-методологической зрілості досягла також британська Школа соціальної антропології. Э. Вестермарк, А.Р. Редкліфф-Браун, Б.К. Маліновський продемонстрували винахідливість і віртуозну техніку отримання теоретико-методологически обгрунтованих даних про життя людей в примітивних суспільствах (на територіях британських колоній).
Друга форма зрілого етапу класики - проблемно-прикладна. Її зразком визнана школа Чикаго американської соціології (перший в США департамент соціології, організований вже при створенні університету в Чікаго, 1892). Її активна діяльність зачалася ще перед першою світовою війною і охоплює декілька поколінь видатних соціологів: перше - А. Смолл, Біля. Томас, Ф. Знанецкий, Э. Гиддінгс, Ч. Кулі; друге - Р. Парк, Э. Берджесс; третє - Біля. Огборн, С. Стауффер, Э. Шилз; четверте - Р. Блумер, М. Яновіц і ін. Школа існує і в даний час[17,93]. Предмет її досліджень – соціальні проблеми, життєво значущі для населення Чікаго і всього американського суспільства. Соціальна ситуація і установки особи, урбанізація і сім'я, соціальна дезорганізація, поведінка, що відхиляється, злочинність і ін. Вони розробили оригінальні методики і техніку емпіричних досліджень, багато хто з яких став стандартним і широко застосовуються в світовій соціології. Цьому сприяла підтримка з боку урядових органів як замовників досліджень.
Подібну соціологічну письменність продемонстрували також урядові кругиі місцеві органи влади післявоєнної Англії. Через їх замовлення соціологи (Т. Маршалл і ін.) провели декілька серіїв проблемних емпіричних обстежень. Їх результатами стали регулярні огляди по проблемах демографії, планеруванняміського і сільськогобудівництва, положеннябідноти і ролі.
Методологічно орієнтоване дослідження предмету стало принципом діяльності німецьких соціологів Франкфуртської школи (40-60-і роки). Зразком їх роботи служить теоретико-эмпирическое дослідження «Авторитарна особа» (1944-1950), виконане під керівництвом Теодора Адорно (1903-1969). Предметом дослідження стали межі особистості, що віддає перевагу авторитарному режиму; їх вивчення спиралося на теоретико-методологические концепції неомарксизма і зажадало розробки спеціальних методик для отримання необхідних емпіричних даних[3,10].
В кінці XX - початку XXI століття виникли нові розуміння предмету соціології, альтернативні класичним: у центрі опиняється не суспільство як цілісний об'єкт, а соціальний суб'єкт як активна дійова особа, як актор соціальних процесів, змін. Серед прихильників і розробників цього підходу - французи Ален Турений і Пьер Бурдье, англійці Маргарет Арчер і Ентоні Гидденс.
Згідно згідно з визначенню Парка і Берджесса (1969), соціологію можна вважати за науку, яка вивчає колективну поведінку. Алекс Інкелес (AlexInkeles, 1969), у свою чергу в свою чергу, відзначає, що соціологія вивчає системи соціальних дій і їх взаємовідношення, і її об'єктами є з'являються суспільства, інститути і соціальні стосунки.
Соціологія намагаєтьсяосягнутиповедінку людини, що детермінується перш за всекультурою, побутом, соціальною організацією і іншими подібними чинниками. При цьому, природно, у поле зору дослідника потрапляють різні причинні зв'язки, стосунки і залежності, тобто соціальна поведінка вивчається в динаміці (Інкелес).
Іан Робертсон (lanRobertson, 1977) називає соціологію наукою, що вивчає людське суспільствоі соціальну поведінку. За Джеком Д. Дугласом (JackD. Douglas, 1973), соціологія є з'являється наукою, яка вивчає людину і спільності, прагне визначити їх характерні риси, особливо на основі сучасних цивілізацій. Під “науковістю” мається на увазі в даному випадку, як і в додатку до інших наук, те, що накопичені знання про суспільствоі поведінку людини об'єктивніші і обосновані, чим це може дати практичне мислення повсякденного життя.
Хоча соціологія звертає увагу і на індивіда, протецентральними об'єктами її дослідження є з'являються соціальні групи і угрупування, а також соціальні процеси. Соціологія описує і розглядуєсеред іншого моделі соціальних цінностей, соціальних змін, поведінки, що відхиляється, релігійної поведінки і сімейногожиття. Соціологія досліджує відмінності, які існують між соціальними класами, політичними і професійними групами і іншими соціальними об'єднаннями. При цьому вона не цікавиться власне міжособовими відмінностями, хоча інколиповинна розглядуватиі їх[3,14].
Джек Ноббс (JackNobbs), Боб Хайн (BobHine) і Маргарет Флеммінг (MargaretFlemming, 1975) висунули визначення, що характеризує соціологію як наукове і систематичне дослідження поведінки людей, що живуть в групах. Маються на увазі організовані спільності. Найменшою групою є з'являється, як правило, сім'я, а найбільшою — нація або держава. Між ними знаходятьсярізні інші групи, такі як школа, робочий колектив, сусідство, сіло або місто — все, що можна назватиспільнотами.
Представник марксистської соціології Г. Осипов (1969) визначає соціологію як науку, яка досліджує соціальну структуру суспільства, розвиток систем і організацій, а також взаємодії усерединісуспільства. Під соціальною структурою Осипов має на увазі між-і внутрікласові внутрішньокласові стосунки і систему соціальних інститутів або установ, регулюючу ці стосунки.
У всіх приведених визначеннях підкреслюється соціальна структура, з одного боку, і соціальна поведінка (дія) — зіншою, як предмети соціологічного дослідження. Демографічна, економічна і класова структура суспільства, територіальні чинники, пануючі етичні, моральні і духовні цінності (що у загальних рисах складає соціальну структуру суспільства) визначають соціальну поведінку. Соціологія прагне розуміти і пояснюватиповедінку людини саме за допомогою цих структурних і ситуативних чинників.
Одні структурні чинникивельмиконкретні, як, наприклад, демографічна і економічна структура суспільства. Інші, у свою чергу в свою чергу, є з'являються відвернутими і неначене настількиочевидними. До них відносяться, зокрема, соціальні стосунки, які, як і соціальна структура, регулюють взаємодію індивідів.
Визначення соціології як науки, яка вивчає соціальну поведінку, або дію, і соціальні структури, можна, по Гюнтеру Вісведе (GunterWiswede, 1991, 20), представитинаочнотаким чином:
«Поведінка, що сформувалася як соціальна», — це поведінка, яка формувалася під впливом суспільствапри засвоєнні індивідом цінностей і норм даного суспільства. Соціально направленаповедінка типова для взаємодії людей в різних ситуаціях, коли власна поведінка людини пристосовується до поведінки навколишніхлюдей і соціальний обмін, що відбуваєтьсяпри цьому, стає природним. Як видимий, розрізнення цих двох типів поведінки є з'являється більше аналітичним, чим спостережуваним на практиці або необхідним. Швидше, це дві сторони одного явища[4,85].
Соціальні структури включають соціальні ознаки і соціальні утворення. До перших відносяться, зокрема, вікова, економічна і професійна структури, прибуткова структура і соціальна стратифікація суспільства. До соціальних утворень відносяться, наприклад, такі соціальні організації, як комуни, церква і промислові підприємства. За соціальні утворення можна вважати також коло друзіві різні громадські організації. На відвернутому рівні соціальні структури включають такі інститути, як сім'я, релігія і економічна формація, а також існуючі інституційні цінності і норми.
Таким чином, предмет соціології історичний, він змінюється, стає складнішим і суперечливим, змінюється і її об'єкт.
Таким чином, розуміння предмету соціології впродовж всієї історії існування цієї науки мінялося. Представники різних шкіл і напрямів висловлювали, а також продовжують висловлювати різне розуміння предмету соціології. І це природно, оскільки предмет науки знаходиться в тісному зв'язку з дослідницькою діяльністю учених.
Соціологія як спеціалізована область наукового знання виникла в середині XIX ст ст., точніше - в 20-70-х роках цього століття. Цей перший етап її становлення втілюютьО. Конт, Р. Спенсер, К. Маркс.
Рання теоретична класика соціології виходила з того, що її предмет - суспільство як цілісна реальність. Але вона ще не співвідносила таке осмислення суспільства з необхідністю отримання емпіричних даних на основі соціологічної теорії, тобто з розробкою соціологічної методології.
Цей недолік долається ранньою теоретико-методологической класикою, яка осмислює предмет соціології в єдності з її методологією. А на етапі зрілої теоретико-методологической класики нову якість отримує сам взаємозв'язок предмету і методології, оскільки створюється ціла система методів, техніки і процедур отримання емпіричних даних. Тому, другий, завершуючий етап її становлення і початок її институционализацииохоплює період з 80-х років ХIХ ст. до першої світової війни. Він відображений в творах Ф. Тьонісу, Э. Дюркгейма, М. Вебера.