Смекни!
smekni.com

Стилевые метаморфозы рока или путь к «третьей» музыке Сыров В. Н. Нижний Новгород. Изд-во Нижегородского университета, 1997 г. 209 с (стр. 37 из 40)

60.Савенко С. Проблема индивидуального стиля в музыке поставангарда // Кризис буржуазной культуры и музыка. Л.,1983, вып. 5.

61.Сапонов М. Менестрели. М., 1996

62.Сарджент У. Джаз. М., 1988.

63.Советский джаз. События. Проблемы. Мастера. М. ,1987.

64.Соловьев А. Свобода или осознанная необходимость: Развитие джаза в 80-х гг. // Музыкальная жизнь. 1989, № 12.

65.Сохор Л. Бит или не бит? // Поп-музыка. Л., 1977.

66.Сохор Л. О массовой музыке // Вопросы теории и эстетики музыки. Л. , 1974, вып. 13.

67.Сохор Л. О современных задачах социологии музыки // Сохор А. Вопросы социологии и эстетики музыки. Т. 1. Л. ,1980.

68.Стравинский И. Диалоги. Л., 1971.

69.Сыров В. Стиль композитора на фоне идейной концепции творчества // Стиль и стилевые диалоги. М., 1985.

70.Сыров В. Типологические аспекты композиторского стиля // Стилевые искания в музыке 70-80-х годов XX века. Ростов-на-Дону, 1994.

71.Сыров В. Блюз и ладовое мышление рока // Музыкальная академия . 1996, № 3-4.

72.Сыров В. Становление отечественного джаза // Тезисы международной конференции «Русская культура и мир». Н. Новгород, 1994.

73.Сыров В. Музыка «Битлз» и стилевое расширение рока // Музыка быта в прошлом и настоящем. Ростов-на-Дону, 1996.

74.Сыров В. Рок-музыка в контексте современной музыкальной культуры // Искусство XX века. Уходящая эпоха? Н. Новгород, 1997.

75.Ткаченко В. К проблеме бинарности рок-музыки // Музыка быта в прошлом и настоящем. Ростов-на-Дону, 1996.

76.Троицкий А. Блеск и рутина техно-рока // Музыкальная жизнь. 1983, № 14.

77.Ухов Д. Рок-музыка: взгляд из 80-х // Иностранная литература. 1982, № 4.

78.Ухов Д. Аналогии и ассоциации // К проблеме «Джаз и европейская музыкальная традиция» // Советский джаз. М. ,1987.

79.Ухов Д. Вокруг рок-музыки // Конен В. Третий пласт. М., 1994.

80.Феркельман Ю. Из истории стиля // Поп-музыка. Л.; М., 1977.

81.Фрипп Р. О фриппатронике // Студенческий меридиан. 1993, № 2.

82.Харлап М. Народно-русская музыкальная система и проблема происхождения музыки // Ранние формы искусства. М., 1972.

83.Холопов Ю. Задания по гармонии. М., 1983.

84.Цукер А. В контакте с массовыми жанрами // Советская музыка. 1988, № 1.

85.Цукер А. От диалога - к синтезу // Советская музыка. 1986, № 6.

86.Цукер А. И рок, и симфония. М., 1994.

87.Чижова И. Рок-музыка как культурно-исторический феномен. Автореферат канд. дисс. М., 1993.

88.Шестаков Г. Музыка в буржуазной массовой культуре. М., 1986.

89.Шестаков В. Искусство тривиализации: некоторые теоретические проблемы массовой культуры // Вопросы философии. 1982, № 10.

90.Шмидель Г. «Битлз». Жизнь и песни. М., 1989.

91.Штумпф К. Происхождение музыки. Л., 1927.

92.Чередниченко Т. Кризис общества - кризис искусства. Музыкальный авангард и поп-музыка в системе буржуазной идеологии. М., 1987.

93.Armando G. Genesis: I Know What I Like. Los Angeles, 1980.

94.Asriel A. Jazz. Analizen und Aspecte. Berlin, 1985

95.Bane M. Who's Who in Rock. N.Y., 1982.

96.Bertrando P. King Crimson & Robert Fripp. Arcana Editrice, 1984.

97.Bevan В. The Electric Light Orchestra Story. L., 1980.

98.Bussy P., Hall A. Can Das Buch. Augsburg, 1992.

99.Carr Б., Tyler Т. The Beatles.

100.Coryell J. Jazz-Rock Fusion: the People, the Music. L., 1978.

101.Davis H. The Beatles. L., 1968.

102.Doukas J. Electric Tibet. The Chronicles and Sociology of the San Francisco Rock Musicians. California, 1979.

103.Fripp R. The New Realism. A Musical Manifesto for the 80s. Rock-Slide, Inc., 1995.

104.Ehnert G., Kinsler D. Rock In Deutschland. Hamburg, 1984.

105.Everett W. Fantastic Remembrance in John Lennon's Music // Musical Quarterly, 1986, № 3

106.Gentle Giant. Interview With Ray and Derek Shulman. Zigzag Magazine, 1975, № 57.

107.Grot S. LSD Psychotherapy. Pomona., Gal.',1980

108.Hardy P., Laing D. Encyclopedia of Rock. N.Y., 1987.

109.Jost E. Free Jazz,. Studies in Jazz. Research. Graz, 1974.

110.Helander В. The Rock Who's Who. N.Y., 1982.

111.Kneif Т. Rock-musik. Ein Handbuch Zum Kritischen Vershandnis. Hamburg, 1982.

112.Medges D. Yes: The Authorized Biography, L, 1981.

113.Mc Aleer R. A Progressive Rock Portfolio. N.Y., 1970.

114.MacDonald D. A Theory of Mass Culture. N.Y., 1953.

115.New Illustrated Encyclopedia of Rock. L., 1978 (1982).

116.Ottis J. Rhythm and Blues and Routes of «Rock» // Stambler J. Encyclopedia of Pop, Rock and Soul. N.Y., 1974.

117.Reck D. Beatles Orientalis // Asian Music, 1985.

118.Rogan J. Roxy Music; Style with Substance. L., 1982.

119.Rock of Ages. The Rolling Stones History of Rock and Roll. Penguin Books, 1987.

120.Roxon L. Rock Encyclopedia. N.Y., 1970.

121.The Rolling Stones Encyclopedia of Rock & Roll. N.Y., 1983.

122.Sanders R. The Pink Ployd. 1976.

123.Sargeant W. Jazz; Hot and Hybrid. N.Y., 1975

124.Schaffner N. Saucerful of Secrets. The Pink Floyd Odyssey. N.Y., 1991.

125.Schmidt-Joss S. Rock-Lexicon. Hamburg, 1974.

126.Walley D. No Commercial Potential: The Saga of Frank Zappa. Then & Now. N.Y., 1980.

127.Wicke P., Ziegenrucker W. Rock, Pop, Jazz, Folk. Handbuch der Popular Music. Leipzig, 1984.

128.Wooding D. Rick Wakeman: The Gaped Crusader. L., 1978.

129.Williams M. The Jazz Tradition. N.Y., Oxford, 1993.

Избранная дискография

Aphrodite's Child

«666», 1972 (2LP)

Barclay James Harvest

«Octoberon», 1976

Beatles

«Rubber Soul»,1965

«Help», 1965

«Revolver», 1966

«Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band», 1967

«Magical Mystery Tour», 1967

«The Вeatles», 1968 (2LP)

«Yellow Submarine», 1969

«Abbey Road», 1969

Lennon, John

«Unfinished Music N1/ Two Virgins», 1968

«Unfinished Music N2 / Life With the Lions», 1969

Harrison, Gеогgе

«Electronic Sound», 1969

Blood, Sweat & Tears

«BST» 1, 1968

«BST» 2, 1969

«BST» 3, 1970

Chicago

«Chicago Transit Authority», 1969 (2LP)

«Chicago 2», 1970 (2LP)

«Chicago 3», 1971 (2LР)

Can

«Monster Movie», 1969

«Tago Mago», 1971

«Ege Bamyasi», 1972

«Future Day», 1973

«Soon Over Babaluma», 1974

«Landed», 1975

«Flow Motion», 1976

«Saw Delight», 1977

«Out of Reach», 1978

«Can», 1979

«Rite Time», 1989

Coil

«Gold is the Metal», 1988

«Love's Secret Domain», 1991

«Stolen & Contaminated Songs», 1993

Cream

«Wheels of Fire», 1968

Dead Can Dance

«Aion», 1990

«Into the Labyrinth», 1993

Deep Purple

«Concerto for Group and Orchestra», 1970

Dire Straits

«Love Over Gold», 1982

«Brothers in Arms», 1985

Electric Light Orchestra

«Electric Light Orchestra», 1971

«Electric light Orchestra 2», 1973

«On the Third Day», 1973

«Eldorado», 1974

Emerson, Lake & Palmer

«Emerson, Lake & Palmer», 1970

«Tarkus», 1971

«Pictures at an Exhibition», 1971

«Trilogy», 1972

«Brain Salad Surgery», 1974

«Works, Volume 1», 1977

«Works, Volume 11», 1978

Nice

«Ars Longa Vita Brevis», 1968

«Nice», 1969

«Five Bridge Suite», 1970

«Elegy», 1971

Ekseption

«Ekseption V», 1972

«Trinity», 1973

Flock

«Flock», 1969

«Dinosaurus Swamp», 1971

Focus

«Moving Waves», 1971 (2LP)

«Focus Three», 1972

«Hamburger Concerto», 1974

«Ship of Memories», 1974

«Mother Focus», 1975

Genesis

«From Genesis to Revelation», 1969

«Trespass», 1970

«Nursery Crime», 1971

«Foxtrot», 1972

«Selling England by the Pound», 1973

«The Lamb Lies Down on Broadway», 1974 (2LP)

«A Trick of the Tail», 1975

«Wind and Wuthering», 1976

«... And Then There Were Three...», 1978

Gentle Giant

«Gentle Giant», 1970

«Acquiring the Taste», 1971

«Three Friends», 1972

«Octopus», 1972

«In a Glass House», 1973

«The Power and Glory», 1974

«Free Hand», 1975

«Interview», 1976

«The Missing Piece», 1977

«Giant for a Day», 1978

«Civilian», 1980

Gong

Daevid Alien «Banana Moon», 1967

«Camembert Electrique», 1970

«Flying Teapot», 1973

«Angel's Egg», 1973

«You», 1974

Hendrix. Jimi

«Electric Ladyland», 1968 (2LP)

«Band of Gypsys», 1970

Henry Cow

«Legend», 1973

«Unrest», 1974

Jethro Tull

«This Was Jethro Tull», 1968

«Stand Up», 1969

«Benefit», 1970

«Aqualung», 1971

«Living in the Past», 1972

«Thick As a Brick», 1972

«A Passion Play», 1973

«War Child», 1974

«Minstrel In the Gallery», 1975

«Songs From the Wood», 1977

«Heavy Horses», 1978

Kansas

«Point of Know Return», 1977

King Crimson

«In the Court of the Crimson King», 1969

«In the Wake of Poseidon», 1970

«Lizard», 1970

«Islands», 1971

«Earthbound», 1972

«Larks` Tongues In Aspic», 1973

«Starless and Bible Black», 1974

«Red», 1975

«Discipline», 1981

«Beat», 1982

«Three of a Perfect Pair», 1984

«Vrooom», 1994

«Thrak», 1995

Fripp Robert

«The Cheerful Insanity of Giles, Giles & Fripp», 1968

«No Pussyfooting», 1972

«Evening Star», 1975

«Exposure», 1979

«God Save the Queen / Under Heavy Manners», 1980

«The League of Gentlemen», 1981

«Frippertronics / Let the Power Fall», 1981

«I Advance Masked», 1982

«Robert Fripp and the League of Crafty Guitarists /Show of Hands», 1991

«Sunday All Over the World / Kneeling at the Shrine»,1991

«David Sylvian and Robert Fripp. The First Day», 1993

«The Bridge Between», 1993

«1999. Soundscapes - Live in Argentina», 1994

«Blessing of Tears. Soundscapes - Live in California», 1995

Laibach

«Nova Akropola», 1985-88

«Sympathy For Devil», 1988

«Kapital», 1992

Magma

«Mekanik Destruktiv Kommandoh», 1973

«Udu Wudu», 1976

«Attahk», 1978

Moody Blues

«Day of Future Passed», 1967

«In Search of the Lost Chord», 1968

Oldfield. Mike

«Tubular Bells», 1973

«Ommadawn», 1975

«Incantations», 1978

Pavlov's Dog

«Pampered Mental», 1973

«The Sound of the Bell», 1976

Pink Floyd

«A Saucerful Of Secrets» , 1968

«Ummagumma», 1969 (2LP)

«Atom Heart Mother», 1970

«Meddle», 1971

«The Dark Side of the Moon», 1974

«Wish You Were Here», 1975

«Animals», 1977

«The Wall», 1979 (2LP)

«The Final Cut», 1983

«A Momentary Lapse of Reason», 1987

Waters, Roger, «Radio K.A.O.S.» 1986

Procol Harum

«A Whiter Shade of Pale», 1967

«A Salty Dog», 1969

«Home», 1970

«Procol Harum Live in Concert With the Edmonton Symphony Orchestra and the De Camera Singers», 1972

«Grand Hotel», 1973

Queen

«Night in the Opera», 1975

«A Day at the Race», 1976

«A Kind of Magic», 1986

«Miracle», 1989

«Innuendo», 1991

«Barcelona», 1992

Rolling Stones

«Their Satanic Majesties Request», 1967

Simon and Garfunkel

«Parsley, Sage, Rosemary and Thyme», 1967

«Sounds of Silence», 1967

«Bookends», 1968

«Wednesday Morning: 3 a.m.», 1969

«Bridge Over Troubled Water:», 1970

Soft Machine

«Soft Machine-1», 1968

«Soft Machine-2», 1969

«Third», 1970

«Fourth», 1971

Wyatt. Robert

«Rock Bottom», 1974

«Ruth Is Stranger Than Richard», 1975

«Nothing Can Stop Us», 1982

«Old Rottenhat», 1985

Tangerine Dream

«Ricochet», 1975

Van Der Graaf Generator

«The Aerosol Grey Machine», 1968

«The Least We Can Do Is Wave To Each Other», 1969

«H To He Who Am Only One», 1970

«Pawn Heart», 1971

«Godbluff», 1974

«World Record», 1975

«Still Life», 1976

«The Quiet Zone», 1977

Hammill, Peter

«In Camera», 1974

«Nadir's Big Chance», 1975

«Over (Over My Shoulder)», 1977

«Ph 7», 1979

«A Black Box», 1980

«Sitting Targets», 1981

«Enter K», 1982

«Patience», 1983

«Skin», 1986

«And Close As This», 1986

«Out of Water», 1990

«The Fall of the House of Usher», 1991

Velvet Underground

«The Velvet Underground & Nico», 1966

«Loaded», 1970

Cale, John

«John Cale & Terry Riley / Church of Anthrax», 1970

«Vintage Violence», 1970

«Naturally», 1971

«The Academy In Peril», 1972

Universal Zero

«1313», 1977

«Heresie», 1979

«Ceux Du Dehors», 1981

«Heat Wave», 1986

«Used», 1988

Yes

«Yes», 1969

«Time and World», 1970

«The Yes Album», 1971

«Fragile», 1971

«Close to the Edge», 1972

«Tales From Topographic Ocean», 1973

«Relayer», 1974

«Going For the One», 1977

«Tormato», 1978

«Drama», 1980

Frank Zappa & The Mothers Of Invention

«Freak Out», 1966

«Absolutely Free», 1967

«We`ve In It Only For the Money», 1967

«Uncle Meat», 1968 (2LP)

«Hot Rats», 1970

«The Worst of the Mothers», 1971

«Just Another Band From L.A.», 1972

«One Size Fits All», 1975

Summary

This monograph is the first investigation of rock as a musical and style phenomenon as far as Russian musicology is concerned. Rock-music and its style trends are considered here in a wide context of modern culture, in the context of transition from counter-cultural orientation to pan-cultural in particular. The intensification of artistic qualities is reflected in style thinking as well as in diversity of cultural-style and genre contacts. The connection of rock with the surrounding world, with the music of European tradition in particular is the main idea of the book. It is studied in different aspects from the typology of style trends to compositional structures and musical language.

First the author investigates non-commercial rock classics and contemporary music. Rock is considered in contrast with entertaining variety art. It was necessary to undertake a great and purposeful selection of a musical material to single out talented and original examples of rock that were the best to incarnate the idea of a cultural dialogue and widening of genre-style boundaries (The Beatles, Pink Floyd, King Crimson, Genesis, Jethro Tull, Yes, Van Der Graaf Generator, Emerson, Lake & Palmer, etc.).