Усі ці функції є універсальними і притаманні кожному типу релігії. Проте загальною особливістю розвитку релігії в XX ст. є її секуляризація — процес витіснення релігійно-міфологічних пояснень світу науково-раціональними, що послабило вплив релігії на інші соціальні інститути — освіту, економіку, політику, сім'ю тощо. Наслідком цього процесу стало поширення атеїзму, відокремлення церкви від держави, а отже, послаблення всіх розглянутих функцій.
З метою посилення впливу релігії, її опору процесу секуляризації і вироблення загальнохристиянської соціальної програми, яка була би пригодна для віруючих, що живуть у країнах з різними соціальними системами, виник рух за об'єднання всіх християнських конфесій, який дістав назви екуменічного (від грец. otkumene — всесвіт). Цей рух поширюється і на нехристиянські конфесії, передбачає координацію дій християнських екуменічних організацій з нехристиянськими.
1. Аляєв Г. Є., Горбань О. В., Мєшков В. М. Лекції з релігієзнавства. — К., 1996.
2. Афанасьев 3. О некоторых православных принципах формирования рыночной зкономики // Вопр. зкономики. — 1993. — № 8.
3. Библейская знциклопедия. — М, 1991.
4. Вебер М. Социология религии // Вебер М. Избранное. Образ общес-тва. —М., 1994.
5. Воропай О. Звичаї нашого народу. — К., 1993.
6. Гараджа В. И. Социология религии. — М., 1996.
7. Гордиенко Н. С. Православне: Словарь атеиста. — М., 1988.
8. Джеме У. Многообразие религиозного быта. — М., І 992.
9. Калінін Ю. А., Харьковщенко Є. А. Релігієзнавство. — К., 1994.
10. Ольсевич Ю. Хозяйственная система и этнос // Вопр. зкономики. — 1993.—№8.
11. Павленко Ю. Підсумки цивілізаційного розвитку людства // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. — 2000. — № 4.
12. Суперфин Л. Религия в индустриальном и постиндустриальном мире // Вопр. зкономики. — 1993. — № 8.