Серед незаміжніх жінок частка дітовбивців вище, оскільки відсутність батька різко погіршує життєві перспективи дитини.
У міру дорослішання дитини, знижується небезпека ризику.
Поява в родині вітчима або мачухи підвищує ризик дурного поводження з дитиною. Прийомні діти, усиновлені подружньою парою, розвиваються набагато гірше, ніж діти в природній родині. Відносини дітей із приймальнями родителями чревате конфліктами, але ці конфлікти краще влагоджуються, якщо прийомні батьки перестануть зображувати із себе справжніх батьків.
Ніж більше інфантильними й егоцентричними є батьки, тим більша ймовірність жорстокості з їх боку стосовно дітей.
І навпаки, стосовно до розвинених країн Заходу, можна затверджувати, що, чим вище рівень батьківської свідомості, чим більше вони усвідомлюють свою відповідальність перед дітьми, менш імовірні прояви батьківської жорстокості або дитячої занедбаності.
Очевидно, що жорстокий обіг з дітьми й дитяча занедбаність ставлять під погрозу фізичне й емоційне виживання дітей.
18. Чи можна затверджувати, що багато батьків, що жорстоко звертаються з дітьми, самі в дитинстві були жертвами жорстокого обігу
Так. Перенесене дитиною насильство ніколи не проходить даром і має серйозні довгострокові наслідки для навколишніх і для його дітей.
Дитина на перших етапах свого розвитку має потребу в гарному, ласкавому обігу, він проявляє прихильність до тих, хто про нього піклується. Він повинен знати, що про нього піклуються навіть тоді, коли він один. Оскільки люди, що піклуються про дитину, передбачувані, і вони завжди забезпечують йому безпеку, у дитини поступово розвиваються почуття безпеки, упевненості в собі й довіри до інших. У дітей, з якими жорстоко звертаються, почуття прихильності завжди пов'язане із тривогою, вони самі більше агресивні до ворожому їм миру й до оточуючих людей, бачачи в них потенційну погрозу власної безпеки. На основі ранніх первинних відносин, у дитини складаються моделі відносини до самого себе й до інших людей і до миру. Діти, яким не вистачало любові, самі часто виявляються не здатними по-справжньому любити, у них розвивається садомазохистський комплекс.
19. Які ролі грала жорстокість в історії людства
Жорстокість і заподіяння страждання - багато в чому прерогатива людини. Як показав Е. Фром, садизм - прояв властиво людського деструктивного характеру, у природі немає такий деструктивності й агресії, як у людському суспільстві.
Людська жорстокість включає здатність заподіювати не тільки фізичне, але також духовне або віртуальне страждання.
Людська історія - вмістище покарань різних видів, що свідчить про сховану генетичну схильність до заподіяння страждань, властивому всьому людському роду.
Величезні маси людей в усьому світі страждають із вини інших.
Чи можна дати оцінку особистому рішенню, промисловому підприємству, релігійному навчанню або урядовій програмі без аналізу прямим і непрямих супутнім цим явищам страждань? Взяти хоча б забруднення навколишнього середовища... Чи можна усвідомлено говорити про етику, мораль, законі, справедливості, світі, любові й шляхетності, не досліджуючи предмет заподіяння страждань?
20. Які види й розміри страждання, які заподіюють люди своїм співвітчизникам
Ясно, що тут неможливо застосувати звичайний розрахунок. Проте деякі автори провели дослідження й показали, що найбільші страждання приносять у міру зменшення: безробіття й бідність, забруднення навколишнього середовища, бізнес, президент (оскільки його рішення стосуються багатьох), споживання алкоголю, представники засобів масової інформації й журналісти, викладачі, юристи, церковні лідери, система правосуддя, злочинці. Ті, хто мають можливість приносити людям шкоду, звичайно мають можливість і дати полегшення.
Із всієї цієї команди злочинці, як це ні дивно, мають відносно низьку цифру шкоди. Це пов'язане з тим, що вони діють "один на один", їхньої дії заподіюють шкоду окремим людям, а не більшим масам, тоді як магнати бізнесу й журналісти приносять максимальний ступінь страждань, оскільки впливають на більші маси людей. Скорочення середньої кількості страждань за одиницю часу сьогодні може виступати головним критерієм соціального прогресу. Уряд повинен піклуватися про постійне зниження числа страждань, що є основним критерієм його відповідальності.
У соціальній політиці (соціальній етиці) і особистому поводженні варто враховувати розумний рівень заподіюваних страждань. За інших рівних умов повинен обиратися той спосіб дії, що веде до найменшого заподіюваного страждання.
Література
1. Байбурин А.К. Топорков А.Л. У истоков этики. – Л., 1990
2. Вебер М. Протестантська етика й дух капіталізму. - К., 2000
3. Гусейнов А.А. Апресян Р.Г. Етика. - К., 2000
4. Фром Е. Психоаналіз і етика. - К., 2003
5. Фром Е. Мистецтво любові // Душа людини. - К., 1992