Смекни!
smekni.com

Етнокультурні особливості підприємництва (стр. 2 из 3)

У США цей показник сягає 60. Окремо слід сказати про вектор еволюції господарських культур. Він визначається зовсім не тим, що економічні успіхи однозначно пов'язані з розвитком підприємництва на ґрунті індивідуальних свобод, а радше тим, що забезпечує гармонізацію індивідуально-творчих та колективістських начал. У зв'язку з цим характерним є інтерес у новітніх програмах розвитку японських корпорацій до цінностей «дрібного індивідуалізму», і, навпаки, у США – до цінностей колективних, узгоджувальних, де ідея про партнерство, колективістське підприємство набуває все більшого визнання.

Із проблемами підприємництва тісно пов'язана проблема рівня професіоналізму та професійної спрямованості особи, а одним з найважливіших аспектів професійного розвитку і самореалізації є свідомо запланована кар'єра. У міру розвитку кар'єри відбувається розвиток професійної «Я-концепції», а важливими спрямовуючими елементами її постають так звані «якорі кар'єри». Вони відображають наявність усвідомлюваних пріоритетних професійних потреб у структурі особистості.

Дослідниками із Санкт-Петербурга протягом 1993–1995 років було проведено крос-культурне дослідження, спрямоване на вивчення кар'єрних орієнтацій підприємців за методикою Едгара X. Шейна. Вивчалися такі кар'єрні орієнтації: професійна компетентність, менеджмент, автономія, стабільність (роботи і місця проживання), служіння, виклик, інтеграція стилів життя та підприємництво. Перш за все вражають дані про відмінність у спрямованості на професійну компетентність і менеджмент (в американській вибірці це 30,2 та 27 балів; у російській відповідно – 11,3 та 10,9 бала), тобто ті кар'єрні орієнтації, що становлять базу професійних рішень та можливостей управлінської діяльності, у російській вибірці виражені вкрай низько. З іншого боку, яскравіше виражено прагнення до служіння (5,5 та 12,9 бала), виклику (2 та 10,8 бала), інтеграції стилів життя (1,9 та 13,5 бала) і підприємництва (4,6 та 10,3 бала), що свідчить про наявність особистісної активності у професійній діяльності.

У межах інституціоналізму розвиваються дослідження ролі соціокультурних факторів в економічному розвитку, що допомагають простежити їхній вплив не тільки на великі соціальні спільноти (наприклад, Західна Європа, Північна Америка, Далекий Схід), а й на окремі країни, регіони. Серед останніх робіт такого роду виділяються праці Е. Тайлкота. Він аналізує кілька парних типологічних характеристик європейської ділової культури («аристократична» – «буржуазна», «індивідуалістична» – «авторитарна»), показуючи, яким чипом соціокультурні стереотипи впливають на економічну і, зокрема, підприємницьку діяльність.

Так, «буржуазна» культура Німеччини значною мірою визначає переважання в цій країні чисто виробничих, прикладних сфер діяльності, тоді як вплив «аристократичної» культури у Великобританії проявляється в особливій зацікавленості англійських підприємців до менеджменту, права й фінансів. Відмінності між індивідуалістичним і авторитарним типами поведінки проявляються у схильності і здатності до інновацій, причому країни Північної Європи в цьому відношенні опиняються у сприятливішому становищі порівняно з південноєвропейськими країнами.

«Економічне диво», «ривки» – прискорений господарський розвиток окремих країн, у якому підприємництво відігравало визначну роль, певною мірою підкреслюють значущість культурного й мотиваційного факторів. Річ у тім, що вони, наскільки можна зробити висновок, пов'язані з «ринковою» переробкою культурних засад, які вже мали місце. Серед країн, що продемонстрували світові «чудеса» економічного росту, найчастіше називають Японію, ФРН, Швецію, деякі країни Півдешю-Східної Азії. Перелік включає країни, чий розвиток був широко визнаний у діловому світі, науці, політиками та світовою громадською думкою як вражаючий, нерідко раптовий або такий, що повністю важко пояснити.

Передумовою будь-якого економічного росту виступає наявність ресурсного потенціалу, склад, структура та обсяг якого відрізняються на різних етапах господарського прогресу і в різних географічних ареалах. Успіх передбачає ситуацію розвитку виробничих структур, що може полягати або у відносно швидкому та успішному нарощуванні якого-небудь важливого й вигідного на даному історичному етапі виробництва і відповідно необхідних для нього ресурсів, або у відносно швидкому успішному освоєнні нових ресурсів та видів виробництв, або в постійному виявленні здатності нації робити перше і друге. Кожний економічний успіх реалізовується в деякому галузевому прориві, розвитку «локомотивного» і пов'язаного з ним виробництва.

Слід зазначити, що і підприємництво, і економічний успіх пов'язані з ситуаціями появи «нових комбінацій» виробництва та обігу, які об'єктивно передбачають і організаційно-господарські новації. Однак економічна свобода не є обов'язковою умовою цих новацій, тобто можливі випадки, коли організаційні новації здійснюються в суспільстві примусово, не на основі природного розгортання підприємницької ініціативи, а завдяки активному втручанню державних структур у систему економічних відносин. Щоправда, у такому разі держава сама виконує підприємницьку місію.

Проте, як показує історичний досвід, великого успіху досягають лише ті країни, де існує динамічне господарське середовище, яке дає змогу фірмам конкретних галузей створювати, укріплювати та розширювати свої конкурентні переваги. Основним фактороутворюючим суб'єктом тут виступає саме діяльність фірм, праця, творчість і підприємливість їх робітників та лідерів.

М. Вебер вважав, що раціоналізація господарювання, формування професійного підприємницького етносу – історична доля не лише Заходу, а й усього світу. Досвід Японії, а також інших розвинутих країн Далекого Сходу (Південна Корея, Тайвань, Гонконг, Сінгапур) показав, що новий тип господарського мислення може формуватися не лише на основі реформованого християнства, а й на ґрунті інших світових релігій.

Якщо в Західній Європі становлення раціонального ринкового господарювання було спонтанним природно-історичним процесом, то для країн, що розвиваються навздогін, це постає справою свідомого вибору. У «некласичному» випадку зародження «духу капіталізму» фактор виклику з боку розвинутого Заходу стає визначальним, і суспільство має змогу обирати, па яку комбінацію західних і національних цінностей слід спиратись у своїх реформах. У всякому разі, в суспільстві, яке здійснює економічну й політичну модернізацію, відбувається ринкова адаптація традиційних етичних настанов.

Універсалізм підприємницького етносу полягає не в тому, що він жорстко детермінований для будь-якого суспільства, яке обрало ринковий шлях. Етнос підприємництва передбачає свободу інтерпретації національної традиції, дає змогу наповнювати універсальні цінності (господарська ініціатива, набуття економічної незалежності, особистісна самореалізація, професіоналізм і відповідальність) власним культурним змістом. Східні суспільства, що досягли значних успіхів у процесі модернізації, запозичували не так цінності, як «технології» функціонування ринкового механізму західного суспільства. Такий варіант дозволяє уникнути наростання конфліктності в суспільстві й того ціннісно-нормативного вакууму, в якому тепер опинилася Україна.

Японія – один з яскравих прикладів «некласичного» шляху модернізації. Традиційні для Японії цінності гармонії і консенсусу пом'якшують ринкову конкуренцію і перешкоджають розвиткові відчуженості в соціальному середовищі, що є характерним для західного суспільства. Свобода, яку так цінує європеєць або американець, для японця існує лише як психологічний стан комфортності, що виникає внаслідок почуття сталої належності до групи.

Цінності групування в господарському етносі впливають і на характер підприємництва. Якщо американець прагне до самостійності, незалежної дії, то японець максимально проявляє свої здібності в межах групи. Групове підприємництво, суб'єктом якого постає скоріше фірма, ніж окрема особистість, принципово відрізняє японське суспільство від західного.

Про особливості японських методів господарювання та управління підприємством написано вже багато праць, проведено чимало аналітичних досліджень із вивчення японського досвіду. Наведемо лише деякі дані, що характеризують окремі риси японського стилю підприємництва. Багато дослідників підкреслюють динамізм поведінки японських підприємців. Англійські соціологи вважають, що в японських менеджерів та підприємців яскраво проявляються гнучкість, спритність, нерішучість, відлюдкуватість. На думку американських дослідників, їм притаманний передусім потяг до авторитарності. Ця риса, як вважають вчені, зумовлена такими факторами, як ієрархічність структури японського суспільства, групова орієнтація, шанування старших тощо.

Східна Азія (перш за все маються на увазі Японія та «чотири маленьких дракони» – Південна Корея, Тайвань, Гонконг і Сінгапур) викликала до життя новий тип, нову модель індустріального капіталізму. Зокрема, для всіх згаданих країн характерним є активне державне втручання в економічне життя: всі вони вищою мірою є «керованими» і були такими з самого початку відповідних процесів модернізації.

Звернемося до Японії як прикладу моделі розвитку в Східній Азії. На початку перетворень економічні процеси суворо контролювались і багато в чому планувались олігархами, що становили політичну еліту. Уряд досить швидко відійшов від безпосереднього управління підприємствами, але адміністрація не залишилася па позиціях невтручання. Протягом усього періоду Мейдзі існувало тісне співробітництво між урядовими чиновниками і представниками нового класу підприємців. Ця взаємодія спочатку скріплювалася тією обставиною, що багато осіб обох груп були самурайського походження. Пізніше загальною основою став високий освітній рівень. Існує цілий ряд виключно японських інституцій, який сприяє зміцненню стосунків між урядом і бізнесом.