Смекни!
smekni.com

Комп ютерна графіка 2 (стр. 9 из 11)

До складу ЦПП входять три основні еле­менти:

1. Пристрій керування, який перекладає кожну комп'ютерну команду (інструкцію) в коректну послідовність: інтерпретує ко­манди та передає відповідні сигнали, які активують інші частини комп'ютера.

2. Арифметико-логічний пристрій (АЛП), що обробляє елементарні операції додаван­ня й віднімання, які є основою всіх матема­тичних операцій виконуваних комп'ютером.

3. Оперативний пристрій запам'ятову­вання (ОПЗ), в якому розміщуються про­грами та дані у міру їх використання. Об­сяг пам'яті вимірюється в мегабайтах. Кожний байт є одним символом коду команди і складається з восьми бітів (двійкових шифр). Більшими одиницями фізичної ве­личини пам'яті гігагабайт. ОПЗ забезпечує швидке виконання програм і в більшості САПР або АСТПВ має обсяг до 128 Мбайт.

Пристрої введення графічної інформації

Джерелом графічної інформації є об­'єктивна реальність: реальні механізми та машини як існуючі, так і створювані, а та­кож процеси виробничої діяльності конст­руктора.

При звичайному неавтоматизованому проектуванні основним носієм конструк­торської інформації є різні архівні та довід­кові інформаційні матеріали, державні стандарти, нормалі, прейскуранти, скла­дальні креслення, специфікації тощо. Ос­новним засобом реєстрації цієї інформації є документи текстові та графічні, які зберігаються в проектних організаціях, бібліо­теках, архівах.

При автоматизованому проектуванні за допомогою ЕОМ інформація в такому вигляді може існувати тільки зовні автомати­зованої системи. Всередині системи інфор­мація має бути подана в цифровому коді однією з її внутрішніх мов.

При автоматизованому проектуванні основним носієм інформації про форму, розміри, кінематичні зв'язки та інші властивості конструкцій, що розробляються є креслення, виготовлене за правилами тех­нічного креслення. Сучасна мова технічно­го креслення —- одна з найбільш розвине­них. формалізованих графічних мов. Вона дає змогу описувати практично будь-які форми та конструкції технічних об'єктів. Для успішного застосування графічне зоб­раження перетворюється у форму, придат­ну для обробки комп'ютером.

Усі персональні комп'ютери оперують з графічною інформацією (ГІ), поданою в цифровій формі. Процес перетворення ГІ в цифрову форму складається з двох етапів:

· читання та кодування. Читання ГІ зводить­ся до визначення координат елементів

(точок, ліній, фрагментів) у вибраній системі координат.

· кодування — до перетворен­ня зчитаної інформації в цифровий код за раніше прийнятими правилами з подаль­шою обробкою комп'ютером.

Пристрої введення інформації в ком­п'ютер призначені для перетворення даних і програм з доступної людському сприйнят­тю форми у внутрішню машинну форму. Для цього використовують: термінал -- клавіатурний пристрій типу друкарської машинки або відеотермінал — такий самий пристрій з телеекраном для перегляду інформації, що вводиться. Можуть викори­стовуватися: світлове перо. дотик якого до екрана в певній точці дає змогу вводити або змінювати інформацію в цій точці: сенсорна панель, що реагує на дотик пальця до певної клавіші: графічний планшет, за до­помогою якого можна вводити графічну інформацію. Пристрої розробляють на ос­нові звуковою аналізатора для введення інформації з голосу. У персональним ком­п'ютерах широко використовуються важелі керування, джойстик, схожий на важіль пе­реведення передач в автомобілі; "миша". яку пересувають на столі поряд з дисплеєм (відеотерміналом); кульовий пристрій, який розміщений у спеціальному гнізді зов­нішнього пристрою і вільно рухається під рукою. Переміщуючи в довільному напрямі будь-який з цих пристроїв, переміщуємо відповідно на екрані також покажчик кур­сора, дістаючи доступ до будь-якої області екрана. Це дає змогу зображати на екрані будь-яку криволінійну фігуру.

Ручне введення в комп'ютер графічної інформації виконують за допомогою спе­ціальних мов кодування. Воно має низьку продуктивність і недостатню захищеність від помилок людини. Тому автоматизація введення є актуальною проблемою, яку вирішують на шляху створення автоматичних і напівавтоматичних пристроїв, що допов­нюють основний комплект обладнання ЕОМ і дають змогу в десятки разів збіль­шувати продуктивність праці та підвищу­вати вірогідність інформації, що кодується.

Табл.1.3

Показник Найменування ПГВ
ПАСГИ М-2002 ГФРНИ-1 ИКГИ-0
Розмір робочої о поля, мм 1000 х 1000 500 х 500 1055х780 850 х618
Точність виміру координат, мм 0,25 0.05 0,5 0,1
Продуктивність - 10мм/с 3000 точок / год 100мм/с

Серед пристроїв для кодування найбільш поширеними с М-2002. М-2004. ЕМ-709. ГАРПИ-1, ПАСТИ. Мікроніка ДТ 2Ж1-А, а також пристрої фірм Саl Соmр, Веnson, Агіsto-Werke та ін. Основні характеристики деяких вітчизняних пристроїв графічного введення по­дано в табл. 1.3.

Для комп'ютерів, як правило, необхідна не просто копія зображення, а й інформа­ція з певним змістом. Якщо інформацію бу­ло введено без розгляду, то виникає дуже складна проблема розпізнавання. Людина з напівавтоматичним планшетом спочатку не тільки відсортовує потрібну інформа­цію, а й може суто геометричні дані допов­нювати командами, кодами та назвами, що вводяться з алфавітно-цифрової клавіату­ри. У зв'язку з цим широко застосовують­ся напівавтоматичні пристрої введення інформації з графічних документів, одним з яких є кодувальний планшет (дігітайзер). Наприклад, кодувальний планшет Мікроніка ДТ 2Ж0-А належить до напівавтома­тичних пристроїв введення графічної інфор­мації з креслень, ескізів, фотознімків та ін­ших зображень.

Пристроями більш високого класу є ав­томатичні ПГВ. Вони характеризуються ве­ликою швидкодією, не мають несистема­тичних помилок, які виникають при руч­ному кодуванні. Проте для задовільної ро­боти їх потрібні графічні документи висо­кої якості й точності.

За принципом дії автоматичні ПГВ по­діляють на слідкувальні та сканувальні. При­строї, які грунтуються на принципі слідкуван­ня за лінією, забезпечують читання несклад­ної ГІ, поданої у вигляді діаграм, графіків, контурів плоских деталей, нанесених на папір, кальку, фотоплівку або інший носій.

Сканувальні автоматичні ПГВ, що працю­ють за принципом порядкового читання зоб­ражень, можна використовувати для коду­вання технічних документів будь-якої склад­ності. Пристроями такого типу є багатока­нальний автомат читання кривих МАСК. "График", "Карта", "Аutoscan-1000" (США) та ін. Вони формують двійковий код рядка, що читається, і передають його для зберіган­ня та обробки в ЕОМ. Проте для зберігання всієї інформації про зображення потрібно мати обсяг пам'яті ЕОМ, обчислюваний мільйонами бітів. Крім того, складність реа­лізації швидкодіючих і надійних алгоритмів відновлення структури ГІ зумовлюють малу ефективність застосування ПГВ для автома­тичної обробки. Зараз відомі результати праць щодо створення надійних алгоритмів відновлення зображення, скорочення над­мірності, а також спрощення та формалізації конструкторських документів.


Пристрої введення -виведення графічної інформації

Одним із важливих пристроїв обчислю­вальної техніки є графічні дисплеї — зруч­ний та швидкодіючий пристрій введення— виведення інформації з ЕОМ. Він має уні­кальні характеристики, дає змогу викону­вати тривимірне проектування різального інструменту, верстатів, кораблів, літаків та інших складних об'єктів,

Графічні дисплеї відрізняються великою швидкістю обміну інформацією з ЕОМ, гнучкими та багатофункціональними засо­бами введення —виведення, завдяки чому можна легко вводити в ЕОМ, модифікува­ти та виводити на екран різноманітну гра­фічну й алфавітио-цифрову інформацію. Все це зумовило широке застосування їх як терміналів у різних інтерактивних системах проектування.

За призначенням та виглядом інфор­мації, яка відображається на екрані, дисп­леї поділяють па два класи: алфавітно-цифрові, орієнтовані на введення — виведення та обробку тільки текстової документації, і графічні, або універсальні, які дають змо­гу виводити на екран та перетворювати не тільки текстову інформацію, а й різні крес­лення. графіки тощо. Найбільш широко застосовують алфавітно-цифрові дисплеї ЕЛ1Т-1, УОІ-1000, ЄС-7066. Для ЄС ЕОМ розроблено графічний дисплей ЄС-7064. Крім того використовують графічні дисп­леї УГД 43-1 ("Дельта"), ЕПП, ЕПГ-400, Сінтра (Франція). Комп'ютех-400, ІВМ-2250 (США).

Графічні дисплеї. Векторні та растрові дисплеї призначені для автоматизації вве­дення — виведення інформації в ЕОМ і є пристроями для діалогу людини й машини.

Графічні дисплеї містять екран, на який з ЕОМ виводиться зображення та елек­тронний блок керування, що складається з різноманітних ланцюгів і призначений для розшифрування поданих команд та число­вої інформації (рис. 1.30). Щоб не переван­тажувати ЕОМ дисплеї, як правило поста­чаються буферною пам'яттю, куди з ЕОМ надходить числова модель зображення.

Крім графічного зображення, на екран мо­жуть виводитися надписи. текст, цифри.

Для діалогу "людина — машина" дис­плей забезпечується алфавітно-цифровою клавіатурою, а також світловим пером, яке дає змогу виконувати операції, пов'язані з внесенням та змінами інформації в ЕОМ.

Для машин серії ЄС випускають гра­фічні дисплеї ЄС-7064, ЄС-7905. Фірма ІВМ випускає ЄСА з широкими можливостями.

У графічних дисплеях використовується один з трьох принципів побудови зображен­ня: на екрані із запам'ятовуючою електронно-променевою трубкою, на екрані з реге­нерацією зображення, на растровому екрані. Електронно-променеві трубки векторних графічних дисплеїв бувають з регенерацією зображення та запам'ятовуючі.