Смекни!
smekni.com

"Техніка тіла" Марсель Мосс (стр. 1 из 2)

Реферат

на тему:

«Техніка тіла» Марсель Мосс»

Вступ

Антропологія (Від грец. Антропос – людина, і логотипи – розум, знання) – наука про походження і еволюцію людини.

Культурна антропологія вивчає поведінки людини, її діяльність та результати людських дій. У вузькому розумінні, культура – навколишнє середовище, перетворена людиною. З-за нерівномірного розвитку дисциплін, які входять до складу даної науки, і з-за великої кількості методів, що застосовуються в дослідженнях, культурною антропологією називають, як дисципліну в цілому, так і одну її частину.

Культурна антропологія, як складова всієї науки, зазвичай третій її підрозділ після етнолінгвістики та доісторичної археології має однакову назву з самою наукою.

Проте в різних країнах культурна антропологія іменується по-різному: соціальна антропологія у Великобританії (сімейна, політична, громадська організація людського буття), соціальна антропологія в поєднанні з технікою, інтелектуальної організацією, системою цінностей в США, соціально-культурна антропологія в Росії.

Подібному багатосторонньому підходу до дисципліни і методам дослідження сучасні вчені зобов'язані французькому вченому Марселю Моссу.

Знаменитий учений-енциклопедист, етнограф і соціолог Марсель Мосс (1872–1950), мав величезний вплив на цілий ряд дисциплін по всій Європі і за її межами.

Народився Марсель 10 травня 1872 (1950 – рік смерті) в місті Епіналь у Лотарингії, отримав філософську освіту в бордоською університеті, навчався у свого родича засновника французької соціологічної школи Еміля Дюркгейма, яке визначило світогляд молодого вченого.

Серед його праць «Досвід про архаїчні товариства» (1925), «Про деякі первісних формах класифікації» (у співавторстві з Дюркгеймом, 1903); «Досвід про сезонні варіаціях в ескімоським товариства» (за участю А. беша, 1906); «Про однієї категорії людського духу: поняття особистості, поняття «Я» (1938) і ін.

Найбільш відомим його працею стала робота «Техніка тіла» написана в 1934 році. У ній вперше розглядалася зв'язок різних аспектів життя, які складають культуру етносів і фактори, що впливають на поведінку людей, так звану техніку тіла.

Суть даного терміну і основний зміст праці Мосса і буде викладено в цій роботі.

Саме людське тіло виступить через призму статті, як головний предмет культурної антропології. Бо всі рухи наших тіл, які становлять його техніку нерозривно пов'язані з соціальною і психологічною домінантами, а значить і з культурою в цілому. При цьому у кожного соціуму та етносу культура відрізняється, як відрізняється і техніка тіла.

1. Поняття техніки тіла

Наукова праця Марселя Мосса «Техніка тіла» складається з чотирьох частин: «Поняття техніки тіла», «Принципи класифікації техніки тіла», «Біографічне перерахування техніки тіла», «Загальні роздуми».

Ознайомимося детальніше з першою частиною, її змістом, методами досліджень і стилем викладу.

У вступі до першої частини «Поняття техніки тіла» автор відразу говорить про те, що техніка тіла має на увазі детальне вивчення та опис тіла і розробляється як посібник, набір простих рекомендацій для етнографів.

Викладаючи основи свого бачення проблеми, Мосс підводить все до того, що має місце певний пропущений предмет у життєвих інститутах, який найчастіше фігурує як «різне». Ця категорія містить наукові факти в розрізнених, не згрупованому вигляді, але становить саме ті істини, які не усвідомлюються і не класифікуються повинні чином. У «різному» необхідно розібратися для подальшого прогресу. І таким різним є техніка тіла.

Автор наводить приклад техніки тіла, як метод навчання плаванню. Раніше люди закривали очі і відкривали їх під водою, тепер же дітей змушують тримати очі відкритими при зануренні. «Ось таким чином техніка тіла, перетворюється на мистецтво, систему фізичних вправу, удосконалювати нашим часом.»

Мосс не повчає і не вводить складних формулювань, навпаки, в розмовній формі, переказуючи забавні і цікаві історії з власного досвіду і спостережень, він висуває гіпотезу про те, що кожне суспільство має свою техніку тілу. Тобто набір своїх звичок в русі і виконанні певних дій, від ходьби і до положення рук.

Робота тіла формується не просто індивідами, а головним чином товариствами, вихованням, моральними нормами і модою. До проблеми антропології потрібно підходити з культурологічної точки зору, поєднуючи біологічний, соціальний та психологічний аспект і методи дослідження («потрійна точка зору»).

Точно, як дитина, здатний до імітації повторює рухи дорослих, так і в зрілому віці особистість прагне копіювати поведінку інших успішних суб'єктів, слідувати моді й престижу. В акті наслідування розкриваються психологічний і біологічний елемент антропології.

Але ціле, сукупність обумовлено трьома невіддільними елементами.

Окрім іншого Марсель Мосс говорить про те, що деякі акти пов'язані з магічним, ритуальним значенням. Наприклад, особливий вид ритуального бігу в ході полювання у австралійських аборигенів. При цьому вимовляється словесна форма, зв'язок якої з рухами неможливо поставити під сумнів. Технічний, фізичний і магічно-релігійний акт зливаються в спільність для агента, виконуючого їх.

Проте одних наукових висновків і описів автору недостатньо. Він прагне проникнути в суть виникнення цих явищ.

Всі ці акти, не просто обряди, це методи техніки тіла. І для їх розуміння необхідно повернутися до платонівської трактуванні техніки, як в музиці або танці.

При цьому технічним актом Мосс іменує ефективний традиційний акт, не просто магічний, релігійний або символьний. Ні техніки та її передачі без традиції. У цьому людина відрізняється від тварини, він здатний передати техніку через усну форму.

Тіло людини – найперший інструмент його. Техніка тіла – постійна адаптація до фізичних, механічних і хімічних чинників. Цей процес адаптації перейшов в акт спочатку для окремого індивіда, а потім і суспільства для всього. Він закріпився у вихованні та передачі. І притаманна техніка тіла всьому соціуму на його території.

Техніка не стоїть на місці – як очевидно доводить Марсель Мосс.

Кожен соціум має свої звички, шкалу цінностей, отриманий і засвоєний досвід. Дані характеристики обумовлюється тією інформацією, що закладена в техніці рухів, обрядів, танців, безпосередньо пов'язаних з технікою руху тіла. Очевидним є те, що навіть прості маніпуляції рукою засвоюється поступово. Будь-яка техніка вбирається в свою власну форму. Так і виникають відмінності між товариствами і народами.

Трапляється одна культура несподівано або навмисно передає частину елементів іншої. Надалі вони закріплюються, як корінні елементи повсякденного побуту. З особистого досвіду вчений наводить приклад такої передачі елементів техніки тіла. За часів Першої Світової Війни, після рішучої перемоги Англії над Францією, англійська полк прийняв рішення на параді пройти під акомпанемент французьких військових музикантів. Марш виявився успішним, і протягом майже півроку той же англійський полк марширував на англійський манер, а ритм був французький. Однак через деякий час цей стиль був скасований і повернули старий, в силу того, що англійські солдати просто не збігалися ногами з ритмом французької аранжування. Подібні відкриття зробив Мосс і спостерігаючи за медсестрами лікарні в Нью-Йорку. Рухи медичних сестер здалися авторові дуже знайомими. Він спробував пригадати, де ж йому доводилося бачити таку техніку ходьби. Виявилося, що подібні рух популярні в кіно. З кінематографа вони перейшли в повсякденне життя цих дівчат. Повернувшись до Парижа, Марсель помітив таку ж ходу і у француженок, які полюбили американські фільми. Також можна відрізнить, наприклад, черницю, притискуючи руки до себе і стискають кулаки.

Таким чином техніки тіла імітуються, культивуючи в соціумі, і іноді переходячи від однієї країни до іншої.

2. Принципи класифікації техніки тіла

У другому розділі «» Принципи класифікації техніки тіла» Марсель Мосс розповідає про те, що техніка тіла в першу чергу розрізняється за статтю та віком.

Відразу ж слід перший приклад, живий і наочний. Чоловік, стискаючи руку в кулак, залишає великий палець зовні, а жінка всередині.

Пояснити подібне явище можна, як з біологічної, так і психологічної точки зору. Будь-який психолог зможе це зробити. Але, для достовірного висновку йому необхідна співпраця фізіології та соціології.

Також проілюстровані і вікові зміни техніки тіла. Дитина вільно сідає навпочіпки, а дорослий з великими труднощами. Однак, не всі. Австралійські аборигени здатні на цю дію з такою ж легкістю, як і європейські малюки. Решта соціуми просто не зберегли його. І насправді те, що приписується спадковості, є фактом фізіологічного, психологічного та соціального процесів.

Але в подібному образі сидіння є маса своїх переваг, в яких автор зміг переконається на власному досвіді.

Сидіння на кортячках було цілком природним для неандертальців, в слідстві чого, їх нижні кінцівки були зігнуті. Для сучасного європейця це здається потворним, і таким чином висловлює ставлення соціуму до подібної архаїчної техніці тіла.

До цієї класифікації додані ще дві категорії: з досвіду і формі передачі.

Класифікація за досвідом. Техніка тіла – частина досвіду нашого, звичок і навичок. Вона передається від батьків до дітей.

Особливу категорію становлять люди володіють підвищеною адаптацією до рухів, хорошою координацією і супутніми якостями. Люди умілі та найспритніші.

Форми передачі також грають важливу роль. Так мусульмани привчені все робити правою рукою, навіть якщо необхідно користуватися ножем і виделкою. Навіть, якщо їх ліва рука краще розвинена. Тут неможливо знайти фізіологічні або психологічні пояснення. Принцип рушійною асиметрії нав'язаний традиціями.

Вчені зобов'язані ретельно вивчити всі навики, імітації і те, що можна назвати способом життя в залежності від статі і віку людей, досвіду і форм передачі техніки руху, обумовлених соціальним середовищем і фізіологічними особливостями індивідів.