Характеристика елліністичної архітектури
План
Вступ
1. Особливості елліністичної архітектури
1.1 Тематика характерна елліністичній архітектурі
1.2 Ордерна система античної архітектури
1.3 Архітектурні ансамблі
2. Особливості містобудування
2.1 Риси елліністичного містобудування
2.2 Відмінність від класичного міста
2.3 Античні міста
Висновок
Вступ
Процес розкладання грецьких міст-держав був прискорений завоюванням Греції македонським царем Пилипом у 338 р. до н.е.. Після завоювань його сина Олександра Македонського і розпаду створеної їм величезної держави, що охопили територію від Чорного моря до Єгипту і від Дунаю до Інду, виникає ряд елліністичних держав. Це були: царство Селевкидів, що включало майже всю Передню Азію, царство Птолемеєв, що об'єднувало Єгипет з Киренапкою південною Сирією, Македонське, Пергамське, Вифінське, Понтійське і Бактрійське царства в Малій Азії на узбережжях Егейського, Чорного і Каспійського морів. «Найвищий внутрішній розквіт Греції збігається з епохою Перикла, найвищий зовнішній розквіт — з епохою Олександра», — писав Маркс у передовій статті до № 179 Кельнської газети». Цей розквіт елліністичних держав і елліністичної культури відноситься до III і II ст. до н.е., але, вже починаючи з II ст. і кінчаючи 30 р. до н.е., коли Єгипет був приєднаний до Рима, елліністичні держави одна за іншою стають жертвами римської агресії.
Східні елліністичні держави з'єднували в собі риси економіки і суспільних відносин, властивих давньосхідним централізованим деспотіям, з новими формами економіки і суспільних відносин, що зародилися після катастрофи суспільного ладу класичного грецького поліса.
У цьому поєднанні грецьких і східних економічних і суспільних відносин сама грецька культура здобуває нові якості з того моменту, як вона, переборовши вузькі рамки окремих полісів, зробилася надбанням народів Близького Сходу і Середземномор'я. Культура ж елінізірованих східних держав, випробовуючи вплив високорозвиненої грецької культури, все-таки продовжувала зберігати сформований століттями самобутній характер. Стійкість місцевих культурних традицій порозумівається тим, що, навіть будучи введені до складу імперії Олександра, країни Сходу зберегли свою власну економічну базу і багато старих традицій в області культури і мистецтва. У цьому саме і криється складність еллінізму, що має два корені — грецький і східний.
Особливо яскраво позначилися зазначена подвійність і складність у релігії еллінізму, у якій шанування олімпійських богів, ніколи безпосередньо пов'язане з громадським життям поліса, змішується з численними східними містичними культами, що нерідко служили обожнюванню елліністичних правителів. Кругозір грека часу еллінізму надзвичайно розширився; розвиток античної науки і техніки пішов швидкими кроками вперед. Для епохи еллінізму характерний також розквіт прикладних і декоративних мистецтв, пов'язаний з підвищеною потребою до розкоші серед заможних шарів населення, починаючи від придворних кіл.
Образотворче мистецтво, скульптура і живопис, збагачуючись тематичним освоєнням нових жанрів (портрет, пейзаж, натюрморт, побутовий жанр) і удосконалюючись в реалістичній, а іноді і натуралістичній передачі людського тіла, все більш і більш втрачають властиві класичному мистецтву спокій і узагальнений образ людини героя. Досягаючи чудової художньої правдивості і досконалості в таких шедеврах, як Венера Милосская, Ніка Самофракийська чи рельєфи вівтаря Зевса в Пергаморі, елліністична скульптура в той же час нерідко відходить від ідейної змістовності убік чисто зовнішнього ефекту, а іноді і натуралістичного трактування форм, що одержали відображення, наприклад, у широко відомих скульптурних групах «Лаокоона» і «Фарнезського бика».
1. Особливості елліністичної архітектури
1.1 Тематика характерна елліністичній архітектурі:
Розширення тематики і засобів художньої виразності поряд зі зниженням ідейної значимості характерної для архітектури епохи еллінізму. Вражає розмах елліністичного будівництва як у відношенні розмірів, так і у відношенні кількості споруджень; у цей час заново реконструйовані і побудовані сотні нових міст (один Олександр Македонський відповідно до переказу, заснував на шляху своїх завоювань 70 «Олександрії»), Будівництво ряду нових міст диктувалося необхідністю створення широкої мережі торгових і військових опорних пунктів для освоєння нових територій і забезпечення торгових шляхів на елліністичному Передньому Сході.
Були засновані такі світові столиці, як Олександрія в Єгипті, що стала культурним центром усього елліністичного світу, Антіохія в Сирії, Селевкія в Месопотамії з їх величезними палацами і храмовими комплексами, садами і заміськими віллами, а також знаменита Олександрійська гавань з її монументальним маяком Фаросом, відомим нам по описах і зображеннях на монетах. Швидко росте велика мережа упоряджених доріг, що зв'язували торгові міста імперії. Це грандіозне будівництво супроводжувалося розвитком архітектурної науки, що виражалось у ряді згадуваних Витрувієм праць по теорії і практиці архітектури.
В галузі будівництва нових типів споруджень епохи еллінізму, хоча і не робить істотного внеску, за винятком бібліотек, палаців монархів і деяких видів культових (монументальні вівтарі і гробниці) і інженерних (гавані, маяки) споруджень, але приводить до істотного відновлення раніш сформованих, особливо таких суспільних будинків, як зали зборів, ринки, театри, спортивні спорудження, які поряд із храмами будуються з таких же дорогих матеріалів і ретельно обробляються і прикрашаються.
Мистецтво «еллінізованих» східних народів, що мали давні традиції (Єгипет, Фінікія, Сирія й ін.), хоча й одержало новий поштовх у своєму розвитку, але зберегло, свої вироблені століттями художні риси. Так, наприклад, єгипетські храми в епоху Птолемеєв наслідують в основному типам, виробленими Новим царством, а грецькі впливи одержують відображення в більш вільній композиції ансамблю, мальовничій трактуванню капітелей і більш різноманітному чергуванні колон різних ордерів (храми в Єдфу і Дендера й ансамбль храмів на острові Філе).
1.2 Ордерна система елліністичної архітектури
В архітектурі еллінізму, так само як і в попередній грецькій архітектурі, панує ордерна система:
Пристосований до нових містобудівних задач і до нових видів споруджень грецький ордер втрачає в епоху еллінізму строгість форм. Доричний і іонічний ордери відтепер не тільки вільніше сполучаються один з одним (наприклад, двох'ярусна колонада — унизу дорична, вгорі іонічна в перистилі храму Афіни в Пергамі), але і змішуються у своїх елементах, наприклад іонічна колоннада з доричним чи антаблементом триглифний фриз із зубчиками .
Коринфський «ордер» не одержує ще широкого розповсюдження в якості самостійної архітектурної системи і застосовується головним чином чи у інтер'єрі чи в архітектурі «малих форм». Виключення представляє єдине велике спорудження— Олімпейон в Афінах ; добудоване вже в епоху панування римлян. У коринфську капітель часто вводяться елементи східних стилів: наприклад єгипетського у Вежі Вєтров у Афінах чи перського в так називаному портику Биків на острові Делосе; у композицію коринфських капітелей пропилеї в Елевсині були введені зображення крилатих грифонів з тулубом лева. Проникання цих елементів у класичну систему грецького ордера свідчить про зворотний вплив східного мистецтва на грецьке. Характерним нововведенням в обробці ордера було широко розповсюджене часткове каннеліровання колони тільки в її верхній частині (близько 2/3 висоти).(5,156)
Широке і різноманітне застосування одержують перистилі, тобто криті колонади, що оточують архітектурно організований відкритий простір, будь то площа дворик чи двір житлового будинку. Перистильні композиції стають характерною рисою елліністичного міста, його ансамблів і житлових будинків.
Зміна смаків і застосування ордерів у перистильних композиціях відбилося на домірності його частин. Колони одержують велику стрункість не тільки в перистильних, але й у периптеральних композиціях (у перистилях відношення діаметра доричної колони до її висоти стає менше 1/7, у періптерах доходить до 1/7, в іонічних колонах — до 1/10).
Стрункість і легкість колон поєднуються зі значним розширенням інтерколумнієм до 4D в перистильних композиціях і до 3,5 D в периптеральних. Висота капітелей і антаблемента в ордерах також значно зменшується. Деталі ордерів, особливо в перистилях, відрізняються граціозністю і витонченістю архітектурного пророблення, складністю контуру обломів, тонкістю профілювання й орнаментальних порізок, близької за своїм характером до пророблення деталей інтер'єра.
Обробка квадровой стіни за допомогою членування її ордером пілястр чи напівколон одержує в елліністичний період майже таке ж широке поширення, як і перистиль.(7,45)
У відношенні матеріалів і конструкцій елліністичне будівництво мало чим відрізняється від будівництва попередньої епохи, якщо не вважати удосконалення транспортних і вантажопідйомних механізмів і більш широкого застосування різноманітних лицювальних матеріалів. Відомі також одиничні приклади клинчатих арок і циліндричних зводів.
У прямому зв'язку з будівництвом багатих житлових будинків, палаців і вілл знаходиться розвиток садово-паркового і прикладного мистецтв — декоративної скульптури, різьблення на дорогоцінних і напівкоштовних каменях, металлопластинки, теракотових статуеток, посуду і меблів. Особливо славилася своїми великими і чудовими парковими ансамблями, розташований в центрі міста, Олександрія Єгипетська (Мусейон і гай Дикастеріона) і Антіохія в Передній Азії з її відомим усьому грецькому світу парком Дафни, що досягав 80 стадій в окружності (близько 15 км). Парки елліністичних міст прикрашалися фонтанами, басейнами, декоративною скульптурою, гротами, портиками, альтанками і т.п.(6,32)