При розробці програми, призначеної для роботи в Windows, вимоги до неї можуть містити пункти щодо бажаного вигляду діалогових вікон програми.
На етапі розробки алгоритму необхідно визначити послідовність дій, що треба виконати для досягнення поставленої цілі, отримання результату. Якщо задача може бути вирішена різноманітними способами та, отже, можливі різноманітні варіанти алгоритму вирішення, то програміст, використовуючи деякий критерій, вибирає найбільш відповідне рішення. Потім складається докладне складання алгоритму.
При програмуванні в Delphiосновна робота програміста полягає в розробці підпрограм. Завдання організації взаємодії розроблених підпрограм бере на себе Delphi. Також Delphi зручна для створення програм з візуальними компонентами, які вже створені у ній та мають стандартний набір команд.
Поставлене завдання полягало в наступному. Необхідно створити програму, яка б здійснювала побудову логарифмічної спіралі в полярній системі координат. Програма повинна наочно представляти властивості логарифмічної спіралі.
Організаційна структура реалізації алгоритму розробки програми схематично зображена на Рисунку 14:
Рисунок 14 – Структурна схема реалізації алгоритму програми
5.3 Структура взаємозв’язку компонентів
6. Опис інтерфейсу з екранними копіями
Запуск програми здійснюється подвійним натисканням на файл Project_LSpir.exe. При запуску програми перше, що відбувається, — це презентація екранної заставки (Рисунок 15).
Рисунок 15 – Екранна заставка
Після завершення часу трансляції з’явиться головна форма (Рисунок 16).
Рисунок 16 – Головна форма додатку
Перш за все, щоб розпочати роботу програми, слід ввести початкові дані, на підставі яких буде будуватися спіраль. Вводяться вони у поля редагування поля «Дано» (Рисунок 17).
Рисунок 17 – Панель "Дано"
Введення цих даних обов’язково, бо без них неможливо розпочати роботу програми, т. я. від них залежить обчислення спіралі.
Після заповнення цих полів можна розпочати власне саму побудову. Здійснюється це за допомогою кнопки «Рисовать» на панелі «Выполнить». Нижче знаходиться кнопка «Стереть», за допомогою якої виконується стирання спіралі. При натисканні на кнопку «Рисовать» програма на основі введених даних обчислює формули, за якими будується спіраль, та виводить результат у вигляді графічного зображення спіралі на панель малювання. При натисканні на кнопку «Стереть» відбувається видалення результату (Рисунок 18). За допомогою індикатору «Показать/Скрыть сетку» користувач регулює, відображати сітку на панелі малювання, чи ні.
Рисунок 18 – Панель "Выполнить"
Повзунок, що знаходиться нижче панелі малювання, регулює масштаб, а індикатори «+» та «–» — регулюють параметри масштабу: при увімкненому індикатору «+» регулюється збільшення; при «–» — зменшення зображення (Рисунок 19).
Рисунок 19 – Панель масштабування
Ознайомитися з програмою користувач може через підменю «Вызвать справку», яке знаходиться в меню «Справка», або за допомогою «гарячих» клавіш Ctrl-S (Рисунок 20).
Рисунок 20 – Виклик довідки
Після чого з’явиться форма з інструкцією користувача (Рисунок 21).
Рисунок 21 – Інструкція користувача
Також користувач має можливість ознайомитись з теоретичними відомостями про логарифмічну спіраль, скориставшись підменю «Аналитическое решение» у тому ж меню «Справка», або за допомогою комбінації клавіш Ctrl-A (Рисунок 22).
Рисунок 22 – Аналітичне рішення
Після натискання на підменю з’явиться форма з аналітичним рішенням Рисунок 23). Користуючись кнопками «Вперёд» та «Назад» користувач може перегортувати сторінки форм вперед або назад відповідно. Кнопка «Закрыть» здійснює закриття форми з аналітичним рішенням та повернення до головного меню.
Рисунок 23 – Аналітичне рішення
За допомогою підменю «Вызвать консольное приложение» меню «Сервис» (Рисунок 24) відбувається виклик консольного додатку. Здійснити цю процедуру можна також натисканням «гарячих» клавіш: Ctrl-K.
Рисунок 24 – Виклик консольного додатку
Відомості про автора та програму можна побачити, натиснувши на меню «О программе»(Рисунок 25).
Рисунок 25 – Про програму
Завершує роботу з додатком натискання на кнопку «Закрыть», що знаходиться на головній формі (Рисунок 25).
Рисунок 26 – Вихід із програми
6.2 Тестування проекту для тих даних, що використовувалися в консольному режимі
Рисунок 27 - Приклад роботи програми (при q>1)
Рисунок 28 – Приклад роботи програми (при q<1)
Рисунок 29 – Приклад роботи програми (при q=1)
Даний курсовий проект полягав у розробці дидактичного ілюстративного матеріалу для побудови логарифмічних спіралей в Delphi. Під час розробки додатку були вивчені теоретичні відомості з аналітичної геометрії, які згодом були застосовані у розробці. Отже, «поведінка» спіралі, що будується додатком, цілком відповідає теоретичним свідоцтвам про неї. Для цього був створений проект, що містить різноманітні форми, перелік файлів який приведений у Таблиці 1.
Аналізуючи отриманий результат, до переваг можна віднести зручність програми у використанні, зручний та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс додатку, приємне графічне оформлення вікон та наявність функцій, які користувач може налаштувати під себе: ввімкнення та відключення відображення сітки, зміна умов масштабування.
До недостатків можна віднести деякі можливі помилки програми, що можуть виникнути із-за властивостей персональних систем як-то: повідомлення о помилці при спробі визвати Word-додаток через компонент OLE у підменю «Аналитическое решение», або повідомлення про помилку та неможливість, через це, побудови спіралі при введенні у поле для введення плаваючої коми. Ці недоліки аналізуються та зрештою будуть усунені.
Загалом же результат розробки можна вважати позитивним.
Таблица 1 – Файли проекту
№ з/п | Имя файлу | Опис | Розмір |
1. | background.bmp | малюнок фону головної форми | 28 КБ |
2. | background_h.bmp | малюнок фону у формах меню | 147 КБ |
3. | Help_1.bmp | малюнки довідки | 931 КБ |
4. | Help_2.bmp | 875 КБ | |
5. | LSpir.dfm | головна форма formMein | 252 КБ |
6. | LSpir.pas | код класу formMein | 10 КБ |
7. | LSpir_about.dfm | форма о програмі formAbout | 181 КБ |
8. | LSpir_about.pas | код класу formAbout | 1 КБ |
9. | LSpir_cons.dpr | файл проекту консольного додатку | 1 КБ |
10. | LSpir_cons.exe | виконуючий файл консольного додатку | 18 КБ |
11. | LSpir_help.dfm | форма довідки formHelp | 4 072 КБ |
12. | LSpir_help.pas | код класу formHelp | 2 КБ |
13. | LSpir_math.dfm | форми аналітичного рішення formMath | 1 666 КБ |
14. | LSpir_math_2.dfm | 2 КБ | |
15. | LSpir_math.pas | коди класу formMath | 1 474 КБ |
16. | LSpir_math_2.pas | 2 КБ | |
17. | LSpir_zas.dfm | форма заставки formVignette | 410 КБ |
18. | LSpir_zas.pas | код класу formVignette | 1 КБ |
19. | math_1.doc | Word-додатки аналітичного рішення | 97 КБ |
20. | math_2.doc | 86 КБ | |
21. | math_3.doc | 53 КБ | |
22. | Project_LSpir.cfg | файл конфігурації проекту | 1 КБ |
23. | Project_LSpir.dpr | файл проекту | 1 КБ |
24. | Project_LSpir.exe | виконуючий файл проекту | 4 126 КБ |
25. | Project_LSpir.res | ресурси проекту | 1 КБ |
26. | _files | тека, що містить файли (загалом графічні), які використовувались у розробці проекту. Надаються разом із файлами проекту для подальшого редагування, якщо це буде потрібно | 1 063 МБ |
1. Інтернет-ресурс: http://ru.wikipedia.org/ (онлайн енциклопедія).
2. Інтернет-ресурс: http://expert.Delphi.int.ru/ (онлайн довідник по Delphi).
3. Выгодский М. Я.Справочник по высшейматематике — М.: АСТ: Астрель, 2006. — 991 с.: ил.
4. Конопка Р. Создание оригинальных компонент в среде Delphi: пер. с англ. — К.: НИПФ — «ДиаСофт Лтд.», 1996. — 512 с.
5. Сухарёв М. В.Основы Delphi. Профессиональный подход — СПб.: Наука и Техника, 2004. — 600 с.: ил.