Зміст
Вступ
1. Регістри чоловічого голосу
2. Регістри жіночого голосу
3. Голоси, що сформувалися
4. Поняття „Прикритий звук” та „Тесітура”
5. Механізм утворення регістрів
Висновок
Список використаної літератури
Вступ
Специфічною особливістю вокальної мови є використання різних співочих регістрів - у звичайній мові вони використовуються тільки у випадках крайніх емоційних станів.
Співочий регістр - природна характеристика голосу; ділянка діапазону співочого голосу, що характеризується єдиним тембром і єдиним фізіологічним механізмом голосоутворення.
У чоловічому голосі розрізняють:
- грудний регістр у нижній частині діапазону, що відрізняється силою і багатством звучань;
- слабкий і бідний за тембром фальцетний регістр у верхній частині діапазону.
У жіночому голосі розрізняють:
- грудний регістр;
- центральний регістр, у якому сполучається головне і грудне звучання;
- головний регістр у верхній частині діапазону, що звучить світло, відкрито.
В ідеалі голос повинний створювати всі доступні йому звуки без різких змін у тембрі, але на практиці це недосяжно. З приводу визначення і класифікації регістрів у науковій літературі маються суперечливі думки. Найбільш розповсюдженим є наступне визначення: "Регістр - фонаціонний ряд частот, у якому всі звуки звучать однаково за тембром (при цьому, очевидно, вони і створюються подібним чином)". Перехід від одного регістра до іншого відбиває зміни у фонаціонній техніці, тобто зміни взаємодії мускул гортані і голосових зв'язок.
Зміна регістрів відчувається як зрушення у фонаціонній частоті (висоті тону), і як зміна тембру. При цьому відбувається і зміна інших акустичних характеристик звукового сигналу: зміна форми спектральної що огинає, структури атаки і спаду та ін.
Оскільки зміна регістрів використовується в співі як засіб художньої виразності, то аналіз змін акустичних характеристик, що відбуваються при цьому, може виявитися корисним у практиці роботи звукорежисера при обробці голосу.
Для класифікації і назв регістрів у різних вокальних школах використовуються зовсім різні поняття, в італійській школі, наприклад, виділяється три регістри: грудний (chest), середній (mіddle), головний (head) у жіночому голосі, і грудний (modal, normal), головний і фальцет (falsetto) у чоловічому голосі. Звичайно прийнято вважати, що механізми голосоутворення сильно розрізняються в нижніх ("важких") і верхніх ("легких") регістрах; середні регістри сполучать якості їх обох.
Баси і контральто співають майже винятково у важких регістрах, використовуючи легкі регістри іноді на вищих нотах (наприклад, для комічного ефекту).
Колоратурні сопрано співають у легких регістрах, іноді використовуючи "важкий" механізм на нижчих нотах - але ніколи не співають тільки в грудному регістрі. Іноді додатково виділяються в самому верхньому діапазоні жіночого голосу "свистячі" регістри, або дуже низькі регістри в чоловічому голосі (так званий "strohbass").
Окремі регістри перекриваються по частоті, і деякі співаки можуть співати ті самі ноти в різних регістрах. Наприклад, у жіночих голосах області перекриття: грудний-середній (chest-mіddle) 400 Гц, нота "соль" першої октави, середній-головний (mіddle-head) 660 Гц, нота "мі" другої октави. У чоловічих голосах зона перекриття 200...350 Гц.
Головна задача вокальної педагогіки - зробити перехід від одного регістра до іншого плавним, зменшити варіації тембру так, щоб цей перехід був майже непомітний при сприйнятті.
1. Регістри чоловічого голосу
Під регістром співочого голосу розуміється ряд однорідно звучних звуків, виконаних єдиним фізіологічним механізмом. У наслідку різної анатомічної будівлі чоловічої і жіночої гортані, реєстрова будівля чоловічого і жіночого голосів теж різна. Чоловічий голос має 2 основних регістри (грудний і фальцетний) і один перехід. Жіночі голоси мають 3 регістри (грудний, центр і головний) і 2 переходи. Є педагоги, що розрізняють більше регістрів. Однак є, і такі які взагалі заперечують їхню наявність. Щоб пояснити ці явища, треба проаналізувати фізіологію регістрів.
Якщо співає нагору по діапазону ненавчений співак, то, підходячи до перехідних нот, він відчуває напругу і неможливість далі співати. А голос нижче перехідних нот звучить могутньо. Це красивий, повний тембру голос, і по відчуттю співака "відлунює" у нього в грудях. Від цього "грудного відлунювання" і утворилася назва регістра - грудний регістр.
Грудний регістр характеризується повним змиканням голосової щілини, участю в коливальному русі всієї маси зв'язувань, можливістю розвитку найбільшої амплітуди коливання і передачі коливань не тільки в надставну трубку, але й у бронхіальне дерево.
Якщо прикласти руку до грудей при співі, то відчувається тремтіння грудної клітки. Перехідні ноти, суб'єктивно незручні, звичайно можуть бути взяті й у грудному, і у фальцетному регістрах.
Вище перехідних нот починається фальцетний регістр. Саме слово "фальцет" означає "помилковий голос". Російський синонім його - фістула.
Фальцет, Фістула, італ.Falsetto, від лат.Falso - підроблений - звук найвищого (головного) регістра співочого голосу. При співі фальцетом вібрують тільки краї голосових зв'язувань, між якими утворюється щілина. В оперному і концертному співі фальцет служить для особливого фарбування звуку.
Фальцет у чоловіків розширює діапазон приблизно на половину октави нагору і здатний опускатися вниз до середини грудного регістра. При фальцеті замикання голосової щілини неповне (відкрита у виді овалу), зв'язування вібрують тільки вільними середніми краями, резонують в основному порожнині надставної трубки. Фальцет слабкіше, бідніше тембром, чим грудний регістр. У сольному співі фальцет уживається зрідка, як своєрідна фарба. Деякі тенори, виконуючи гранично високі ноти, користуються "озвученим" фальцетом, що наближається до міксту.
Оскільки при фальцетному голосоутворенні "відлунює" голова, такий регістр називають "головним ". Як показали наукові дослідження, грудне і фальцетне звучання голосу залежить від характира роботи голосових складок. Щільне змикання складок і їхнє повне включення в роботу створює тембр, багатий обертонами. Так само треба сказати, що в співочій практиці часто під словом "мікст" розуміється недостатньо якісний звук, не повноцінний співочий голос.
Voіx mіxte sombree - змішане прикрите звучання голосу - відкрило нові можливості для чоловічих голосів. І до наших днів це один із прийомів вирівнювання всього діапазону і придбання повноцінних верхніх звуків. Мікст - це не полегшене формування верхнього регістра, а принцип побудови всього діапазону При верхній мікстовій побудові голос не має перехідних звуків і природно розвивається в змісті діапазону.
Змішаний регістр характеризується сполученням елементів грудного і фальцетного (головного) голосоутворення. Протягом усього діапазону співаки фактично користуються змішаною формою голосоутворення.
Сучасний оперно-концертний стиль виконання жадає від співака володіння повним двохоктавим діапазоном рівного звучання. Неоднорідність у звучанні, наприклад, занадто відкритий верх або, навпаки, занадто темний, перекритий, вважається серйозним недоліком. Рівність голосу є предметом постійної турботи педагога й учня.
2. Регістри жіночого голосу
Жіночий голос у реєстровому відношенні організований інакше, ніж чоловічий. Це пов'язано насамперед з анатомо-фізіологічними властивостями жіночої гортані. Грудний регістр, що у чоловіків займає майже півтори октави, у жіночих голосів мається тільки на найнижчих звуках діапазону, охоплюючи в низьких голосів приблизно квінту, а у високих - терцію. Вище грудного регістра, після перехідних нот йде центральна ділянка діапазону, що поширюється на октаву нагору, а іноді і більш. Вище в жіночих голосів розташовується головний регістр до граничних верхніх нот. У високих сопрано граничні верхні звуки приймають флажелотний характер. Таким чином, у жіночому голосі розрізняють три регістри і два переходи.
Верхній регістр жіночого голосу - це, фактично, теж змішаний регістр із перевагою головного звучання. Тому він багатий тембром, динамичніший, чим фальцет чоловіків. Фальцет зустрічається в колораторних сопрано на крайніх верхніх звуках (мі, фа третьої октави), що називають "флейтовими" звуками, а іноді "фістулою".
Регістри жіночого голосу мають ту ж природу, що і чоловічого голосу, тобто залежать від зміни типу роботи голосових складок. У грудному регістрі вони працюють по грудному типу коливань, аналогічному в чоловіків. У центрі - у головній ділянці діапазону жіночого голосу - по змішаному типі. На флажелотних граничних звуках у високих голосів - близько до фальцетного типу. Фальцет, яскраво виражений у чоловіків, у більшості жінок відсутній, пов'язано це з формою гортані й іншим розташуванням волокон у вокальних м'язах. Тільки деякі, звичайно сильні і низькі голоси можуть його відтворити в чистому виді.
Таким чином, проблема рівності звучання на всьому діапазоні для жіночих голосів сильно полегшена. При правильному формуванні голосу на центрі, задача педагога полягає в поширенні цього звучання до країв діапазону.
Основні принципи роботи над рівністю діапазону в жінок ті ж, що й у чоловіків: удосконалювання змішаного голосоутворення на центрі, вірна динаміка звуку, плавна подача подиху. Основним правилом у вихованні рівнозвучного по всьому діапазоні голосу є культивування вільного, природного змішаного звучання центра. Для цього треба звернути увагу на: м'якість атаки, гарну підтримку спокійним подихом, одночасне, відлунювання грудного і головного резонаторів, повна вимова голосних.
У жіночих голосів найбільш помітний "перелом" голосу при переході від грудного резонатора до медіума. Перехід від середнього регістра до верхнього менш помітний, тому що тут відбувається не зміна механізму голосоутворення, а лише посилення і перебудова головного резонування.