Смекни!
smekni.com

АРМ Колекціонера марок (стр. 2 из 2)

Форма Form5 надає користувачу коротку інформацію щодо додатку – ким для чого та коли створено даний додаток. Єдина кнопка „Вихід” цієї форми розмішується з права внизу, як і на будь якій формі з даного програмного комплексу. Це реалізує подібність та дружність форм до користувача.

b) При проектуванні діалогів

Принцип: командує користувач. Даний додаток відповідає цьому принципу, згідно того, в силу того, що при його проектуванні розробник намагався максимально забезпечувати користувача можливість керування додатком. Можливо змінювати порядок відображення даних про марки колекції, можливо окремо настроювати шрифти відображення даних та шрифти відображення надписів. Користувачу прививається думка, що він може звертатися з системою як з продовження самого себе. Даний програмний комплекс є гнучким і настоюваним.

Принцип: наочність. Даний принцип реалізується в додатку в тому, що: на кнопках хоча і розмішуються короткі надписи, тим не менш зміст їх дій становиться очевидним в зв’язку з їх розташуванням. Наприклад кнопка „Зберегти” розмішується під полями вводу даних. Користувачу зрозуміло, що дана кнопка зберігає значення, які утримуються в цих полях. Кольори додатку витримані в одному тоні – це сприяє наочності. Внесення або редагування даних пов’язано з активацією полів вводу. При своїй активації вони змінюють колір з сірого на білий. Сірий – колір пасивності. Білий – колір активності. При неможливості видалити запис номінальної одиниці користувача видається повідомлення про це. Все це наочність.

Принцип: однаковості. Всі форми додатку подібні між собою: їх розміри відповідають золотому перетину, кнопка „Вихід” на кожній формі знаходиться в однаковому місті. Завдяки належності додатку до даного принципу, користувач знаходить інформацію, або елементи керування завжди в очікуваних місцях форми. Кнопки по навігації по базі даних розміщуються поряд – це відповідає принципу „подібне лежить поряд”. Це відповідає принципу однаковості. Додаток подібний до операційного середовища, в якому він запускається - до Windows.

Принцип: терпимість до користувача. Додаток спроектований таким чином, що користувач може робити все що завгодно всередині додатка. Однак при дії користувача, яка приводить до зміни інформації в базі даних, спливає діалогове повідомлення, яке попереджує користувача про можливі наслідки його дій. Це вікна запитів при видалені записів номінальних одиниць, чи при видалені марок.Хоча в додатку і витримується принцип „командує користувач”, тим не менш його дії не приводять до знищення додатка чи до значного його псування. До більшості елементів додатку є контекстні підказки, які з’являються, коли указник миші знаходиться над цим елементом.

Принцип: зворотній зв’язок. Не роблячи ніяких зайвих рухів мишею та не натискаючи клавіші клавіатури можна в будь який момент часу дізнатися в якому стані зараз знаходиться додаток. Реалізується це за допомогою статусного рядка в нижній частині головного вікна.

Принцип: естетика. Додаток спроектований таким чином, що користувач, працюючи з ним не погіршує своє здоров’я. Додаток має привабливий зовнішній вигляд. Розміри всіх форма додатку відповідають золотому перетину. Розміщення і вигляд елементів управління у всіх вікнах подібне.

Принцип: простота. Загалом додаток досить прозорий, і не має обтяжливих елементів. Від головної форми до дочірніх модальних форм спостерігається тенденція спрощення, та зменшення кількості інформації, що утримується. Кількість інформації що утримується в головній формі - найвища. Додаток моє баланс між простотою інтерфейсу і доступністю всіх необхідних функції. Використовується принцип мінімальної кількості слів і принцип послідовності розкриття даних.

c) При проектуванні довідкової системи

Довідкову систему даного додатку було спроектовано з міркувань забезпечення найвищого рівня допомоги користувача в роботі з додатком.

В програмному комплексі використовується два типа довідки. Один з них – основний. Ця довідка розміщується в окремому файлі з розширенням .chm. Це стандартний тип файлів допомоги системи Windows. Ця допомога складається з розділів. Для кожної форми додатку в допомозі мається окрема сторінка допомоги. Дана довідка є контекстно залежною. При бажанні отримати довідку на будь якому вікні додатку натисніть кнопку „Допомога”, або натисніть кнопку F1. Буде відкрито розділ довідки, який описує дане вікно, або сторінку в вікні.

Інший типі довідки, представлений спливаючими підказками. Практично на кожному елементі додатку є спливаюча довідка. Для того, щоб викликати цей тип допомоги, підведіть мишу до необхідного елементу додатку. Через декілька секунд спливе вікно з довідкою. Цей вид допомоги можна відключити вимкнувши відповідний вимикач на сторінці „Інше” вікна „Настройка інтерфейсу користувача”.


6. Використання принципу розробки

орієнтованих на користувача

При розробці даного додатку були використані наступні принципи розробки, орієнтовані на користувача:

А) Командує користувач

Б) Наочність

В) Однаковість

Г) Терпимість до користувача

Д) Зворотній зв’язок

Е) Естетика

Ж) Простота

Робота додатку організована таким чином, що у користувача складається враження, що все, що робиться залежить тільки від нього, що він може все, курує всім і може в будь який момент змінити поточний стан додатку. Для цього в додатку передбачена можливість налагодження середовища. Користувача може зробити зовнішній вигляд додатку такий, який йому найбільше до вподоби.

Всі форми, що використовуються в додатку мають принцип наочності, тобто користувач витрачає мінімум часу для визначення з тим, що йому необхідно робити. Максимальному сприйняттю інформації, розміщеній на екрані сприяє правильний підбір кольору графічних об’єктів, шрифти означальних текстів. Додаток реагує на кожну дію користувача зміною режиму доступності об’єктів за допомогою кольору і обрамлення.

У відношення однаковості проектування додатку можливо помітити, що від вікна до вікна елементи управління ті інформації розміщуються в одних і тих же місцях у вікні. Використовуються однакові елементи навігації, піктограми, кнопки та коментарі для реалізації подібних дій користувача.

Додаток спроектований таким чином, що користувач може робити все що захоче в середовищі додатку. Хоча в додатку і використовується принцип „командує користувач”, тим не менш його дії не можуть призвести до наслідків, які пов’язані з пошкодженням даних або безпосередньо самого додатка.

Весь програмний комплекс в цілому має збалансований привабливий вигляд. Додаток створено з урахуванням мінімізації погіршення зору у користувача і мінімізацією втоми користувача при роботі з додатком. Весь додаток збалансований по кольорам, контрастності, типу шрифтів та використанню графічних елементів.

В цілому весь додаток „прозорий” і не має перевантажуючи елементів, що можуть стати на перепоні простій та елегантній роботі з додатком. Використовується підхід в зв’язку з яким користувач може відключити додаткові спливаючі підказки для елементів додатку. Якщо на початку роботи з додатком функції деяких елементів ще не зовсім зрозумілі користувачу і спливаючі підказки досить велика порада при роботі, то через деякий час, коли користувач все впевнено користується додатком ці спливаючі елементи лише лютують користувача. Тому їх можна відключити.

Використовуються принципи мінімальної кількості слів і послідовного розкриття змісту.


7. Використання принципів організації екранів

В даному додатку було прийнято рішення створити ієрархічну структуру вікон. Головне вікно – вікно що найбільше насичено інформацією корисною для користувача. Тут відображається список самої колекції марок, саме в цьому вікні можна реєструвати нові марки. Інші вікна мають допоміжний характер в порівнянні з головним вікном. Всі екрану мають чітку підпорядкованість елементів. Послідовне розміщення елементів реалізується з ліва на право і згори вниз. Також використовується принцип послідовності подій, наприклад вікно з’являється тільки після того, як було натиснуто кнопку з відповідним контекстом. Для об’єднання елементів, що приймають участь в вирішення якої-небудь задачі для цих елементів використовуються об’єкти групування. Основні елементи виділяються – кольором, контуром, іншим шрифтом, це зроблено для того, щоб користувач розумів що саме вони являються головними.

Жодне з вікон не випадає з загального ряду вікон з якими користувач чає справу працюючи з додатком.


8. Рішення що до кольору, при проектування додатку

В додатку за допомогою кольору відбувається зосередження уваги користувача до частини екрану. Колір, що використовується для зображення фона форм не навантажує очі – використовується сіро-зелений колір. Це важливо, оскільки користувач може довгий час проводити за роботою з додатком. Для візуального наближення інформації до користувача використовуються більш яскраві відтінки кольорів. Наприклад: активний/неактивний стан поля вводу. Простір вікна на якому не розміщуються які-небудь елементи забарвлений в самий пасивний м’який колір.


9. Перелік форм додатка

Головна форма додатку

Форма редагування номінальних одиниць

Форма фільтрації марок

Налагодження інтерфейсу


10. Класи, підкласи та компоненти

що використовуються в додатку

В додатку використовувались наступні візуальні компоненти: для створення форм використовувався клас TForm. Для створення головного меню – клас TMainMenu. Для створення сторінок на формі клас TTabSheetв зв’язку з контейнером TPageControl. Для створення надписів – TLabel. Для створення кнопок - класи TButtonта TBitBtn. Для створення полів вводу – класи TEdit, TDBEdit, для створення ниспадаючих списків TComboBox, TDBLookupComboBox. Для створення кнопок навігації по записам – TDBNavigator. Для створення вимикачів – TDBCheckBox. Для створення списків – TDBGrid, TChekListBox. Для групування елементів – TGroupBox, TPanel. Для відображення малюнків – Timage.

Не візуальні компоненти, що використовувались: Для доступу до даних бази даних – компоненти TDatabase, TTable, TQuery, TDataSource. Для запиту шрифту, що застосовується для відображення – TFontDialog.