Такім чынам, паводле Ніцшэ, дзяржаўны дзеяч-«Звышчалавек» можа быць гвалтаўнікоў, зайздроснікаў, эксплуататараў, інтрыганаў, лісліўцы, пролазой, спесивцем - гледзячы па абставінах. Бэніта Мусаліні - заснавальнік і кіраўнік італьянскай фашысцкай партыі - у сваёй працы «Дактрына фашызму» шмат у чым канкрэтызаваў філасофскія палажэнні Ніцшэ ў практыцы дзяржаўнага будаўніцтва. Мусаліні пісаў: «фашысцкай дзяржавы з'яўляецца увасобленай воляй да ўлады і кіраванню. Рымская традыцыя тут - ідэал сілы ў дзеянні. Паводле вучэньня фашызму, урад ўяўляе сабой не столькі тое, што выяўленае ў тэрытарыяльных і ваенных тэрмінах, колькі тое, што выяўляецца ў тэрмінах маральнасьці і духоўнасці. Аб ім трэба думаць як аб імперыі, гэта значыць як пра нацыю, якая прама ці ўскосна кіруе іншымі нацыямі, не маючы жадання завалодаць ні адзіным квадратным ярдом тэрыторыі. Для фашызму ўздым імперыі, гэта значыць пашырэнне нацыі, з'яўляецца сутнасных праявай жыццяздольнасці і супрацьлегласцю прыкметах заняпаду. Людзі, якія ўзвышаюцца або паднімаюцца зноў пасля перыяду заняпаду, - заўсёды імперыялісты; любое адступленне ёсць прыкмета заняпаду і смерці. Але адначасова ў навуцы дзяржаўнага кіравання развіваецца іншая канцэпцыя дзяржаўнай улады, заснаваная на прынцыпах гуманізму і дэмакратыі. Французскія і англійскія філосафы эпохі Асветы заклалі асновы канстытуцыяналізму і падзелу ўладаў у дзяржаўным кіраванні, стварыўшы сістэму «стрымак і проціваг».
Вядомы філосаф Шарль Мантэск'ё (1689-1755) абвясціў, што свабоднае развіццё можа быць забяспечана толькі ў тым выпадку, калі ўлада ў дзяржаве будзе падзелена на тры адасобленыя галіны, кожная з якіх стане стрымліваць і ўраўнаважваюць іншыя. Мантэск'ё ў кнізе «Аб духу законаў» напісаў словы, якія ўвайшлі ў залаты фонд сучаснай палітычнай навукі як тэорыя падзелу ўладаў: «Палітычная свабода можа быць выяўленая толькі там, дзе кожны чалавек, надзелены уладай, схільны злоўжываць ёю і ўтрымліваць у сваіх руках уладу да апошняй магчымасьці... Для таго каб папярэдзіць падобнае злоўжыванне ўладай, неабходна, як гэта вынікае з самой прыроды рэчаў, каб адна ўлада стрымлівала іншую. Калі заканадаўчая і выканаўчая ўлады аб'ядноўваюцца ў адным і тым жа органе... не можа быць волі. З іншага боку, не можа быць волі, калі судовая ўлада не аддзеленая ад заканадаўчай і выканаўчай. І надыходзіць канец ўсім, калі адно і тое ж асоба або орган, дваранскі ці народны, па сваім характары, стане ажыццяўляць усе тры выгляду улады ». У Новы час атрымала шырокае распаўсюджванне дагаворная тэорыя паходжання дзяржавы, якую развівалі Ж.Ж. Русо (1712-1778), Т Гобс (1588-1679). Згодна з гэтай тэорыі, людзі, якія знаходзяцца першапачаткова ў натуральным (догосударственном) стане вырашылі свядома стварыць дзяржаву (заключыць дагавор), каб надзейна забяспечыць для ўсіх асноўныя правы і свабоды. Гобс лічыў, што грамадскі дагавор складаўся паміж кіраўнікамі і падданымі як дагавор падпарадкавання, а Русо, наадварот, сцвярджаў, што дамова меў месца паміж самімі грамадзянамі як дагавор аб'яднання. Менавіта пагадненне людзей - аснова законнай ўлады: кожны з дагаворных падпарадкоўваецца агульнай волі і ў той жа час выступае адным з удзельнікаў гэтай волі. Англійская філосаф Джон Лок (1632-1704) развівае канцэпцыю ліберальнага дзяржаўнага кіравання, дзе грамадзянская супольнасць варта наперадзе дзяржавы. З гэтага пункту гледжання адзіны шлях, з дапамогай якога хто-небудзь адмаўляецца ад сваёй натуральнай свабоды і абцяжарвае сябе вузамі грамадзянскага грамадства, гэта пагадненне з іншымі людзьмі аб аб'яднанні ў супольнасць для таго, каб зручна, шчасна і мірна сумесна жыць, спакойна карыстаючыся сваёй уласнасцю і знаходзячыся ў большай бяспекі чым хто-небудзь, не з'яўляецца членам грамадства. Галоўны ліберальны прынцып дзяржаўнага кіравання: не чалавек для грамадства, а грамадства для чалавека. Дзяржаўнае кіраванне павінна кантралявацца грамадзянскай супольнасцю, пры гэтым абсалютнай каштоўнасцю прызнаецца свабодная асоба, і эфектыўнасць дзяржаўнага кіравання ацэньваецца ў адпаведнасці з тым, наколькі паслядоўна і эфектыўна яно выказвае інтарэсы асобы.
Несумненна, такі праект дзяржаўнага кіравання можна ацаніць як ліберальны антрапацэнтрызм - пропаведзь ідэалогіі вольнага індывідуалізму. У Расіі ліберальную тэорыю дзяржаўнага кіравання падтрымліваў Б.Н. Чачэрын (18.28-1904). Ён лічыў, што вышэйшай формай развіцця дзяржавы з'яўляецца канстытуцыйная манархія. Калі размежаваць паўнамоцтвы паміж манархам, арыстакратыяй і дэмакратыяй, то можа сфармавацца справядлівае дзяржаўнае прыладу. Чачэрын прапаноўваў знізіць маёмасны цэнз і дапусціць шырокія слаі грамадства да выбарчага працэсу, што павінна прывесці да развіцця дэмакратычных элементаў кіравання. Чачэрын быў перакананы, што канстытуцыйная манархія можа спрыяць развіццю мясцовага самакіравання, прычым апошняе павінна быць пабудавана на спрадвечных грамадскіх традыцыях. Ён успрымаў суполку як карпаратыўны саюз, які папярэднічаў Узнікненню дзяржавы. Кампетэнцыя суполкі ў сучасным дзяржаве павінна быць падзелена на справы мясцовыя (самакіраванне) і справы дзяржаўныя. Адносіны дзяржавы і абшчыны афармляюцца як юрыдычныя адносіны: усталёўваецца баланс улады паміж дзяржавай і грамадзянскай супольнасцю. Такім чынам, Чачэрын быў прыхільнікам юрыдычнай (змешанай) мадэлі мясцовага самакіравання. Цікава, што ў рамках ліберальнай традыцыі ў Расіі развіваліся яшчэ дзве версіі мясцовага самакіравання - грамадская і дзяржаўная. У.М. Лешко (1810-1881) і А.І. Васільчык (1818 - 1881) былі прыхільнікамі грамадскай тэорыі самакіравання, згодна з якой усе мясцовыя справы павінны быць аддзеленыя ад дзяржаўнага кіравання. Яны былі перакананыя ў тым, што ў Расеі нельга капіяваць еўрапейскі вопыт самакіравання, паколькі гістарычныя традыцыі рускай суполкі моцна адрозніваюцца ад еўрапейскага вопыту самакіравання. У Расіі земскія ўстановы павінны складаць адмысловую сістэму, пры гэтым у органах самакіравання стануць дзейнічаць грамадскія саюзы, да якіх прыраўноўвалася сельскія воласці, магістраты і гарадскія думы. Васільчык прапаноўваў таксама стварыць адміністрацыйныя акругі - павятовыя і губернскія земскія ўстановы, у якіх стануць дзейнічаць прадстаўнікі мясцовага грамадства.
Сучасныя даследчыкі лічаць, што Васільчык прапанаваў гаспадарчую тэорыю самакіравання (як асаблівы варыянт грамадскай тэорыі), паколькі ён не толькі аддзяляў мясцовае самакіраванне ад дзяржаўнага кіравання, але і разглядаў самакіравальным суполку як самастойны гаспадарчы суб'ект права, які ажыццяўляе камунальную дзейнасць, мэтай якой з'яўляецца задавальненне асноўных патрэбаў мясцовага насельніцтва. Прыхільнікамі дзяржаўнай тэорыі самакіравання ў Расеі былі АД. Градовский (1841-1889) і У.П. Бязладдзя (1828-1899), паводле якіх адмысловых мясцовых спраў і пытанняў не існуе: калі дзяржава перадае частку сваіх паўнамоцтваў мясцоваму насельніцтву, то насельніцтва павінна дзейнічаць на правах органа дзяржаўнай улады. Яны лічылі, што неэфектыўнасць мясцовага самакіравання тлумачыцца як раз тым, што камунальныя органы не валодаюць дзяржаўным статусам і не маюць рэальнай улады. Мясцовае самакіраванне з гэтага пункту гледжання ўяўляе сабой дэцэнтралізаванай дзяржаўнае кіраванне, дзе самастойнасць мясцовых органаў забяспечана сістэмай юрыдычных гарантый, якія, ствараючы дэцэнтралізацыю, разам з тым забяспечваюць сувязь органаў мясцовага дзяржаўнага кіравання з дадзенай мясцовасцю і яе насельніцтвам.
У процівагу лібералізму, якія бачылі прыярытэты дзяржаўнага кіравання ў развіцці грамадзянскай супольнасці, марксісцкая тэорыя разглядала дзяржава як палітычную арганізацыю эканамічна пануючага класа для падаўлення супраціўлення яго класавых праціўнікаў. Паводле К. Марксу (1818-1883) і Ф. Энгельс (1820-1895), дзяржава паўстала на пэўным узроўні развіцця вытворчых сіл, калі грамадская падзел працы прывяло да ўзнікнення прыватнай уласнасці, маёмаснага няроўнасці людзей і расколу грамадства на антаганістычных класы. Экономикоцентризм марксісцкай канцэпцыі дзяржавы складаецца ў тым, што эканамічны базіс грамадства - сукупнасць грамадскіх адносін - прызнаецца першасным і вызначальным, а палітычная і ідэалагічная надбудова заклікана ісці за ім. Аснову развіцця грамадска-эканамічных фармацый складаюць якія змяняюць адзін аднаго азіяцкі, рабаўладальніцкай, феадальны і буржуазны спосабы вытворчасці, якім адпавядаюць пэўныя тыпы дзяржаўнага прылады. Вышэйшай грамадска эканамічнай фармацыяй абвяшчаўся камунізм, пры дасягненні якога дзяржава адмірае, змяняючыся грамадскім самакіраваннем.