Фактично iснує лише кiлька статусiв в таких суспiльствах. Вони основанi на статi, вiцi та родинних зв"язках (kinship) ..Ролi, що їх виконують чоловiки i жiнки, старi i молодi дещо вiдрiзняються, але немає нiякої iншої спецiалiзацiї . Бiльшiсть членiв групи бiльшу частину часу займаються одними й тими ж справами. Результатом їх спiльного життєвого досвiду є їх однакова соцiальна цiннiсть. Їхня релiгiя майже нiколи не включає вiру в могутнього бога чи богiв, якi брали б участь в справах людей, натомiсть, вони вважають, що свiт населений невидимими духами, яких треба приймати до уваги, але поклонятись їм не обов"язково.
Народи мисливцiв i збирачiв весь час пересуваються по своїй територiї, адже якщо вони будуть затримуватись надовго в одному мiсцi можуть виснажити його. В результатi володiння речами їм тiльки заважає i вони мають лише дуже незначну кiлькiсть речей. Нiхто з них не може накопичувати, бо просто нема чого. Особи, якi знаходять їжу - єдине, що цiнять в цих суспiльствах - повиннi роздiлити її з усiєю групою.
Бiйки чи ворожнеча всерединi груп зовсiм незвичнi серед мисливцiв i збирачiв, частково тому, що в матерiальному планi їм нема за що ворогувати мiж собою. I все ж, не дивлячись на роз повсюджену думку, життя цих людей не є постiйною боротьбою за виживання на гранi голоду. Їхнi потреби простi i їх легко задовольнити, у багатьох (але не у всіх) довкіллях, і тому вони, в середньому, витрачають менше часу на забезпечення себе необхідним, нiж люди, що належать до iнших типiв суспiльства.
Використання полювання i збирання як технології виживання мало великий вплив на соцiальну структуру i культуру суспільства. Соцiальна структура і культура таких суспiльств з необхiдністю були дуже простими.
4.Городницькі суспільства
Можна припустити, що раніше, ніж полювання та збиральництво перестали бути основними способами здобуття засобів до життя у певних суспільствах. Ці суспільства десятки тисяч років. накопичували інформацію стосовно процесів репродукування важливих для них рослин та тварин. Близько 1 тисяч років тому деякі групи навчилися культивувати деякі рослини та тварини, важливі для їх харчування.
Найраніше це почалося на Близькому Сході та у Південно-Східній Азії. Першими рослинами, які почали культивувати люди стали пшениця і ячмінь, а основними свійськими тваринами стали спочатку вівці, кози і свині (на території України - це відбувалося 5-7 тис. років тому).
Перехід людських суспільств від полювання і збирання до сільського господарювання одержав назву неолітичної революції. (так назвав цій процес відомий англійській археолог ХХ століття Гордон Чайлд). Перший етап неолітичної революциї - перехід до городництва.
Основні знаряддя городництва - палка-копалка (digging stick), пізніше - мотика (hoe [hou]). Основна технологія використання землі, так званий вирубно-вогнений спосіб, який давав можливість збирати достатній врожай тільки або 3 роки. Зола спалених дерев слугувала за добриво недовго. Потім знищувалася інша ділянка лісу.
У городничих суспільствах чоловіки найчастіше були відповідальними за очищення нових ділянок землі від лісу, а жінки - за вирощування врожаю. Чоловіки продовжували полювати на тварин, але мисливство на той час вже стало менш продуктивною діяльністю, ніж раніш. (Причини - зниження чисельності дичини частково внаслідок значного зростання людського населення, частково - внаслідок міграції дичини подалі від постійних людських помешкань, які почали тоді складатися).
Період розвинутих городничих суспільств, за Ленськім, починається з виготовленням металевих знарядь та зброї. Наявність металургії він застововує як крітерій, що диференцює два ступені розвитку городничих
суспільств (найдавніша така межа належить до 4-го тисячоліття до н.е. - на Ближньому Сході).
Будуються міста захищені стінами - як захищені помешкання правлячого класу, а також як політичні та релігійні центри. Там створювалися також і різні майстерні - для виготовлення зброї, а також особистого одягу для знаті, ювелірних виробів і та ін.
5. Аграрні суспільства
Аграрнi суспiльства - це суспільства, чиї виживання, головним чином, залежить вiд вирощуваання врожаю iз застосуванням плуга i робочої скотини. Використання плуга значно пiдвищило продуктивнiсть землi; з його допомогою стало можливим вносити в землю глибше, нiж сягають коренi рослин, добрива; а також переорювати бур’яни, що при цьому також стають добривом. Одна й та ж сама дiлянка землi за цією технологією може оброблятись майже постiйно, тому стають можливими постiйнi поселення. Застосування робочої скотини, що тягне плуг, робить одного робітника набагато бiльш продуктивним, нiж кiлька городників. В результатi великi поля замiняють на маленькi дiлянки, загальний вихiд продукцiї значно збiльшується i з`являється можливiсть для більшого додаткового продукту .
Розмiри аграрних суспiльств набагато бiльшi, нiж садiвничих: вони сягають кiлькох мiльйонiв людей. Певна частина населення може не працювати на землi, а натомiсть, виконувати інші виробничі ролі, які потребують значної квалiфiкацiї, як наприклад, коваль чи перукар. Але така квалификована праця має достатній попит за великои концентрацiи людей. Аграрні суспiльства зробили можливим і доцільним зростання мiст, в яких жили люди, якi прямо чи опосередковано продавали свои вмiння за с/г продукцiю тих, хто залишав працювати на землi. Саме суспiльство часто складалося з кiлькох таких мiст i примiських зон, з`зднаних докупи за допомогою перiодичних демонстрацiй сили центральною владою. .
Полiтичнi iнститути ставали бiльш складними і влада зосереджувалася в руках однiєї особи. В аграрних суспільствах типовою стає монархічна влада. Влада монарха, звичайно, абсолютна: вiн буквально володiв життям своих пiдданих. В бiльш розвинутих аграрних суспiльствах держава розгалужувалася на окремi соцiальнi iнституції iз складними механiзмами судової та урядової бюрократiї. Що було пов`язано з майновим розшаруванням цих суспільств. Багатства в цих суспiльствах завжди розподiлялися дуже нерiвною мірою і фактично привласнювалося меншістю знатних землевласникiв, що користувалися додатковим продуктом, виробленим бiльшiстю селян. Зразком такої моделi з старий феодальний лад в Європi.
У цих суспільствах розвивалися економiчнi iнститути; торгiвля поширилась завдяки появі грошей. Необхiднiсть облiку врожаю для збору податкiв та ведення державного господарства дала поштовх розвитку писемності (яка з`явилась у всiх, без виключення, розвинених аграрних суспiльствах (хоча не тільки в аграрних - ще у городничих суспільствах Китаю і Мексики). Потреба ефективного транспорту i комунiкацiй у великих аграрних суспiльствах вела до розвитку шляхів i флоту. Завдяки цьому ранiше iзольованi суспiльства починають спiлкуватися мiж собою.
Релiгiя теж стала окремою соцiальною iнституцією, з постiйними офiцiйними особами, храмами i певним полiтичним впливом.
Багатство аграрних суспiльств та їх осiлий спосiб життя дозволяє вкладати додатковий прибуток в нові культурні сфери - живопис i скульптуру, громадськi будинки i пам`ятники, палаци i стадiони.
Таким чином, суспiльства, чия технологія прожиття базувалася на сiльському господарстві, мали набагато складнiшу соцiальну структуру та культуру, нiж будь-яке з менш розвинених типiв суспiльства. В аг
рарних суспільствах збiльшузться кiлькiсть статусiв i соцiальних ролей, зросла чисельність населення, розбудувалися мiста, з`являються новi соціальні iнституції, вiдбувалося розмежування на соцiальнi класи, надбання культури стали бiльш рiзноманітними.
6. Індустріальні суспільства
Iндустрiальнi суспiльства почали виникати з розвитком механiзацiї виробництва. Першою була Англiя, де близько 5 років тому розпочалася промислова революція: зростаюче використання у виробництві енергії неживої природи. З того часу цей спосiб виробництва зарекомендував себе настiльки успiшно, що поширився у всьому свiтi, трансформуючи, або руйнуючи iншi типи суспiльств. Iндустрiалiзацiя базується на застосуваннi наукових знань до технологiї виробництва, що дало можливість застосувати нові джерела енергiї, а також перекласти на машини . частину тієї роботи, яку ранiше робили люди чи тварини. Такі технологiї, як паровий двигун, двигун внутрiшнього згорання, електричний двигун - стимулювали змiни в економiцi та iнших соціальних iнституціях.
Iндустрiалiзацiя - це ефективна стратегiя виживання, бо вона дозволяє незначній меншостi суспільства годувати усе iнше його населення. Тому iндустрiальнi суспiльства можуть сягати величезних розмiрiв, налічуючи десятки i, навiть, сотні мiльйонiв людей. Чисельність населення особливо швидко зростає на раннiх стадiях iндустрiалiзацiї, коли люди починають жити довше за рахунок полiпшення охорони здоров`я та санітарно-гігієничних умов.
Iндустрiальнi суспiльства швидко урбанiзуються бiльшiстю населення, починає жити в мiстах та навколо них, де є бiльше можливостей працевлаштування i де цi можливостi весь час збiльшуються. Великі органiзацiї, такi як корпорацiї та урядовi бюрократичнi установи перетворюють значну частку соцiальної дiяльностi на анонiмну та безособову. В процесі індустіалізації економіка стає фактично безмежною, охоплює своїм впливом усі ланки суспільства.
Сім"я втрачає багато своїх первинних функцій. Вона перестає бути одиницєю економічного виробництва і освіти молоді.
Вплив релiгiї, як беззаперечного джерела морального авторитету зменьшується. Виникають світські ідеології, різні люди приходять до різних, іноді взаємовиключаючих, цiнностей i вiруваннь. Значною мірою це відбувається під впливом науки як нова важлива соцiальна iнституція, оскiлькi технологiчнi нововведення залежать вiд розширення та вдосконалення наукових знань. Одночасно, і освiта стає окремою iнституцією. Розвиваються i iншi соціальні iнституції, такi як правова, медична, вiйськова, спортивна.