Назавжди зилишиться таємницею, як одна і та сама людина, яка спиралась в своїй філософії на самопевність свідомості окремого духу і, проаналізувавши внутрішній досвід, відкрила у волі причину життя духовної особистості, водночас визнала вчення про спокутування, що розглядає дію одиночної волі, як незмінно визначений наслідок або загальної зіпсованості, або Божественої благодаті.
Індивідуалізм і універсалізм у поглядах на психічну дійсність протистоять один одному. Індивідуалізм вбачає в понятті “свобода”, його психологічне значення, а універсалізм – етикорелігіозне.
Протилежність між цими двома мотивами продовжувала існувати ще довго за межами середніх віків.
Під впливом августинівської теорії про передозначеність картина розвитку людства набуває темних кольорів. Бо якщо передозначено не лише загальну течію історіїспокутування, але й місце, яке буде призначено в ній кожній людині, тоді життя людини, що прагне спасіння, зводиться до гри в тіні і маріонетки, результат якої вже заздалегідь передозначено.
Для Августіна духовний світ на всьому проміжку історії розділений на дві сфери: царство Бога і царство диявола. До царства Бога належать не тільки ангели, що не грішили, але й люди, яких обрав Бог для благодаті. Друге – містить в собі злих демонів та всіх людей, що передозначені для спокутування, яких Бог залишив в стані гріха та провини. Царство Бога є царством неба, а царство диявола – мирське царство. В процесі історії ці два царства торкаються одне одного лише в зовнішній діяльності, але внутрішньо вони чітко розмежовані.
Отже, для Августіна царство Боже – не від цього світу, а Церкву він вважає спокутувальним закладом, що знаходиться в тимчасовому житті.
Августін розділяє всесвітню історію на шість періодів, що відповідають дням творіння Моісеївської космогонії та приєднуються дофакторів ізраїльської історії. Відповідним моментом в розвитку світу філософ вважає появу Спасителя. Саме цим починаеться останній всесвітній період, кінцем якого буде суд. Пізніше, після боротьби, повинна настати велика Субота – спокій Божий, але спокій тільки для обраних.
Для Августіна дуалізм добра і зла є кінцевим результатом всесвітньої історії. Охоплений могутьніми стимулами мислення, філософ не подолав маніхеїстичного переконання своєї юності, а вніс його у вчення Христа. У маніхеях протилежність між добром і злом є першопочатковою та незнищенною, у Августіна ця протилежність залишається незнищеною, бо всемогутній Бог створив світ, який навіки розпадеться на Його царство та на царство диявола.
Ще одна з всесвітньо-історичних ідей августинізма міститься в самому понятті блаженства. Саме в цьому понятті перетинаються всі мотиви августинівського мислення. Хоч Августин і визнавав у волі спонукання, хоч був глибоко переконаний, що прагнення до щастя є єдиний спонукальний мотив для будь-якої психічної діяльності, не зважаючи на це, він твердо дотримувався свого переконання, що задоволення всих цих спонукань та прагнень може бути досягнуто в спогляданні Божественої істини. “Вище благо – це Бог, але Бог є істина, істиною насолоджуються, коли її споглядають та відпочивають у спогляданні” (В. Виндельбанд, “История древней философии” – Київ: Тандем. - 1995. – с.330.). Таким чином, будь-який прояв волі складає лише шлях до цього спокою, досягнувши який він припиняється. А остання мета волі полягає в тому, щоб мовчати при дії благодаті Божественого Откровення.
Тут з`єднуються як християнська абсолютна причинність Бога, так і споглядальна містика новоплатонівців. В своїй філософії Августін поставив на перший план практичні наслідки дії благодаті в мирському житті. Але всеж-таки, на думку філософа, найвища нагорода полягає не у невгамовній діяльності волі, а у спокої споглядання. Для тимчасового життя Августін вимагає невгамовної боротьби душі, а для вічності – спокій занурення в Божествену істину. Стан тієї людини, яка вже досягла блаженства, він визначає як любов.
Вдуалізмі августинівської етики старе і нове тісно торкається одне одного. В напруженій енергії волі виявляється нова людина, але в розумінні вищої мети життя верх бере античний ідеал духовного споглядання.
Тут в філософському вченні Августіна існує протеріччя з поняттям про індивідуалізм волі, А саме утримується аристотелевський, новоплатонівський елемент, і це внутрішнє протеріччя знаходить свій розвиток в подальшій історії філософії середніх віків.
Література :
1. В. Виндельбанд, “История древней философии” – Київ, “Тандем”, - 1995р.
2. І. Бичко, “Філософія”, курс лекцій – Київ, “Либідь”, - 1994р.
3. А. Августін, “Исповедь”, – Москва, 1992р.