Твори Фур'є являють собою єдине у своєму роді явище в літературі суспільних наук. Це не тільки наукові трактати, але і яскраві памфлети і неймовірно винахідливі фантазії. Блискуча сатира сполучається в них з дивною містикою, пророчі передбачення - з майже маревними вигадками, широкі і мудрі узагальнення - з надокучливою регламентацією життя людей майбутнього суспільства. З часу появи головних праць Фур'є пройшло півтора сторіччя. Саме життя відокремило у творчості Фур'є містику і необґрунтованим фантазіям від воістину геніальних ідей про перетворення людського суспільства. Як зауважує радянський дослідник фур’єризму І. І. Зільберфарб, відкриття Ньютона і Кеплера теж викладалися в дуже дивній, з нашої нинішньої точки зору, формі, з міркуваннями про ангелів і біблійні пророцтва.
Шарль Фур'є народився в 1772 р. у Безансоні. Батько Фур'є, заможний купець, умер, коли хлопчику було 9 років. Єдиний син у родині, він повинний був успадкувати значну частину маєтку і справу батька. Але Шарль Фур'є дуже рано вступив у конфлікт зі своїм середовищем і родиною. Обман і шахрайство, з якими була зв'язана торгівля, обурювали його уже в дитячі роки.
Освіту Фур'є одержав у безансонському єзуїтському коледжі. У нього були відмінні здібності до наук, літературі, музиці. Закінчивши коледж, він намагався вступити у військово-інженерну школу, але це йому не удалося. Надалі свої знання Фур'є міг поповнити тільки шляхом читання. В освіті Фур'є залишилися зяючі пробіли, що дали себе знати в його творах. Зокрема , він ніколи спеціально не вивчав праць англійських і французьких економістів. Фур'є познайомився з їхніми ідеями досить пізно і з других рук - по журнальних статтях і з бесід зі знаючими людьми. Він ніколи і не намагався аналізувати теорії економістів скільки-небудь докладно, принципово відкидаючи самий їхній дух, вважаючи ці теорії голою апологетикою мерзенного "ладу цивілізації", тобто капіталізму.
До 30 років Фур'є дійде висновку, що його призначення в житті - стати соціальним реформатором. Як він розповідає, безпосереднім поштовхом до цього переконання послужили міркування з приводу економічних безглуздостей, що він спостерігав. Його вразило, наприклад, до якого рівня роздувають у Парижі ціни на яблука спекулянти, тоді як селяни в провінції віддають їх майже даром.
У грудні 1803 р. Фур'є опублікував у ліонській газеті невелику статтю під заголовком "Загальна гармонія", де возвещав про своє "дивне відкритті". Він писав, що на основі методів природничих наук відкриє (чи уже відкрив) "закони соціального руху", як інші учені відкрили "закони матеріального руху". Більш повно ідеї Фур'є були викладені у надрукованій анонімно в 1808 р. у Ліоні книзі "Теорія чотирьох рухів і загальних доль".
При всій чудності форми цього твору, воно містить основи "соцієтарного плану" Фур'є, тобто плану перетворення буржуазного суспільства в майбутній "лад гармонії". У противагу філософам і економістам, що розглядають капіталізм як природний і вічний стан людства, Фур'є заявляє: "Тим часом, що може бути більш недосконалого, чим цей лад цивілізації, що спричиняє всі нещастя? Що може бути більш сумнівного, чим його необхідність і увічнення його на майбутнє? Хіба не імовірно, що він є лише ступінню на шляху суспільного розвитку?". "Соцієтарний порядок... прийде на зміну незв'язності будуючи цивілізації...".
Книга Фур'є залишилася майже непоміченої, але це не зменшило його ентузіазму. Він продовжував працювати над розвитком своїх ідей. Умови його життя трохи полегшилися після того, як у 1811 р. він перейшов на державну службу, а в 1812 р. одержав за заповітом матері невелику пенсію. У 1816-1822 р. Фур'є жив у провінції, недалеко від Ліона. У нього з'явилися послідовники. Вперше в житті він міг працювати в порівняно спокійній обстановці. Плодом цієї роботи з'явився великий твір, видане в 1822 р. у Парижі під заголовком "Трактат про домашню і землеробську асоціацію". У посмертних зібраннях творів Фур'є ця книга публікується під заголовком "Теорія загальної єдності".
Фур'є намагався докладно розробити й обґрунтувати пристрій трудових асоціацій, що він називав фалангами. Будинок, у якому повинні були жити, трудитися і відпочивати члени фаланги, називалося фаланстером. Фур'є сподівався, що експериментальні фаланги можуть бути створені негайно, без зміни всього суспільного ладу. Живучи в Парижі, Фур'є щодня в оголошений час наївно чекав у себе будинку багатіїв-жертвователей, на засоби яких міг би бути побудований фаланстер. Зрозуміло, таких багатіїв не були.
Останні роки життя Фур'є провів у Парижі. Він продовжував напружено працювати, педантично виконуючи щоденну норму писання. Результатом його праць з'явилася ще одна велика книга, що вийшла в 1835-1836 р., ряд статей у що видавалися фурьеристами в журналах і велика кількість рукописів, опублікованих після смерті Фур'є. У цих творах розглядається широке коло соціальних, економічних, морально-етичних, педагогічних і інших проблем. Думка Фур'є працювала безупинно і з великою творчою енергією, хоча його здоров'я різке погіршилося. Шарль Фур'є вмер у Парижі в жовтні 1837 р.
Після 1830 р. існувало вже значний фурьеристський рух, але проте сам Фур'є був дуже самотній у свої останні роки. Наростало відчуження між ним і багатьма його учнями, стремившимися додати сміливому навчанню Фур'є беззубий реформістський відтінок. Для багатьох був важко переносимо його характер, у якому старість і хвороби підсилювали риси підозрілості, помисливості, упертості.
Фур'є зробив геніальну спробу представити історичну закономірність розвитку людського суспільства.
Список використаної літератури
1. Экономическая теория: Курс лекций: В 2 т. - Иркутск: Изд-во ИГЭА, 1998.
2. Економічна теорія: Хрестоматія /Упор. Е. Ф. Борисов. К.: Вища школа 1999.
3. Економіка: Підручник /Під ред. A.C. Булатова. - К., 1994.
4. Экономикс: Теория и практика: В 2 т. — Спб.: АО «Дорваль», 1993