Смекни!
smekni.com

Cюрреалізм (стр. 6 из 6)

Сюрреалісти шукають смисл у безглузді. Їх “абсолютний бунт” означає і бунт проти знакової системи та знаковості культури в цілому. Звідси жорсткокітсь і насильство над знаком, яке може виражатися навтіь у садистичному “викривленні” знаку, як, ниаприклад, робив це М.Дюшан, пропонуючи використовувати картину Рембрандта як дошку для прасування. Звідси – зневажання синтаксису, гра зі знаками, складами та словами. Так, Луї Арагон у своєму “Трактаті про стиль” (Traite du style) закликає “попирати ногами синтаксис”, засобами до чого є: “фрази помилкові або неправильні, непоєднуваність частин між собою, забуття вже сказаного, непередбачуваність відносно подальшого, різноголосся, нехтування правилами, каскади неправильностей, таких, як: міксація часів, заміна сполучника прийменником, недоконаного дієслова – доконаним”[65] тощо. До подібних спроб – руйнуування мови як знакової системи – вдавався Лотреамон. “Виправляння” афоризмів і роздумів Паскаля і Вовенарга було водночас і насильством над мовою, і запереченням її можливостей.[66] Сюрреалістична поезія так само заперечує можливості традиційної мови, руйнуючи будь-які приписи, провокуючи смерть усталеного, намагаючись відкрити і зафіксувати “істинну реальність”, Поезія завжди є викривлення, лінгвістичне зміщення, але зміщення креативне, адже воно породжує новий і відмінний від поперднього порядок.


[1] Balakian A. Surrealism: The Road of the Absolut. – New-York, 1959. – Р. 17.

[2] Шелер М. Избранные произведения. – М.: Гнозис, 1994. – С. 110-113.

[3] Фрейд З. Недовольство культурой // Фрейд З. Психоанализ. Религия. Культура. – М.: Ренессанс, 1992. – С. 95.

[4] Косиков Г. «Адская машина» Лотреамона // Лотрeамон. Песни Мальдорора. Стихотворения. Лотреамон после Лотерамона /Ред. Г.Косиков. – М.: Ad Marginem, 1998. – C. 21.

[5] Бретон А. Манифест сюрреализма // Писатели Франции о литературе. – М.: Прогресс, 1978. – С. 69.

[6] Лесли Р. Сюрреализм. Мечта о революции. – Минск: Белфакс, 1998. – С. 16.

[7] Там само.

[8] Schwarz J. Surrealismus. – Munchen: Berghaus Verlag, 1975. – S. 8.

[9] Лесли Р. Цит. праця. – С. 20.

[10] Там само. – С. 16.

[11] Цит. за: Корнель П. Пути к раю // Иностранная литература. – 1999. - № 5. – С. 189-190.

[12] Рубчак Б. Пробний лет // Розсипані перли. Поети “Молодої музи”. – К: Дніпро, 1991. – С. 21.

[13] Павличко С.Д. Дискурс модернізму в українській літературі. – К.: Либідь, 1997. – С. 14

[14] Рубчак Б. Цит. праця. – С. 21.

[15] Цит. за: Ткаченко В. Метеор світової поезії // Рембо А. П’яний корабель. – К.: Дніпро, 1995. – С. 215.

[16] Рубчак Б. Цит. праця. – С. 23.

[17] Супо Ф. Мой милый друг Дюкасс // Лотреамон… - С. 418.

[18] Кревель Р. Лотреамон, нас хранит твой рассветный перстень // Там само. – С. 423.

[19] Посилання на “Пісні Мальдорора” подано так: римська цифра означає номер пісні, арбська – номер строфи.

[20] Бретон А. Надя // Антология французского сюрреализма. – М.: ГИТИС, 1994. – С. 246.

[21] Вирмо А., Вирмо О. Мэтры сюрреализма. – С.-Пб.: Академичесикй проект, 1996. – С. 272.

[22] Цит. за: Балашова Т.В. Французская поэзия ХХ века. – М.: Наука, 1982. – С. 25.

[23] Там само. – С. 34.

[24] Барт Р. Сад-1 // Маркиз де Сад и ХХ век. – М.: РИК “Культура”, 1992. – С. 208.

[25] Якимец И. Магическая вселенная. – М.: Галарт, 1995. – С. 21.

[26] Бретон А. Манифест сюрреализма… - С. 63.

[27] Там само. – С. 67.

[28] Цит. за: Краус В. Зигмунд Фрейд и литература // Вопросы литературы. – 1995. - № 2. – С. 127.

[29] Волошинов В.Н. По ту сторону социального // Бахтин под маской. Статьи. – М.: Лабиринт, 1996. – Вып. 5. – С. 28.

[30] Schwarz J. Surrealismus… - S. 12.

[31] Фройд З. Вступ до психоаналізу. – К.: Основи, 1998. – С. 115.

[32] Там само. – С. 119.

[33] Фройд З. Поет і фантазування // Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки /За ред. М.Зубрицької. – Львів: Літопис, 1996. – С. 88.

[34] Janicka K. Malarstwo surrealistychne. – Warszawa, 1978. – S. 7

[35] Deluy H. Le Surrealism et son inconscient // The Unconscious. Nature. Functions. Methods of Study. In Four Volumes. – Tb.: Publishing House “Metsniereba”, 1978. – Vol. 2. – P. 632.

[36] Roudinesco E. Pour un Art de l’Incoscient // The Unconscious. Nature… - P. 640.

[37] Вирмо А., Вирмо О. Цит. праця. – С. 18.

[38] Бретон А. Манифест… - С. 67.

[39] Ницше Ф. Воля к власти. – М.: Одиссей, 1993. – С. 242.

[40] Бергсон А. Вступ до метафізики // Слово. Знак… - С. 57.

[41] Там само. – С. 59.

[42] Бергсон А. Опыт о непосредственных данных сознания. Материя и память // Бергсон А. Собрание сочинений. В 4-х т. – М.: Московский клуб, 1992. – Т. 1. – С. 155.

[43] Бергсон А. Опыт… - С. 151.

[44] Там само. – С. 255.

[45] Bachelard Gaston. La poetique de la reverie. – P.: Gallimard, 1962. – P. 79.

[46] Цит. за: Андреев Л.Г. Сюрреализм. – М.: Высшая школа, 1972. - С. 56.

[47] Там само. – С. 55.

[48] Там само.

[49] Реверди П. Мысли о поэзии // Писатели Франции… - С. 115.

[50] Андреев Л.Г. Цит. праця. - С. 63.

[51]Там само. – С. 73.

[52] Андреев Л.Г. Цит. праця. – С. 74.

[53] Там само. – С. 79.

[54] Цит. за: Balakian A. Andre Breton. The magus of surrealism. – Princeton, 1971. – Р. 126.

[55] Цит. за: Андреев Л.Г. Сюрреализм… - С. 62.

[56] Бланшо М. Последний человек. – СПб.: Пороги, 1997. – С. 94.

[57] Балашов Н.И. Андре Бретон и эпилог французского сюрреализма // Французская литература 1945-1990. – М.: Наследие, 1995. – С. 245.

[58] Сосюр Ф. Курс загальної лінгвістики. – К.: Основи, 1998. – С. 21.

[59] Балашова Т. В. Французская поэзия… - С. 48.

[60] Там само.

[61] Лакан Ж. Инстанция буквы в бессознательном или Судьба разума после Фрейда. – М.: Логос, 1997. – С. 65.

[62] Там само. – С. 66.

[63] Ильин И.И. Постмодернизм. От истоков до конца столетия. Эволюция научного мифа. – М.:Интрада, 1998. – С. 62.

[64] Лакан Ж. Цит. праця. – С. 66.

[65] Цит. за: Андреев Л.Г. Сюрреализм… - С. 69.

[66] Пасс О. Эссе разных лет // Иностранная литература. – 1991. - № 1. – С. 227.

[с1]age