Смекни!
smekni.com

Здоровий конспект з соціології (стр. 22 из 37)

Мелвiна) у 7-тi роки виявив, що, батьки, зайнятi розумовою працею

("бiлi комiрцi", як кажуть американцi) намагаються розвинути у своїх

дiтей внутрiшнi критерi .ї .поведiнки. Вiдповiдно, вони частiше реагують

на вчинки дiтей, виходячи з 1iнтерпретацiї їх намiрiв, мотивiв цих

вчинкiв. А батьки, зайнятi фiзичною працею ("синi комiрцi") роблять

бiльший наголос на слухняностi (конформностi), i схильнi бiльше реагу-

вати на наслiдки . поведiнки дiтей.

У останнi десятирiччя соцiологи вiдзначають зближення форм повод-

ження з дiтьми в рiзних соцiальних класах американського суспiльства.

Але - це статистично. У кожному конкретному випадку стосунки батькiв i

дiтей дуже вiдрiзняються: навіть якщо порiвняти стосунки однiєї дитини

окремо з батьком i окремо з матiр'ю, або батька чи матерi з рiзними

дiтьми. Вiдрiзняються дуже i стосунки у рiзних сiм'ях одного соцiаль-

ного класу або однiєї етнiчної групи.

Наприклад, виявлено, що на соцiалiзацiю дитини значний вплив має

те, якої вона статi, i якою по порядку вона народилася. Наприклад,

єдина дитина у сiм'ї, найстарша дитина, середня за народженням дитина,

наймолодша дитина, - усi вони набувають досвiду у дещо рiзному свiтi,

у рiзних соцiальних зв'язках .. Цi вiдмiнностi вiдзеркалюються у тому,

що у порiвняннi з питомою вагою серед населення 3першонароджених

помiтно бiльше серед студентiв ., серед людей з пiдвищеним IQ, серед

тих, хто потрапляє до довiдника "Хто є хто в Америцi" ., серед космо-

навтiв та серед американських президентiв . (першонароджених 5 . вiдсот-

ки).

) Важливi функцiї у соцiалiзацiї вiдiграють також групи од-

нолiток, - осiб, що мають приблизно однаковий вiк.

По-перше, групи однолiток забезпечують арену, на якiй дiти можуть

набувати досвіду незалежностi вiд контролю дорослих. У юностi групи

однолiток стимулюють пошук молодими людьми бiльшої свободи.

По-друге, групи однолiток дають дiтям досвiд таких взаємовiдно-

син, у яких вони можуть спiлкуватися як рiвнi. В протилежнiсть цьому,

у свiтi дорослих дiти займають позицiю пiдлеглих, активнiсть яких до-

рослi спрямовують i контролюють, дiяльнiстю яких дорослi керують.

По-трет є, групи однолiток являють собою таку соцiальну сферу, у

якiй позицiя дитини не .є маргiнальною .. Тобто, у цих групах дiти можуть

набувати такого статусу, у якому їх активнiсть i їх iнтереси не є дру-

горядними або несуттєвими ., а, навпаки, є головними ., i не тiльки для

них самих, але й для оточуючих.

I по-четверте, групи однолiток є механiзмом передавання нефор-

мальних знань, сексуальної iнформацiї, традицiй порушення соцiальних

норм, забобонiв, фольклору, анекдотів, жартiв, iгор i такого iншого.

3) Школа.

Звичайно школи характеризують як агенцiї, що забезпечують

офiцiйне, свiдоме i систематичне навчання. Але школи навчають бiльшо-

му, нiж вмiнням та знанням, зазначеним у навчальнiй програмi. Навмисно

чи ненавмисно, школи передають дiтям також так звану приховану програ-

му.

Прихованою програмою 3 (hidden curriculum) соцiологи називають той

комплекс неформулюємих цiнностей, ставлень та форм поведiнки, що

вiдзеркалюють 1 домiнуючи неформальнi орiєнтацiї певної спiльноти.

Справа в тому, що учнi навчаються не тiльки пiд час офiцiйних за-

нять, але i у взаємодiї з усiм шкiльним оточенням - з фiзичним середо-

вищем, з тими ставленнями вчителiв та iнших учнiв, якi вони виявляють

один до одного, i з бюрократичною органiзацiєю школи.

Змiст прихованої програми здебiльше формується вчителями i прово-

диться ними у їх поводженнi з учнями. Такi програми найчастiше мiстять

у собi цiнностi середнього класу i його мораль. Вони заохочують такi

якостi, як працьовитiсть, вiдповiдальнiсть, свiдомiсть, надiйнiсть,

стараннiсть, самоконтроль, ефективнiсть i емоцiйна сталiсть.

(Про функцiї засобiв масової iнформацiї, подивиться за пiдручниками

самостiйно).

ТЕМА 1. СОЦIАЛЬНА ВЗАЄМОДIЯ.

1. Поняття соцiальнної вза є модiї.

Основна одиниця . людської поведiнки - це дiя .. Все, що ви можете

зробити - є дiєю: встати ранком з лiжка, одягтися, поснiдати, увiйти в

аудiторiю, прочитати речення i таке iнше. Деякi нашi дiї не виконують-

ся нi для кого крiм нас самих, але бiльшiсть наших дiй зачепає нашi

стосунки з iншими людьми, i таким чином, складають елементи взаємодiї

з ними.

Дiї, що зачiпають будь-якi iнтереси хоча б однiєї iншої людьми,

(тобто впливають на умови задоволення якої-небудь її потреби), назива-

ють . соцiальними . дiями ..

Це широке .визначення, тому що суб'єкт дiї може iнодi не знати, що

наслiдки його дiї зачiпають iнтереси iнших людей (опосередкована дiя

через невiдомi суб'єкту змiни у природному навколишньому середовищi).

Тому на мiкросоцiологiчному рiвнi вживають iнше, бiльш вузьке визна-

чення соцiальної дiї.

Соцiальна дiя, у мікросоціологічному розумінні, - це поведiнка,

що або зорiєнтована на iнших людей, або вiдбувається пiд їх впливом.

Навiть якщо людина просто поводиться так, щоб не заважати iншим

людям, тобто щоб не зачiпати їх iнтереси, - це соцiальна дiя. Наприк-

лад, людина у читальному залi намагається працювати тихо (або - навпа-

ки) це теж соцiальна поведiнка.

Коли люди у своєй поведiнцi беруть до уваги один одного, тодi їх

соцiальнi дiї складаються у соцiальну взаємодiю . у мікросоціологічному

розумінні цього терміну. В цьому розумінні соціальна взаємодія . - це

обопiльний та взаємний вплив двох або бiльше людей на поведiнку один

одного.

Саме тому соцiальна взаємодiя складається iз взаємного впливу мiж

дiями рiзних людей, це так би мовити, "будiвельна цеглинка", з якiй

складаються всi процеси соцiального життя. Без соцiальної взаємодiї

людина не може одержати анi знань, анi вмiнь, якi необхiднi їй, щоб

стати дiючим членом суспiльства. Без соцiальної взаємодiї були б не-

можливi будь-якi соцiальнi iнституції чи групи.

Коли ми вивчаємо соцiальну взаємодiю у зазначеному розумінні ми

дослiджуємо поведiнку на мiкросоцологiчному рiвнi. Саме мiкро-

соцiологiя займається детальним вивченням того, що люди роблять, про


- -

що думають та говорять в їх повсякденному життi - хвилина за хвилиною.

У сучаснiй соцiологiї є кiлька пiдходiв до вивчення соцiальної

взаємодiї, й кожен з них дає додаткове, вiдмiнне від інших, розумiння

цього поняття. Ми розглянемо чотири основнi пiдходи:

1) iнтеракцiонiстський, ) драматургiчний, 3) етнометодологiчний,

та 4) соцiального обмiну. Всi цi пiдходи вiдносяться до мiкросоцiально-

го рiвня.

. Соцiальна взаємодiя як знакова взаємодiя.

Iнтеракцiонiсти звертають увагу на те, що люди живуть вiдночас у

двох середовищах - фiзичному та знаковому. Те, що вiдбувається навколо

людини, вона вiдбиває у думцi та витлумачує.

Людина не реагує безпосередньо на те, що бачить, чує або вiдчуває

iншим чином - вона спочатку намагається оцiнити, що отриманi вiдчуття

означають, що стоїть за ними.

Наприклад, сорчка це не є просто поєднання певних вiзуальних та

тактильних впливiв на вiдповiднi органи чуттiв. Ми надаємо їм певного

значення, коли визначаємо сорочку саме як предмет одягу, а не, наприк-

лад, як "простирадло" або "прапор". Крiм того, виходячи з фасону та

якостi сорочки, в яку одягнута людина, ми можемо зробити деякий висно-

вок щодо соцiального стану самої людини. А якщо людина одягнута у пев-

ну форму, то ми можемо зробити висновок про її професiю, а iнодi також

i про її ранг.

Взагалi можна сказати, що ми спрямовуємо свою поведiнку саме тими

значеннями, якi ми надаємо подiям, людям та речам, взагалi всьому, що

вiдбувається навколо нас. Якщо б ми не визначали цих значень, нашi дiї

були б випадковими та хаотичними. I тому iнтеракцiонiсти говорять, що

нашi визначення ситуацiй є вирiшальними для соцiальної взаємодiї ..

Визначення ситуацiї - це те тлумачення, яке ми даємо нашому без-

посередньому (найближчому) оточенню.

У своїй думцi ми уявляємо собi наше середовище, репрезентуємо йо-

го собi за допомогою знакових засобiв, складаємо про нього певне вра-

ження та оцiнюємо можливий для нас напрямок дiй.

З точки зору iнтеракцiонiстiв, те, що ми називаємо "фактами", са-

мостiйного iснивання не має, незалежного вiд людей, якi їх спостерiга-

ють та надають їм певного значення. Так званi "дiйснi" факти це, з

точки зору iнтеракцiонiстiв - способи визначення людьми рiзноманiтних

ситуацiй.


- 3 -

Як можна витлумачити значення того, що робить чоловік, коли він

косить газон. Цей чоловік може виглядати як такий, що прикрашає своє

подвiр'я, або

- що займається фiзичними вправами, або

- що пiдтримує свiй iмiдж в очах сусiдiв, або

- що пiдтримує репутацiю своєї мiсцевостi, або

- що уникає своєї дружини, або

- що досаждає сусiду, який хоче спати, або

- що заробляє грошi.

Стародавня притча про трьох каменярiв. На питання, що робите, во-

ни вiдповiдали по рiзному: один - я заробляю грошi, другий - я кладу

цеглу, третiй - я будую храм Божий, стояти якому вiки.

Хоча визначення певної ситуацiї рiзними людьми можуть бути неод-

наковими, але коли люди приходять до спiльного розумiння потреби поєд-

нати свої дiї з дiями iнших людей, вони швидко досягають однакового

визначення спiльної для них ситуацiї.

Якщо Вам потрiбно купити хлiба, перетнути вулицю iз жвавим транс-

портним рухом або спiвати у хорi, Ви мусите надати вiдповiдальнiй си-

туацiї таке саме значення, як надають їм продавець хлiба, водiї транс-

порту або iншi спiваки хору. Тiльки таким шляхом Ви можете виконати

разом з iншими людьми вiдповiдну спiльну дiю.

Можна сказати, що взагалi нам вдається вести спiльне життя з

iншими людьми саме завдяки тому, що у бiльшостi випадкiв нашi визна-

чення ситуацiй спiльної дiї в основному спiвпадають.

З цiєї точки зору, культура виступає як погодженi значення ., або