Усе те, що називається в естетиці естетичними відносинами, обертається навколо одного питання - що є краса? Гегель узагалі обмежував предмет естетики прекрасним у мистецтві. Краса - становий хребет усіх естетичних відносин. Природно, що ми розглядатимемо тут цю проблему лише в рамках і завданнях, що мають відношення до теми реальності людини в цивілізаційному та культурному просторі.
Є безліч відповідей на питання, що таке краса. Усі їх можна умовно розподілити на два роди відповідей: краса, властива природі (знамениті „природники") і краса, властива соціуму (не менш знамениті „громадські дослідники"). На Сході говорять: „У пустелі краси немає - краса в душі араба". Якщо суворо дотримуватися цієї східної мудрості, то ми ніколи не зрозуміємо, що таке краса, ми прийдемо до естетичного релятивізму, коли кожен кулик вважатиме гарним саме своє болото. Таке розуміння краси виправдує будь-яке неподобство, стирає грань між прекрасним і потворним. Не менш безнадійною справою виявляється шукання краси в природі. Такі агукання вимагають аналізу, а всякий аналіз призводить до того, що краса сиплеться, як пісок крізь пальці кожного, хто хоче взяти в руки й „пощупати красу". Красу можна тільки відчути. Краса - це почуття краси, що викликає в людини й внутрішньо, і зовні цілу гаму позитивних емоцій і почуттів. Під позитивним ми в цьому випадку розуміємо все те, що сприяє самозбереженню й саморозвитку людини й людського в ній. Нам здається, що краса як почуття, як відчуття виникає внаслідок Зустрічі. Якщо світ створений, і Творець побачив, створивши цей світ, що це добре (Красиво!?), і якщо ми носимо в собі образ Творця, то виникає можливість Зустрічі, можливість упізнавання людиною в навколишньому світі божественного. Зустрічатися з красою людині треба досить обачно, оскільки краса може нести в собі зовсім іншу суть - „краса суєтна".
Треба пам'ятати, що справжня краса „дарована Богом тваринним істотам для того, щоб, бачачи її, ми свій дух зводили до пізнання Творця". Ця радість упізнавання і є те прекрасне почуття, що в естетиці називається красою.
Найважливіше в цьому почутті полягає в тім, що це почуття, почуття краси, абсолютно безкорисливе, позаутилітарне, позапрагматичне. Ми розглядаємо натюрморт, написаний голландським майстром, зовсім не для того, щоб за ним скласти рецепт для куховарської книги, та й навряд чи нормальній людині спаде на думку ілюструвати куховарську книгу як втілення утилітарності репродукціями великих голландських або українських майсірів живопису. Метою тут є переживання відчуття краси як такої. Емоції, пов'язані з красою, - спочатку тільки побічний результат звичайного, ми б навіть сказали, вульгарного, процесу слухання або бачення. Але поступово ці побічні результати накопичуються й стають головними. Людина починає бачити в речах засіб отримання емоцій і почуттів краси. Таким чином, алгоритм краси як особливий алгоритм активного буття внутрішньої й зовнішньої людини з мети, якою вона з'являється людині в просторі цивілізації, перетворюється в засіб. На гребені переживань краси людина рве свою утилітарну залежність від речей, знаходить здатність милуватися світом безкорисливо. У цьому, якщо хочете, практичне значення естетичних відносин, сама їх суть. Звичайно, тут треба зробити низку істотних застережень. По-перше, коли ми найчастіше говоримо про практичне значення естетичних переживань, то міркуємо, виходячи з логіки цивілізації. Насправді, переживання краси є радість упізнавання, радість збігу божественного в людині з божественним у світі. Це те саме, що радість дитини щойно купленому велосипеду. Радість від краси є радість відчуття світу, спорідненого з тобою, відчуття світу, як дому, відчуття радості людини, яка знову повернулася в рідний дім після тривалої відсутності: це - мій рідний дім! Ще раз наголосимо, що це відчуття є природним для людини, і тому воно абсолютно безкорисливе, як безкорисливе відчуття людиною свого устрою: ми так влаштовані, це є природна даність.
По-друге, відчуття краси притупляється багатьма обставинами, головними з яких є цивілізаційні імпульси, що намагаються зважити красу на ціннісних терезах гривень, рублів або доларів. Цивілізація не терпить такої властивості людини, як уміння насолоджуватися безкорисливо, як насолоджується мати видом свого дитяти, як радіє дитина, яка побачила свою матір. Цивілізація намагається відразу ж довідатися про ціну такої радості. І таке питання відразу вбиває красу. Тому що, як говорив Рабіндранат Тагор: „Якщо ми почнемо аналізувати статую, то одержимо глину й не пізнаємо радості скульптора, який створив її'. У прагненні зберегти радість від зустрічі з красою людина розвиває в собі цілу гаму естетичних почуттів, які в естетиці позначаються як прекрасне - потворне, трагічне - комічне, піднесене - низинне й так далі. Але все, що пов'язане з переживанням і трагічного, і комічного, втрачає зміст у відсутності краси.
По-третє, переживання краси має ще один „практичний", з позиції цивілізації, зміст. За законами краси поети й художники будують особливий світ - світ літератури й мистецтва. Через цей світ пролягає найпряміший шлях до зустрічі з красою. „Краса мистецтва є красою, породженою й відродженою на ґрунті духу". Створення художніх творів підкоряється власним законам. Досвід такого створення відбито в естетичних роботах про композицію, художній літературній критиці й у безлічі інших подібних робіт. Здебільшого ці роботи мають значення тільки для, так би мовити, внутрішнього користування. Дуже рідко можна знайти таку роботу, що виступила б посередником між людиною й світом мистецтва. Світ літератури й мистецтва вимагає безпосередньої фізичної присутності людини в цьому світі. І, у кінцевому підсумку, відчуття краси є тією границею, за якою розрізняються світ літератури й мистецтва, як реальний світ, як одна з фундаментальних складових культури, і світ віртуальний, у якому краса ніби тільки присутня. Входження у світ краси й формування безкорисливості як природного стану людини відбувається раніше й без книг з естетики. Воно починається з вироблення в дитини вміння радіти, причому, радіти не тільки прянику або відсутності батога, але й тому, що ніяк не пов'язане з біологічними потребами людини. Це починається, наприклад, з похвали дитини за те, що вона чимось дорогим для неї поділилась з іншим. Постійне відчуття безкорисливості є важкий тягар, особливо коли людина постійно занурена в тісноту цивілізаційних відносин, у реальність, де люди постійно штовхаються ліктями. Тому естетичні почуття мають потребу в постійній підтримці своєї форми й розвитку, інакше естетичні почуття можуть зовсім атрофуватися. Є дивний документ: наприкінці свого життя Чарльз Дарвін в автобіографії пише про те, що він зовсім втратив здатність одержувати насолоду від літератури й музики. І раптом разюче визнання: „Я почуваюсь зовсім нещасною людиною. Якби мені вдалося заново прожити життя, я хоча б годину на день залишав для занять музикою й читання віршів". Чому людина, втрачаючи здатність до сприйняття літератури й мистецтва, втрачає відчуття щастя? Тому що щастя - такий стан реальності людини, який є зворотним боком краси. Це моральне відчуття насолоди від того, що даєш можливість насолоджуватися іншому. Це безкорислива насолода. Тому людина, щоб не перетворитися в нещасну людину, повинна, говорячи мовою спортсменів, підтримувати свою душу в гарній естетичній формі. Це можливо при постійному входженні у світ літератури й мистецтва. Література й мистецтво змушують людину співпереживати, ставити себе на місце героїв і відчувати те, що переживають літературні герої. „Над вимислом слізьми обіллюся" (О.С. Пушкін). Твори літератури й мистецтва, про що б вони не були, є завжди розповідь про людину, і перш за все, про внутрішню людину. Тому їх не можна розглядати, як підручники з історії, класової свідомості, як засоби піару. Вони повинні оцінюватися в іншому вимірі, вимірі культури: добра - зла, краси - потворного. Тому накопичений людством досвід створення естетичних цінностей збільшує можливість людини зберегти й примножити людське в ній. Так, напевно, і варто розуміти відомі слова „краса врятує світ". Входження у світ літератури й мистецтва повинне бути всерйоз, до появи сліз. Ці сльози Аристотель називав катарсисом, тобто очищенням, очищенням душі. Усі люди знають, що треба підтримувати в чистоті своє тіло, тіло зовнішньої людини, але ще більше ретельного туалету потребує наша душа, наша внутрішня людина. І тут не обійтися легким обмиванням кінчиків пальців. Очищення душі вимагає напруження внутрішніх сил. Діяти за принципом „я читатиму не для того, щоб переживати, я дивитимусь тільки те, що змусить мене відволікатися від життя, забути життя" - означає діяти за принципом „відвернуся я від світу". Від світу, що створив Творець й у якому присутнє божественне. Міркувати так означає відвернутися від краси, повернутися в той бік, де її немає й не може бути.
Таким чином, галузь естетичного в усіх її сферах і проявах постає частиною культурного простору, у якому генералізується весь комплекс некорисливих взаємин людини зі світом. Таких взаємин, в основі яких лежить радість відчуття своєї споконвічної причетності до вічного, гармонійної прихильності до нього, гармонійної вписаності в нього.
У житті людини необхідно діє якась система, а саме система цінностей, отже, повинен бути центр, навколо якого зводиться ця система. Повинна бути знайдена точка опори й точка відліку, у порівнянні з якою й можна ранжувати всі інші цінності. Ідеться, звичайно, про Бога. Становище людини в цивілізації можна представити, як становище людини, яке пливе в бурхливому потоці гірської ріки. Для того, щоб утримуватися на плаву, людині досить будь-якої цінності, що потрапила під руки: колоди, дошки або будь-якої гілки, що випадково трапилася. Але раптом людина чує, що попереду водоспад, отже, вона неминуче загине. У цій ситуації врятувати життя людини може тільки скеля. Таку скелю й знаходить завжди людина, якщо хоче, звичайно, її знайти. Як би ми не розглядали культуру: функціонально, структурно, матеріалістично або ідеалістично, нам не уникнути розмови про абсолютні цінності. Доцільність, закладена в природі, реалізується людиною і в цивілізації, і в культурі. Питання в тім, де шукає підстави цієї доцільності людина. Підстави даються Творцем, як культура, центром якої є те, що визначається категорією „святиня". „Святиня" уявляється нам особливим щаблем у сходженні людини сходами Іакова й маяком, на який орієнтується людина. Вона є найвища й абсолютна цінність, яка задає напрямок усій творчості в культурі й визначає зміст усього життя". Можна сказати, що цей духовний простір культури з її духовними цінностями виявляється центром усього соціуму, і його вплив позначається абсолютно на всьому соціумі, не тільки в культурі, але й у цивілізації. Тут ми подаємо думку Гегеля, який писав: „Який характер релігії народу, така і його моральність, такий і його державний устрій". Природно, що духовність реалізується у світі культури, як релігія. Поняття „релігія" відразу вводить нас в основне коло проблем духовності. Адже найпоширенішим є тлумачення поняття „релігія", як поновлення та союзу, зв'язку (лат. ligare). Таке розуміння релігії відразу тягне за собою цілий ланцюг міркувань про те, що первинно такий зв'язок існував, що такий зв'язок був загублений і що людина має змогу відновити його. Природно, що йдеться про зв'язок людини з Творцем. Шлях до відновлення цього зв'язку і є шлях духовності, рух цим шляхом означає придбання духовності. Ми виходимо з християнського вчення про те, що спочатку весь світ, у тому числі й людина, за задумом Творця, були створені без усякого зла. Онтологічно це означає дуже просту істину: світ був створений без смерті. Вічність створила вічне. У матеріальній структурі світу не було місця для кінцевих у часі структур. Мошво, узагалі не було часу Ця вічність трималася (і тримається!) Божественною енергією, вона припускає найтісніший зв'язок людини з Богом на енергетичному рівні. Людина за власним вибором, за власною волею прийняла спокусу занепалого ангела. Занепалий ангел - це ангел, який відмовився від енергійного зв'язку з Творцем, який захотів бути сам, як Бог. Образно кажучи, цей зв'язок - канат, що підтримує людину над безоднею, канат, що підтримує хтось інший. І от, тому, хто висить на канаті, спадає на думку таке: чому я повинен залежати від іншого, відмовлюся я від цього каната. От модель занепалого ангела. Але Творець створив світ цілісним, де все гармонійно зв'язано воєдино. І це падіння ангела було першим порушенням структури світу, щоправда, поки ще трансцендентної. Коли ж Адам і Єва довідалися, що й вони можуть бути, як боги, коли вони довідалися, що є не тільки добро, але й зло (думка про це є перша маревна хмарка цивілізації) і перших людей виганяють з Раю, бо вони самі вирішили розрізняти добро й зло. Ця втрата Раю, цей перехід повністю в поцейбічний, іманентний світ був другим порушенням цілісності світу як божого творіння. Це стало можливим тому, що людина, створена за образом і подібністю Творця, має здатність самій вирішувати: що є добро і що є зло, і навіть на підставі цього знання вирішувати: бути з Богом чи бути проти нього. „-Якщо ти захочеш загинути, то природа твоя легко змінювана. Якщо заохочені вивергати огуду, склади отруту вбити кого - ніхто тобі не су перечить, і не забороняє. Хто хоче, той і покоряється Богові - і йде шляхом правди й володіє побажаннями... і благодать тільки спонукує, але не спонукує волю, як і гріх не угашає волю". Тепер починають реалізовуватися можливості іманентної, матеріальної структури світу. Але гріх поки лише обпалив дерево безсмертя, з'явилася тільки можливість смерті, перша грозова хмара, перший гуркіт грому. Абсолютним падінням людини, що змінює фізично структуру світу, стало перше в історії людства вбивство Каїном Авеля. У всесвітніх масштабах - це, взагалі-то, невелика подія, здавалося б, локальна, але світ цілісній, підкреслимо ще раз: