Смекни!
smekni.com

Українська культура. Архітектура Росії XVIII-XIX століття (стр. 7 из 7)

Архітектура суворого класицизму (1780-1800 рр.)

Остання чверть вісімнадцятого сторіччя ознаменувалася великими соціально-історичними подіями (закріплені за Росією Крим і північне узбережжя Чорного моря). Швидко розвивалася економіка держави. Формувався всеросійський ринок, ярмарки і торгові центри. Значно розвивалася металургійна промисловість. Розширювалася торгівля з середньою Азією і Китаєм. Активізація економічного життя сприяли кількісному і якісному зростанню міст і поміщицьких садибах. Всі ці явища знайшли помітне віддзеркалення в містобудуванні і архітектурі. Архітектура російської провінції характеризувалася двома особливостями: більшість міст отримали нові генеральні плани. Архітектура міст, особливо міських центрів, формувалася на основі прийомів суворого класицизму. Разом з типами будівель, відомими раніше, в містах почали будувати нові споруди. У містах оборонних споруд, що ще зберегли сліди, вони в результаті здійснення нових планів все більше зникали, і цих міст набували містобудівні риси, властиві більшості російських міст. Розширилося садибне будівництво, особливо на півдні Росії і в Поволж’ї. При цьому вироблялася система розміщення різних господарських будов залежно від природних умов. У провінційних садибах знатних власників, панськими будинками були кам'яні споруди палацового типу. Парадна архітектура класицизму з портиками стала уособленням соціального і економічного престижу. У даний період видатними архітекторами Росії були створені архітектурні творіння, що є надбанням не тільки Росії, але і всього світу. Деякі з них, а саме: Баженов Василь Іванович (1737-1799 р. р) - будівництво Великого Кремлівського палацу і будівлі колегій на території московського Кремля. Не дивлячись на те, що видатний задум здійснений, не був його значення для долі російської архітектури було велике, перш за все, для остаточного затвердження класицизму як основного стилістичного напряму в розвитку вітчизняної архітектури. Створення в підмосковному селі Царіцино заміської царської палацово-паркової резиденції. Всі будови ансамблю розташовані на пересіченій місцевості, частини якої сполучені двома фігурними мостами, завдяки чому склалася єдина, незвичайно красива панорама, що не має аналогів в історії архітектури. Будинок Пашкова (1784-1786 р. р), нині стара будівля Бібліотеки В.І. Леніна, що складається з трьох різних частин, силуетна композиція будинку, що вінчає пагорб, що озеленює, є і до цих пір однією найдосконалішою роботою всього російського класицизму кінця XVIII століття. Завершенням творчості Баженова був проект Михайлівського замку в Петербурзі (1797-1800 р. р). Замок був збудований без участі архітектора будівельником, що управляє, був В.Ф. Бренна який вніс істотні зміни до трактування головного фасаду. Козаків М. Ф.: Петровський палац - зовнішності палацу він додав яскраво виражений національний характер, ансамбль Петровського палацу - видатний зразок гармонійного архітектурного синтезу класичних принципів і російського національного живопису. Будівля Сенату в Московському Кремлі - ротонда Сенату визнана в архітектурі російського класицизму кращим парадним круглим залом і є першим в Росії прикладом композиції подібного типу. Цей зал - важлива ланка в розвитку російського класицизму. Церква Пилипа Митрополита (1777-1788 р. р). Була використана класична російська композиція стосовно православного храму. У другій половині 18 століття ротонда почала утілюватися в архітектурі російського класицизму при створенні культових будівель, вона ж була використана при споруді мавзолею Баришникова під Смоленськом (1784-1802 р. р). Голіцинська лікарня (нині перша міська лікарня Пірогова). Будівля Університету (1786-1793 рр.). Будівля Університету постраждала в 1812 році і була відтворена із змінами в 1817-1819 рр.

Затвердження нового генерального плану Москви в 1775 році стимулювало житлову приватновласницьку забудову, що широко розвернулася в 1780-1800 рр. До цього часу остаточно виробилися два об'ємно-планувальні типи міських садиб - перший основний житловий будинок і флігелі, розташовані по червоній лінії вулиці, утворюючи систему з трьох частин, що формує фронт забудови; другий - житлова садиба з відкритим парадним двором, охопленим крилами і флігелями. З 1770 років в Петербурзькому будівництві виразно простежується розвиток класицизму на основі античних римських принципів епохи Відродження. Деякі з них, саме: архітектор Старов І.Е. (1745-1808 р. р) зводить Таврійський палац (1883-1789 р. р) пейзажним садом; Троїцкий собор (1778-1790 р. р) в Олександро-Невській Лаврі. Споруда собору мала важливе ідейно-патріотичне значення, оскільки під зведеннями храму знаходиться гробниця Олександра Невського. Окрім названих вище найбільших будов, Старов займався проектуванням для південних губерній, розробив плани нових міст Миколаєва і Екатеринославля; у останній архітектор збудував палац намісника краю - Г.А. Потемкіна.

Архітектор Волков Ф.І. (1755-1803 р. р). До 1790 року розробив зразкові проекти казармових будівель, підпорядкувавши їх зовнішність принципам класицизму. Найкрупнішими творами є будівля Морського Кадетського корпусу (1796-1798 р. р) на набережної Неви. Ансамбль Головного Поштамту (1782-1789 р. р).

Архітектор Кваренги і Джакомо (1744-1817 р. р). У творіннях Кваренги яскраво втілені риси строгого класицизму. Деякі з них: дача А.А. Безбородько (1783-1788 рр.). Будівля Академії Наук (1783-1789 рр.), Ермітажний театр (1783-1787 рр.), будівля Асигнаційного банку (1783-1790 рр.), Александровський палац (1792-1796 рр.) в Царському селі, Тріумфальна арка в 1814 році - Нарвські ворота.

У Петербурзі продовжувалися важливі роботи по впорядкуванню. Створювалися гранітні набережні Неви, малих річок і проток. Зводилися чудові архітектурні пам'ятники, що стали важливими містоформуючими елементами. На березі Неви перед незавершеним будівництвом Ісаакиївського собору в 1782 році був відкритий один з кращих кінних елементів в Європі - пам'ятник Петру I (скульптор Е.М. Фальконе і М.А. Колло; змія виконана скульптором Ф.Г. Гордєєвим). Чудова бронзова порожниста скульптурна композиція на природній гранітній скелі. Скеля своїми розмірами (заввишки 10.1 метра, завдовжки 14.5 метра, шириною 5.5 метрів) відповідала просторій прибережній площі. Інший пам'ятник Петру I був встановлений в ансамблі Михайлівського замку (1800 рік). Була використана бронзова кінна статуя (скульптор К.Б. Расстрелі - отець, архітектор Ф.І. Волков, барельєфи - скульптори В.І. Демунт-Маліновський, І.І. Теребінов, І. Моїсєєв під керівництвом М.І. Козловського). У 1799 році на Царіциному лугу (Марсове поле) встановлений 14-ти метровий обеліск “Румянцева” (архітектор В.Ф. Бренна) в 1818 році перенесений на Васильєвський острів до Першого Кадетського корпусу, де вчився видатний воєначальник П.А. Румянцев. У 1801 році на Царіциному лугу був відкритий пам'ятник великому російському полководцеві А.В. Суворову (скульптор М.І. Козловський, пересунутий ближче до берега Неви).

Висновок

Найбільш важливими прогресивними традиціями російської архітектури, що мають величезне значення для практики пізньої архітектури, є ансамблевість і містобудівне мистецтво. Якщо прагнення до формування архітектурних ансамблів спочатку носило інтуїтивний характер, то в подальшому часі воно стало усвідомленим.

Архітектура перетворювалася в часі, але проте деякі особливості російської архітектури існували і розвивалися впродовж сторіч, зберігаючи традиційну стійкість аж до XX століття, коли космополітична суть імперіалізму не стала їх поступово стирати.

Отже, як ми бачимо, цей прекрасний і пишний стиль бароко проіснував недовго і вже в другій половині VIII століття на зміну йому приходить суворий і величний класицизм, для якого характерна ясність форм, простота і в той же час монументальність, затверджуючу потужність і силу держави, цінність людської особи.

Список використаної літератури

1. Москва: Енциклопедія, М.: Вітчизняна енциклопедія, 1980 рік.

2. Історія російської архітектури, В.І. Пілявський, А.А. Тиц, Ю.С. Ушаков; Ленінград Строцвидання 1984 рік.

3. Історія архітектури: учбовий посібник, Н.В. Бірюкова, Москва ІНФРАМ 2006 рік

4. Архітектурно-містобудівні пам’ятники Російської держави XI-XIX століть.: учбовий посібник Р.Г. Людмирська, Ростов-на Дону “Феникс" 2006 рік.

5. Істория російської архітектури; вища школа, В.Н. Ткачев, 1987 рік.

6. 100 великих архітекторів, Салін Д.К., Вече, 2000 рік.