Найбільш людяний характер носить навчання Н. Федорова про відродження. Він вимагає повернення життя всім померлим предкам, не погоджується, щоб хто-небудь з померлих розглядався як засіб для прийдешнього, для торжества яких-небудь безособових об'єктних початків. І мова йде про відродження цілісної людини. Це не повинно бути пасивним чеканням воскресіння мертвих, а активною участю, тобто відродженням.
Тема безсмертя людини зайняла своє місце в матеріалістичному світогляді. Матеріалізм, завжди намагався зрозуміти світ без яких-небудь суб'єктивістських внесень, з таких позицій розвивав і дану тему.
Ідеалістична система доказів посмертного існування особистості містить у собі чимало і раціональних доводів. Наприклад, Сократ говорив, що подібно тому, як сон протилежний бадьорості і переходи між ними суть пробудження і засипання, протилежністю життя є смерть, а переходом між ними - умирання і оживлення. Оскільки ж природа не повинна кульгати на одну ногу, вмирання треба доповнити оживленням. Сократ також вірить і в переселення душ.
Китайський філософ Ян Чжу (440 - 360 до н.е.) говорив, що смерть рівняє усіх: ”При житті існують розходження - це розходження між розумними і дурними, знатними і низькими. У смерті існує тотожність - це тотожність смороду і розкладання, зникнення і знищення... Вмирають і десятилітній, і столітній; вмирають і доброчесний, і мудрий; вмирають і злий, і дурний”.
Відповідно до навчання черваків (староіндійська школа філософії), існування світу обумовлене мимовільними комбінаціями матеріальних елементів, і тому немає необхідності допускати буття бога - творця. Можна обійтися без віри в безсмертя душі. Те, що люди називають душею, насправді є живе тіло, що володіє свідомістю. Існування душі поза тілом недоведене, тому і безсмертя її довести не можна. Після смерті організм знову розкладається на первісні елементи, комбінацією яких він був. Людина в реальному світі випробує і насолоди і страждання. Усунути останні цілком не можна, однак їх можна звести до мінімуму, а перші, навпаки, до максимуму. Релігійне ж поняття про чесноту і порок - вигадка авторів священних книг.
Геракліт розумів смерть як елемент діалектики світового процесу: ”Вогонь живе смертю землі, і повітря живе смертю вогню; вода живе смертю повітря, земля – смертю води. Смерть вогню - повітря народження, і смерть повітря - води народження. Зі смерті землі народжується вода. Зі смерті води народжується повітря, зі смерті повітря - вогонь, і навпаки”. У цей круговорот він включає і душу, що йому представляється матеріальною, одним з перехідних станів вогню. Смерть і безсмертя він розглядає як єдність протилежностей: ”Безсмертні - смертні, смертні - безсмертні; смертю один одного вони живуть, життям один одного вони вмирають”.
Розглянемо дані проблеми відповідно до трьох світових релігій - християнства, ісламу і буддизму і цивілізацій, на них заснованих.
Християнське розуміння смерті і безсмертя виходить зі старозавітного положення: "День смерті краще дня народження" і новозавітної заповіді Христа "... я маю ключі від пекла і смерті". Безсмертя особистості як цілісної істоти мислимо тільки через воскресіння. Шлях до нього відкритий спокутною жертвою Христа через хрест і воскресіння. Це сфера таємниці і чуда, тому що людина виводиться зі сфери дії природно-космічних сил і стихій і ставиться як особистість віч-на-віч з Богом, що теж є особистість.
Таким чином, метою життя людини є рух до вічного життя. Без усвідомлення цього, земне життя перетворюється на сон, порожню і дозвільну мрію, мильний міхур. Вона є тільки готування до вічного життя, котре не за горами для кожного. Але необхідно завжди пам'ятати про смертну годину. Це не трагедія, а перехід у світ інший, де вже живуть міріади душ, добрих і злих, і де кожна нова входить на радість чи муку. Смерть руйнує не тіло, а тлінність його і тому вона - не кінець, а початок життя вічного.
Інше розуміння безсмертя християнство зв'язало з образом "Вічного жида" Агасфера. Коли знемагаючий під вагою хреста Ісус йшов на Голгофу і захотів відпочити, то Агасфер, що стояв серед інших, сказав: "Йди, йди", за що і був покараний - йому назавжди було відмовлено в спокої могили. Зі століття в століття приречений він блукати по світу, чекаючи другого пришестя Христа, що один може позбавити його безсмертя.
Євангеліст Лука так визначив суть християнського підходу до життя і смерті: "Бог не є Бог мертвих, але Бог живих. Тому що в нього усі живі". Християнство категорично засуджує самогубство, тому що людина не належить собі, її життя і смерть "у волі Божої".
Інша світова релігія - іслам - виходить з факту створення людини волею всемогутнього Аллаха, що, насамперед, милосердний. На відміну від християнства, земне життя в ісламі розцінюється високо. Проте, в Останній день усе буде знищено, а померлі воскреснуть і стануть перед Аллахом для остаточного суду. Віра в загробне життя є необхідною, оскільки в цьому випадку людина буде оцінювати свої дії і вчинки не з погляду особистого інтересу, а у змісті вічної перспективи.
Руйнування всього Всесвіту в день Справедливого суду припускає творення досконалого нового світу. Про кожну людину буде представлений "запис" діянь і думок, навіть самих таємних і винесений відповідний вирок. Таким чином, восторжествує принцип верховенства законів моралі і розуму над фізичними закономірностями. Морально чиста людина не може знаходитися в приниженому положенні, як це має місце в реальному світі. Іслам категорично забороняє самогубство.
Опис раю і пекла в Корані повний яскравих подробиць, щоб праведники могли цілком задовольнитися, а грішники одержати по заслугах. Рай - це прекрасні "сади вічності, внизу яких течуть ріки з води, молока і вина"; там же "чисті чоловіки", "повногруді ровесниці". Сидячих на килимах і спираючихся на зелені подушки обходять "хлопчики вічно юні", що пропонують на блюдах із золота "м'ясо птахів". Пекло для грішників - вогонь і окріп, гній і помиї, плоди дерева “заккум”, схожі на голову диявола, а їхня доля - "крики і ревіння". Запитувати Аллаха про смертну годину не можна, тому що знання про це тільки в нього.
Відношення до смерті і безсмертя в буддизмі значно відрізняється від християнського і мусульманського. Сам Будда відмовлявся відповідати на питання: "чи безсмертний той, хто пізнав істину, чи смертний він?", а також: чи може той, хто пізнав бути смертним і безсмертним одночасно? По суті, визнається тільки один вид "чудового безсмертя" - нірвана, як втілення Абсолютного Початку, що не має атрибутів.
Буддизм не став спростовувати розвинуте брахманізмом навчання про переселення душ, тобто віру в те, що після смерті будь-яка жива істота знову відроджується у виді нової живої істоти (людини, тварини, божества, духу і т.д.). Однак буддизм вніс у навчання брахманізму істотні зміни. Вищою метою буддиста повинне бути повне припинення перероджень і досягнення нірвани, тобто небуття.
Оскільки особистість розуміється як сума драхм, що знаходяться в постійному потоці перевтілення, то звідси випливає безглуздість, безглуздість ланцюга природних народжень. “Дхаммапада” стверджує, що "народження знову і знову - болюче". Виходом є шлях знаходження нірвани, прорвавши ланцюга нескінченних перероджень і досягнення просвітління, блаженного "острова", що знаходиться в глибині серця людини, де "нічим не володіють" і "нічого не жадають". Відомий символ нірвани - угасання вічного тріпотливого вогню життя добре виражає сутність буддійського розуміння смерті і безсмертя. Як говорив Будда: "Один день життя людини, що бачила безсмертний шлях, краще столітнього існування людини, що не бачила вищого життя".
Спокійне й умиротворене ставлення до життя, смерті і безсмертя, прагнення до просвітління і звільнення від зла характерно і для інших східних релігій і культів. У цьому зв'язку міняється відношення до самогубства; воно вважається не настільки гріховним, скільки безглуздим, тому що не звільняє людину від кола народжень і смертей, а тільки приводить до народження в більш низькому втіленні. Потрібно перебороти таку прихильність до своєї особистості, тому що, за словами Будди, "природа особистості є безупинна смерть".
Безрелігійних людей і атеїстів часто дорікають за те, що для них земне життя - це все, а смерть - нездоланна трагедія, що, по суті, робить життя безглуздим. Л.Н. Толстой у своїй знаменитій сповіді болісно намагався знайти в житті той зміст, який би не знищувався неминуче майбутній кожній людині смертю. Для віруючого тут всі зрозуміло, а для невіруючого виникає альтернатива трьох можливих шляхів вирішення цієї проблеми.
Перший шлях - це прийняти думку, що підтверджується наукою і просто здоровим розумом, що у світі неможливо повне знищення навіть елементарної частки, і діють закони збереження. Зберігається речовина, енергія і, як вважають, інформація й організація складних систем. Отже, частки нашого "я" після смерті ввійдуть у вічний кругообіг буття й у цьому змісті будуть безсмертними. Правда, вони не будуть мати свідомість, душу, з якою зв'язується наше "я". Більш того, цей вид безсмертя набувається людиною протягом всього життя Можна сказати у формі парадокса: ми живі тільки тому, що щомиті вмираємо. Щодня відмирають еритроцити в крові, випадає волосся і т.д. Тому зафіксувати життя і смерть як абсолютні протилежності в принципі неможливо не в дійсності ні в думках. Це дві сторони однієї медалі.
Другий шлях - знаходження безсмертя в справах людських, у плодах матеріального і духовного виробництва, що входять у скарбничку людства. Для цього, насамперед, потрібна впевненість у тім, що людство безсмертне і має місце космічне призначення в дусі ідей К.Э. Ціолковського й інших космистів. Якщо ж для людства реальне самознищення в термоядерній екологічній катастрофі, а також внаслідок якихось космічних катаклізмів, то в цьому випадку питання залишається відкритим.