Смекни!
smekni.com

Педагогічна теорія Дістервега (стр. 2 из 4)

Треба, отже, у першу чергу брати до уваги суб'єкт, що цілком погодиться з завітами Песталоцци. Це називали суб'єктивним методом, хоча тут термін «метод» недоречний. Йому протиставляли об'єктивний метод, тобто шукали в об'єкті вищу норму навчання і говорили: Об'єкт є метод. Ці положення можуть поки стояти поруч; згодом до них будуть зроблені необхідні додавання. Тут же ми проголошуємо право суб'єктивного методу. Розвиток учня всюди має головне значення; об'єктивний метод цілком доречний саме тоді, коли він є суб'єктивним. Суперечка здається марним сперечанням. Може бути, і корисно поглибитися в розгляд об'єкта, щоб знайти дійсний суб'єктивний метод (вірніше, хід навчання].

Близько коштує до вірного принципу безперервності принцип обґрунтованості в навчанні. Додамо тут тому і цей принцип. Протилежність обґрунтованості складає поверхню, необґрунтованість розкиданість і верхоглядство Навряд чи хто побажає висловитися за подібні якості Тому принцип «Навчай ґрунтовно»— загальновизнаний И він, однак може бути зрозумілий зовсім неправильно Він не вимагає того, щоб на одному предметі зупинятися доти поки в ньому не залишиться нічого не відомого учню, поки питання не исчерти остаточно Подібний прийом скоріше могила гарного навчання Хто наприклад, в арифметиці бажав би доти займатися додаванням, поки учень не досліджує всебічно цю основну дію арифметики, надійшов би дуже нерозумно Потрібно тільки не вести учня далі, перш ніж він буде в силах самостійно перебороти наступну ступінь, так що повідомля повиннео цілком відповідати рівню розвитку учня Жоден предмет, як правило, не повинний і не може бути вичерпаний на який або ступіні юнацького навчання Щире розумове утворення вимагає, напроти частого повернення до важливих предметів, тому що тільки повторні заняття важкими речами в різний час і на різних ступінях розумового розвитку приводять учня до повного оволодіння ними. Вищевикладені розуміння занадто важливі щоб не присвятити їм ще трохи зауваженні

Без знання рівня розвитку учня неможливо його правильне навчання Інакше адже невідоме що варто подати з чим потрібно встановити зв'язок Тут відбувається тім же саме, що і при написанні книги Якщо автор хоче щоб вона була удалої він повинний зовсім ясно уявити собі рівень розвитку тих, кого розраховує мати своїми читачами Інакше він потрапить у мету, буде просторікуватий і великий там де повинний бути короткий і короткий там де варто бути докладним

Не учи тому, що для учня, поки він це учить, ще не потрібно, і не учи тому, що для учня згодом не буде більш потрібно!

Два правила, два украй важливі правила, що занадто часто відкидаються і, очевидно, занадто маловідомі. Однак вони мають таке значення, що можна сказати без перебільшення: недотримання їхній (особливо другого) часто позбавляє учня, стосовно якого була допущена ця погрішність, значної частини сприятливого впливу, що робиться на нього навчанням.

Перше правило випливає з положення: навчання повинне погодитися з рівнем розвитку того, якого навчають, учня, саме з дійсним рівнем, а не з можливим майбутнім. Тому можна б виразити це правило в деяких словах: нічому не учи передчасно. Читачі зараз же помітять: це правило не повинне бути зрозуміле буквально, і проти нього можна заперечувати якщо не власне кажучи, те виходячи з життєвих умов. Як бути, якщо дитина на десятому, дванадцятому, чотирнадцятому році назавжди залишає школу? Хіба отут не треба поспішати? Дуже многим наше правило досконале невідомо. Вони не вважаються з ним і думають (якщо вони взагалі думають): майбутнє життя і майбутні в ній іспиту впровадять згодом у розум, що дрімає поки ще в тумані, і у твердокам'яну душу незрозумілі їм зараз положення і виречення. Вони змушують дітей, через це, заучувати слово в слово, напам'ять,— звичайно з великими мученнями,— зовсім незрозумілі дітям положення і тексти, що нічого не говорять ні їх розуму, ні серцю, тому що в першого немає ще сил, а в другого ще не прокинулася потреба в цьому! Це відноситься не тільки до неправильного викладання закону Божия, що приносить особливо велику шкоду, але також і до всякого іншого навчання. Завдяки цьому многим, може бути, на все життя робилися противні катехізис, книга церковних песнопений, біблія. Спроби изгладить найперші несприятливі враження вдаються рідко, майже ніколи. Адже хочуть викреслити цілі роки, що юнака прожили в той період їхнього життя, коли вони відрізнялися особливою вразливістю, сповнені глибокої ворожості до навчання. Це майже неможливо. Матеріал, що може бути сприйнятий і засвоєний тільки дорослою людиною, недоступний для юнацтва. Проти неправильної постановки справи попереджає правило: «нічому не учи передчасно!»

Навчай наочно!

Цьому правилу я відвожу, відповідно його значенню в природосообразном навчанні, перше місце. Але все його значення рідке оцінюється належною мірою. Воно є основою новітнього навчання, справжнім принципом елементарного навчання в новій школі.

Чи лежить в основі всього нашого пізнання почуттєве сприйняття — тут ми не збираємося стосуватися цієї старої і нової суперечки. Правда, деякі вчені-дослідники не тільки підкоряють почуттєві пізнання логічному мисленню, але протиставляють останнє першому, убачаючи між ними якісне розходження. Але у всякому разі не можна заперечувати, що в навчанні юнацтва усяке викладання повинне спиратися на принцип наочності.

Переходи від близького до далекого, від простого до складного, від більш легкого до більш важкого, від відомого до невідомого!

Тут ми маємо не одне, а чотири різні дидактичні правила, але вони родинні один одному і повинні для правильного розуміння розглядатися спільно. Тому ми з'єднали їх в одну загальну вимогу.

Усі чотири правила ґрунтуються на попередньому принципі наочності і виходять із природо відповідність. Хто хоче навчати наочно і природосообразно, повинний точно випливати цим чотирьом правилам.

Від близького до далекого!

При природному розвитку дитина завжди переходить від колиски і дитячої до знання будинку, житла, околиць, округу і т.д., поки, нарешті, людина не охопить весь всесвіт і «не знайде нескінченний світ занадто тісним». Але не завжди в навчанні це правило повинне застосовуватися в такому просторовому змісті. Часто за духом дуже близько те, що з іншого погляду здається находящимся дуже далеко... Принцип «від близького до далекого» зовсім не вимагає, щоб учень познайомився з усією Європою перш, ніж вивчив сонячну систему, чи з історією . XVIII в. раніш, ніж з біблійними переказами про життя в раї, тому що багато чого, віддалене від людини великим простором і довгим часом, близько йому за духом. Тому, щоб не зіпсувати цей принцип, його варто застосовувати разом з іншими; тільки тоді він передає вірну думку. Усі його велике значення, однак, ще не оцінено; принаймні далеко не скрізь він здійснюється на практиці. Конкретне, наочне завжди близько, абстрактне далеко; отже, раз ми йдемо наочним шляхом, те завжди переходимо від близького до далекого.

Від простого до складного!

Це правило вірне, якщо воно правильно зрозуміло і не ізольоване від інших. Але його варто застосовувати разом із правилом:

Від більш легкого до більш важкого!

Простої звичайно легше, складне сутужніше. Це відноситься принаймні до зовнішніх видимих речей. Легше вивчити дуже проста чи рослина тварина у відношенні їхніх частин і будівлі, чим створення, що має різноманітні частини. Прості математичні дії і фігури засвоюються легше, ніж складні і заплутані, через наявність в останніх різнорідних частин. Часто, однак, простої буває саме найбільш важким. Вивчення нижче тварин, наприклад, сутужніше, ніж вищих, навчання мінералогії сутужніше, ніж зоології, хоча тварина має дуже складний організм. Тому розвивається розум починає зі сприйняття окремих предметів, що володіють великою розмаїтістю ознак, хоча він і не опановує ними всіма одночасно. Тільки пізніше він доходить до більш простих представлень, до більш загальних і вищих, і так далі, поки не дійде до самих загальних і простих понятті. Тут складне виявляється, таким чином, більш доступним дитячому розуму, чим загальне простої. Тому перше повинно передувати другому.

Від відомого до невідомого

Це правило є найважливішим з чотирьох, тому що воно панує над усіма, т.е у випадку чи зіткнення конфлікту між ними воно бере верх, а інші повинні йому підкоритися. Особливо це відноситься до першого і другого правил: із третім воно по більшій частині збігається, тому що відоме звичайно легко, невідоме важко. Отже, якщо більш далеке і складне виявляється більш відомим, чим більш близьке і простої, те починати треба з далекого, а не з близького, тому що розвитку людського розуму властиво завжди і скрізь приєднувати невідоме до відомого, з ним порівнювати і зіставляти, щоб опанувати невідомим і зробити його відомим Іншого шляху для утворення не існує. Здається, правда, начебто можна починати і з невідомого, подаючи його відомому Багаторазово це пробували навіть здійснити, псуючи при цьому навчання, тому що це, безумовно, щось неможливе. Цього не можна собі представити, а отже, і реалізувати Лише оскільки ми можемо зв'язати нове зі старим, незнайоме з тим, чим ми уже володіємо,— одним словом, невідоме з відомим,— оскільки нове, незнайоме сприймається нашим розумом Відоме завжди є ясним, невідоме — темним. Починати з невідомого, щоб направлятися до відомого) значило б установити спочатку темряву, щоб у мороці знайти світло.

Веди навчання не науковим, а елементарним способом!

Наукове викладання, що ми зустрічаємо, наприклад, в університетах, починається звичайно із самих загальних положень — аксіом, визначень, загальних підрозділів, схем і принципів, яким підкоряється приватне й окреме. У такому порядку викладається сутність науки. Тут має місце відповідна систематична послідовність, дедукція, так називане прогресивний чи рух синтетичний метод, система.