Реферат
на тему:
Філософські ідеї Сократа
Сократ (470-469 - 399 до н. э.) - перший з трьох видатних мислителів епохи високої класики Стародавньої Греції. Він був втіленням еллінської мудрості, його називали святим грецькій філософії. Зробивши філософію своєю спеціальністю, він проте не залишив після своєї кончини філософських творів. Пояснюється це просто: свої ідеї Сократ вважав за краще висловлювати в усній формі учням, слухачам і опонентам. Те, що відомо про життя і діяльність Сократа, дійшло до нас завдяки роботам Ксенофонта, Платона і Арістотеля. Саме на підставі їх спогадів можна викладати погляди Сократа. Фігура Сократа вкрай знаменна: його життя і смерть символічно розкриває природу філософії.
Сократ відбувався з простій і бідної сім'ї - був сином каменотеса Софроніська і повитухи Фенарети, а тому не отримав в дитинстві і юності витонченої освіти і виховання, яке було обов'язковим для хлопців з аристократичних сімей. Зовнішність Сократа всі називали потворною. Він був схожий на Силена: невеликого зростання, з великим животом, кирпоносий, товстогубий, з товстою шиєю і великою лисиною. Його подоба ніяк не відповідала ідеалам того часу, і, що приголомшувало понад усе, зовнішність філософа не відповідала “красі його душі”. Він завжди був одягнений в старий, пошарпаний одяг і усюди ходив босоніж. Його байдужість до жари і холоду, голоду і спразі дивувало всіх. Але все це лише ушляхетнювало уміння Сократа панувати над всім земним, над собою і показувало велич його духу. Зовнішній вигляд донесли до нас дві герми, що мають написи. На одній Сократ змальований з Сенекой, на іншій, що знаходиться в Неаполі, він змальований один. На першому портреті філософ з'являється людиною життєрадісним, навіть декілька хтивим, проте за негарною зовнішністю ясно видно його мудрість. Другий портрет Сократа виник лише після його смерті. Афіняни створили його, розкаявшись в тому, що змусили його випити чашу з отрутою. На портреті несправедливо засуджений філософ змальований таким, яким його сприймали учні. Художник не став змальовувати зовнішню потворність, бажаючи підкреслити етичну красу людини. Ранній портрет Сократа змальовує його жебраком, невимогливою і самотньою людиною, не понятим ні своєю дружиною Ксантіппою, ні багатьма іншими людьми. На пізньому портреті перед нами - мудрець, який проголосив: «Існує лише один бог-знання, і лише один диявол - неуцтво”. Нам відомі лише голови Сократа. Спроба доповнити одну із статуй в Копенгагені головою філософа не принесла очікуваного результату. Проте в Британському музеї знаходиться статуетка, що змальовує Сократа, що раптово зупинився: цілком імовірно, що під час прогулянки по ринку він зустрів знайомого і вирішив почати з ним філософську бесіду.
Сократ як об'єкт вивчення представляє значні труднощі. Безперечно, що він був афінським громадянином, що володів невеликими засобами, який проводив свій час в диспутах і учив молодь філософії, але не за гроші, як це робили софісти. Достовірно відомо, що в 399 році до н.е., коли Сократу було близько 70 років, він був засуджений, засуджений до смерті і страчений на афінський зразок. Обвинувачами Сократа були демократичний політичний діяч Аніт, поет-трагік Меле і невідомий ритор Лікон. Вони стверджували, що Сократ винен в тому, що не поклоняється тим богам, яких визнає держава, але вводить інші, нові божества і що він винен в розбещенні молоді, оскільки учив її тому ж самому. Йому дали випити чашу з отрутою. Але за межами цих фактів зведення про Сократа набувають спірного характеру. Двоє з учнів Сократа, Ксенофонт і Платон, написали про нього багато, але розповідають про нього вельми різні речі.
Ксенофонт стверджує, що Сократ був вельми благочестивий і що вплив його на юнацтво був сповна благотворним. Його ідеї, далеко не були руйнівними, будучи швидше нудними і банальними. Він повідомляє, що Сократ був постійно зайнятий питанням про те, як добитися того, аби влада в державі належала компетентним людям.
Платон написав "Апологію Сократа", з якої можна дізнатися про деякі аспекти сократівської філософії. "Апологія Сократа" представляє собою виправдувальну мову Сократа, виголошену їм на афінському суді в 399 році до н.е. Композиція включає: мова після звинувачення, передуюча вироку. У ній Сократ критикує обвинувачів за наклеп. Він говорить, що не боїться смерті, а боїться легкодухості і ганьби; що вбивство його буде страшне для суддів, тому що після смерті Сократа навряд чи знайдеться людина, яка заставлятиме їх прагнути до істини. Мова Сократа після загального звинувачення. “Я говорю вам, тим, які убили мене, що відплата на вас прийде негайно ж після моєї смерті, набагато важче, ніж моя смерть, якою ви вбиваєте мене...” Мова Сократа після смертного вироку. Ті, хто голосував за страту, - говорить Сократ - заподіяли зло собі, бо їх будуть всі звинувачувати, а його вважати мудрецем. “Але вже і час вирушати, мені - аби померти, вам - аби жити. А хто з нас йде на кращу справу, відомо одному богові”. “Апологія Сократа” дає ясне зображення людини певного типа: людини упевненого в собі, великодушного, байдужого до земного успіху, віруючого, що їм керує божественний голос, і переконаного в тому, що для добродійного життя найважливішою умовою є ясне мислення.
У “Бенкеті” Платона постійно підкреслюється уміння Сократа панувати над всіма плотськими пристрастями. Він рідко пив вино, але коли пив, то міг перепити будь-якого; але ніхто ніколи не бачив його п'яним. У коханні, навіть при найсильніших спокусах, він залишався “платонічним”. У дуалізмі небесної душі і земного тіла він досяг повного панування душі над тілом. Вирішальним доказом цього панування є його байдужість до смерті.
Сократ - представник ідеалістичного релігійно-етичного світогляду, відкрито ворожого матеріалізму. Вперше саме Сократ свідомо поставив перед собою завдання обґрунтування ідеалізму і виступив проти античного матеріалістичного світобачення, природно-наукового знання і безбожника.
Сократ - великий античний мудрець, - стоїть у витоків раціоналістичних і просвітницьких традицій європейської думки. Йому належить видатне місце в історії моральної філософії і етики, логіків, діалектиці, політичних і правових учень. Спосіб життя Сократа, етичні і політичні колізії в його долі, популярний стиль філософствування, військова доблесть і мужність, трагічний фінал - оточили його ім'я привабливим ореолом легендарності. В центрі сократівської думки - тема людини, проблеми життя і смерті, добра і зла, доброчесностей і пророків, права і боргу, свободи і відповідальності, суспільства.
Сократ - принциповий ворог вивчення природи. Світ представляється Сократу творінням божества, ”настільки великого і всемогутнього, що воно все відразу і бачить, і чує, і всюди присутній, і про все має піклування”. Потрібні ворожіння, а не наукові дослідження, аби отримати вказівки богів відносно їх волі. Сократ слідував вказівкам дельфійського оракула і радив робити це своїм учням. Сократ акуратно приносив жертви богам і взагалі старанно виконував всі релігійні обряди.
Сократ є, по суті, першим старогрецьким філософом, хто відходить від натурфілософського тлумачення світу і філософськи, тобто шляхом міркувань і висновків, намагається знайти істину, відповіді на поставлених їм самим і його попередниками-філософами питання. Особливим задоволенням для Сократа була бесіда з самовдоволеною людиною, яка, вкінець заплутавшись в його каверзних питаннях, втрачала всю свою пиху. Сократ, втім, змальовував себе простаком, невдачі опонента приписував собі, сміючись над співбесідником. Треба сказати, що цей метод - питально-відповідний - був новим в сучасній Сократу філософії. З його допомогою можна було легко розбивати обивательські уявлення про світ і його пристрій. На відміну від натурфілософів, питання, що задаються Сократом, стосувалися в основному не природи, не наук і не богів, а були про людську свідомість, душу, мораль і призначення людського життя, політики і естетики. Сократ по суті перший звернувся до людини і його єства. Він намагався з'ясувати, що є добро і зло, справедливість і закон, прекрасне і потворне.
У своїй філософській діяльності Сократ керувався принципами: сумнів (“я знаю, що нічого не знаю”) повинен був привести до самопізнання (“пізнай самого себе”). Лише таким індивідуалістичним, дорогою, учив він, можна прийти до розуміння справедливості, права, закону, благочестя, добра і зла.
Основне філософське питання Сократ вирішує як ідеаліст: первинним для нього є дух, свідомості, природа ж - це щось вторинне і навіть неістотне, не варте уваги філософа. Пізнання саме себе, по Сократу, - це одночасно пошук справжнього знання і того, по яких принципах краще жити, тобто це пошук знання і доброчесності. Неуцтво більшості людей виявляється в тому, що знання і доброчесність вони розглядають як дві різні субстанції, незалежні один від одного. Вони вважають, що знання не робить жодного впливу на поведінку людини. По Сократу, наука, а у вужчому сенсі - знання, яка демонструє свою нездатність впливати на людину не може вважатися наукою. Мабуть, його концепцію можна представити так: від неуцтва, через знання, до доброчесності, а далі - до досконалої людини і добродійним стосунки між людьми. Дійсна справедливість, по Сократу, це знання того, що добре і прекрасно, в той же час і корисно людині, сприяє його блаженству, життєвому щастю. Трьома основними доброчесностями Сократ вважав: помірність (знання, як приборкувати пристрасті), хоробрість (знання, як здолати небезпеки) і справедливість (знання, як дотримувати закони божественні і людські). Лише “благородні люди” можуть претендувати на знання. А “землероби і інші робітники дуже далекі від того, аби взнати самих себе... адже вони знають лише те, що має відношення до тіла і служить йому... ”. Робітникові, ремісникові, землеробові (не говорячи вже про рабів), недоступне знання.