ПРЕДСТАВЛЕННЯ І ПЕРЕТВОРЕННЯ ТОЧОК
Представлення точок здійснюється наступним чином:
На площині
У просторі
Перетворення точок.
Розглянемо результати матричного множення
, що визначає точку Р, і матриці перетворення 2х2 загального виду: (3.1)Дослідимо декілька часткових випадків.
1) а=d=1 і c=b=0.Змін не відбувається
. (3.2)2) d=1, b=c=0. Зміна масштабу по осі x
. (3.3)3) b=c=0. Зміна масштабу по осях x і y
. (3.4)4) b=c=0, d=1, a=-1. Відображення координат відносно осі y
. (3.5)5) b=c=0, a=d<0. Відображення відносно початку координат
.(3.6)6) а=d=1,c=0. Зсув
. (3.7)Для початку координат маємо інваріантно
.Рис.3.1. Перетворення точок.
ПЕРЕТВОРЕННЯ ПРЯМИХ ЛІНІЙ
Пряма задана 2 векторами.
Вектори положення точок А і В рівні
і .Рис.3.2. Перетворення прямих ліній.
Матриця перетворення
.Одержимо:
,(3.8) .(3.9)Альтернативне представлення лінії AB
.Після цього множення матриці L на Т дасть
Операція зсуву збільшила довжину лінії і змінила її положення.
ОБЕРТАННЯ
Розглянемо плоский трикутник ABC.
Здійснимо поворот на 90° проти годинникової стрілки.
Рис.3.3. Обертання і відображення.
Одержимо
.(3.11)В результаті отримаємо трикутник A*B*C*. Поворот на 180° задається матрицею
,поворот на 270° навколо початку координат - за допомогою матриці:
.ВІДОБРАЖЕННЯ
Відображення визначається поворотом на 180° навколо осі, що лежить у площині ху.
1) Обертання навколо прямої y=x задається матрицею:
.Нові вирази визначаються співвідношенням:
.(3.12)2) Обертання навколо осі y=0 задається матрицею:
.Нові вершини визначаються співвідношенням:
. (3.13)ЗМІНА МАСШТАБУ
Зміна масштабу визначається значенням 2-х елементів головної діагоналі матриці.
Якщо використовуємо матрицю
маємо збільшення в 2 рази.Якщо значення елементів не рівні, то має місце спотворення.
Трикутник ABC перетворений за допомогою матриці
. Трикутник DEF перетворений за допомогою матриці . Маємо спотворення.Рис.3.4. Рівномірна і нерівномірна зміна масштабів.
ДВОВИМІРНИЙ ЗСУВ І ОДНОРІДНІ КООРДИНАТИ
Введемо третій компонент у вектори точок
і - і .Матриця перетворення матиме вигляд:
перетворення фігура площина точка
.Таким чином,
. (3.14)Константи m, n викликають зсув x* і y* відносно x і y.
Матриця 3х2 не квадратна - вона не має оберненої матриці.
Доповнимо матрицю перетворення до квадратної
. (3.15)Третій компонент не змінюється.