Смекни!
smekni.com

Алогічний вимір дзен-буддійського вчення (стр. 2 из 4)

До середини династії Тан дзен не досяг зрілості.

Ще характерною ознакою Дзен є раптове (миттєве) пробудження (дунь-у) без якої-небудь попередньої підготовки. А передумови цього принципу треба шукати в Індії.

Ланкаватара Сутра:

"Існують як поступові і раптові (югапат) досягнення, прояснення:

1. Очищення забруднених засад або проекцій розуму;

2. Раптовий переворот в глибинах свідомості, при якій зникає дуалістичний погляд на світ (параврітті). Тоді свідомість уподібнюється дзеркалу, що миттєво відображає будь-які форми, що з'являються перед ним, і образи.

За принципом Ваджрачхедіка або Сутри Діамантового меча - "досягти спонуки дорівнює тому що нічого не досягти". Тобто якщо нірвана дійсно можлива тільки тут і зараз, так що шукати її - означає її втратити і отже поступове наближення до неї навряд чи буде доречним, бо досягти її можна тільки зараз безпосередньо.

Виникнення Дзен цілком природно пояснюється знайомством Даосов і Конфуціанців з основними принципами буддизму Махаяни. І виникнення традицій, близьких Дзен, спостерігається майже відразу, як тільки прославлені сутри Махаяни сталі відомі в Китаї.

Вімалакирті Сутри зробила значний вплив на Дзен Вімалакирті, що відповідає "громовим мовчанням" - є улюбленою темою художників - дзен - буддистів. Основне значення цієї сутри для Дзен - полягає в тому що досконале прояснення не заперечує заняттям щоденного життя, що вищим досягненням людини є - "вступити в прояснення, не винищивши затьмарення (кльошу)".

Такий погляд імпонував і конфуціанському і даоському складу розуму. У дзен надавалося особливе значення виразу буддійського духу у формально світських сферах у всіх видах мистецтва, в ручній праці, в любові до світу природи.

Велику роль в розвитку Дзен зіграли дві розроблені Шен-чжао (384-414) молодий чернець, один з кращих учнів Кумараджіва, який був переписувачем конфуціанських і даоських текстів), концепцій: його погляд на час і зміни і ідея про те, що "праджня" - це "знання". "Минуле - знаходиться у минулому і не виникає з сьогодення. Сьогодення - знаходиться в сьогоденні і не виникає з минулого ".

По Дзен: кожен момент життя "містить сам себе і нерухомий". Дзен-буддійська "природність" розцвітає лише в тому, хто розлучився з самоствердженням і самосвідомістю у будь-якому вигляді. Але цей дух приходить і йде як вітер, і заснувати його або утримати абсолютно неможливо. До 845-го року Дзен-буддизм почав розцвітати, але популярність майже неминуче веде до зниження якості і перетворюючись з неофіційного духовного руху в стабільний суспільний інститут, Дзен піддавався змінам. Так, виникла необхідність в "стандартизації" його методів і у створенні засобів, що забезпечують дію вчителя на великі маси слухачів. У цих нових умовах першим завданням стала проблема дисципліни. Дзен - сувора палична дисципліна. Хоча Дзен - і є ефективним методом звільнення, він в основному зайнятий дисциплінарним режимом, який "загартовує характер".

Дзенський тип людини - прекрасний, наскільки взагалі можуть бути прекрасними типи. Це людина упевнена в собі, з відчуттям гумору, охайна і акуратна, до безтями діяльна без метушливості, і тверда як сталь, з тонким естетичним смаком.

X-XI століття - смуга процвітання Дзен, яка породила відчуття "втрати духу" і це дало поштовх ретельному вивченню терміну дух. Дзен не так жорстокий, щоб піддавати людину принципу: "не їси, оскільки все одно помреш" або "не чеши там, де свербить". Дзен проти ілюзорності, зокрема проти гонитви за добром, яка не спричиняє за собою зло. "Вибирати - абсурдно, бо вибору немає".

На перший погляд може здатися, що Дзен як фаталізм заперечує свободу вибору, але це не фаталізм, оскільки має місце підпорядкування долі. Оскільки підпорядкування долі має на увазі того, хто підкоряється їй, то той хто підкорявся виявляється безпорадною іграшкою в руках ситуацій і обставин, а для Дзен така особа неприйнятна.

Життя в Дзен починається з роздроблення неіснуючих цілей: таких як - немає хорошого без поганого; задоволення "Я" що є лише ідею; турбота про "завтра", яке не наступає. Тобто це все примари - символи, які тільки прикидаються реальністю. Прагнути до них - все одно, що спробувати пройти крізь стіну, на якій крейдою намальовані двері.

Дзен починається там, де вже не до чого прагнути, нічого набувати. Всі труднощі Дзен полягають в повороті від абстрактного до конкретного, від символіки до істини, і тому Дзен виробив метод "прямої вказівки" саме для того, щоб ткнути ченця або простолюдина носом прямо в реальне. Хоча Дзен не наказує діям ніякої певної спрямованості оскільки не має мети, ні мотивів, він не коливаючись звертається до тієї справи яке виникає перед ним як необхідне. Свідомість, що функціонує без затору, без коливань між альтернативними (мо-чжі-чу) і в навчанні Дзен багато місця займають вправи, коли учня ставлять перед діалемой (вибором), яку він повинен вирішити, не застряючи на обдумуванні і виборі.

І при цьому реакція на питання має бути миттєвою, як іскра за ударом кременя або як звук після бавовни в долоні.

В цілому поява Дзен тісно пов'язано з Махакашьяпой, який був одним з учнів будди. Якщо вірити історичним хронікам те Хуей-нен є основоположником дзен і був шостим патріархом дзен (638-713); Першим патріархом був Бадхидхарма лінія розвитку дзен може прослідкувати в буддійській канонічній літературі, але лише Хуей-нен виразив її в чисто китайською думки.

Остаточне оформлення дзен-буддізма відбувається в період з VIII-IX століттях. У цей же період були розроблені правила поведінки для ченців цього течії. По правилах Дзен чоловік повинен був займатися повсякденною роботою в полі а у разі непокори чоловік був вимушений лягати спати на голодний шлунок. Махалністтські тексти - були ключем до оволодіння технікою дзен. За щонайперших вважаються Ваджрачхедіка (Діамантова сутра) і Махапраджняпарашита - хрдал - сутра (серцева сутра), услід йдуть Гуань-інь Цзин (Сутра про Аволокитешваре), Ланкаватара Сутра, Сурантама - Сутра, Вімалакирті - нірдеша, Юань-чю-цзін (сутра про повне прояснення), Лю-цзю-тань-цзін (Вівтарна сутра 6-го порядку). Дзен-буддісти висміюють будь-які логічні аргументи учнів, їх посилання на священні писання і авторитети.

Дзен відкриває третє око - око мудрості. Дзен нічого не пояснює, не узагальнює, не засуджує і єдиною характерною межею є слідство за фактами, а не за логікою. Егоцентризм - це головна перешкода на шляху до прояснення, тобто схильність людини оцінювати факти з власних позицій. Завдання Дзен вимальовувалися перш за все в дисциплінуванні і реконструкції характеру.

Д. Судзуки відзначає, що саторі - це і є дзен.

Всього існує 8 найважливіших рис саторі:

1. Ірраціональність, нез'ясовність, непередаваність;

2. Інтуїтивне проникнення в суть природи;

3. Авторитетність саторі, яке важко спростувати, не випробувавши цього стану;

4. Відчуття незвичності стану саторі;

5. Сатторі не відноситься до моральних цінностей;

6. Невираженість саторі в кольорі, запаху, звуці, образі. Судзуки відзначав, що саторі приходить в сірому кольорі, без запаху і в вкрай непривабливій обстановці;

7. При цьому переживається почуття захоплення, як результат самозадоволення, при реалізації чогось неусвідомленого підсвідомого;

8. Стислість, раптовість, миттєвість саторі.

В результаті логіки людина спотворює дійсну картину буття, а істинність буття виявляється в єдності суб'єкта і об'єкту, в сприйнятті компонентів буття без спотворення їх форм. Основні короткі діалоги дзен написані в коанах. З точки зору дзен, будь-яке питання є абсурдним, оскільки той який питає, спотворює факт, витягуючи його з єдності буття. Відповідь наставника така ж абсурдна і з'являється таке відчуття, що він відповідає невлад. Всього існує 1700 коанів.

По Судзуки супротивником дзен є інтелект, прагнучий відокремити суб'єкт від об'єкту. Щоб з'явилася свідомість дзен, необхідно порушити прагнення інтелекту аналізувати. Одним з тлумачів дзен був Цзын-ми, який був п'ятим розділом школи Хуань (*Аватамсака*) (780-841); він спирався на спадщину стародавніх видатних мислителів цього напряму, зокрема Ду-шуня, Фа-цзана, Чжень-гуаня.

Він розглянув 3 учення дзен:

Перше учення

Вчення про вдосконалення свідомості і усунення ілюзій. Він говорить, що всі повинно знати, что заслуги і чесноти простолюдинів і мудреців різні і зовнішні об'єкти (вішая, цзін) і внутрішня свідомість (читта синь) розділені між собою і захищені один від одного. Отже треба повертатися спиною до об'єктів і споглядати своє свідомість, припиняти і і знищувати свої ілюзії. Коли думки більше не виникають, наступає прояснення, в якому немає нічого не пізнаного.

Ця практика подібно до дзеркала на якій є пил. При очищенні поверхні дзеркала від пилу, поверхня дзеркала очищається і не буде нічого, чого б воно не відобразило.

Друге учення

Учення повного заперечення і відсутність опори в свідомості. Це учення свідчить, що все нічого не мають як своя підстава. Вони спочатку порожні і заспокоєні, а така відсутність субстанціональності дхарм - вічно. Але і мудрість, що пізнала відсутність також не може бути придбана. Всяка дія є помилкою, а всяка істина є ілюзією. Таким чином потрібно спіткати початкову відсутність речей (бень гавкіт у –ши), свідомості буде нема на що спертися в ментальному конструюванні і воно тим самим уникне виникнення помилкових уявлень. Це спочатку і називалося звільненням.

Третє учення

Вчення про безпосередній прояв свідомості і історичної природи. Воно свідчить, що вся безліч дхарм, реальні вони або порожні, є не що інше як дійсна природа (бхутататхата). Дійсна природа не має властивостей і немає причинно - обумовленою. Свідомість, яка визначає уміння говорити, можливість до дії, виникнення жадності, гніву, співчуття і терпіння, і створенню благої і неблагої карми і сприйняттю хорошого і поганого є природою Будди. Пізнавши цю небесну істину чоловік знаходить природність. Отже неможливо, порушуючи свідомість, удосконалюватися в дорозі оскільки шлях і є свідомість.