Смекни!
smekni.com

Здоровий конспект з соціології (стр. 36 из 37)

1. 1.

---------------------------------------------------------------------

Правобережжя - це україномовнi українцi, приблизно 14% - росiйсько-

мовнi українцi, i лише 6% - росiйськомовнi росiяни. А на Лiвобережнiй

Українi росiйськомовних росiян - 3%, росiйськомовних українцiв -

близько 48%, а україномовних українцiв тiльки приблизно 15% (таблиця

1).

4. Групи меншин.

У наш час досить часто можна почути про групи меншин, або просто

меншини (minorities). Ця назва дуже часто характеризується як невдала,

тому що вона викликає негативнi асоцiацiї, або пов'язується з чи-

сельнiстю групи.

Але меншина не є статистичною категорiєю. Наприклад, у Пiвденнiй

Африцi, де чорнi складають чисельну бiльшiсть, вони знаходились до не-

щодавна (та й ще знаходяться) у пiдпорядкуваннi бiлим, що чисельно

складають меншiсть населення.

I ще вiдносно нещодавно невеликi кiлькостi європейцiв складали

домiнуючу меншiсть населення в колонiальних країнах Азiї, Африки та

Латинської Америки.

Коротко кажучи, поняття "меншина" стосується соцiального статусу.

Соцiологи визначають групу меншини як таку групу людей, чий

фiзичний вигляд або культуральна практика вiдрiзня .є .ї х вiд домiнуючо .ї

групи та робить .ї х такими, що зазнають нерiвного поводження. .

Vander Zanden за Вильямсом визначає меншину як расово або культу-

рально самоусвiдомлену частину населення iз успадкованим членством та

високим рiвнем внутрiшньо-групових одружень, що зазнає шкоди з боку

домiнуючої частини нацiї-держави (nation-state).

Соцiологи видiляють сьогоднi п'ть основних властивостей, що ха-

рактеризують меншини:

1. Меншина - це соцiальна група, члени якої зазнають диск-

римiнацiї, сегрегацiї, утиску або переслiдувань з боку iншої соцiаль-

ної групи, яку називають домiнантною групою .. Через владнi можливостi

цих груп, члени меншини знаходяться у несприятливому становищi. Цi

вiдмiнностi є також джерелом тих переваг, якi має домiнантна група,

тому що утиск груп меншин дає привiлеї та пiдвищений статус домiнуючiй

групi.

. Меншина має фiзичнi або культурнi риси, що вiдрiзняють її

вiд домiнантної групи. На пiдставi цих рис членiв меншини розглядають

огулом та ставлять у менш сприятливу позицiю в соцiальнiй структурi.

3. Меншина - це соцiальна група, що усвiдомлює себе як така i

усвiдомлює свою єднiсть. її члени вiдрiзняються соцiальною та психо-

логiчною близкiстю до подiбних до себе, та поняттям єдностi свого на-

роду.

4. Членство у групi меншин загалом не є добровiльним. Членство у

меншинi - це приписана позицiя (як приписаний статус), тому що

iндивiд, як правило, народжується у певному статусi, особливо коли мо-

ва йде про расову меншину (особа взагалi не вибирає - бути чорною чи

бiлою).

5. Члени меншин - за вибором або за необхiднiстю - як правило од-

ружуються мiж собою. Домiнантна група застерiгає своїх членiв вiд од-

руження з членами меншин та звичайно ставиться з презирством до тих,

хто порушує цю заборону. Меншина може заохочувати своїх членiв до од-

руження серед своїх, щоб зберегти свою унiкальну культурну спадщину. .

Зауважимо, що багато соцiологiв розглядають мiжгруповi шлюби як

чутливий барометр мiжетнiчного або мiжрасового клiмату. Чим вище

вiдносний рiвень мiжгрупових шлюбiв, тим, очевидно, нижче iнтенсивнiсть

упереджень та дискримiнацiї. Та навпаки, чим нижче вiдносний рiвень

мiжгрупових шлюбiв, тим, очевидно, iнтенсивнiшими та поширенiшими упе-

редження та дискримiнацiя.

В Українi за останнiм переписом мiжнацiональнi шлюби брали

вiдсотки українцiв та 57 вiдсоткiв росiян. Сьогоднi серед дорослих ук-

раiнцiв (вiд 18 рокiв) 16%, а серед росiян в Украiнi - 38% - дiти

мiжетнiчних шлюбiв. Але це - не . вiдносний рiвень мiжнацiональних

шлюбiв. Щоб визначити їх вiдносний рiвень треба пiдрахувати, яка част-

ка рiвновiрогiдних . можливостей мiжнацiональних шлюбiв фактично ре-

алiзується. При однаковому ставленнi до нацiональної належностi под-

ружжя мiжнацiональними були б 7 . вiдсоткiв шлюбiв українцiв та 78

вiдсоткiв шлюбiв росiян. Таким чином вiдносний рiвень мiжнацiональних

шлюбiв, який саме i характеризує рiвень вiдкритостi мiжетнiчних мен-

шин, для українцiв визначається вiдношенням до 7, тобто складає

,81 ., а для росiян в Українi визначається вiдношенням 57 до 78, тобто

складає ,73. Тобто рiвень вiдкритостi росiян до мiжетнiчних шлюбiв

складає 9% вiд рiвня вiдкритостi украiнцiв.

5. Упередження.

Упередження . так часто зустрiчається у соцiальному життi, що деякi

оцiнюють їх як "частину людської натури". Але ця точка зору iгнорує

той факт, що iндивiди та суспiльства дуже вiдрiзняються за рiвнями . їх

упереджень. Навiть у нацистськiй Нiмеччинi у 3-х роках деякi "арiйцi"

допомогали євреям рятуватися втечею вiд загибелi. Крiм того, з iсторiї

вiдомо, що у стародавнi вiки бiлi мали позитивний iмiдж у чорних лю-

дей. Ця ситуацiя рiзко вiдрiзняється вiд перiоду нової iсторiї.

Упередження - це iррацiональне, негнучке ставлення до цiлої кате-

горiї людей .. Можливі i позитивнi упередження, але звичайно упередження

являє собою негативнi почуття - антипатiю ., ворожнечу .або навiть страх ..

Головна особливiсть упередження полягає в тому, що воно базується на

узагальненнях, що iгнорують вiдмiнностi мiж iндивiдами. . Тому часто

упередження . визначається як ставлення огиди та ворожнечi до членiв

групи, яке грунтується тiльки на тому, що вони належать до цiєї групи

i тому мають мати (як припускається) поганi якостi, якi приписуються

цiй групi. .

Упередження - це стан психiки, це почуття, думка або диспозицiя.

Американський соцiолог Герберт Блумер прийшов до висновку, що, як

правило, чотири основнi почуття характеризують членiв домiнантної гру-

пи:

1) почуття, що вони вищi за членiв меншини,

) почуття, що натура членiв меншини є iншою та ворожою,

3) почуття, що члени домiнантної групи мають незаперечне право на

привiлеї, владу та пошану,

4) страх та пiдозру, що члени меншини складають плани позбавити

домiнантну групу її здобуткiв.

Деякi американські соцiологи вважають, що за останнє десятирiччя

у бiлих мешканцiв околиць міст Сполучених Штатів виникла нова форма

античорних упереджень. Вона дiстала назву символiчного расизму

(symbolic rasism). Цей расизм не є расизмом Старого Пiвдня Сполучених

Штатiв з його доктринами расової зверхностi та легально iнституйованої

сегрегацiї. Замiсть цього ця нова форма расизму вiдрiзняється трьома

основними елементами.

1) 1По-перше , багато бiлих вважають, що чорнi стають надто вимог-

ливими ., надто активними та надто сердитими, й що вони отримують бiль-

ше, нiж заслуговують.

) 1По-друге , багато якi бiлi переконанi, що чорнi грають не за

правилами, як .і визначаються традицiйними американськими цiнностями, . а

саме - наполегливої прац .і , спод .і вання на власни сили, iндивiдуалiзму

та . вiдстрочення винагородження. .

3) 1По-третє , багато якi бiлi оцінюють чорних у зв'язку з .і снуван-

ням . соц .і ального забезпечення чорних, . їх злочинностi та системи квоту-

вання (на роботi) .. Такi ставлення спонукають бiлих голосувати проти

чорних кандидатiв, заперечувати проти програм пiдвищення зайнятостi та

пiдтримки чорних американцiв та вважати расизм проблемою "когось iншо-

го".

В принципi цi бiлi вiдкидають расову несправедливiсть, але вони

не знижують опору соцiальнiй полiтицi, що спрямована на виправлення

цiєї несправедливостi. Коли цi бiлi вiдчувають, що їх мiсцям роботи

або проживання загрожує поява чорних, символiчний расизм може стати

реальним й небезпечним.

6. Дискримiнацiя.

В той час як упередження є ставленням, тобто станом психiки,

дискримiнацiя . пов'язана iз свавiльною вiдмовою у привiлеях, престижi

та владi тим членам меншин, чия квалiфiкацiя є такою ж самою, як і у

членiв домiнантної групи.

Упередження необов'язково поєднуються iз дискримiнацiєю; тому що

мiжособовi стосунки не обов'язково будуються на єдностi ставленнь та

дiй. Вiдомий американський соцiолог Роберт Мертон iдентифiкує чотири

види взаємовiдношення мiж упередженням та дискримiнацiєю і відповідних

типiв iндивiдiв:

1) стiйкий лiберал . (all-weather liberal) - людина без упереджень,

що не вдається до дискримiнацiї навіть під соціальним тиском за диск-

римінацiю;

) нестiйкий лiберал . (reluctant liberal) -людина без упереджень,

що вдається до дискримiнацiї пiд соцiальним тиском за дискримiнацiю;

3) нестiйкий антилiберал . (timid bigot) - упереджена людина, що не

вдається до дискримiнацiї пiд соцiальним тиском проти дискримiнацiї;

4) стiйкий антилiберал . (all-weather bigot) - упереджена людина,

що непохитно дiє за тими поглядами, яких притримується, навiть коли є

соцiальний тиск проти дискримiнацiї.

Мертон вiдмiтив, що законодавство про рiвнi можливостi справляє

величезний вплив на нестiйкого лiберала та нестiйкого антилiберала.

Рух за громадянськi права, що розгорнувся у 6-тих роках у Сполучених

Штатах, спричинив до встановлення нових норм недискримiнацiї, яких

iндивiди частiше притримуються, коли їх поведiнка знаходиться пiд наг-

лядом, або коли вони мають досвiд, що дискримiнацiя їм дорого коштує.

Крiм того, з часiв другої свiтової вiйни в американському

суспiльствi значно змiнилися також мiжрасовi ставлення. Наприклад, як-

що у 194 роцi тiльки 3 вiдсотки бiлих вважали, що бiлi та чорнi учні

мають ходити до однiєї школи, то у 1964 роцi кiлькiсть бiлих, що так

вважають, зросла до 64 вiдсоткiв, а у 198 роцi - до 9 вiдсоткiв. У

1964 роцi 35 вiдсоткiв бiлих вважали, що вони мають право забороняти

чорним оселюватися поруч з ними. Через рокiв таких бiлих залишилось

тiльки 1 вiдсоткiв. У 1944 роцi 45 вiдсоткiв бiлих висловлювались за

рiвнi можливостi працi для бiлих та чорних, у 197 роцi за це вислов-

лювались вже 97 вiдсоткiв бiлих. Особливо великi змiни вiдбулися у

ставленнi тих, хто народився пiсля 194 року - вони, як правило, наба-