Процедура використання даних про зовнішність включає два етапи: 1- збирання інформації; 2- безпосереднє використання даних для пошуку чи ідентифікації осіб.
Збирання даних про зовнішність рлозпочинається з пошука і встановлення джерел інформації про зовнішність людини.
Джерела інформації це матеріальні об'єкти, причинно пов'язані з обставинами події злочину. За видом і рівнем організації вони поділяються на речові і особисті.
Речові джерела - це матеріальні об'єкти, у яких зафіксовані (відображені) відомості про зовнішність людини. До них відносяться: фотографії, кінострічки, відеозапис, запис на магнітних та оптичних носіях, зображення на телеекрані або моніторі, рентгенівські знімки, зображення, отримані в інфрачервоних променях (термографії) посмертні маски і зліпки, а також різні документи, які мають інформацію про зовнішність (історії хвороби, медичні картки, санаторно-курортні книжки, матеріали війсккоматів, спортивних організацій, відділів кадрів і т.д.).
Особисті джерела інформації про зовнішність - це люди, які, заємодіючи з матеріальним оточеннням і учасниками події злочину, відображають їх у вигляді суб'єктивних уявних образів, що називаються ідеальними слідами або "слідами пам'яті".
Збирання інформації про прикмети зовнішності проводиться у ході оперативно-пошукових заходів і слідчих дій, а також у процесі повсякденної роботи співпрацмвників міліції на обслуговуваній ними території.
Залежно від методу фіксації можуть бути отримані об'єктивні або суб'єктивні відображення зовнішнього вигляду.
А). – Об'єктивні відображення зовнішності можуть бути отримані, коли слід-відображення утворюється тільки внаслідок дії природно-фізичних законів (законів фізичної оптики, електричних і хімічних процесів і т.д., або внаслідок безпосереднього контакту тіла людини зі слідосприймаючей поверхнею). До об'єктивних відображень зовнішності ставляться:
1. Фотозйомка є самим поширеним методом фіксації, за допомогою якого отримують об'єктивні зображення зовнішності на різноманітних носіях інформації (фотографічних матеріалах, магнітних та оптичних носіях, у електронному вигляді на ПЗС-матрицях, на екрані монітора та ін.). Це найбільш поширений метод зображення зовнішності, який відповідає основним вимогам, пред'явленим до фіксації речових джерел доказової інформації, тобто подання до суду речових джерел.
Види фотозйомки:
- аматорська,
- репродукційна,
- репортерська,
- художня,
- оперативна,
- фотозйомка для документів,
- впізнавальна (сігналетична) зйомка.
2. Відеозйомка (відеозапис) - засіб фіксації доказової інфоріації у кримінальному судочинстві, який робиться за допомогою зйомки на аналогову чи цифрову выдеокамеру, що отримав своє нормативне закріплення у ст.85-2 КПК України.
3. Рентгенографія також може використовуватись як метод матеріальної
фіксації прикмет зовнішності. Рентгенографічні знімки (частіше за все голови) відображають сілуетні зображення елементів обличчя. Іноді на знімках можна виявити дефекти кісток, тісно взаємопов'язані із зовнішнім виглядом відповідних елементів тіла (наприклад, викривлення кісток кисті руки і т.д.).
4. Фіксація на копірувальні матеріали – такі,як сніг, мокрий пісок, на запилена рівна поверхня і т.д.іноді допомагають отримати матеріальні сліди - відображення зовнішніх прикмет людини. , тому вони також є джерелами інформації про зовнішність осіб, які залишили ці сліди.
Б). –Суб'єктивні відображення зовнішності є результатом матеріалізації слідів-пам'яті, що перебувають у свідомості очевидців злочину.
5. Словесний опис – тобто перелік елементів зовнішності та ознак, що їх характеризують. Він може бути виконаний у довільній формі, як словесний опис зовнішності, або з дотриманням певної термінології й правил складання у формі словесного портрета.
Словесний опис є найбільш поширеним методом фіксації прикмет зовнішності.
„Словесний портрет”- це криміналістичний метод фіксації прикмет зовнішності людини з використанням спеціальної термінології, здійснюваний за спеціальною методикою і в установленій послідовності.
При застосуванні словесного портрету повинні бути виконані наступні вимоги:
1. Повнота опису.
2. Системність (послідовність) опису.
3. Використання під час опису спеціальної термінопогіі та єдиних понять.
4. Суб'єктивний портрет – зображення людини, отримане не за допомогою технічних засобів, а через призму людської свідомості, яка вносить елемент суб- єктивністі при спостереженні, запам'ятовуванні й відтворенні інформації. Субьективный портет може бути виготовлений художником по пам'яті або зі слів очевидців, а так само самими очевидцями, яким фахівець допоміг скласти композиційний портрет. Види суб'єктивних портретів:
Графічний композиційний портрет;
Скульптурна композиція;
Композиція за допомогою комп'ютера.
Реконструкція зовнішності за кістковими залишками здійснюється з використанням методики, розробленої М.М. Герасимовим, а кінцевим результатом її є об'ємне пластичне відтворення зовнішності у формі скульптурного портрету. Проте для виготовлення скульптури необхідно мати навички ліплення, що значно обмежує можливості застосування даної методики на практиці. Незважаючи на те, що методика за минулі десятиріччя отримала свій подальший розвиток, до цього часу у юридичній і спеціальній літературі немає єдиної думки про доказове значення антропологічної реконструкції обличчя за черепом. Вчені, які ведуть дослідження у цієї галузі, відмічаючи важливість всебічного вивчення співвідношень між м'якими тканинами і кістковою основою, визначають, що дана проблема продовжує залишатись ще мало вивченою.
Форми реєстрації осіб за прикметами зовнішності, які використовуються у сучасних обліках, такі:
фотольбоми;
фототеки (слайдотеки);
картотеки;
кіно- і відеотеки;
регістрації у цифровій формі, що являє собою збереження інформації в пам'яті елекронно-обчислюваних приладів.
Метою використання може бути розшук (визначення місцезнаходження) людини й встановлення особистості.
При цьому ідентифікованою за ознаками зовнішності є розшукувана особа (особа, що перевіряється), а ідентифікуючими об'єктами виступають: а)-мислевий образ в пам'яті свідка, потерпілого чи іншої особи (при пред'явленні для впізнання); б)-матеріально-зафіксовані відображення зовнішності (фото- чи відеозаписи, малюнки, суб'єктивні портрети та ін.); в)-словесний опис (в тому числі „словесний портрет”); г)-труп, частини трупу, кісні останки людини.
Форми використання даних про зовнішній вигляд людини можуть бути непроцесуальнними – пізнавання в ході оперативно-розшукових заходів і процесуальними, тобто здійснюватися в рамках процесуального акту (слідчої дії) - огляду, пред'явлення для впізнання, експертизи.
Це зумовлює різний порядок і різне судово-доказове значення результатів використання даних про зовнішній вигляд людини.
А). непроцесуальна форма («оперативне пізнавання»):
Для визначення конкретного змісту використання даних про зовнішній вигляд людини визначальне значення мають його види:
а-1. «Уявний образ – людина». У випадках, коли можливість безпосереднього порівняння портрета й людини виключається, перед порівнянням приходиться запам'ятовувати зовнішність людини по портрету (розшук на вулиці в юрбі, випадкова зустріч із розшукуваним або схожим на розшукуваного й т.д.). При вивченні портретів варто залучати складені на додаток до них описи. Ознаки зовнішності описуються по методу словесного портрета й запам'ятовуються.
а-2. «Уявний образ – портрет». Таке сполучення порівнюваних об'єктів виникає, як правило, при залученні громадян, що можуть впізнати по фотографії розшукуваного (наприклад при пред'явленні потерпілим оперативних фотоальбомів з портретами злочинців, при складанні орієнтувань для розшуку злочинців або при звертанні до громадян через засоби масової інформації із пред'явленням фотопортретів розшукуваних осіб,); нерідко такого роду порівняння проводиться й оперативними працівниками, які запам'ятали визначену особу. Таким чином, спочатку спостерігається особа визначеної людини (формується представлення про її зовнішність – тобто її уявний образ), а потім уявний образ порівнюється з портретом (визначеним або багатьма).
а-3. «Портрет – людина». Таке сполучення об'єктів виникає в багатьох ситуаціях оперативної роботи безпосередньо з людиною (при перевірці документів, що засвідчують особистість, при обміні паспорта, при перевірці затриманого по оперативних альбомах, при огляді трупа безвісної людини). При такому безпосередньому порівнянні задача ідентифікації особи обмежується необхідністю установити: ця або інша особа зображена на даній фотографії.
а-4. «Портрет - скульптурна реконструкція». При встановленні особи померлих нерідко використовуються фотознімки скульптурної реконструкції особи по черепу. Ці знімки пред'являються громадянам, які заявили про зникнення своїх близьких і родичів. Але пред'явлення варто здійснювати лише тоді, коли збігаються у відомих межах вік померлого й зниклого, а токож час і місце зникнення й смерті.
а-5. « Портрет-портрет, (портрет - уявний образ - портрет)». У поточній роботі підрозділів МВС може виникнути потреба в попередньому зіставленні портретів установлюваних осіб і осіб, що перевіряються. Зокрема при перевірці особи під час обміну паспортів, коли фото власника паспорта порівнюється з портретами злочинців, об'явлених у розшук або при зіставленні картотек невпізнаних трупів і без звістки зниклих.
Аналіз результатів попереднього дослідження проводиться в основному довідці експерта. Знайомлячись із довідкою експерта, необхідно мати на увазі, що в ній повинен бути відображений весь хід дослідження й підстави чітко сформульованих висновків.