Не виключена ймовірність нового спалаху мусульманського “ренесансу” в зв'язку з прагненням Іранської Республіки зайняти лідируючі позиції в ісламському світі. Небезпека полягає в тому, що такі претензії уряду Ірану можуть призвести і до розколу мусульманської общини, а, значить, до сповільнення процесів інтеграції мусульманських держав і до звуження простору для соціокультурного діалогу з Заходом. Однак не виключений і той варіант, що чергова хвиля відродження ісламу в новій, модернізованій, формі може привести до того, що арабо-мусульманський соціокультурний світ буде вимушений тяжіти до побудови паритетних відносин із Заходом і Європою.
Для здійснення продуктивного діалогу, по-перше, необхідно долати ті негативні стереотипи і спотворені образи взаємного сприйняття, що нагромадилися протягом довгого часу, спираючись на когнітивну парадигму взаємного сприйняття – і тут свою роль повинні зіграти інтелектуальні еліти; по-друге, всі відносини між двома соціокультурними світами необхідно будувати на нових принципах: паритетності, взаємної культурної емпатії і домінанти Іншого.
Активна взаємодія і внутрішній соціокультурний діалог народів України і Криму є одним із найбільш істотних чинників сучасної історії української держави. В історії міжконфесійних відносин важлива роль відводиться взаємовідносинам представників західної і східної культури.
Надзвичайно насичений культурний простір України і Криму, де розташовуються самобутні і яскраві традиційні культури, різнорідний світогляд тощо демонструє, що, незважаючи на деяку напруженість, все-таки в українському суспільстві має місце гармонійна єдність, толерантні способи спілкування, здатність і можливість будувати внутрішній соціокультурний діалог.
З набору сценаріїв можливого майбутнього, серед яких більшість катастрофічних, людство має відшукати найбільш сприятливі, що забезпечують не тільки його виживання, але і сталий розвиток. Таким сценарієм, на наш погляд, є сценарій соціокультурного діалогу, побудований на запропонованих нами принципах: паритетності у відносинах, взаємної культурної емпатії і домінанти Іншого.
Список опублікованих робіт з теми дисертації
Статті:
1.АтикА.А. Запад и мусульманский мир: проблема взаимного восприятия/ А.А.Атик// Культура народов Причерноморья.–2006.– № 73. – С. 210– 214
2.АтикА.А. Диалог цивилизаций:имагинативнаяи когнитивная парадигмы/ А. А. Атик// ВестникСевГТУ.–2006. – № 78. –С. 80– 88.
3. Атик А.А. Принципы межкультурного диалога Востока и Запада в условиях глобализации/ А.А. Атик// Культура народов Причерноморья. – 2007. – № 106. –С. 125 – 128.
4. АтикА. А. Запад и мусульманский Восток: две парадигмы взаимного восприятия/ А. А. Атик// Сходознавство. – 2007. – № 38. –С. 29 – 36.
Тези:
1. Атик А. А. Запад и мусульманский мир: проблемы взаимного восприятия / А. А. Атик// Актуальные проблемы философии: Общество, политика, культура: ХХХIVнауч.конф. профессорско-преподавательского состава, аспирантов и студентов, 19-22 апреля 2005 г. : тезисыдокл. – Симферополь, 2005. – С. 29–30.
2. Атик А.А. Глобализация и региональные культуры (на примере АР Крым)/ А.А. Атик// “Наука та освіта – 2006”: IXмеждунр.науч.-практ. конф. 23-31 січня 2006 р. :тезисы докл. – Дніпропетровськ, 2006. – С. 25–26.
3. Атик А. А. Гуманитарные технологии в противостоянии Востока и Запада / А. А. Атик// Актуальные проблемы философии: Общество, политика, культура: ХХХVнауч. конф. профессорско-преподавательского состава, аспирантов и студентов, 25-28 апреля 2006 г. : тезисы докл. – Симферополь, 2006. – С. 43–45.
4. Атик А. А. Мусульманский Восток и христианский Запад: две парадигмы взаимного восприятия / А. А. Атик// Ученые записки Таврического Национального Университета им. В.И. Вернадского. –2006. – Том 19 (58) №1. – С. 118–120.
5. Атик А. А. Новое в мусульманском “ренессансе”/ А. А. Атик// Актуальные проблемы философии: Общество, политика культура: ХХХVIнауч. конф. профессорско-преподавательского состава, аспирантов и студентов, 23-27 апреля 2007 г. : тезисы докл. – Симферополь, 2007. – С. 54 –56.
Анотація
АтікА.А. Соціокультурний діалог в умовах глобалізації і мусульманського “ренесансу” . – Рукопис.
Дисертаціяназдобуття наукового ступенякандидатафілософськихнаук за спеціальністю09.00.03. – соціальна філософіятафілософія історії. – Таврійськийнаціональний університетім. В.І. Вернадського. Сімферополь, 2008.
У дисертації досліджуються особливості соціокультурного діалогу і способи його реалізації в умовах глобалізації і мусульманського “ренесансу”, коли з одного боку відбувається процес культурної уніфікації за західним зразком, а з іншого – відродження національних культур і релігій, викликане необхідністю збереження своїй ідентичності.
У роботі підкреслюється необхідність переходу від імагінативної парадигми сприйняття Іншого, обтяженої негативними образами, стереотипами і забобонами, до когнітивної парадигми, заснованої на раціональних підходах до пояснення і розуміння характеру та особливостей Іншої культури та Іншого соціуму.
Звертається увага на той факт, що в поліетнічному суспільстві України відвіку існують діалогові інтенції, які завжди були підставою для мирного співіснування і регулювання виниклих ускладнень. Проте на сучасному етапі українське суспільство знаходиться в стані розколу як політичного, так і ідеологічного, що спричиняє соціальні, економічні і політичні ускладнення, які, в свою чергу, актуалізують проблему пошуку шляхів взаємодії і діалогу на основі паритетності, толерантності і взаємної емпатії.
Ключові слова: соціокультурний діалог, глобалізація, мусульманський “ренесанс”, імагінативна парадигма, когнітивна парадигма.
Аннотация
АтикА.А.Cоциокультурный диалог в условиях глобализации и мусульманского “ренессанса”. – Рукопись.
Диссертация на соискания ученой степени кандидата философских наук по специальности 09.00.03 – социальная философия и философия истории – Таврический национальный университет им. В.И.Вернадского. Симферополь, 2008.
В диссертации исследуются особенности социокультурного диалога и способы его реализации в условиях глобализации и мусульманского “ренессанса”, когда с одной стороны происходит процесс культурной унификации по западному образцу, а с другой – возрождение национальных культур и религий, вызванное необходимостью сохранения свой идентичности.
Проводится анализ существующих теоретических концепций диалога, на основе которых выводится авторская концепция социокультурного диалога между Западом и мусульманским Востоком, построенного на принципах паритетности и взаимной культурной эмпатии, который рассматривается как фактор сохранения мирового порядка и культурного разнообразия и единственная альтернатива столкновению цивилизаций.
Рассматриваются логические и методологические основания межкультурного диалога, обосновывающие наличие близкой логики структурирования мира и мышления и социокультурной общности христианской и исламской культуры, которые имеют фундаментальные мировоззренческие и нравственные корни.
Проводится сравнительный анализ западных и восточных (арабоязычных) текстов, посвященных проблеме диалога культур и перспективамразвития мировой системы, который позволяет выявить основные точки соприкосновения и расхождения двух культур и облегчает поиск общих интересов.
В диссертации подчеркивается необходимость перехода от имагинативной парадигмы восприятия Другого, отягощенной негативными образами, стереотипами и предрассудками, к когнитивной парадигме, основанной на рациональных подходах к объяснению и пониманию характера и особенностей другой культуры и другого социума.
Обращается внимание на тот факт, что в полиэтничном обществе Украины издавна существуют диалоговые интенции, которые всегда были основанием для мирного сосуществования и регулирования возникших осложнений. Однако на современном этапе украинское общество находится в состоянии раскола, как политического, так и идеологического, влекущих за собой социальные, экономические и политические осложнения, что актуализирует проблему поиска путей взаимодействия и диалога на основе паритетности, толерантности и взаимной эмпатии.
Ключевые слова: социокультурный диалог, глобализация, мусульманский “ренессанс”, имагинативная парадигма, когнитивная парадигма.
The annotation
Atik A. A. Socio-cultural dialogue in the conditions of globalization and muslim “renaissance” – Manuscript.
Thesis for candidate's degree in philosophy sciences, speciality 09.00.03. - Social philosophy and the philosophy of history. –Tavrida National V. I. Vernadsky University, Simferopol, 2008.
The dissertation investigates socio-cultural dialogue and ways of its realization in the conditions of globalization and the muslim “renaissance”, when on the one hand there is a process of cultural unification according to the western model, and on another – revival of national cultures and the religions, caused by necessity of preservation of identity.
The investigation emphasizes necessity of transition from imaginative paradigm of perception of Another, burdened by negative images, stereotypes and prejudices, to cognitive paradigm of perception of Another, based on rational approaches in explanation and understanding of character and features of Other culture and Other society.
Attention is paid to the fact that in polyethnical society of Ukraine long since exists dialogue intentions which were always the basis for peaceful co-existence and regulation of arisen complications. However at the present stage the Ukrainian society is in a split condition, both political, and ideological, involving social, economic and political complications that actualize a problem of search of ways of interaction and dialogue, on a basis of parity, tolerance and mutual empathy.
Keywords: socio-cultural dialogue, globalization, muslim “renaissance”, imaginative paradigm, cognitive paradigm.