Історична доля українського народу склалася так, що українська культура, органічно сприйнявши інтелектуальні здобутки власного та сусідніх народів, набувада оригінальних рис значною мірою завдяки своїй демократичній орієнтації. Хоч дальший розвиток суспільства неминуче вів до поглиблення соціальної диференціації та формування субкультур станів і суспільних груп, одночасно діяли й фактори загальнонародної консолідації.
На нашу думку, очевидно виявом цього була взаємодія культури низової (народної), з професійною, їхні взаємовплив і взаємозбагачення. Одночасно, попри відмінності у положенні, соціальній структурі, політичному становищі різних українських земель, відбувався не тільки цілком закономірний процес творення специфічних регіональних субкультур, а й продовжувалося зміцнення загальноукраїнських рис.
Культура України першої половини XVIст. була проміжним етапом між культурою Київської держави і культурою національного пробудження XVIIст. У ній перехрещувалися промені духовності Сходу і Заходу. На нашу думку, саме тоді в українській культурі найпомітнішими стали складники, що заслуговують на назву ренесансних або принаймні таких, що дуже подібні до ренесансних, і становлять своєрідну українську аналогію до ренесансних явищ у західній культурі
Чи не головним наслідком активності релігійних реформаторів було те, що вони стимулювали активність традиційних церков на ниві релігійно-організаційній та освітній. Поділ Київської митрополії на дві — православну й унійну — сприймався сучасниками і наступними поколіннями як національна трагедія, і справді, в ході збройних конфліктів цей розкол призводив до фанатизму, навіть кровопролиття. Попри всі негативні наслідки конфесійної боротьби, змагання між релігіями і обрядами стало теж стимулом до активізації зусиль на ниві шкільництва, друкарства й науки, сприяло пожвавленню богословської думки. Важливо при цьому підкреслити появу у творах окремих визначних українських діячів обох "грецьких" конфесій добре обґрунтованих концепцій про єдність основних засад християнства як підставу для об’єднання церков. Проте не був підготовлений грунт для реалізації цих ідей.
Отже українська культура в XVIIст. дедалі більше долала середньовічні канони, збагачувалася ідеями гуманізму й посвітництва. Проте її розвиток гальмувався феодально-кріпосницькою системою, національним гнітом, що посилювався на українських землях.
Ми прослідкували особливості розвитку української культури протягом XVI-XVIIIст. Ці три епохи були насичені різноманітними подіями у політичному, економічному, соціальному і звичайно культурному житті нашої держави. Для нації це були нелегкі випробування, нерідко ціною життя. Але українці вистояли і, не дивлячись ні на що, поповнювали новими досягненями культурну скарбницю України, яку отримали у спадок від Київської Русі. Ця скрарбниця оберігалася і поповнювалася нашим народом, бо він чудово розумів, що із втратою культури зникне і нація.
Наші предки зберегли свою святиню, не дивлячись на складні історичні умови, ми їм дуже вдячні, проте буде дуже прикро, якщо наше покоління її не збереже.
Список використаних джерел та літератури
1. Білодід І.К. Києво-Могилянська академія і розвиток східнослов’янських літературних мов у XVII — XVIII ст. — Київ, 1973;
2. Берестейська унія (1596 — 1996): Ст. й матеріали // Ін-т релігієзнавства — філія Львів. музею історії релігії, Львів. відділення Ін-ту укр. археографії та джерелознав. ім. М.Грушевського НАНУ / Ред. О.Жданова. — Львів, 1996;
3. Боротьба Південно-Західної Русі і України проти експансії Ватикану та унії (X — початок XVII ст.) / Упор. Є. А. Гринів, Б. В. Грабовецький та ін. — Київ, 1988;
4. Возняк М. Історія української літератури. 2-е вид. — Львів, 1992;
5. Ґрачотті С. Українська культура XVII ст. і Європа // Україна XVII ст. між Заходом і Сходом Європи: Матеріали 1-го укр.-італ. симпозіуму, 13 — 16 вересня 1994 р. — Київ; Венеція, 1996;
6. Грімстед-Кеннеді П. Руська метрика: книги польської коронної канцелярії для українських земель (1569 — 1673 рр.) // Укр. іст. журн. — 1989. — № 5;
7. Грушевський М. Духовна Україна: Зб. творів. — Київ, 1994. — С. 137;
8. Грушевський М. З історії релігійнної думки на Україні. – К., 1992;
9. Грушевський M. Історія України-Руси. — Київ, 1995;
10. Грушевський М. Культурно-національний рух на Україні в XVI-XVIIвіці // Жовтень, 1989, № 1, 2, 3, 4;
11. Дзюба Е. Н. Просвещение на Украине: вторая пол. XVI — первая пол. XVII в. — Киев, 1987;
12. Дмитриев М. Православие и реформация. — Москва, 1990;
13. Документи Берестейської унії. — Львів, 1996;
14. Етнографія України / Ред. С.А.Макарчук. — Київ, 1994;
15. Європейське Відродження та українська література XIV — XVIII ст. — Київ, 1993;
16. Жолтовський П.М. Український живопис XVII — XVIII ст. — Київ, 1978;
17. Жуковський А. Петро Могила й питання єдности церков. — Київ, 1997;
18. Запаско Я.П. Мистецтво книги на Україні в XVI — XVIII ст. — Львів, 1971;
19. Запаско Я.П. Мистецька спадщина Івана Федорова. — Львів, 1974;
20. Запаско Я., Ісаєвич Я. Пам’ятки книжкового мистецтва: Каталог стародруків, виданих на Україні. — Львів, 1982. — Кн. 1. (1574 — 1700);
21. Ісаєвич Я. Братства та їх роль у розвитку української культури XVI — XVIII ст. — Київ, 1966;
22. Ісаєвич Я. Джерела з історії української культури епохи феодалізму. — Київ, 1972;
23. Ісаєвич Я. Літературна спадщина Івана Федорова. — Львів, 1989;
24. Ісаєвич Я. Найстаріші документи про діяльність братств на Україні // Історичні джерела та їх використання. — Київ, 1966. — Вип. 2;
25. Ісаєвич Я. Україна давня і нова. — Львів, 1996;
26. Історичний контекст укладення Берестейської унії і перше поунійне покоління / Ред. Б. Ґудзяк, співред. О.Турій. — Львів, 1995;
27. Історія українського мистецтва: У 6 т. — Київ, 1968. — Т. 1, 2;
28. Історія української літератури: У 8 т. — Київ, 1967. — Т. 1;
29. Історія української музики: У 6 т. — Київ, 1989. — Т. 1;
30. Книга і друкарство на Україні. — Київ, 1965;
31. Ковальський М.П. Джерела про початковий етап друкарства на Україні. — Дніпропетровськ, 1972;
32. Колодний А.М. Релігійна духовність українців: вияви, постаті, стан. — Львів, 1996;
33. Копержинський К. Острозька друкарня в Острозі та в Дермані після Берестейської унії (1596 р.), її видання та діячі // Бібліол. вісті. — 1924. — № 1/3;
34. Кочан Н. Флорентійська унія і Київська митрополія. До проблеми розвитку та втілення ідеї унії церков // Знаки часу: До пробл. порозуміння церков. — Київ, 1999;
35. Кралюк П. Особливості вияву національної свідомості в українській суспільній думці XVI — першої половини XVII ст. — Луцьк, 1996;
36. Крижанівський О.П., Плохій С.М. Історія церкви та релігійної думки в Україні. — Київ, 1994. — Кн. 3;
37. Крикун М. Земські уряди на українських землях у XV — XVIII ст. // ЗНТШ. — 1994. — Т. 228;
38. Крип’якевич І. 350-ліття середньої школи у Львові // Життя і знання. — 1936. — № 1;
39. Кулаковський П. Земські сеймики як орган шляхетського самоуправління в др. пол. XVI — перш. пол. XVII ст. // Наук. праці іст. ф-ту Запоріз. держ. ун-ту. — 1999. — Вип. 7;
40. Культура і побут населення України. — Київ, 1993;
41. Культура українського народу: Навч. посіб. / В.М. Русанівський, Г.Д. Вервес та ін. — Київ, 1994;
42. Логвин Г.Н. Украинское искусство XI — XVIII вв. — Москва, 1963;
43. Любащенко В. І. Історія протестантизму в Україні. — Київ, 1996;
44. Маслов C. І. Культурно-національне відродження на Україні в кінці XVI ст. і першій половині XVII ст. // Матеріали до вивч. укр. літ-ри. — Київ, 1959. — Т. 1. — С. 207 — 208; АЮЗР. — Ч. 1, Т. 6. — С. 696;
45. Марченко М.І. Історія української культури. З найдавніших часів до серед. XVII ст. — Київ, 1961;
46. Медынский E. H. Братские школы Украины и Белоруссии в XVI — XVII вв. и их роль в воссоединении Украины с Россией. — Москва, 1954;
47. Мицько І. Буське братство // Прапор Жовтня. — 1986;
48. Мицько І. Острозька слов’яно-греко-латинська академія (1576 — 1636). — Київ, 1990;
49. Мишанич О. Крізь віки: Літ.-крит. та іст. статті й дослід. — Київ, 1996;
50. Назарко І. Київські і галицькі митрополити. — Рим, 1962;
51. Наливайко Д. С. Очима Заходу: Рецепція України в Західній Європі XI — XVIII ст. — Київ, 1998;
52. Немировский Е.Л. Начало книгопечатания на Украине: Иван Федоров. — Москва, 1974;
53. Немировский Е.Л. Начало славянского книгопечатания. — Москва, 1971;
54. Нічик В. М. Культура і церковна діяльність П. Могили та процес національного відродження України // Церква і національне відродження. — Київ, 1993;
55. Нічик В.М. Петро Могила в духовній історії України. — Київ, 1997;
56. Овсійчук В. А, Українське мистецтво XIV — першої половини XVII століття. — Київ, 1985;
57. Огієнко І. Історія українського друкарства. — Львів, 1925. Передрук: Київ, 1994;
58. Огієнко І. Українська церква. — Прага, 1942. — Т.1;
59. Острозька академія XVI — XVII ст.: Енцикл. вид. — Острог, 1997;
60. Пам’ятки братських шкіл на Україні. — Київ, 1988;
61. Паславський І. Берестейська унія і українська християнська традиція. — Львів, 1997;
62. Пахльовська О. Культура та ідеологія України у XVII ст. // Україна XVII ст. між Заходом і Сходом Європи. — Київ; Венеція, 1996;
63. Першодрукар Іван Федоров та його послідовники на Україні (XVI — перша половина XVIII ст.): Зб. док. — Київ, 1975;
64. Петров Н. П. Киевская академия во второй половина XVII века. — Киев, 1895;
65. Поссевино А. Исторические сочинения о России XVI века. — Москва, 1993;
66. Сас П. М. Політична культура українського суспільства (кінець XVI — перша половина XVII ст.). — Київ, 1998;
67. Сеник С. Передумови Берестейської унії // Знаки часу: До проблеми порозуміння між церквами. — Київ, 1999;
68. Смолій В.А., Гуржій О.І. Становлення української феодальної державності // Укр. іст. журн. — 1990. — № 10;
69. Східнослов’янські граматики XVI — XVII ст.: Матеріали симп. — Київ, 1982;
70. Українознавство. В 4-х томах. – К., 1994-96;
71. Українська література XIV — XVI ст. / Упор. В. П. Колосова, В. Д. Литвинов та ін. — Київ, 1988;
72. Українська поезія XVII століття (перша половина). Антологія / Упор. В. В. Яременко. — Київ, 1988;
73. Українська поезія. Кінець XVI — початок XVII ст. — Київ, 1978;
74. Українська та зарубіжна культура. Підручник. – К., 1998;
75. Українське народознавство / Заг. ред. С.П.Павлюк, Г.Й.Горинь, Р.Ф.Кирчів. — Львів, 1994;
76. Ульяновський В.І. Історія церкви та релігійної думки в Україні: Середина XV — кінець XVI ст. — Київ, 1994. — Кн.2;
77. Феномен Петра Могили: Біогр., діяльність, позиція / Відп. ред. В.Климов. — Київ, 1996;
78. Хижняк 3. І. Києво-Могилянська академія. Вид. 2. — Київ, 1981. — С. 31 — 33;
79. Яковенко Н. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця XVIII століття — К., 1997;
80. Яковенко Н. Українська шляхта з кінця XIV до середини XVII ст.: Волинь і Центральна Україна — К., 1993.