Пітер Бергер звертає увагу на те, що важливий прошарок класу підприємців, який формувався в Японії на початку XX ст., становили дрібні дворяни або самураї, «роззброєні» в період правління Токугави. «Серед істориків немає спільної думки щодо питомої ваги колишніх самураїв у повій соціальній групі. Суперечностей не викликає, однак, той факт, що новий діловий етнос сягає своїм корінням у традиційний кодекс самураїв з його відданістю справі й дисципліною, відповідно до яких відтепер визначалися вже не військово-феодальні, а капіталістично-підприємиицькі правила поведінки».
Величезне почуття обов'язку перед родиною і країною, яким відзначаються японці та китайці, ґрунтується зовсім на іншій основі, ніж веберівський «дух капіталізму» (воно походить із специфічної групової культури рисосіяння). Але, треба думати, саме воно склало основу для відтворення національного аналогу цього «духу». Мабуть, те ж саме сталося з японською феодальною честю та почуттям обов'язку, які перетворюються в обов'язок робітника перед фірмою, а фірми перед робітником.
М. Вебер вважав, що всі культури Азії, хоча й з різних причин (наприклад, Індія, Китай), створили цінності та світогляди, які були чужими духу «модернізації» (він говорив про «раціоналізацію»). Історія господарств Східної Азії, треба думати, спростувала уявлення Вебера щодо емпіричних наслідків того, що він називав «чарівним садом азіатської релігійності». Який саме вплив здійснює релігій-но-етичний фактор на підприємницьку діяльність японців, китайців, корейців – це питання вимагає окремого розгляду.
На жаль, у вітчизняній науці відсутня будь-яка традиція дослідження українського господарського етносу. Наприкінці XIX – початку XX ст. робилися спроби цілісного осмислення української культури та особливостей національної самосвідомості (М. Костомаров, І. Нечуй-Левицький, М. Грушевський, І. Огієнко, Дм. Чижевський), однак специфіка господарського етносу практично не розглядалася.
Історичні передумови розвитку підприємництва в Україні були вкрай несприятливі: у відсутності державності духовна енергія нації витрачалася головним чином на збереження національної самобутності. За свідченням істориків, на початку XX ст. Україна залишалася переважно аграрним регіоном із домінуванням традиціоналізму в господарському житті. Буржуазія була малочисельністю й не відігравала помітної ролі в соціальному житті. Внутрішня торгівля (особливо ярмарки) були зосереджені в руках купців, а промисловість майже повністю належала іноземцям. Більшість по-справжньому багатих людей отримувала свої прибутки не від фабрик і комерційних підприємств, а від власних маєтків.
Модернізація, що розпочалася в Російській імперії, та промисловий підйом не обійшли й Україну, особливо східну її частину. Однак цей процес важко назвати українською модернізацією, адже хоча переважну більшість населення країни становили українці, вони не виступали активними суб'єктами цих перетворень. Цінності й установки, що характеризували господарську діяльність, практично не зазнали змін у масштабах нації, тому говорити про український підприємницький етнос можна лише умовно.
Стійкий традиціоналізм у господарському житті українського народу намагалися пояснити з різних позицій: як притаманністю йому безініціативності й консерватизму, так і глибоко вкоріненою любов'ю до землі. На наш погляд, тут проявлявся вплив не стільки культурно-релігійних чинників, скільки соціально-економічних обставин, які ускладнювали процес національної модернізації. По-перше, українська нація не мала власної держави, яка могла б сприяти своєю політикою становленню національного підприємництва.
Інша важлива причина полягала в тому, що міське населення було переважно неукраїнським. Ремісництво і торгівля у більшості областей України традиційно перебували в руках представників інших національностей. З певних економічних причин українські селяни більшою мірою були прив'язані до аграрної праці, ніж російські: якщо в Росії поміщики схвально ставилися до «відходництва» селян до міста на заробітки, то в Україні було вигідніше використовувати їхню працю на землі. Населення промислових центрів України, що розвивалися, поповнювалося за рахунок більш кваліфікованих працівників з Росії.
Якщо процес модернізації в Росії був неорганічним (тобто проводився згори за допомогою держави), то в Україні він був неорганічним подвійно, бо проводився не своєю державою. Особливо це стосується радянської епохи української історії – періоду індустріалізації. Його наслідки позначаються і на теперішній економічній ситуації в країні. На нашу думку, саме політичні та соціально-економічні обставини не дозволяють реалізуватися позитивним рисам українського господарського етносу (наприклад, приватновласницьким установкам), на які звертав увагу академік Ю.М. Пахомов.