Смекни!
smekni.com

Молодежная субкультура 5 (стр. 5 из 7)

також редукція трьох_ або чотиричастинного сонатно_симфонічного циклу до

одночастинного, де концентрація на одній думці реалізується на рівні

монотематизму. Не менш характерним є й насичення пісенністю сонати, симфонії та

інших, менш масштабних жанрів (навіть етюду!).

Ліризм є характерною рисою і рок_музики. Даний факт не одразу впадає у вічі,

оскільки ця музика не без підстав асоціюється передусім з підвищеною гучністю

(12). Слід у цьому зв'язку нагадати, що домінантою у розумінні ліричного є,

насамперед, вираження суб'єктивних почуттів, промова "від першої особи", що

однаковою мірою характеризує як романтизм, так і рок_мистецтво. Наступна

характерна риса _ камерність _ є також завуальованою і помічається не одразу.

Незважаючи на посилену динаміками потужність звучання електроінструментів,

внаслідок чого звучання однієї бас_гітари здатне перекрити симфонічний оркестр,

рок_музика є камерною за своєю суттю. Як правило, склад групи _ три_чотири

музиканти. Слід звернути увагу також іще на одну особливість: у складі рок_групи

зазвичай є соліст_співак (front man), якому фактично й акомпанують решта

музикантів. Ця обставина, а також той факт, що тексти переважної більшості рок_

композицій написані від першої особи і часто є глибоко сповідальними за змістом (а,

отже _ ліричними), створюють у реципієнта враження, що соліст є лідером даного

колективу музикантів. Виникає ілюзія, ніби саме він генерує основну ідею твору (що

не завжди відповідає дійсності). Даний факт свідчить про надзвичайно суттєву

особливість рок_культури: її виконавська традиція виводить на перший план

особистість _ митця_лірика. Часто вокаліст рок_групи супроводжує власний спів

грою на гітарі (скрипці, флейті, трубі (13)), що остаточно ототожнює його з образом

співця_барда.

Підвищена емоційність, суб'єктивізм, сконцентрованість на внутрішніх

переживаннях зумовлюють неминучу й невпинну інерцію почуттів. Саме з цим тісно

пов'язана та однаковою мірою характерна і для романтиків і для представників рок_

культури цікавість до ситуацій та почуттів "на грані", на межі дозволеного,

нормативного, а також _ до стану зміненої свідомості. Все це тісно пов'язує означені

культурні феномени з так званою малою культурною традицією [4], [1]. Означеним

зв'язком, на наш погляд, пояснюється й велике значення для обох культур

інфернально_демонічної, а також фаустианської тематики.

На жаль, межі доповіді не дають можливості продемонструвати спорідненість

цих, по суті, молодіжних (і за своїм походженням і за світовідчуттям!) музичних

культур у всій повноті. В будь_якому випадку, навіть окреслена у загальних рисах, ця

спорідненість вказує на суттєві соціокультурні закономірності, детальне й ґрунтовне

вивчення яких _ ще попереду.

Література

1. Дайс Е. А. Русский рок и кризис отечественной культуры / Е. А. Дайс //

Нева. _ 2005. _ № 1. _ С. 201_230.

263

2.Ивлева Т. От редколлегии // Русская рок_поэзия: текст и контекст : сборник

научных трудов [ред.: Ю. В. Доманский, Т. Г. Ивлева, Е. А. Козицкая, Е. И. Суворова]

/ Т. Ивлева, Е. Козицкая, Ю. Доманский. _ Тверь, 1998. _ Вып. 1. _ С. 3_4.

3.Рыбакова Е. Л. Развитие музыкального искусства эстрады в художественной

культуре России : автореф. дис. на соискание начн. степени д_ра культурологи :

спец. 24.00.01 "Теория и история культуры" / Е. Л. Рыбакова. _ СПб., 2007. _ 43 с.

4.Яковенко И. Г. Большая и малая традиции европейской культуры: к

постановке проблемы. Статья 1 [Електронний ресурс] / И. Г. Яковенко //

Общественные науки и современность. _ 2005. _ № 4. _ С. 93. _ Режим доступу до

інформації: http://www.lebed.com/2006/art4592.htm.

5.Васильєва А. А. Російська рок_музика 1970_1980_х рр. як соціокультурне

явище: досвід культурологічного аналізу (Челябінськ, 1999); Васильєва Л. Л. Рок_

музика як фактор розвитку культури другої половини ХХ століття (К., 2004); Власова

Г. Б. Рок_культура _ феномен XX століття (Ростов_на_Дону, 2001); Квятковський Г. Ю.

Рок_культура як об'єкт соціологічного аналізу (Челябінськ, 1999); Мякотін Є. В. Рок_

музика. Досвід структурно_антропологічного підходу (Саратов, 2006); Набок І. Л.

Рок_культура як естетичний феномен (М., 1993); Савицька Є. А. Принципи

стилетворення в рок_музиці (на матеріалі зарубіжного хард_ и арт_року 60_70_х рр.)

(М., 1999); Сиров В. Н. Стильові метаморфози року або шлях до "третьої музики" (М.,

1998); Тугушева А. Р. Філософсько_культурологічний аспект аналізу молодіжної рок_

культури (Саратов, 2006); Чебикіна О. Є. Російська рок_поезія: прагматичний,

концептуальний та формо_змістовний аспекти (Єкатеринбург, 2007); Цапко М. С. Рок

як соціокультурний феномен (М., 1998); Чижова І. А. Рок_музика як культурно_

історичний феномен (М., 1993) та ін.

6."Вже ні в кого не виникає сумніву, що "слово рока" (В. Рекшан) стало в 1970_

1980_ті рр. помітним явищем не лише молодіжної субкультури, як це було прийнято

вважати раніше, але й російської культури в цілому" [2,3]. "Наприкінці XX століття не

тільки джаз, а й рок у кращих його зразках набувають рис класичності, входячи до

золотого фонду світової культури" [3,3].

7. В СРСР ситуація ускладнювалась ще й домінуванням в суспільстві фальшивої

ідеології.

8.Напрочуд характерною ілюстрацією психології романтичного митця може

слугувати прелюдія № 4 Ф. Шопена, а точніше _ її мелодичний малюнок: усю енергію,

усі сили вкладено в перший октавний злет, після якого йде довге поступове падіння,

немов в уповільненій кіноплівці. В свою чергу, фінали рок_композицій рідко можна

охарактеризувати як переможні. Скоріше це _ апофеоз хаосу з яскраво вираженим

есхатологічним забарвленням.

9.Напрочуд характерною ілюстрацією психології романтичного митця може

слугувати прелюдія № 4 Ф. Шопена, а точніше _ її мелодичний малюнок: усю енергію,

усі сили вкладено в перший октавний злет, після якого йде довге поступове падіння,

немов в уповільненій кіноплівці. В свою чергу, фінали рок_композицій рідко можна

охарактеризувати як переможні. Скоріше це _ апофеоз хаосу з яскраво вираженим

есхатологічним забарвленням.

264

10.Що, власне, і є лірикою у первозданному, античному її розумінні (спів під

супровід ліри).

11.Жанр мініатюри, як правило, не передбачає інтенсивної зміни образів

упродовж твору, а тим більше _ образної трансформації. Впродовж мініатюри

зазвичай панує якийсь один настрій, що є надзвичайно характерним для митця_

романтика. Однією з особливостей неврівноваженої, схильної до максималізму

особистості є схильність до "зацикленості" на одній емоції, id?e fix _ одержимості

почуттям (чи то є флорестанівський порив, чи евзебіївська замріяність).

12.Остання особливість, у свою чергу, вказує ще на одну рису спорідненості

двох порівнюваних культур _ культ підвищеної емоційності.

13. Ян Андерсен (група "Джетро Тал"); Олег Скрипка (група "ВВ").__

ТИПОЛОГІЗАЦІЯ МОЛОДІЖНИХ СУБКУЛЬТУР В СУЧАСНІЙ

УКРАЇНІ

У соціокультурного розвитку України комплекс суперечливих проблем,

неоднозначність процесів, що відбуваються в молодіжному середовищі та в

суспільстві викликає чимало дискусій. Смаки та погляди молоді широко

327

представлено у засобах масової інформації. Однак, у наукових дослідженнях

недостатньо розкриті становлення та закономірності функціонування молодіжної

субкультури.

Молодь є об'єктом вивчення багатьох наук: педагогіки, вікової психології,

демографії, соціології, соціальної антропології, культурології тощо. Врахування в

педагогічному процесі психологічних особливостей, соціокультурних умов _складові

досягнення успіху в навчанні та вихованні юнацтва. Молодіжна субкультура є

предметом дослідження багатьох науковців, зокрема: Г.Абрамової, О. Балакірєвої,

А.Гавриленка, Е. Еріксона, С. Іконнікова, І. Кона, В. Лісовського, К. Манхейма, М.

Міда, В. Ольшанського, О. Семашка, З.Сікевича, Т. Щепанської, О. Якуби та інших

дослідників.

У сучасній Україні все більше виникає неформальних організацій, які об'єднують

людей за інтересами та поглядами. Особливо таке об'єднання характерне для

молодого покоління, яке є рушійною силою будь_якого суспільства. Сучасні

молодіжні рухи в Україні можна назвати своєрідною "молодіжною культурою", що

містить у собі різноманітні напрямки.

Сьогодні найбільш актуальними проблемами в сфері молодіжної культури

можна вважати наступні: 1 _ зниження культурного рівня підлітків і молоді в цілому в

порівнянні з попередніми поколіннями молодих людей у зв'язку з обмеженням

доступу до культурних благ; 2 _ скорочення можливостей для культурного виховання,

освіти молоді, організації культурного дозвілля в зв`язку з втратою значної частини

культурно_дозвіллєвих установ державного підпорядкування; 3 _ вимивання зі сфери

культури безкоштовних видів культурного дозвілля; 4 _ закордонна,

псевдокультурна, антикультурна експансія, засилля неякісних зразків поп_культури;

5 _ відсутність належного контролю за змістовною діяльністю комерційних та

приватних культурно_дозвіллєвих закладів; 6 _ неухильний ріст негативних явищ у

підлітковому та молодіжному середовищі _ пияцтва, наркоманії, токсикоманії,

жебрацтва, як наслідок послаблення виховання; 7 _ втрата значної частини

національних, культурних традицій, вестернізація і американізація способу

мислення, підміна справжніх духовних орієнтирів, інтелектуальних форм дозвілля

вдаваними цінностями, пропагандою збагачення за будь_яку ціну тощо.

Субкультура _ це особлива сфера культури, суверенне цілісне утворення

усередині пануючої культури, що відрізняється власною системою цінностей,

звичаями, нормами, традиціями. У числі різноманітних субкультур сучасного

суспільства особливе місце належить молодіжній субкультурі як специфічному,