ЗМІСТ
ВСТУП
1.Цифрова культура
2. Ціна комерціалізації культури
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ВСТУП
Становлення та розвиток глобального інформаційного суспільства характеризується суттєвими змінами в усіх сферах життєдіяльності людини. Ці зміни пов’язані з наявністю великих потоків інформації, можливістю вільного обміну знаннями й ідеями та їхнього запровадження в життя. Інформація перетворюється на ресурс, стає предметом масового використання, результатом й об’єктом праці більшості населення розвинених країн.
Інформатизація суспільства сприяє становленню інформаційної економіки, котра змінює традиційні уявлення про організацію суспільного життя. Інформаційні засоби виробництва і властивості інформації як товару спричиняють серйозні зрушення в економічних відносинах. Соціально-економічні зміни за умов інформатизації суспільства відкривають перспективи функціонування культури як інтелектуально-виробничої системи. В умовах ринкової економіки, формування інформаційної інфраструктури держави відбувається перерозподіл ролей в інформаційному виробництві, а також формується конкурентне ринкове середовище. Культура виробляє інформаційні продукти і послуги, які мають всі ознаки інформаційного товару та виходять за межі менталітету є значно ресурсомісткими. Ринкові умови спонукають націю до активнішого господарювання, розвитку підприємництва та комерційної діяльності, вивчення існуючих можливостей комерціалізації культурно-інформаційної діяльності.
1.Цифрова культура
Технічний прогрес і естетична тенденція постмодерна, що завоювала міцні позиції до XXI століття, істотно змінили саму природу творчості. Багато що стало настільки легке і доступно, що кіно сьогодні може знімати будь-який. Бери відеокамеру - вона тепер невелика, цифрова, сама ставить фокус, сама - експозицію, - і знімай. Потім це можна змонтувати на комп'ютері і підкласти музику. Буде кіно. Це стало так само просто, як писати популярну музику.
Музика, яка називається попса, сьогодні вигадана не композитором, а комп'ютером - так званим секвенцером. Комп'ютер видає необхідні гармонії, і вигадувати на нім можна, не знаючи і нотної азбуки. Так звані музиканти сьогодні можуть принести готову фонограму, але не уміють записати музику на нотних лінійках.
Століття аматорів?
Майстерність - фундаментальне поняття. З далеких пластів історії приходили до нас традиції і ремесла, професії передавалися від покоління до покоління, вбиралися з молоком матері. До цих пір в Китаї лікар, який себе цінує, може з гордістю налічити до десяти попередніх поколінь лікарів. Як міф про Троє, доведений до шедевра Гомером, передавався із століття в століття, так передаються майстерність різьбярів по кісті в Китаї, мистецтво хохломской розпису, дымковской іграшки. У школах Тіциана, Веронезе, аби стати художником, треба було вчитися все життя. Ці люди споконвіків цінувалися на вагу золота - ювеліри, поети, картографи. Їх брали в полон, в рабство, але ніколи не вбивали, їм створювали прекрасні умови, аби вони могли творити. Тому можна побачити персидські мотиви в єгипетській піраміді, арабські узори в європейському мистецтві. Ці художники створювали штучний, унікальної якості товар, йому можна було наслідувати і самим зростати, наслідуючи. Питання про кількість ніколи не ставилося, якраз навпаки: кожен феодал, герцог або Папа прагнули мати те, чого немає більше ніде на світі.
Буржуазія і лібералізація західних держав поставили нові завдання. На зміну унікальності прийшла вимога масовості, загальнодоступності продукту. У минулому столітті виникло мистецтво маркетингу, а сьогодні термін "піп-культура" асоціюється зі світом величезних чисел. Сьогодні значення витвору мистецтва може розглядатися лише з точки зору потенційного його продажу. І якщо продукт створений безграмотним, але спритним ділком і його купують, цей продукт можна вважати мистецтвом. Це обумовлює зникнення самої потреби в культурі, в професіоналізмі художника і сприяє зростанню любительщины.
Франсуа Моріак відмітив, що XX століття буде століттям футболу, і помилився на сто років
У кіно і музику хлинули дилетанти. Інколи з успіхом. То ж можна сказати і про образотворче мистецтво, ТБ, театр. Це можна пояснити не лише технічною доступністю, але і тенденцією постмодернізму, що свідомо розірвав наступний зв'язок з традиціями світової культури. Цей розрив дозволив художникові позбавитися від того, що називають "культурною асоціацією". А саме культурна асоціація і дає художньому образу багатовимірність і глибину. Зате там, де необхідний технічний професіоналізм, де потрібне копітке навчання, дилетантів бути не може. У архітектурі без знань робити нічого - будівля розвалиться. У балеті, в спорті, в цирку, в опері необхідне вивчення техніки ремесла.
Якщо ж розглядати сучасне комерційне кіно з точки зору мистецтва, то тут можна спостерігати в чомусь близький, але багато в чому і відмінний процес. Режисерські крісла зайняли молоді люди, що прийшли з реклами і МТВ. Звичайно, вони знають азбуку і технічні прийоми, але мова, вміст - те, в чому виявляється індивідуальність художника, - у них є аморфною кашею - відрізнити фільм одного режисера від іншого практично неможливо. На сучасному знімальному майданчику і так все робиться само: високі професіонали різних спеціальностей в принципі можуть зробити фільм і без режисера. Шестирічному маляті досить вивчити слова "мотор" і " стоп" - і фільм буде готовий. Артисти зіграють, оператор зніме, звук запишуть, монтажер змонтує.
Все це я можу віднести і до вельми крупних американських режисерів. Чи можна назвати індивідуальною мовою мова Спілберга? Це не його мова. Це мова його раскадровщика. Це мова його монтажера. Наважуся передбачити, що в Спілберга немає своєї мови. Точніше, він є, мабуть, лише в одній картині - "Врятувати рядовий Райана", але і це мова не його, а талановитого польського оператора Януша Камінського. Вони разом зняли декілька стрічок, у тому числі і "Список Шиндлера". Але як тільки Спілберг повернувся до інших операторів, він повернувся і до розкадровувань. І стало зрозуміло, що це оператор створив його мову, а не він сам. В Спілберга немає мови, він досить зв'язний бурмоче все, що сказане за нього і для нього іншими.
Сьогоднішня мова мистецтва зайшла в безвихідь - бо зайшов в безвихідь вміст.
Що ж сталося з людськими цінностями, на яких було виховано багато поколінь, у тому числі і наше?
До Інтернету і ЗМІ, починаючи від Моісея, Христа і кінчаючи Шаляпіним, Крючковим або Солженіциним, цінності вироблялися століттями. На їх вирощення вирушали століття. Вони створювалися поколіннями творців, поетів, художників, мислителів. Вони затверджувалися в буденній свідомості саме як цінності загальні, властиві цивілізації в цілому. Ця поступовість їх створення і вростання в життя і робила їх такими стійкими.
Сьогодні цінності можуть бути створені за замовленням платоспроможної корпорації або окремої особи. Тих, хто зацікавлений в їх поширенні, чекає від цього політичних або матеріальних дивідендів і платить за свої майбутні вигоди. Тобто віднині цінності не виробляються зсередини суспільства - вони упроваджуються в нього ззовні. Сьогодні може почитатися цінністю толерантність, завтра - безкомпромісність, післязавтра - самовдоволений гедонізм. Відповідно пропагуватимуться і іміджеві фігури, ці цінності втілюють. Сьогодні - одна людина, завтра - інший, а післязавтра їх обох забудуть, аби вихвалити третього.
Маркетинг став головною рушійною силою розвитку цивілізації, бо сила маркетингу в тому, що якість товару менш важлива, чим якість його реклами - адже важливий результат, вимірюваний отриманим прибутком.
Приклад. Як, по-вашому, скільки може коштувати дуже велика замаринована риба? У 1991 році молодий англійський художник Адріан Херст купив за 6000 фунтів велику акулу, замаринував її і перевіз до Англії. Він помістив мертву рибу в акваріум і, назвавши її дуже мудро - що начеб "Думка про смерть, що здається недосяжною", запропонував агентству Саачи. Агентство купило рибу за 50 000 фунтів. Почалася серйозно продумана маркетингова кампанія під назвою "Молода Англія" що розвиває тенденцію, яку оголосили вищим досягненням сучасного мистецтва. Можна уявити собі, скільки було витрачено грошей на маркетинг цієї течії, бо незабаром з'явилися замариноване теля, потім свиня і так далі А в січні 2005 року замаринована риба була продана Музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку за 14 мільйонів доларів, причому вся Англія зітхала, що шедевр британського мистецтва спливає за океан!
Важко не зробити дуже сумні висновки відносно перспектив розвитку західної цивілізації.
2. Ціна комерціалізації культури
Література, кіно, музика, живопис, слідуючи законам постмодернізму, свідомо змішали високе і низьке: все стало кичем. Найтривожніше - юне покоління сприймає це як єдине мистецтво. Те, що одні зневажливо називають "поп-арт", для цих дітей насправді - "арт". Для них Енді Уорхолл - це великий, відомий на весь світ художник, його картина продана за 15 мільйонів доларів. Дивлячись на його картину, вони переконані, що це і є мистецтво. Адже навіть Музей імені Пушкіна з благоговінням виставив Уорхолла між Рафаеля і Джотто. І ця тенденція свідомо культивується критиками і арт-дилерами.
У грудні минулого року газета "Дейлі телеграф" назвала п'ятірку найважливіших витворів світового мистецтва, створених в ХХ столітті. Аби визначити їх, був складений і розісланий п'ятистам критикам, художникам, галеристам і мистецтвознавцям список з п'ятисот шедеврів. Кожного попросили розставити твори в порядку їх значущості. "Мерілін Монро" Енді Уорхолла зайняла по їх оцінках третє місце, поступившись лише "Авіньонським дівчатам" Пабло Пікассо і "Фонтану" Марселя Дюшана, що виявився, до загального конфузу, на першому місці. "Фонтан" - це стандартний фаянсовий пісуар, на якому художник поставив щось начеб підписи і виставив в 1917 році на художній виставці. Вдумайтеся: п'ятсот експертів-професіоналів вважають найбільш важливими в мистецтві величезного століття те, що в основному має відношення не до мистецтва, а до епатажу і естетичного хуліганства. Який тотальний страх?