субкультура молодіжний соціальний виховання
Висновок
В даній праці розглядалася дуже актуальна проблема молодіжних субкультур, більшість з яких є неформальними. Все більше і більше підлітків у нашій країні ідентифікують себе з якоюсь субкультурою. А через те, що неформальні субкультури не є офіційними, не мають плану дій і не контролюються органами суспільного виховання – вони потенційно небезпечні для молоді.
До певного часу субкультури розглядалися виключно як девіація, і така стереотипічна думка існує і до сьогодні серед більшості дорослого населення нашої країни.
Втім, проводилися дослідження щодо вивчення неформальних угруповань, зокрема великий внесок зробили Т. Парсонс і Ш. Айзенштадт, які вважали, що всі молодіжні субкультури є деякими адаптивним формами для досягати стабільності у суспільстві (допомога у процесі переходу дітей у дорослий статус, підготовка молодих людей до миру поза родини) і Е.Еріксон, який ввів поняття „психосоціального мораторію” - періоду, коли молодим людям дається відстрочка прийняття ролей і норм дорослих і надається можливість експериментувати зі своєю ідентичністю, пробувати альтернативні ролі і способи життя.
Тому не слід розглядати субкультури лише як негативне явище. Хоча можна виділити три ймовірних наслідки для соціалізації:
· позитивна тенденція (освоєння соціальних ролей у групі однолітків, соціальне та культурне самовизначення на основі соціальних проб і експериментування),
· соціально-негативна (наркотизації, прийняття ідеології націоналізму, екстремізму, залучення до кримінальної способу життя),
· індивідуально-негативна (мораторій на соціальне та культурне самовизначення, самовиправдання інфантилізму і ескапізму - «втечі» від соціальної реальності).
Тобто, з одного боку – цевтеча від суворої реальності, с другого – деяка проміжна сходинка між підлітковістюідорослістю. Але все ж такиу більшій частині випадківзанадто глибоке занурення в субкультуру несе негативнінаслідкиіпорушують соціально-комунікативну сферу особистості.
Для більш успішної соціалізації підлітків педагогам, вчителям та батькам необхідно усвідомити, що неформальні субкультури – це реалії нашого часу, на це не можна закривати очі. Якщо ваша дитина „неформал” - не варто її мучити „переучуванням”. Необхідно пристосуватися до даної ситуації і допомогти підліткові подолати важкий для нього час і повернутися в повноцінне суспільство.
На думку автора, розробка проблеми молодіжних неформальних угруповань є дуже перспективною, адже нашу країну ще не захлеснула хвиля повального відходу у субкультури. Нажаль наша країни відстає від європейських країн та Америки, де явище субкультур вже є абсолютно нормальним і досить дослідженим. Але буде не коректно повністю переносити досвід іноземних дослідників на наші реалії, адже ми маємо свій менталітет, особливі риси формування різних соціо-психологічних явищ, які, накладаючись на наш історичний досвід, стають абсолютно унікальними.
Тому, треба ближче придивитися до сучасної молоді, глибше зануритися в їхнє життя, щоб зрозуміти усю підоснову такого явища як молодіжні субкультури і їхній вплив на соціалізацію і самоідентифікацію дитини.
Список литературы
1. http://gm.pfo.ru/?id=13119 – Полномочный представитель Президента РФ в Приволжском федеральном округе/ Причины возникновения субкультур
2. Айзенштадт Ш., От поколения к поколению. М.-Л.: АН СССР, 1956. – 485с.
3. Алпатова П.С., Некоторые проблемы социологического анализа молодежной субкультуры, Социология молодежи/ под ред. проф. Лисовского В.Т. – С.-П.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 1996.
4. БрантоваФ.С., Основные психологические подходы в изучении юности как этапа развития/Психолого-педагогические проблемы образования. Сборник статей кафедры психологии.: АГУ, 2003. - 172с.
5. Гидденс Э. Социология. - М.: УРСС, 2005. - 632с.
6. Добреньков В.И., Кравченко А.И., Социология. Учебник. М.: ИНФРА-М, 2004. – 624с.
7. Кон. И.С., Социологическая психология. Воронеж: МОДЭК, 1999. – 560с.
8. Кон И.С., Психология юношеского возраста. – С-П.: Просвещение, 1989.- 256стр.
9. Кравченко А.И., Культурология: Учеб. пособие для вузов — 3-е изд. — М.: Академический Проект, 2002. — 494с. Формы и механизмы приобщения к культуре, с. 119-148.
10. Лисовский В.Т., Социология молодежи. - СПб.: Инсайд, 1996. – 352с.
11. Макаренко А.С. Макаренко А.С. Педагогические сочинения: В 8 т. Методика организации воспитательного процесса. Т5. – М.: 1983. – 361с.
12. Мид M. «Культура и мир детства».
13. Мудрик А.В. Социализация человека: учебное пососбие. М.: Академия, 2004. 304 с.
14. Пономарчук В.А., Толстых А.В. Молодежная субкультура/Всеросийская межвузовская научно-практическая конференция «Эволюция гуманітарного образования в российской высшей школе». – Мурманск, 2007
15. Рычкова Н.А., Дезадаптивное поведение детей: Диагностика, коррекция, психопрофилактика. – М., 2000 – 368с.
16. Сенченко Н.А. Социально-педагогическая помощь старшеклассникам-представителям юношеских субкультур: Дис. канд. пед. Наук – Кострома. 2005.- 214с
17. Смелзер Н. Социология: пер. с англ. - М.: Феникс, 1998. - 688с.
18. Солоухин В.А., Камешки на ладони. - М.: Детская Литература, 2007. –288c.
19. Суоми И.П., Основы воспитания в семье. Учебное Пособие. – Ч: Челябинский гуманитарный институт, 2007. – 204с.
20. Толковый словарь В. Даля – Інтернет сторінка:
/http://slovardalja.net/word.php?wordid=27675/
21. Фролов С.С. Социология. Учебник. Для высших учебных заведений. М.: Наука, 1994 - 256с.
22. Фрис, С. Социология молодежи. - Лондон, 1994.
23. Харчева В., Основы социологии. Учебно-методическое пособие для преподавателей. – М.: Институт социологии РАН, 1997. – 77с.
24. Эльконин Д.Б.,Детская психология. - М.: Академия, 2006. – 384с.
25. Методичні рекомендації до написання та офрмлення дипломних робіт за спеціальністю “Психологія”, Д.: РВВ ДНУ, 2009. – 36с.
ДОДАТОК:
ХАРАКТЕРИСТИКА ОКРЕМИХ СУБКУЛЬТУР
Хіпі
Соціальний склад хіпі неоднорідний, але в першу чергу це творча молодь: починаючі поети, художники, музиканти.
Зовнішній вигляд, форма одягу: незалежно від статі - довге волосся, особлива стрічка навколо голови, на руках - «фєнєчки», тобто саморобні браслети або буси (найчастіше зроблені з бісеру, дерева або шкіри), прикрашений бісером або вишивкою джинсовий мішечок на шиї для зберігання грошей і документів. Колір одягу в основному світлий. Останнє покоління хіппі відрізняють такі атрибути, як рюкзачок і три-чотири кілечка у вухах, рідше в носі (пірсинг). Відома любов хіпі до квітів (одна з самоназв - „діти квітів”) і до ходіння босоніж.
Музичний стиль: із західної музики хіпі воліють психоделічного рок, люблять групу «Doors». Серед російських виконавців високо котирується Борис Гребєнщєков.
Мова, жаргон: велика кількість англійських запозичень, таких як «болт» - пляшка, «Вайн» - вино, «флет» - квартира, «хайр» - волосся, «піпл» - люди. Характерне часте використання зменшувальне суфіксів і слів, що не мають аналогів у літературній мові для позначення специфічних понять, властивих тільки хіпі.
Розваги: з алкогольних напоїв хіпі воліють до вина і портвейну. Досить часто вживають наркотик (зазвичай легкі). Частиною хіпповской ідеології є «вільна любов» - з усіма відповідними наслідками. Хіппі, як правило, пацифісти. Одним з перших був гасло «Make love, not war». (Займає любов'ю, а не війною).
Ідеологія: Типічна зневага до матеріальних цінностей, таких як гроші й дорогі речі. Популярні східні релігії і навчання, серед яких можна виділити рух растоманов, шанувальників культу Джа.
Толкієністи и рольовики
У молодіжній культурі 90 років з'явилася толкієністка субкультура. Толкієністи і взагалі рольовики (любителі рольових ігор) з самого початку були частиною субкультури хіпі, але останнім часом їх рух настільки розрісся, що до своїх лав вони почали включати багатьох не-хіпі. Толкієністи - шанувальники відомого англійського філолога і письменника Джона Рональда Руела Толкієна, (на сленгу толкіеністов - Професор), він народився в 1892, а помер у 1973р. Книги Дж.Р.Р.Толкієна «Володар кілець», «Сільмаріон» та інші відносяться до жанру fantasy - казкової фантастики. Толкієна створив у своїх творах чарівний світ Середзем’я, населений чудовими істотами, одні з яких були запозичені ним з фольклору різних народів світу (ельфи, Тролль, гноми і т.д.), інші - вигадані письменником (наприклад, Хоббіта, гібрид людини і кролика ), кожен зі своєю історією, географією і навіть зачатки свого мови (скажімо, ельфійскої). Толкієністи вживаються в цей світ уявляючи себе його жителями. Звідси незвичайні моделі поведінки в повсякденному житті. Так, толктєніст, який вважає себе ельфів, намагається вести себе подібно до того, як, на його думку зробив би справжній ельф. Під час ігор група молодих людей виїжджає в ліс, де розподіливши ролі, розігрує сценки з творів Толкієна.
Всередині себе рух поділяється на два напрями: представники першого воліють розігрувати сценки з книги, нічого не змінюючи в сюжеті, прихильники іншого беруть лише встановлювальні дані (імена і характери героїв, час, місце і мету дії) і призводять даний змагання, де потрібно добре бігати , стрибати, плавати, битися на мечах, орієнтуватися на місцевості.
На початку 90 р. вітчизняні толкієністи стрімко утягнули в свою «сферу впливу» і асимілювали частину представників інших молодіжних субкультур (рокерів, панків). З'являються продовження Толкієна, написані з інших світоглядних позицій, видається велика фан-преса, є сторінки толкієністов в Інтернеті. Це істотно відрізняється від руху західних шанувальників Толкієна: відомо, що там переважають вузькість, ізольованість, діяльність толкіеністов зводиться до комп'ютерних ігор, листування по Е-mail і вузькоакадемічним студіями.
У 1993 – 94рр. субкультура толкіеністов пережила кризу зростання. Вона була подолана шляхом розширення діапазону рольових ігор, в які додали твори не тільки Толкієна, але й інших письменників-фантастів, а також історичні сюжети. Організаційно відокремився рух рольових ігор, хоча по атрибутиці, цінісній орієнтації рольовики близькі до толкіеністам. Субкультура толкієністов і рольовиков розвивається в останні роки найбільш активно і динамічно.