Смекни!
smekni.com

Баптизм (стр. 5 из 6)

Євангельські християни після Жовтневої революції, як і колись, представляли централізовану організацію, що мала розгалужений і налагоджений апарат. Безумовне підпорядкування місцевих організацій центру - от що було характерним для секти. Невиконання і недотримання директив центра спричиняло не тільки зміну посібника, але найчастіше і виключення із секти окремих облич і цілих груп. Від рядових членів секти також було потрібно безумовне підпорядкування апарату. На чолі союзу євангельських християн стояв Всесоюзний Рад Євангельських Християн (УСІХ), що обирався на з'їздах. Рада, у свою чергу, обирав президію і голову. У Раду включалися голови, секретарі і пресвітери найважливіших місцевих організацій. Пленум Ради збирався періодично. По такому ж принципі були побудовані окружні ради, що навіть і не називалися звичайно радами, а відділами УСІХ.

Рада окружного відділу обирався на окружному з'їзді. У Раду вибиралися пресвітери і голови громад. На всесоюзних з'їздах обиралася в Раду приблизно третина всього з'їзду, на окружних- до двох третин з'їзду попадало в окружну раду. Пленуми з таким широким представництвом були зручні тим, що вони завжди могли замінити з'їзд.

Для здійснення постійного посібника в окружних і обласних відділах обиралися робочі президії, звичайно з 5-7 чоловік: голова, секретар, скарбник, пресвітер, благовістники.

Обласні чи окружні відділи складалися з громад, якими керували общинні ради. Громада, у свою чергу, поділялася на групи (осередку), строго підлеглі раді громади. Для керування справами групи в осередку була своя рада. Такий пристрій секти був дуже ефективним, тому що давало можливість спостерігати за життям кожного члена секти.

Делегація УСІХ брала участь у Всесвітньому Конгресі баптистів у Стокгольмі в 1923 р. і в Торонто в 1928 р. Усіма справами зв'язку з закордоном, за спеціальною постановою з'їзду, відав И.С. Проханов. В двадцяті роки Прохановим було зроблено чотири закордонних поїздки. Під час своїх закордонних поїздок Проханов домігся згоди "Союзу чехословацьких братів Хелчицкого" на організацію в майбутньому союзу для євангелізації слов'янських країн. Була улаштована навіть урочиста церемонія покладання рук на Проханова, як на "домобудівника церкви Божої". Була заснована перша російська громада євангелістів у Берліні. Налагоджено зв'язки з групами, що знаходяться в Болгарії, Чехословаччини, Польщі, і Франції, а також з місіонерським союзом "Світло на Сході".

В Америці з проживаючих там росіян заснований відділ євангельських християн, найнятий роз'їзний проповідник. У Чикаго почали виходити журнали "Голос Євангелія" і "Євангеліє в Росії" (останній англійською мовою).

Проханов установив також зв'язку з багатьма американськими релігійними громадами євангельського напрямку і побував у канадських молокан і духоборів, щоб закріпити надовго результати поїздок, Проханов заснував американську раду представників УСІХ. У ту ж поїздку він підготував заснування особливого американського суспільства з "друзів Радянського Союзу" для тієї мети, щоб організувати постійну допомогу УСІХ.

Не так сприятливо складалися взаємини між євангелістами, очолюваними Прохановим, і Союзом російських баптистів, хоча ще до революції починалися спроби об'єднати обох плинів.

У 1920 р. до загальному угоди між УСІХ і Союзом російських баптистів, очолюваним: Павловим, Тимошенко і Дацко, був скликаний у Москві об'єднаний з'їзд по 60 чоловік з кожної сторони. Ні цьому з'їзді був в основному поставлене питання про об'єднання євангельських християн і баптистів в один Союз. Була встановлена назва об'єднаного союзу: євангельські християни і баптисти. У питанні про покладання рук на хрестимих було ухвалено, що водяне водохрещення, чинене з покладанням рук і без возожения має однакову силу. Хлебопереломлення, чинені з розламуванням хліба на кілька великих чи частин на багато дрібних частин також мають однакове значення. При цьому громадам давалося право самим вирішувати це питання. У відношенні пресвітерів євангелісти зробили поступку баптистам, визнавши, що після іспиту пресвітери повинні бути рукоположени, але до того вони можуть робити служіння в громаді незалежно від того, рукоположенні вони чи ще знаходяться тільки на іспиті.

Практично тоді це об'єднання не відбулося, тому що керування баптистів було в Москві, а керування євангелістів у Ленінграді, і важко було домовитися - де мати центр об'єднання і як організувати керування.

Але те, що відразу не удалося зробити офіційним порядком, Проханов вирішив здійснити за допомогою розкладання баптистських громад, унаслідок чого взаємини між баптистами і євангелістами загострилися. На третьому Всесвітньому Конгресі президія Всесвітнього союзу намагався розібратися в суперечці між євангелістами і баптистами, що обвинувачували один одного в "роздробленні" і "ганьбленні", члени президії порадили не наполягати на злитті в один союз, а просто намагатися об'єднати роботу, але з цього нічого не вийшло. У Саратову, Іркутську, Куйбишеву й ін. містах євангелісти розкололи баптистські громади, ведучи за собою значніше число віруючих. Казанська громада з 1926 р. була закрита баптистською радою, тобто "справа Божие не могло бути успішно" завдяки конкуренції євангелістів. У с. Голом Воронезької області, євангелісти ухвалили вважати баптистів антихристами. Баптисти приписують Проханову обіцянку: "Не вмру, поки не переступлю через труп баптистського союзу" і у свою чергу вважали його виплодком пекла. Грудневий пленум баптистського союзу в 1925 р. ухвалив не допускати євангелістів до виступів у баптистських громадах і просити Всесвітній Союз позбавити Проханова звання віце-президента.

Але незважаючи на взаємне невдоволення, на низах поступово спостерігалося злиття обох сект.

У 1929-31 р.м. УСІХ, як і Союз баптистів, перервав свою роботу. Після 1931 р. обидва союзи вже працювали в Москві, але кожний з них існував окремо, хоча на місцях справа об'єднання продовжувалося. Так у 1936 р. після закриття Московської баптистської громади майже всі її члени перейшли до євангелістів.

Після Жовтневої революції євангелісти активізували також свою видавничу діяльність. З 1924 по 1928 р. включно видавався ними журнал "Християнин". Євангелісти також випускали збірник "Голос віри", російську Біблію в канонічному складі в 1926 р. у Ленінграді, Києві тиражем 25 тис. екз., Біблію трохи меншого формату в Києві тир. 10 тис. екз., збірник духовних пісень у Лодзі - 10 тис. екз., збірник духовних пісень у Ленінграді, Києві, Харкові в 1927 р. - 25 тис. екз., нотний збірник духовних пісень у Ленінграді - 10 тис. екз., настільні і настінні календарі.

Під час другої світової війни серед баптистів і євангелістів знову підсилюється прагнення до єдності. У 1944 р. представники громад євангельських християн: М.А. Орлів, А.Л. Андрєєв, Я.И. Жидков, А.В. Карев і В.Н. Урштейн і баптистів - М.И. Галяев, Н.А. Левиндато і П.И. Малин зібралися разом і вирішили скликати в жовтні 1944 р. у Москві об'єднавчий з'їзд обох плинів. З 26 по 29 жовтня в Москві відбувся з'їзд представників релігійних об'єднань євангельських християн і баптистів. Було присутнє на з'їзді 47 чоловік (28 євангелістів і 19 баптистів). Після тривалих переговорів було прийняте рішення про створення об'єднаного Союзу євангельських християн і баптистів із Всесоюзною Радою, що як керує органом, з перебуванням його в Москві.

До складу Всесоюзної Ради ввійшли найбільш видні керівники євангельських християн і баптистів: голова -Я.И. Жидков, його заступники: М.И. Галяев, М.А. Орлів, члени -И.А. Левиндато, Ф.Г. Патковский, А.Л. Андрєєв, П.И. Малин і секретар Ради - А.В. Карев. Об'єднання відбулося на наступних умовах:

1. З двох Союзів - Союзу євангельських християн і Союзу баптистів - на всій території СРСР утвориться один союз: Союз євангельських християн і баптистів.

2. Керівним органом Союзу євангельських християн і баптистів є Всехіб.

3. Із середовища членів Всехіб обираються: голова, два його заступники, секретар і скарбник, що складають президію Ради.

4. Всехіб має свою печатку з написом: "Всесоюзна Рада євангельських християн і баптистів" зі словами усередині кола: "Один Господь, одна віра, одне водохрещення".

5. Євангельські християни і баптисти, що існували до злиття союзів роздільно, відтепер зливаються в єдині громади. Громади, що існували окремо, як громади євангельських чи християн як громади баптистів, відтепер входять в один Союз.

6. Кожна громада, що входить у Союз євангельських християн і баптистів, носить найменування: громада євангельських християн і баптистів.

7. Усі громади євангельських християн і баптистів повинні, по можливості, мати рукоположених пресвітерів і дияконів.

8. У кожній громаді водохрещення, хлібопереломлення й одруження відбувається рукоположеними пресвітерами. Але при відсутності таких ці дії можуть відбуватися і нерукоположеними членами громади, однак тільки з доручення зборів.

9. Водохрещення й одруження, чинені як з покладанням рук, так і без покладання їх на тих, хто хреститься і бере шлюб, мають однакову силу. Але для досягнення повної єдності в практиці громад рекомендується здійснення водохрещення й одруження з застосуванням покладання рук, розглядаючи цю дію як рід урочистої молитви про благословення, причому покладання рук на тих, хто хреститься, якщо таких більш двох обличчя, відбувається шляхом підняття рук над ними з проголошенням відповідної молитви.

10. Вечеря Господня чи хлібопереломлення може відбуватися як шляхом розламування хліба на безліч дрібних частин, так і шляхом розламування на двох, три чи кілька великих частин. Хліб і вино приймаються членами громади коштуючи, виражаючи цим своє благоговіння.