Держава гарантує своїм підданим волю, що є у Т. Гоббса правом робити все те, що не заборонено цивільним законом, зокрема «купувати і продавати й іншим способом укладати договори один з одним, вибирати своє місцеперебування, їжу, спосіб життя, наставляти дітей за своїм розсудом і т.д.».
Активна роль держави виявляється в енергійній боротьбі з тими вченнями, що послабляють або ведуть державу до розпаду. Суть одного з цих «заколотних навчань» формулюється, на погляд Т. Гоббса, у наступному тезі: кожній окремій людині належить право на розрізнення суспільного добра і зла, справедливого і несправедливого, а тому він сам суддя в питанні про те, які дії гарні і які дурні. Для Т. Гоббса єдине мірило добра і зла - цивільний закон, єдиний суддя - законодавець (монарх або збори, що уособлює суверена, людей). Мислитель переконаний: якщо згадане «заколотне навчання» не викорінити, то люди стануть «схильними дебатувати один з одним і обговорювати веління держави, а потім чи коритися не коритися їй у залежності від власного розсуду». Т. Гоббс, однак, призивав використовувати силу закону «не проти тих, хто помиляється, а проти самих оман».
Важливо відзначити, що, по Гоббсу, ціль держави (безпека індивідів) досяжна не тільки при абсолютній монархії: "Там, де відома форма правління вже установилася, — писав він, — не приходиться міркувати про те, яка з трьох форм правління є найкращої, а завжди варто вибирати, підтримувати і вважати найкращою існуючу".
Не випадково еволюція поглядів Гоббса завершилася визнанням нової влади (протекторату Кромвеля), що установилася в Англії в результаті скинення монархії. Якщо держава розпалася, заявляв Гоббс, право скинутого монарха залишається, але обов'язки підданих знищуються; вони вправі шукати собі будь-якого захисника. Побоюючись громадянської війни та анархії, він приносив особистість у жертву абсолютистському монархічному правлінню.
Т.Гоббс доводив, що розум і інстинкт самозбереження спонукають людей до встановлення природних законів спільного мирного життя, тобто «загальних правил, винайдених розумом». Перший із цих вихідних законів виголошує: «Необхідно прагнути миру і дотримуватись його». Всі інші закони вказують шлях до досягнення і забезпечення миру. Згідно з цим визначальне значення для природно-правової теорії Гоббса має закон еквіваленту у стосунках між людьми. Еквіваленту рівності і справедливості.
Основний зміст аксіоми еквіваленту полягає у взаємній відмові всіх і кожного від «безумовної природної свободи» (тобто від сваволі), згоду всіх унормувати свободу. Це з необхідністю вимагає від кожної особи взаємного визнання прав і свобод за всіма і за кожним, еквівалентне набуття прав і обов'язків. По суті справи, Гоббс тут відтворює сформульоване ще в Стародавньому Світі «золоте правило» унормованої регуляції суспільного життя: чини стосовно інших так, як ти хотів би, щоб інші чинили стосовно тебе. І це постає в гобсовій інтерпретації не тільки як моральна заповідь, а й як юридична підвалина, на якій тримаються усі інші природні правові аксіоми.
«Всі природні закони можна резюмувати в одному простому правилі, яке доступне для розуміння навіть дуже посередній людині: не роби іншим того чого не хочеш, щоб зробили тобі».
Філософія права Томаса Гоббса вказує на те, що природні закони мирного співжиття мають втілювати в собі вищі людські цінності, що ці закони, отже, обов'язкові не тільки для індивідів, а й для держави. Тому суверен, пише Гоббс, «має право на все, але з тим обмеженням, що як підлеглий Бога він зобов'язаний дотримуватися природних законів». Внаслідок свого суверенітету верховна влада «не має ніяких інших меж, крім тих, які встановлені неписаними природними законами»,— зазначається в «Левіафані».
У вченні Гоббса проглядає сильна тенденція до раціоналізації державного механізму, політичної влади. Разом із тим у гобсових працях міститься ідея розуміння свободи підлеглих як їх право робити все те, чого не забороняють закони, встановлені сувереном (свобода купувати і продавати, вибирати своє місцеперебування, свої харчі, свій спосіб життя, давати на свій розсуд настанови своїм дітям і т. д.). Мислитель обґрунтував ряд конкретних вимог у галузі права, а саме: рівний для всіх суд присяжних, гарантії права на захист, відповідність покарання скоєному злочину та інші.
Загалом Томас Гоббс уперше в Новий Час розробив систематизоване вчення про державу, політичну владу і право. Його теорія, заснована на розумі й досвіді, а не на схоластиці й догматизмі, відкривала широкі горизонти подальших досліджень політико-правових явищ. Ряд висновків із гобсового вчення - стосовно природничо-правових законів про мир, еквівалент, рівність, договір, справедливість, власність та ін. - відчутно вплинули на становлення і розвиток політичної науки та юриспруденції Нового Часу, на генезис класичного лібералізму.
Після опрацювання даної теми можна зробити висновок, що спочатку джерелом влади Т.Гоббс вважав договір між підданими і правителем, що (договір) не може бути розірваним без згоди обох сторін. Однак ідеологи революції приводили чимало фактів порушення королем їм же на себе узятих зобов'язань; тому, мабуть, Гоббс і формулює трохи інше поняття суспільного договору (кожного з кожним), у якому правитель узагалі не приймає участі, а виходить, і не може його порушити.
Влада суверена абсолютна: йому належать право видання законів, контроль за їхнім дотриманням, установлення податків, призначення чиновників і суддів; навіть думки підданих підлеглі суверену — правитель держави визначає, яка чи релігія секта щира, а яка немає.
У працях Гоббса міститься розуміння волі як права робити те, що не заборонено законом. На його думку ціль законів не в тім, щоб удержати людей від усяких дій, а в тім, щоб дати їм правильний напрямок. Уявлення Т.Гоббса про природу людини значно відбивали інтереси буржуа епохи розвитку капіталізму, що почалась.
Гоббс будував своє вчення на вивченні природи і пристрастей людини. Ефективною формою держави він вважав абсолютну монархію, але в численних роз'ясненнях і застереженнях, у сутності давав місце революційним принципам, але загалом же англійський теоретик політики і права залишався абсолютистом - прибічником необмеженої монархії.
У теорії суспільства і держави Гоббса помітні зародки матеріалістичного розуміння суспільних явищ. У його теорії є держава і підлеглий, але нема Громадянина. Влада - сила державного абсолютизму — механічно і гіпертрофовано підноситься у нього над правом - свободою людини. Філолофсько-правове вчення Гоббса вплинуло на наступну історію політико-правової думки.
1. Історія політичних вчень. Під ред. О.В. Мартишина. – М.: Юрист, 1996.
2. Історія політичних і правових вчень. Підручник для вузів. Під ред. проф. Нерсесянца В.С. - М. НОРМА – ІНФРА – М 1998.
3. Історія політичних і правових вчень: Підручник / Під ред. О.Э. Лейста. — М.: Юрид.літ., 1997.
4. Історія політичних і правових вчень: Хрестоматія / Під ред. В.П.Малахового. – Москва: Академічний проект, 2000.
5. Черніловский З.М. Загальна історія держави і права: Підручник. – М.: Вища школа, 1983.
6. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія правових і політичних вчень. – К.: Юрніком Інтер, 1999