В цій задачі ми будемо мати справу одразу з двома перетвореннями - поворотом та паралельним переносом.
Перша система сукупності має два розв’язки при будь-якому а (рис.1.2.15).
Знайдемо число розв’язків другої системи (рис.1.2.15): при

- немає розв’язків, при

- один розв’язок, при

- два розв’язки.
Додатково з рисунка видно, що при

, або

, або
а = 0 прямі

и

перетинаються в точках, які лежать на колі

. Зрозуміло, що цей факт змінює число розв’язків для випадку
. 
Рис.1.2.15
Відповідь: якщо

, або
а = 0, то розв’язків два; якщо

або
, то розв’язків три; якщо
, або
, або

, або
, то розв’язків чотири.
Наступні дві задачі пов’язані з ще одним перетворенням - паралельним переносом.
8. Знайти всі значення а, для яких існує пара від’ємних чисел х та у, які задовольняють умові
Розв’язання. Нерівність х + 2у > а задає півплощину з "пливучою" межею х + 2у = а. Оскільки очевидно, що а < 0, то система нерівностей

задає внутрішню область трикутника
ОАВ з координатами вершин
О (0; 0),
А (0; а),
В 
- рис.1.2.16.

Рис.1.2.16
Все прямі сім’ї прямих

проходять через точку
М (0;
1). Очевидно початкова система має Розв’язання, якщо прямі сім’ї перетинають вісь абсцис в точках, які лежать між А та О. Для прямої

при фіксованому
а абсциса точки перетину с віссю
х дорівнює

. Тоді залишилося вимагати, щоб

. Звідси
.Відповідь:
. 9. При яких значеннях параметра а рівняння

не має розв’язків?
Розв’язання. Розглянемо функції
та 
, які задають: сім’ю "кутів" та сім’ю прямих, які проходять через точку

. Оскільки кожен з графіків функцій знаходиться у "русі", то при пошуку їх спільних точок (або умов їх відсутності) виникають ускладнення. Тому спробуємо застосувати такий метод: "зупинимо" один з рухів за допомогою заміни.
Нехай
. Тоді

і початкове рівняння приймає вигляд

. Всі прямі виду

проходять черезточку

. Оскільки положення точки
М не зафіксовано, то поворот не формує сім’ю прямих. Однак сама ідея повороту є результативною.
Очевидно ордината точки М завжди від’ємна. За допомогою рис.39 легко побачити, що якщо прямі сім’ї прямих проходять між сторонами кута АМВ
, то в цьому і тільки в цьому випадку початкове рівняння має розв’язки. 
Рис.1.2.17
Таким чином, кутовий коефіцієнт

прямих задовольняє вимозі

. Звідси

Відповідь:
1. Знайти число розв’язків системи рівнянь (

)

Розв’язання. Побудуємо графіки функцій

(квадрат зі стороною

) та

. Члени сім’ї функцій

- гомотетичні кола (з центром гомотетії (0,0)).

Рис.1.3.1
Якщо коло лежить всередині квадрата, то розв’язків немає.
Якщо коло вписане в квадрат, то з’являються розв’язки. В цьому випадку з теореми Піфагора:

.
При

система немає розв’язків, при

система має 4 розв’язки. Далі зі збільшенням

(

) кожна сторона квадрата має дві спільні точки перетину з колом (всього 8 розв’язків).
При

квадрат вписаний в коло, маємо 4 розв’язки. При

розв’язків немає.
Відповідь: при

розв’язків немає, при

- 4 розв’язки, при

- 8 розв’язків, при

- 4 розв’язки, при

розв’язків немає.
2. При яких дійсних значеннях

система

має 8 різних розв’язків?
Розв’язнання. Побудуємо графіки функцій

(ромб зі стороною довжиною

) та

. Члени сім’ї функцій

- гомотетичні кола (з центром гомотетії (0,0)).

Рис.1.3.2
Знайдемо значення параметра

, при якому коло дотикається до ромба.
З прямокутного трикутника (зі сторонами

та 1) знайдемо

, тоді з трикутника АВС

, звідки

.
Зі збільшенням

система буде мати 8 розв’язків (8 точок перетину кола з ромбом). А при

система буде мати 4 розв’язки (4 точки перетину з ромбом). Отже,

.
Відповідь: