На думку, приміром, О. Бауера (М. Адлер у цьому з ним категорично не згодний), держава в такі періоди втрачає свій класовий характер і перетворюється в народну республіку. На думку ж Адлера, народ у сучасній державі - це тільки юридичне поняття, а механізми, за допомогою яких можливий контроль за урядом з боку організацій, що представляють інтереси різних соціальних груп, варто йменувати не "народною державою", а функціональною демократією. Функціональна демократія - це така модифікація парламентської форми держави, у якій керування здійснюється за допомогою угоди із суспільними, професійними й іншими організаціями, що представляють інтереси різних груп. Це форма суспільного контролю за урядом.
На додаток до ідей функціональної демократії в рамках австромарксизму розробляється теорія економічної, або виробничої, демократії, що покликана розбити "чинності капіталу" шляхом створення економічних організацій мас, позбавити його монополії на керівництво економікою. Економічна демократія створюється на додаток до політичної. Вона представляє собою політично оформлені об'єднання громадян, покликані замінити або зм'якшити існуючі організаційні форми керування економікою за допомогою органів робочого самоврядування, виробничих рад. Адлер пише у зв'язку із цим: "Уперше капіталізм обмежений у своєму власному будинку, у своєму економічному пануванні на підприємстві, зв'язаний юридичним правом робітників та службовців на участь у керуванні. Відтепер наймані робітники можуть за допомогою своїх виборних представників брати участь у всіх рішеннях, що ставляться до трудового договору, звільненню, оплаті праці. Впливати на керівництво підприємством і бухгалтерський облік, якщо члени виробничих рад енергійні, свідомі й компетентні".
Проблемам економічної або виробничої демократії особливу увагу приділяв Карл Реннер. Виробництво в умовах капіталізму є не тільки сферою економічної експлуатації, але й сферою, у якій панують авторитарні, силові форми керування. Демократизація системи керування виробництвом є насущною проблемою. На виробництві необхідно ввести, на думку Реннера, інститут представництва робітників.
Реннер розробляє досить складну систему, за допомогою якої можлива реалізація принципу економічної демократії як процесу "суспільної соціалізації". Він уважає, що в боротьбі за економічну демократію ні в якій мері не можна зупинятися на введенні інституту представництва на окремих підприємствах. Система економічної демократії повинна охопити все господарське життя країни, всі галузі економіки, повинні бути створені організації не тільки контролюючого характеру, але й більше високі організації (які Реннер називає "робочими палатами"), що володіють публічно-правовим статусом і здатні протистояти численним організаціям підприємців: промисловим, торговельним палатам. Робочі палати - це середня ланка в системі економічної демократії, але ефективної економічна демократія може бути тільки за умови створення органа представництва робітників на загальнонаціональному рівні, причому наділеного правами законодавства в сфері планування господарського розвитку. Даний орган повинен стати компонентом системи державного керування, і в результаті економічна й політична демократії будуть погоджуватися воєдино.
При цьому Реннер підкреслює, що концепції "робочого контролю на виробництві", "самоврядування" недостатні для рішення проблем економічної демократії. Тільки співробітництво з акціонерами й верхівкою управлінського апарата може відкрити робітником доступ до участі в керуванні економікою. Робочі організації й профспілки досить ефективно навчилися боротися з бізнесом - проблема полягає в тому, щоб навчитися з ним співробітничати. Крім того, співробітництво в політичній і економічній сферах повинне бути доповнене співробітництвом у рамках різних громадських організацій, які з'являються як відповідь на яку-небудь соціальну потребу, що виникла в суспільстві. Наявність численних громадських організацій є відмітною характеристикою суспільств XX в. Реннер пише, що у суспільствах XX ст. панує принцип організації. Люди поєднуються по спільним інтересам у релігійні, професійні, культурні, освітні, спортивні й інші організації. Характерною їхньою рисою є демократичний устрій. Ці організації функціонують, а потім держава, як правило, "привласнює" собі їхньої функції, розширюючи свої власні. У наявності процес демократизації й соціалізації держави. Організована демократія стає принципом соціального життя. Вона доповнює принцип організованого капіталізму.
Спробуємо коротко охарактеризувати суть поглядів теоретиків австромарксизму. Теорія суспільства організованого капіталізму, розроблена в рамках австромарксизму, цілком і повністю ґрунтувалася на зовсім специфічній інтерпретації соціальної й економічної реальності. Ключем до розуміння цієї інтерпретації є розуміння ролі організації як зовсім нового явища в економічній, соціальній, політичній і культурній сферах суспільств XX в. Організується все - всі сфери діяльності, всі соціальні й політичні відносини, організується суспільство в цілому.
Організований капіталізм - це новий тип суспільства й новий етап історичного розвитку. Він приходить на зміну капіталізму вільної конкуренції, капіталізму неорганізованого ринку, промисловості, вільного індивіда й ринкових відносин. Він означає заміну принципу вільної конкуренції принципом планомірності й організованості.
Монополія виступає як головний принцип організації в економіці, як форма процесу виробництва й примуси. Організуються соціальні й політичні відносини. Особливу роль у суспільстві починає грати держава. Воно стає й суб'єктом, і об'єктом організаційних відносин. При цьому варто підкреслити, що ці організаційні відносини не є нейтрально-адміністративними, вони зберігають свій соціально-економічний, силовий характер.
На закінчення доцільно відзначити ще деякі істотні моменти теорії організованого капіталізму, як свого роду, говорячи сучасною мовою, "глобалістської" теорії.
На думку теоретиків австромарксизму, з розвитком капіталізму ліквідуються національні рамки капіталістичних організацій. Фінансовий капітал здійснює свою економічну й політичну владу у всесвітньому масштабі. Ціни, обсяги виробництва диктують міжнародні картелі. Національний капіталізм стає складовою частиною міжнародної фінансової олігархії, національний суверенітет піддається тиску з боку світових капіталістичних держав і розмивається внаслідок такого тиску.
Відбувається проникнення могутніх капіталістичних країн у відсталі райони з метою одержання ринків збуту, джерел сировини, вивозу капіталу. Боротьба за колонії породжує протиріччя між світовими державами. Колоніалізм породжує визвольні війни. Постійно виникає погроза воєн, які вкупі з розвитком техніки, особливо військової, загрожують знищити світову цивілізацію.
Ці положення теорії організованого капіталізму дуже вплинули на розвиток політичних відносин в XX в., але раніше вони були розроблені в іншій теорії - теорії імперіалізму.
Концептуалізація "організованого капіталізму" як державного й суспільного устрою була представлена й у теорії державно-монополістичного капіталізму (ДМК) і імперіалізму. Ця теорія була розроблена В.І. Леніним з урахуванням поглядів Дж.А. Гобсона, викладених у його книзі "Імперіалізм" (1902), а також ідей Р. Гільфердінга й К. Каутского.
Основу концепції ДМК становить аналіз виникнення фінансового капіталу, процесу монополізації й зрощення монополій з державою, фактичне підпорядкування держави "олігархічному капіталу", "фінансової олігархії". Специфічною рисою або якістю концепції ДМК у перспективі сучасного соціологічного аналізу є її загальний характер. Поняття "імперіалізм" доповнює в Леніна поняття ДМК, воно фіксує глобальну природу теорії ДМК.
Для Леніна поява ДМК означає становлення зовсім нового етапу історичного розвитку, становлення нових соціально-економічних, політичних і ідеологічних відносин. "Монополія, що виростає на ґрунті вільної конкуренції й саме з вільної конкуренції, є перехід від капіталістичного до більше високого суспільно економічному укладу". Він виділяє наступні три етапи в становленні монополій і розвитку імперіалізму: "1) 1860 і 1870 роки - вищий, граничний щабель у розвитку конкуренції. Монополії лише ледь помітні зародки.2) Після кризи 1873 р. - широка смуга розвитку картелів, але вони ще виключення. Вони ще не міцні. Вони ще минуще явище.3) Промисловий підйом кінця XIX століття й криза 1900 - 1903 р. - картелі стають однієї з основ всього господарського життя. Капіталізм перетворився в імперіалізм".
Фактично саме монополія як зовсім новий тип економічних відносин, як новий тип організації цих відносин, як новий тип насильства, примуса й експлуатації породжує імперіалізм як глобальну систему соціально-економічних і політичних відносин.
Ленін показує фактичний механізм виникнення цієї глобальної системи відносин, виділяючи чотири основних типи процесів монополізації, повсюдно себе що проявляють. По-перше, мова йде про монополії в сфері виробництва, які виросли з концентрації виробництва на дуже високому щаблі її розвитку. Це монополістичні союзи капіталістів, картелі, синдикати, трести. Як уже було сказано, до початку XX в. вони стали переважати в передових капіталістичних країнах. По-друге, мова йде про монополізацію, або, як пише Ленін, "посиленому захопленні" найважливіших джерел сировини. Розвиток цієї монополії різко загострило протиріччя між картельною і не картельною промисловістю. По-третє, мова йде про монополію, що виросла з банків. Банки зі скромних посередницьких підприємств перетворилися в монополістів фінансового капіталу. "Фінансова олігархія, що накладає густу мережу відносин залежності на все без винятку економічні й політичні установи буржуазного суспільства, - от прояв цієї монополії". По-четверте, мова йде про монополію в сфері колоніальної політики. "До численного "старим" мотивам колоніальної політики фінансовий капітал додав боротьбу за джерела сировини, за вивіз капіталу, за "сфери впливу"... нарешті, за господарську територію взагалі".