Міністерство освіти і науки України
НУ «Львівська політехніка»
РЕФЕРАТ
П'єр Луїджи Нерві
Виконав ст. гр. АР – 48
Бубнов О. Ю.
Викладач Щербаков Г. В.
Львів – 2010р.
П'єр Луїджи Нерві. Біографія (1891-1979)
П'єр Луїджі Нерві поєднував у собі глибокі знання інженера конструктора з творчою фантазією архітектора.
Великопролітні покриття з армоцемента - матеріалу, їм дослідженого і розробленого, отримали загальне визнання і принесли йому всесвітню популярність.
П'єр Луїджі Нерві народився 21 червня 1891 року в маленькому містечку Сондріо на півночі Італії. У 1913 році він закінчив інженерний факультет Болонського університету, отримавши звання цивільного інженера. Відразу ж після закінчення університету Нерві поступив на роботу в одне з найбільш відомих у той час в Італії конструкторських бюро «Суспільство залізобетонних конструкцій», що мало відділення в Болоньє і у Флоренції. Ця робота була перервана з 1915 по 1919 рік службою у військово-інженерних військах.
Після війни Нерві відновив свою діяльність у Флорентійському відділенні товариства вже не тільки в якості проектувальника, але і керівника робіт. Економічна криза і фашистська диктатура зумовили особливості розвитку італійської архітектури в цей період. Завдані першою світовою війною руйнування поставили перед Італією, як і перед іншими учасниками війни-країнами, завдання відновного будівництва. Однак ця задача виявилася не під силу правлячій буржуазії і залишилася невиконаною. У той час як у багатьох західноєвропейських країнах йшло інтенсивне будівництво на базі нової техніки, в Італії споруджувалися лише окремі житлові будинки по замовленнях приватних власників.
Це незначне за масштабами будівництво здійснювалося головним чином за проектами представників Італійської академічної школи, творчість яких зводилося до модернізації архаїчних форм минулого. Умови роботи для молодих будівельників були в той час надзвичайно складні. У цій обстановці і почав свою роботу молодий інженер Нерві. Вже тоді він поєднував вільне володіння математичним розрахунком з інтуїцією талановитого будівельника. Нерві скоро став добрим проектувальником залізобетонних конструкцій і побачив, що можливості цього матеріалу допускають новий підхід до їх проектування.
Він зрозумів, що залізобетон внаслідок своїх пластичних властивостей відкриває можливості особливо широкого його використання в статично невизначених системах, що може привести до створення нових конструктивних і архітектурних форм. До часу початку роботи Нерві в області залізобетонних конструкцій було вже чимало зроблено і в теорії розрахунку, і в практиці застосування залізобетону. І архітектори, і інженери знали, що цей будівельний матеріал, здатний приймати будь-яку задану форму, ще містить нерозкриті можливості.
Той факт, що Нерві, як він сам зізнається, дізнався про конструкції елінгів в Орлі, як і про діяльність Перре, Майара і Фрейсіне лише наприкінці 1930-х років, можна пояснити тільки крайньою політичною і культурною ізоляцією фашистської Італії. Ця обставина, а також слабкість матеріально-технічної будівельної бази у цій країні були, мабуть, причиною того, що нові ідеї в архітектурі поширилися тут значно пізніше, ніж в інших європейських країнах. Тільки в середині 1920-х років в Італії виник організований рух у пошуках так званої нової архітектури, серед прихильників якого опинився і Нерві.
До цього часу Нерві вже розумів, що здійснення його творчих задумів ускладнюється через його положення рядового проектувальника в конструкторському бюро. Йому потрібна була не тільки повна свобода у проектуванні споруд, але і можливість участі у здійсненні проектів в натурі, а також звільнення від необхідності підкорятися вимогам підрядника. У 1928 році Нерві розлучається зі своєю службою в «Товаристві залізобетонних конструкцій» і створює фірму залізобетонних конструкцій «Інженери Нерві і Неббіозі» у Римі, що проіснувала до 1932 року. Тут він здійснював свої творчі задуми, які в міру зростання його популярності ставали все більш і більш сміливими. Тепер Нерві проектував і зводив свої нові конструкції незалежно від підрядчика, так як ця фірма не тільки проектувала, але й здійснювала будівництво.
Він отримав можливість ретельно вивчати властивості залізобетону в процесі виконання робіт. За безпосередньої участі Нерві будуються великі споруди, як, наприклад, кінотеатр і фунікулер на вулиці Рима в Неаполі, будівлі банків у Барі та інших містах, фабрика і туберкульозний санаторій в Лечче, заводи в Римі та ін. У цей період формуються і теоретичні погляди Нерві , удосконалюється його творчий метод. Після будівництва у Флоренції спортивного стадіону на 35 тисяч осіб в 1929 - 1932 роках ім'я Нерві стає широко відомим серед архітектурної та інженерної громадськості багатьох країн. Будівництво флорентійського стадіону закінчувала вже нова фірма «Товариство інженерів Нерві і Бартолі» у Римі. Ця фірма, існуюча і понині, звела безліч об'єктів за участю самого Нерві. З цього часу Нерві патентує кожну свою пропозицію, проект, нововведення і, отримавши патент, прагне максимально використати надані їм переваги. Він застосовує патент навіть тоді, коли доцільність цього викликає сумнів.
Середина 1930-х - початок 1940-х років в італійській архітектурі характеризується закликом фашистського уряду до будівництва помпезних споруд перебільшених розмірів, до відродження давніх традицій імператорського Риму, до створення «середземноморської» архітектури. Як і багато будівельників Італії того періоду, Нерві не уникнув захоплення гіпертрофованими формами, зайвої парадністю будівель. Так, в його проекті башти «Монументу прапора» на пагорбі Маріо в Римі (1932) намічалася висота споруди триста метрів. Низ башти повинен був бути облицьований білим мармуром, верх вежі передбачалося зробити зі сталі. Не уникнув він і модного тоді захоплення круглими формами. У 1934 році він спроектував круглий у плані особняк.
Його проект павільйону італійської культури для виставки 1942 року в Римі представляв собою величезний круглий зал діаметром 252 метрів з перекриттям на одній центральній опорі (1940). У 1942 році Нерві, прагнучи показати можливості армоцемента, розрахував склепінчасту покриття прольотом триста метрів з хвилястих армоцементних плит. Наприкінці 1944 року він отримав патент на цю конструкцію. Тенденція до перебільшених розмірів у Нерві збереглася і надалі; її можна простежити в багатьох його спорудах післявоєнного періоду. У 1943-1945 роки активність практичної діяльності Нерві не скільки не знижується, так як він працює в основному над книгою «Будівництво - мистецтво чи наука?». У цій книзі Нерві підсумовує досвід попередньої роботи, визначає свої погляди на мистецтво і на будівництво в цілому, робить спробу визначити місце математичних розрахунків у створенні споруди, відстоює свою точку зору на роль інтуїції в проектуванні і т.п. Після другої світової війни перед Італією знову постала проблема відновного будівництва.
Повалення фашизму сприяло проникненню до Італії тих напрямів «нової архітектури», які пропагували вирішальне значення нової будівельної техніки та функціональних потреб. Будучи новатором у галузі створення просторових покриттів, Нерві не тільки опинився в числі прихильників «нової архітектури», але і багато в чому сприяв її поширенню та розвитку в Італії. Відразу ж після закінчення війни знову розгорнулася його активна діяльність. Тепер він, працюючи все в тій же будівельній фірмі «Інженери Нерві і Бартолі», взяв участь у відновному будівництві. Початку роботи Нерві з вивчення армоцемента передувала багаторічна практика зведення залізобетонних споруд, здійснених фірмою «Нерви і Бартолі».
Спостереження за роботою залізобетону під навантаженням дозволило Нерві добре вивчити собі його позитивні і негативні властивості. У 1946 році цемент був вперше застосований в будівництві. Фірма «Нерви і Бартолі» побудувала експериментальну будівлю - невеликий склад з листів армоцемента товщиною всього три сантиметри. У 1948 році Нерві приступив до проектування і будівництва ряду виставкових залів для Палацу виставки в Турині. Він отримав можливість всебічно показати нові конструкції, створені ним із збірних армоцементних елементів. Система опор та покриття головного виставкового залу - нове і сміливе за своїм задумом конструктивно-просторове рішення. Коли Нерві представив свій проект на затвердження, замовники запитали його, на яке споруду він міг би послатися як на приклад того, на що подібна здійснена ідея. Послатися не було на що, але замовник, який виявився в даному випадку достатньо рішучим, пішов на ризик і не прогадав. Перекриття вийшло витонченим і легким, а його опорна частина конструктивно логічна й зрозуміла, незважаючи на потужні перетини її елементів. З цього часу до слави Нерві як конструктора додалася ще слава архітектора. Будівництво цього покриття блискуче довело високі будівельні якості армоцемента.
Легкий і красивий інтер'єр, викликаний самою конструкцією, і раціональність рішення в цілому зумовили високі художні якості споруди. Зведення комплексу Туринської промислової виставки дало великий досвід для подальшого застосування армоцемента і принесло Нерві всесвітнє визнання. У 1949 році незабаром після спорудження Туринської виставки Нерві побудував плавальний басейн Морської академії в Ліворно. Тут склепінчасте покриття, утворене збірними армоцементними хвилеподібними елементами такого ж типу, як і в залі в Турині, тільки вони зігнуті по довжині для освітлення склепінчастої поверхні. Нерви прославився і як талановитий педагог.
Вже в 1947 році він керував кафедрою конструкцій на архітектурному факультеті університету в Римі. У 1950-1952 роках він багато працював в Латинській Америці, веде курс архітектурних конструкцій на архітектурному факультеті університету в Буенос-Айресі, читає лекції в Монтевідео, в СанПаулу. У 1950 році в Сан-Паулу йому присудили вчену ступінь доктора архітектури. Він обирався членом різноманітних архітектурних об'єднань і товариств: СІАМ, об'єднання інженерів і техніків Італії, ради найбільшої житлово-будівельної монополії Іна-Каза і багатьох інших. У 1954 році Нерві брав участь в будівництві будівлі ЮНЕСКО і в проектуванні одного з варіантів будівлі Виставки науки і техніки в Парижі. У 1956 році фірма «Нерви і Бартолі» спроектувала тринадцятиповерхову будівлю фірми «Гальбані» в Мілані. Вибране Нерві співвідношення між висотою і кроком хвилі і армування верхніх і нижніх ділянок балкового покриття додатковими стрижнями дозволили йому застосовувати товщину армоцементних збірних елементів, рівну лише трьом сантиметрам при прольотах до п'ятнадцяти метрів.