Смекни!
smekni.com

Магія в християнському культі (стр. 3 из 4)

Водохрещення очищає немовляти від гріха його прабатьків і відганяє диявола, унаслідок чого людина народжується знову й одержує право на вічне життя в небесному царстві.

Теорія “вторинного народження” людини приписується самому Ісусу Христу (Євангеліє від Іоанна). У посланнях Павла докладно роз'ясняється зміст християнського навчання про друге “народженні” людини за допомогою водохрещення: воно зв'язується з вірою у воскресіння, а саме водохрещення розглядається як смерть у Христі, що гарантує віруючому одночасно і спільне з Христом воскресіння в нове життя.

Цей загадковий на перший погляд християнський обряд смерті і відродження має довгу передісторію. Ще в первісних племен існували численні аналогічні обряди і представлення. Вони були неотъемлимой частиною таїнств присвяти первісних народів. Прийом до члени таємних союзів, вступ юнака, що досяг полової зрілості, у члени громади і т.д. супроводжувалися символічними обрядами мнимої смерті і нового народження. “Смерть” і “нове народження” при вступі в повноправні члени первісного колективу асоціювалися із символічним умертвінням юнаків особливими парфумами. Способи інсценівки “умертвіння” присвячуються в первісних колективах були різноманітні. Це “смертельний” удар бамбуковим ціпком; падіння “мертвих” тіл за знаком одного зі старійшин; шум і гуркіт у хатині, у якій увели що присвячуються, а потім просовування через отвір закривавленого списа; “проковтування” юнаків тваринами, який символізували форми чи хатини входу в неї і т.д. Після свого “другого народження” юнака після повернення додому поводилися немов маленькі діти, прикидалися, що не вміють правильно ходити, пити і є, говорити, не “дізнавалися” своїх близьких. Їли їжу для дітей, спілкувалися жестами і муканням.

Ідея “другого народження” була розповсюдженої й у Древньому світі. У містеріях того часу “смерть” і “друге народження” були зв'язані з ідеєю містичного прилучення до божества за допомогою магічного повторення подібних подій у його житті. Адже практично всі боги древніх містерій були по своєму походженню божествами щорічно “умираючої” і “” рослинності, щовоскрешає. У ритуалах і обрядах “смерті” і “воскресіння” Древнього світу в наявності сотериологическая спрямованість. Іншими словами, ці обряди в язичеських містеріях своєю метою мали досягнення релігійного “порятунку” за допомогою надприродного рятівника - сотера. Ц-те ідею, як і її обряди, що символізують, і запозичали згодом перші християни, як рятівника обравши персону Христа.

Християнська процедура водохрещення являє собою магічну церемонію. Троєкратне занурення тіла у воду, удягання дитини в чисту сорочку з метою збереження чистоти його душі і т.д. - усе це пережитки гомеопатичної магії, заснованої на вірі в те, що “подібне робить подібне”, “наслідок схожо на свою причину”.

Звичай дути на дитину, на воду, олію, щоб додати їм благодать і одночасно відігнати сатану, плювати на сатану під час водохрещення також є пережиток древньої віри - віри в те, що людський подих і слина володіють особливою чаклунською силою. У племені баниора в Уганді, приміром, жрець на третій день після народження дитини представляв його парфумам і просив у них усіляких благ для немовляти, супроводжуючи кожне прохання плювками.

По суті ж, первісним магічним обрядом є і церемонія “постригу власов”. Стрижка волосся в дитини при водохрещенні і кидання їх у купіль є пережиток древнього вірування в те, що, покладаючи до ніг божества одушевлену частку свого тіла, що володіє чудесною властивістю росту, людина встановлює з ним міцні відносини. У стародавності в багатьох народів існував звичай жертвувати волосс богам. Так, у фінікійських храмах Астарти була навіть спеціальна посада - галаб-элим - божого цирюльника. Статуї, що зображують богів у древніх храмах, нерідко бували засипані чоловічими і жіноч волосс від верху до низу.

Центральну роль у всіх обрядах грала вода, який люди здавна приписували чарівні якості. Християнські теологи пояснювали водохрещення водою тим, що Ісус Христос святив Йорданські води, прийнявши перше водохрещення від Іоанна Хрестителя. Однак магічний обряд обмивання водою в дійсності набагато раніш Христа і християнства. За багато сторіч до виникнення християнства і народження самого месії древні єгиптяни занурювали дитин у воду, зороастрийцы з Ірану несли немовляти в храм, де жрецы купали їх у спеціальних судинах з водою, римляне робили обмивання хлопчика на дев'ятий день після його появи на світло, а дівчинки - на восьмий. Обряди купання немовляти у воді, окропления його водою відомі в народів Древньої Мексики, Китаю, Японії, Тибету, Нової Зеландії, Африки... Практично у всіх дохристиянських религиях існували обряди ритуального обмивання немовляти, своєю метою имевшие очищення його від злих парфумів.

За словами відомого історика християнства А.Б. Рановича, “віра в чудодійні здібності води відганяти ворожі сили з'явилася джерелом різноманітних, повсюдно розповсюджених култтовых дій, у яких вода застосовується для очищення, окропления, узливання, чаклунства. Застосування в християнському таїнстві водохрещення саме води засновано на тім же первісному представленні про очисну властивість води”.

Так само до епохи первісності відносяться джерела й інші християнські таїнства - миропомазания, елеосвящения, сповіді, шлюбу і священства.

2.3 Миропомазание й елеосвящение.

“Миропомазание - є таке таїнство, через яке викладається крестившет дух святої.”

Ариепископ Макарий.

У християнському катехізисі докладно роз'ясняється зміст помазання чи світом єлеєм (тобто чи олією жиром) окремих частин тіла. Помазання “чола” означає освячення розуму, помазання “персей” - освячення чи серця бажань, помазання очей, ушей і вуст - освячення почуттів, помазання рук і ніг - освячення справ і всього поводження християнина.

Елеосвящение, згідно тому ж катехізису, “є таїнство, у якому при помазанні тіла єлеєм призивається на хворого благодать божия, що зціляє немочі щиросердечні і тілесні”. Це таїнство призначене для важко хворих, що знаходяться при смерті.

Якщо приводити порівняння, то серед “примітивних” племен була поширена віра в те, що жир є сідницею душі. Вважалося, що жир, як речовина, у якому міститься життєва сила тварини може передати людині визначені якості цієї тварини. Для цього досить було з'їсти шматок жиру з укладеної в ньому чарівною чи силою просто доторкнутися до нього, обмазатися ім. Араби Східної Африки, наприклад, мазалися левиним жиром, щоб стати хоробрими, як львы, а аборигени Андаманських островів при присвяті юнаків виливали на них свинячий жир, щоб додати їм міцність і силу.

Поступово з магічного передавача властивостей духу, що живе в чи тварині людині, жир перетворився в речовину, що володіє саме по собі чарівними якостями. В Індії існувало, приміром, повір'я, що мазь, виготовлена з жиру убитих хлопчиків, має надприродні властивості. У середньовічній Європі січі з трупного жиру вважалися одним з головних елементів ведьминского аксесуара.

Віра в чарівну силу жиру привела до того, що заговореним жиром стали “лікувати” хворих. Наприклад, на острові Буру його жителі мазали тіло кокосовою олією для захисту від бісів хвороби.

2.4 Сповідь.

Крім помазання єлеєм з метою полегшення фізичних і щиросердечних недуг, у первісних і древніх народів широко застосовувалася і так називана сповідь, тобто перерахування уголос своїх гріхів для “очищення” і рятування від них. Звичай цей і дуже древній, що існував задовго до появи християнства.

Первісні наділяли слово особою, чаклунською силою і тому, перевівши свої гріхи в слова, людина сподівався від них позбутися, перекласти їх на який-небудь предмет. Так, китоловы-малагаси, перед тим як вийти на промисел у море сповідалися друг перед іншому в самих таємних гріхах. Якщо хто-небудь нагромадив занадто багато гріхів, йому не дозволяли виходити в море.

Звичай очищення від гріхів за допомогою слова і козла існував у давньоєврейських племен. Раз у рік усі члени цих племен від мала до велика збиралися в центрі поселення, де первосвященик, підійшовши до заздалегідь підібраного чорного козла і поклавши на нього обидві руки, починав голосно перелічувати гріхи і злочини своїх одноплемінників. По закінченні цієї процедури козла проганяли в пустелю, щоб він відніс із собою гріхи і разом з ними загинув там без води і їжі. Звідси і пішла відома приказка “козел відпущення”. Барвистий опис цього обряду приводиться в Біблії (Левіт, 16, 7-11, 21-23). Замість козла в інших народів для аналогічних цілей використовувалися усілякі тварини: собаки, буйволи і т.д.

2.5 Вінчання.

Одержали поширення в історичні епохи, що передували виникненню християнства, і різні обряди і ритуали, що супроводжують вступ людини в шлюб. У тій чи іншій формі шлюб завжди “освячувався”. У християнському обряді вінчання, у його “видимій стороні”, немає нічого, що не мало би відповідних аналогів у язичеських религиях. Заручення, обручки, весільні дарунки, вінки і т.п. - усе це існувало у весільних ритуалах первісних і древніх народів і мало своєю метою забезпечити венчающихся чоловіка і жінку надприродною благодаттю і плідністю.

Християнський обряд вінчання, як і всі інші християнські ритуали і таїнства, робить особлива священна персона - чи єпископ пресвітер, що розпоряджається божественною благодаттю і переносить її на інших осіб за допомогою визначених маніпуляцій, супроводжуваних молитвами-заклинаннями.

2.6 Священство.

“Під ім'ям священства як таїнства розуміється таке священодействие, у якому через молитовне покладання рук архієрейських на главу обраної особи зводить на цю особу божественна благодать, що освячує і поставляє його на відому ступінь церковної ієрархії, і потім сприяюча йому в проходженні його ієрархічних обов'язків. Називається ще це таїнство рукоположением, зведенням у священний сан, благословенням пресвитерства, таїнством святительським”.