Смекни!
smekni.com

Модель покрокового навчання писемного мовлення за психолінгвістичною моделлю висловлювання (стр. 2 из 7)

1.And then I saw it. A dim light. I rushed to it and found myself in front of a small window. I lifted it. Surprisingly it slid up easily, unlike the usual paint-sealed windows of old buildings. I leaned out, gasping, filling my lungs with fresh, cold air.

As my head cleared, I looked down to the street at the end of the alley far below. It was alive with the activity of fire pumpers and the clamor of the crowd.

(Jose M. Sandoval).

2.Sister Wendy, TV star!

Sister Wendy Beckett has been a nun for nearly 50 years, but she has a remarkable other life. She writes and presents an arts programme for BBC television called ‘Sister Wendy’s Grand Tour’.

She speaks clearly and plainly, with none of the academic verbosity of art historians. TV viewers love her common-sense wisdom, and are fascinated to watch a kind, elderly, bespectacled, nun who is so obviously delighted by all she sees.

(John & Liz Soars)

5.Imagine yourself a writer or a journalist whose article is demanded by a famous youth magazine. Look through the list of topics given to you to choose one for your article. Decide which of them is the most interesting or promising to you and put a tick into the box.

* Marriage

* Drugs

* Evil

* Youth Culture.

У складі цього ж кроку студентам запропоновується ознайомитись з прийомом звуження теми твору (narrowing the topic) та шляхами комбінування у ПМ різних КМФ з метою повнішого та глибшого розкриття навчального завдання. При цьому встановлюється взаємозв‘язок між характером комбінування КМФ та комунікативних цілей.

Специфіка прийому »narrowing the topic» полягає у звуженні теми твору до її конкретних аспектів, які можуть бути досконально висвітлені у студентській роботі обмеженого обсягу. Сут­ність прийому »narrowing the topic» полягає у конкре­тизації різних аспектів теми за рахунок вичленування її сторін та додавання елементів темпорального, локального та інших планів. Застосування даного прийому вимагає наявності у мовця знань з теми ПМ, різних її аспектів та передбачає їх пошук i поглиблення. Ці знання можуть записуватись на картках або триматись у пам"ятi. Відбір потрібних аспектів теми відбувається згід­но з інтересами мовця, і вони, в свою чергу, конкретизуються за рахунок додавання конкретної інформації за логіко-тематичним взаємозв»язком з ними.

Наприклад:

Як вже зазначалось, деякі методисти /Девід Б. Елліс та iн./ пропонують для звуження теми твору використовувати карт­ки, на яких мовець фіксує ідеї, акумульовані на даному етапі роботи. За допомогою таких же карток він відбирає основну ідею твору i складає план. Ми вважаємо це неекономною витратою навчального часу. Проте при виконанні письмового завдання в домашніх умовах такий прийом може бути індивіду­ально ефективним і тому з ним спід знайомити студентів.

Для формування у студентів навичок звуження теми твору та виявлення характеру комбінування КМФ, адекватного до специфіки навчального завдання та комунікативного наміру студента, можна застосовувати, наприклад, такі завдання, що подаються у комплексі з попередніми, вказаними вище:

6.Each of the topics is too broad so you should decide with which purpose and object in your personal opinion your topic goes best. Sometimes there can be more than one purpose (and more than one object). In this case one of them is main and the other is additional. If you choose a combination of purposes (and objects) typical for reasoning forms and other speech types (e.g. RD+N) reasoning is often the main one as it is more expressive and powerful.

For example, topic ‘Marriage’ can include such main purpose: to clear up the question whether creating a family is egually important for men and women and to make conclusions; the object here is the question concerned (RD). As you see, this time the purpose has been formulated not in an abstract way, but with a definite idea. This purpose (main) can be combined, for example, with an additional purpose ‘to retell some events from the past to illustrate the conclusions’, and the object - some events which happened to you or people you know in the past (N). So the speech type combination is RD+N.

7.Write down the topic, and an idea(s) to formulate the purpose(s) and object(s) you have chosen.

* topic:

* purpose(s):

* object(s):

8.Due to the purpose(s) and object(s) defined, decide what speech type (according to the main purpose) you are going to use (see Table 2) and write it above together with your purpose(s) and object(s).

З метою полегшення цього етапу навчального процесу студентам можна запропонувати таблицю 3: Варіанти комбінування композиційно-мовленнєвих форм в залежності від поеднання тих чи інших комунікативних цілей (Possible Variants of Purpose/ Speech Type Combinations),

Table 3

Possible Variants of Purpose/ Speech Type Combinations

Purpose

(main) Purpose (add.)

To describe a subject/ subjects To describe a process/ processes To retell about past events To solve a problem by proving/ disproving ideas To solve a problem by working out new ideas
To describe a subject/ subjects

SD

PD

+

SD

N

+

SD

RA

+

SD

RD

+

SD

To describe a process/ processes

SD

+

PD

PD

N

+

PD

RA

+

PD

RD

+

PD

To retell about past events

SD

+

N

PD

+

N

N

RA

+

N

RD

+

N

To solve a problem by proving/ disproving ideas

SD

+

RA

PD

+

RA

N

+

RA

RA

RD

+

RA

To solve a problem by working out new ideas

SD

+

RD

PD

+

RD

N

+

RD

RA

+

RD

RD

Таблиця 3 може подаватись у супроводі пояснень та, наприклад, таких завдання, спрямованих на затренування цього та попереднього кроків:

9.Review the Table 3. There are 20 variants of the speech types combinations which exist and 5 pure speech types. The abbreviations have already been interpreted.

RA+N, for example, means that you intend to prove an idea/ ideas using some elements of narration as examples, arguments, etc. RA, in this case, is the main speech type and N is an additional one.

It is often preferable in creative writing to combine speech types as this way you have greater possibilities to express yourself and to consider your topic in full measure.

The topic you have chosen, can be considered in many different ways, on the basis of different purposes and objects, due to the result you intend to get. Sometimes it is very useful to try different purposes for a topic to realize how to deal with the task best, which speech types to combine.

10.Let’s play with the topics you have chosen. First, reread your ideas for purpose(s) and object(s), think of some information which can go into the text. Now decide how your topic, purpose and object can be formulated if you choose other speech types. For example, going back to the topic ‘Marriage’, which some of you might have chosen, we can take following main purpose/ object pairs and consequently speech types:

Topic ‘Marriage’

* PD (describing stages of a process).

Purpose: to give some directions to a young couple describing the way the wedding ceremony should be held, as if you are a registry office instructor.

Object: the parts of wedding ceremony.

· SD (describing a person, a place, a scene, a landscape, etc.)

Purpose: to describe the appearence of just married couple in front of the registry office.

Object: the scene concerned.

* N (narrating about past events which happened in some order).

Purpose: to narrate about some events which happened to your neighbours, friends, relatives before, during or after the wedding ceremony.

Object: the order of the events concerned.

* RA (proving/ disproving ideas given as theses).

Purpose: to find arguments and prove that marriage is an important thing/ nonsense.

Object: the problem concerned.

* RD (making conclusions on information analysis basis)

Purpose: to analyse facts that you know and to make conclusions if marriage is important.

Object: the guestion concerned.

What is your opinion? Is any of the speech type examples given above enough for writing a good, complete composition on the topic chosen? Why? Think of some examples of purpose - object combinations due to the items given below on the basis of ‘Marriage’.

RA+N

RA+PD

N+SD

RD+RA

11.Think of some speech type combinations to make your future composition more complete.

e.g.: RA+N (to prove that people should/ shouldn’t marry retelling about a case you know as an argument).

Discuss your ideas for future compositions in pairs and say what topic, speech types and purposes are chosen by your collegue.

12.Make up a short paragraph of your own on the basis of your topic, purpose(s) and object(s). On this stage do not think of correcting mistakes or making your text perfect.

13.Give your purpose and object ideas to the following topics and speech types:

* Music (N)

* Music (RA+N)

* Art (RD+N)

* Sport activities (PD)

* Sport activities (N+SD)

3. З‘ясування специфіки КМФ: логіко-композиційна структура тексту, зміст вступу, основновної частини та висновків, деякі лексичні та граматичні особливості (Defining the peculiar features of the speech type or their combination chosen (text structure, content of the text parts, necessary lexical and grammar components, etc)).

Серед прийомів, що пов"язані з логічною організацією ідей, можна виділити створений нами прийом використання вер­бальних моделей та схем логіко-структурної організації КМФ. Такі вербальні моделі відображають абстрактний типізований зміст КМФ (див. §2 І розділу), а схеми, в свою чергу, наочно передають розташу­вання структурних їх частин.

Даний прийом застосовується для виявлення логіко-структурної організації майбутнього тексту ПМ з метою по­легшення психологічних і методичних труднощів та дотримання специфіки КМФ.

У відповідності з логіко-структурною організацією КМФ "статичного" та "динамічного опису", "повідомлення" та видів і "міркування", "доказу" та "умовиводу" видається можливим їх абстрактне зображення у вигляді моделей та схем.

1. "Опис" має наступну логіко-структурну організацію:

а/ введення об"єкту;

б/ його характеристика;

в/ її узагальнення/ конкретизація;

Вербальна модель "статичного опису" може виглядати наступним чином:

а/ певний об"єкт знаходиться у певній точці простору та характеризується певними взаємовідношеннями з іншими об'єктами;

д/ даний об"єкт містить ряд специфічних рис, власти­востей;

в/ такі властивості виділяють його з-поміж інших об"єктів і поєднують його з іншими об"єктами певного ви­ду, класу.

Таким чином, базова схема "статичного опису" (див. схема 1) складається з введення об"єкту у просторі /1/, характеристики його ознак, рис, характеристик та взаємозв"язку об"єкту з іншими об"єктами у просторі (2, a-f) і, нарешті, узагальнення чи конкретизації (3).

Стрілки на схемі вказують на взаємозв"язки, що існують між об'єктом та його властивостями, об'­єктом і іншими об"єктами у просторі, послідовністю елементів схеми: (1), (2) та (3).

Вербальна модель "динамічного опису" у відповідності до логіко-структурної організації КМФ"опис" містить наступні елементи: