Смекни!
smekni.com

Доісторичне минуле України (стр. 34 из 60)

року згадується «вродників». Так, очевидно, називали українське населення,

відірване від України половецькими ордами. Вони не мали постійної оселі, на що

вказує сама назва Їх, але зберігали християнство. В 1223 році вони брали участь в

битві над Калкою. Спочатку їх отаман, Пласконя, цілував хрест князям, що буде

допомагати їм, а потім зрадив і видав князів татарам. У низці західньоевропейських

джерел — в листах папи Григорія 1227 року і Угорського короля Бели IV 1264 ^оку

— згадується країну «Бродинію» на схід від Київської Руси.

Доля Київського князівства після татарської навали неясна. Перед навалою Київ

дістав був Данило, князь Галицький, але не залишився там, а призначив замість

себе воєводу Дмитра. В 1241-1246 роках ним знов володів Михайло з Чернігівської

династії, що був Київським князем раніше. В 1246 році князем Київським став, з

ласки хана, Ярослав Суздальський, але Київ уже не приваблював, і Ярослав

призначив туди свого намісника. Того ж 1246 року Ярослав помер, як казали, від

отрути, вертаючись з Монголії, від великого хана Гаюка.

«Ярлик» на Київ та «Руську землю» дістав Ярославів син, Олександер, але до

Києва не поїхав, а залишився в Новгороді і здобув «ярлик» на Володимир. «Київ. . .

вийшов з-ігід впасти князів старої династії, — писав М. Грушевський. — Його

історія як політичного центру, а потім як одного з центрів в землях старої Руської

держави та вогнища князівсько-дружинного устрою закінчилася вповні.»

М. Грушевський вважав, що з того часу на Київщині не було князів, а перебувала

вона безпосередньо під владою татар. Правили в Києві та пригородах «старці

градські» під зверхністю татар. Можливо, такі ж умови склалися на

Переяславщині. Київщина та Переяславщина розклалися на дрібні міські громади,

які жили без князів.

Після татарської навали на Чернігівщині залишилися князі старої династії. Рід їх

розростався, князівства дрібнішали і втрачали політичне значення.

Сумним явищем для України був переїзд до Суздальщини Київського

митрополита. Звичайно, митрополитам тяжко стало жити в Києві, який утратив

значення столиці, резиденції великого князя. У 1250 році митрополит Кирил,

галичанин з походження приїхав до Києва на митрополичу катедру, але жив там

мало: він мандрував то в Чернігів, то в Рязань, то у Володимир-над-Клязьмою, в

1251 р. — в Новгород, а в 1252 р. — знов у Володимир, потім у Київ і знов — у

Володимир. Найдовше жив у Володимирі, хоч зберігав титул митрополита

Київського.

Наступиик Кирила, митрополит Максим, у 1299 або 1300 р. перейшов до

Володимира, а незабаром до Москви, куди перенесено державний осередок

Суздальщини. В офіційних патріярших актах, які легалізували перенесення

митрополичого осідку до Володимира та Москви, мотивується це так: «з огляду на

те, що Київ дуже потерпів від замішань та непорядків теперішніх часів і тяжкого

натиску сусідніх аляманів (!?), так що прийшов до нужденного упадку, зверхні

пастирі Руси, не маючи такої єпархії, яка б іи належала, а далеко незначнішу, ніж

давніше, аж їм не ставало способів удержання» . . . 3 цього видно, що головна

причина переїзду до Москви митрополитів київських була матеріяльного

характеру; можливо, що чисельно паства не поменшала, але якісно склад її

змінився; не стало великого князя, заможних бояр, міського патриціяту. До того й

митрополит Олексій, що подав ці відомості Царгородському патріархові, був

москвич з роду.

Занепад князівсько-дружинного життя, еміграція боярської, патриціянської

верхівки та вищої церковної ієрархії до Суздальщини тяжко відбилися на

культурному житті Києва: слабшали елементи, які давали стимул для розвитку

мистецтва, літератури, культури. Аналогічне явище спостерігалось на

Чернігівщині, де убожіли князі, бояри через дрібнення уділів і татарську данину,

яка лягала на них важким тягарем.

Інші умови склалися в Ростово-Суздальській землі. Ярослав Всеволодович,

великий князь Київський та Володимиро-Суздальський, перший поїхав до Бату

негайно після повороту його з Угорщини в 1242 р., або на початку 1243 року.

Літописець каже, що Бату поставив його старшим над усіма князями. Можливо,

незадоволені з того інші суздальські князі також почали їздити до Бату по

«ярлики». Року 1246 Ярослава отруїли. Після його смерти спадщину поділено за

ханськими грамотами: Олександер (згодом Невсьвзій) дістав Київ і «землю

руську», себто Київщину; Андрей—Володимир. Олександер не поїхав до Києва і

повернувся до Новгорода; року 1252 йому вдалося, за допомогою татар, відбити у

Андрея Володимир.

Київ — взагалі Україна — на довгий час — до XVI ст. — виходить з поля інтересів

північних, Володимирських князів; їх інтереси обмежуються північними землями.

На півночі творилися зовсім інші умови життя. В. Ключевський підкреслює, що

суздальські князі відрізнялися від українських: там віча, багаті, могутні міста

закликали князя, укладали з ним «ряд». На Суздальщині князь, починаючи з

Андрея, закликав населення і був повним господарем землі, був «власником свого

уділу». Татарське «іго» уточнило ці взаємовідносини князя та населення; князі

перестали почувати себе суверенами і визнали себе підданими татар, діставши від

них повну, необмежену владу над своїми підданими.

ОБ'ЄДНАННЯ УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКИМ

КНЯЗІВСТВОМ

РОМАН (1199—1205). Після смерти Володимира II і припинення роду

Ростиславичів, року 1199 Роман дістав нарешті Галичину. Протягом тих десятьох

років, коли сидав у Галичині Володимир II, він добре підготував собі ґрунт: у

Польщі підтримав Казіміровичів у боротьбі з Мешком, в Угорщині підтримав

короля Андрея 11 проти його брата, так забезпечивши нейтралітет Польщі та

Угорщини. Тяжке було становище з ворожою до нього боярською партією, але він

поборов її. Спроба тестя Рюрикв відібрати Галичину закінчилася повною

поразкою: Роман відобрав у Рюрика Київщину й Київ.

Роман спочатку обмежився тим, що залишив у Києві залежного від себе князя

Інгвара, а коли Рюрик, скориставшись з його відсутности, знову повернув собі

Київ, Роман постриг у ченці і Рюрика, і його дружину, і дочку Предславу, з якою

перед тим розлучився. Цим разом він посадив князем Рюрикового сина Ростислава,

одруженого з дочкою Всеволода Володимиро-Суздальського. До Києва сам не

перейшов, і обмежився тим, що був фактичним господарем Правобічної України,

завдяки дипломатичним заходам, поставивши себе на становище рівне з

Всеволодом.

Так над Києвом піднеслися два політичні центри: Галицько-Волинський та

Володимиро-Суздальський. «По свіжім опануванню Галичини; — писав М.

Грушевський, — що видвигнуло Романа на перше місце між українськими

князями, ці київські війни 1201-1204 років були новим трііомфом Романа, що

зробили його зверхником українських земель».

Є неясна вказівка, що до Романа приходило посольство від папи Інокентія ПІ,

пропонуючи йому королівську корону, але він відмовився від неї. Це оповідання М.

Грушевський і новітній дослідник Г. Лужницький вважають за леґедду. Можливо, в

цьому епізоді з посольством папи відбилися стосунки Романа з Гогенштавфенами,

з представником їх королем Филипом IV; папа був на боці Вельфів, противників

цісарської партії Гогенштавфенів.

У Галичині Роман вже мав твердий ґрунт: міщанство, на яке він міг спиратися в

боротьбі з боярством. Багатьох бояр та вождя цій партії Кормильчина Роман

виселив з Галичини.

Так в особі Романа на галицькому престолі з'явився правитель вового типу, який,

прагнучи створити міцну державу, спирався на середні шари суспільства — на

міщан. Це явище не нове, через дього пройшли всі держави Західньої Европи на

шляху до створеная держави з абсолютною владою. Літописець пише, що Роман,

не зважаючи на свою суворість, мав дуже велику популярність в народі.

Літописець називає його «самовладцем, царем нашим і всієї України». Візантія

визнавала Романа князем (і§етоп), а його противника Рюрика — лише правителем

(йіероп) Києва.

Дійсно, Роман став могутнім володарем величезної держави, до якої приєднав всі

українські землі на Правобережжі — від Карпат до Дніпра. Галицько-Волинська

держава під проводом люблених на Волині князів із старшої лінії Мономаховичів,

природно стала спадкоємицею Київської держави, з якою в'язала її не лише

генеалогія князів, але й національний склад населення, і спільна історична

традиція.

Об'єднання галицько-волинських земель проф. С. Томашівський назвав «першою

українською державою»: в Київській державі він бачив значний чужорідний

елемент, якого не було в українській західній державі.

Року 1205 Роман пішов походом на захід. Мета цього походу не з'ясована: йшов він

на допомогу Филипові IV, до Саксонії, або мав порахунки з Лешком Краківським

— залишається неясним. Біля Завихоста, над Вислою, він був забитий.

Смерть Романа, який мав від другої жінки двох синів: Данила 3-ох років та

Василька 1-го року, була величезною катастрофою для України. Почалася 40-річна

боротьба за престол, в якій сусіди розривали державу на шматки. Ця доба — 1205-

1246 рр. — надзвичайно важлива й цікава для зрозуміння загальних умов

Галицько-Волинського князівства. Події йшли одна за одною з надзвичайною

швидкістю. Не раз здавалося, що вони суперечать одна одній, і мав слушність

історик Галичини Зубрицький, пишучи: «здзужится голова при сего рода смешании

й запутаности дел, проистествий, огнощений й лиц... хаотическое замешательство,

беспорядочное шатаниє й смутность».

ДАНИЛО (1205—1264) ТА ВАСИЛЬКО (1206—1269). Після смерти Романа, вдова

його, енергійна, молода Ганна, «княгиня Романовая», як ц називався літопис,

відразу, звернулася по протекцію до Андрея П Угорського, який спровадив до